Ihmisten ymmärrys erilaisia elämisen realiteetteja kohtaan.
Tuli mieleen ketjusta, jossa mietittiin, miten pääsee töihin ilman bensarahaa.
Olen itse asunut sekä Helsingin keskustan liepeillä että maaseudulla ja liikkumisen realiteetit muuttuu aika paljon paikasta riippuen. Monesti täällä tarjotaan vaihtoehdoksi köyhälle muuttoa pois kaupungista, mutta nyt, kun tuossa bensarahaketjussa ap selvästi asuu kaukana kaikesta, niin tarjotaan vaihtoehdoiksi kimppakyytejä, busseja, kavereita yms. juttuja, jotka juurikin ovat helpompia siellä kaupungissa.
Nyt asun pienen kaupungin liepeillä ja asuminen on halpaa, mutta koska työvuoroni voivat loppua vaikka klo 23 niin ei täällä bussit kulje siihen aikaan. Eikä kukaan tästä lähistön parista kymmenestä talosta varmaankaan kulje samaan aikaan kanssani, joten kimppakyytikin kuulostaa aika epätodennäköiseltä. Oma auto on melko tärkeä. Pakon edessä pääsisi pyörällä, mutta melko surkeaa olisi painavien kauppakassien kanssa pimeillä metsäteillä myöhään yöllä, kun ei aura-autokaan ensimmäisenä täällä käy.
Oletko törmännyt tälläisiin olettamuksiin, että ei osata asettua erilaisen paikkakunnan elämään, vaan ehdotellaan ihan vääränlaisia ratkaisuja? Olisi kiva avartaa omaa ajattelua ja ymmärrystä muiden kokemusten avulla.
Kommentit (10)
- Hyvin tavallistahan tuo on monella tapaa. On niin tavallaan helppoa ja vaivatonta elää omassa kuplassa. Asia, mitä päivä päivältä pelkään enemmän on se, että eriytyykö Suomi(kin) tulevaisuudessa liikaa niin, että en osaa tai uskalla enää mennäkään jollekin alueelle tai pidän jotain aluetta uhakana yleisemmin, koska siellä sitä tai tätä. Ja miten ihmeessä voin elää, niin etten itse "ajaudu" huonolle alueelle. Eli paitsi eroja on kuntien välille, niin yhä useammin (, ainakin suurimpien) kuntien sisällä.
Mikä toiselle on roskaa, voi toiselle olla aarre.
Mikä toiselle on itsestäänselvyys, voi toiselle olla ylellisyyttä.
Mikä toiselle on vain vähän omastaan, voi toiselle olla kaikki mitä omistaa.
Mutta...
Raha tulee aina rahan luo.
Raha on jyvä renki, mutta pirun huono isäntä.
Se jolla on saa yllinkyllin, mutta jolla ei ole siltä otetaan pois loputkin.
Vierailija kirjoitti:
- Hyvin tavallistahan tuo on monella tapaa. On niin tavallaan helppoa ja vaivatonta elää omassa kuplassa. Asia, mitä päivä päivältä pelkään enemmän on se, että eriytyykö Suomi(kin) tulevaisuudessa liikaa niin, että en osaa tai uskalla enää mennäkään jollekin alueelle tai pidän jotain aluetta uhakana yleisemmin, koska siellä sitä tai tätä. Ja miten ihmeessä voin elää, niin etten itse "ajaudu" huonolle alueelle. Eli paitsi eroja on kuntien välille, niin yhä useammin (, ainakin suurimpien) kuntien sisällä.
Mikäli poikkeat Jyväskylässä, suosittelen välttämään Kuokkalan, Pupuhuhdan, Keltinmäen ja Säynätsalon asuinalueita. Moni paikallinenkin on vältellyt jo aina 80-luvulta asti näitä alueita muumuassa kommunistien, rikollisten, huumehörhöjen, alkoholistien ja puukkojunkkarien takia.
Ainakin on kovin heikko ymmärrys suomenruotsalaista persuja fanittavaa kultalusikkaelämää (20k osakesalkku syntymästä saakka ja 18v vanhana velaton kämppä) kohtaan. Säätiöhommia sitten koska moinen on hauskaa.
Taitaa taas tulla kateellisilta alaspeukutuksia.. Quod erat demonstrandum,
Ystäväni mietti juuri, mitä tekisi, kun kolmas lapsi on juuri syntynyt ja haluaisi hoitaa häntä kotona, mutta hoitoraha on niin pieni, että eivät oikein tulisi toimeen. Ovat ostaneet miehensä kanssa talon, koska täällä vuokralla asuminen ei ole halpaa. Lisäksi tarvitsevat epäsäännöllisten töiden vuoksi autoa.
He eivät ole suuriakin asia, mutta joutuisivat ainakin autosta luopumaan, jos hän jäisi kotiin äitiysloman jälkeen. Ongelma on oikeastaan se, että jos hän menisi töihin ja laittaisi lapset hoitoon, niin sitä rahaa olisi ehkä vielä vähemmän. Lisäksi vuorotöiden vuoksi lapset olisivat kuulemma pitkiäkin aikoja hoidossa.
Meillä ei täällä ole helppoa saada perhepäivähoitajaa tai löytää hoitajaa kotiin, niin melko kurjaltahan tuo kuulostaa. Eikä hän halua siis mikään sossupummi olla, mietittiin vaan ääneen, että vaikeita valintoja.
Lisäksi hän mainitsi, että on epäreilun kuuloista, että hänen siskonsa, joka on jättäytyi sossun varaan, tekee ulkomaanmatka lastensa kanssa ja heillä ei tunnu työssä käyvinä olevan varaa mihinkään. Olen pitkään tässä miettinyt, että pienipalkkaiset, jotka yrittävät tulla toimeen pääosin itse, ovat hyvin aliarvostettu osa yhteiskuntaamme.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Ihan vaan katsot asuntojen keskihinnat postunumeroalueelta. Mitä pienempi hinta, sitä huonompi alue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Ihan vaan katsot asuntojen keskihinnat postunumeroalueelta. Mitä pienempi hinta, sitä huonompi alue.
Sinäkö sitten takaat, että en tee konkurssia? - Joudu pitkäaikais työttömäksi? -Sairastu vakavasti.... Ai niin unohdin, missä olen. Olen taas paikassa, jossa kohtaan lähes joka kerta heitä, joille kaikki on vain omaa valintaa ja omien valintojen täydennystä tai karsintaa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla ihmisillä ei vain riitä mielikuvitus. En ikinä kenellekään antaisi neuvoksi, että vaikkapa täältä meidän kylältä kulkisi pyörältä keskustassa töissä... Kesäaikaan voisi onnistuakin, matkaa on vain 10 km, mutta talvisaikaan ei missään nimessä! Se olisi vaarallista. Mutkainen tie, ei tietenkään kevyn liikenteen väylää ja ajorata kapenee talvella lumen takia ja on polanteinen. Kuljen jonkin verran kesällä tuota väliä pyörällä ja mitä enemmän siinä liikun, sitä enemmän mietityttää, uskaltaako pimeällä ajaa pyörällä ollenkaan, vaikka olisi heijastinliivit ja lamput. Autot ajavat vaan niin kovaa mutkiin.
Nastarenkaat ja nykyään saa kyllä tehokkaita lamppuja, jopa tehokkaampi kuin huonotehoiset autojen valot. Jos sitten hidastaisivat kun luulevat auton tulevan vastaan.
Useimmat ihmiset eivät ymmärrä kuin omat kuvionsa ja nekin vain auttavasti.
Monilla ihmisillä ei vain riitä mielikuvitus. En ikinä kenellekään antaisi neuvoksi, että vaikkapa täältä meidän kylältä kulkisi pyörältä keskustassa töissä... Kesäaikaan voisi onnistuakin, matkaa on vain 10 km, mutta talvisaikaan ei missään nimessä! Se olisi vaarallista. Mutkainen tie, ei tietenkään kevyn liikenteen väylää ja ajorata kapenee talvella lumen takia ja on polanteinen. Kuljen jonkin verran kesällä tuota väliä pyörällä ja mitä enemmän siinä liikun, sitä enemmän mietityttää, uskaltaako pimeällä ajaa pyörällä ollenkaan, vaikka olisi heijastinliivit ja lamput. Autot ajavat vaan niin kovaa mutkiin.