Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta ei selkäkipuun saa enää sairaslomaa

Vierailija
25.01.2018 |

Mitä, jos kipu on niin hirveä, että ei esim. saa aamulla kenkiä jalkaan? Tulet paljain varpain töihin? Tai jos et pääse bussipysäkiltä bussiin nousemaan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin päätyy päivystykseen kipupiikille. Kyllä aidosti sairaat edelleen hoidetaan, keksityt selkäkivut ei ole sairausloman paikka. Kaiken lisäksi todelliseen iskiaskipuun ei auta joku 2-3 päivän sairausloma yhtään mitään.

Vierailija
2/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin saman. Kylläpä on mahtavasti kaikkien selkäkivut tunteva lääkäri kun voi sit vaan ohjeistaa, että saikkua ei tule kun oli selkävika mikö tahansa niin oikeasti kipeähän se ei ole tai ainakin sillä voi hyvin tehdä myös raskasta fyysistä työtä. Jutun mukaan on myös ihan turha ottaa keltään magneettikuvaa kun kerta ihan oireettomillakin on välilevynpullistumia jne. Mitä nyt kulumat ja nivelrikot haittaa. Ei muuta kuin konttaamalla vaikka lapion varteen. Fyysinen ponnistelu vain parantaa selän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin päätyy päivystykseen kipupiikille. Kyllä aidosti sairaat edelleen hoidetaan, keksityt selkäkivut ei ole sairausloman paikka. Kaiken lisäksi todelliseen iskiaskipuun ei auta joku 2-3 päivän sairausloma yhtään mitään.

Jos on silloin tällöin toistuva selkäkipu, jonka tietää hoituvan levolla, on hullua lähteä hirveissä kivuissa yrittämään terveyskeskukseen.

Vierailija
4/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat, minä ainakin menen töihin, ei vain sitten istu, koska se sattuu, vaan tekee seisaaltaan työt.

Vierailija
5/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä illalla sukat jalkaan 

Vierailija
6/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämmönen juttu on ollut. Linkki?

Vierailija
7/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat, minä ainakin menen töihin, ei vain sitten istu, koska se sattuu, vaan tekee seisaaltaan työt.

No me kaikki selkävammaiset emme ole siisteissä sisätöissä. Jos mulla menee selkä tosi pahaksi, en pääse kunnolla edes ylös sängystä. Olen tehnyt myös sen virheen, että menin särkylääkkeen voimin töihin. Sen jälkeen menikin viikko vuodelevossa.

Vierailija
8/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkkiä?

Vierailija
9/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me kaikki selkävammaiset emme ole siisteissä sisätöissä. Jos mulla menee selkä tosi pahaksi, en pääse kunnolla edes ylös sängystä. Olen tehnyt myös sen virheen, että menin särkylääkkeen voimin töihin. Sen jälkeen menikin viikko vuodelevossa.

Kyllä ja myös selkävikoja on erilaisia jolloin sekä seisominen että istuminen tekee kipeää saati käveleminen on rajoittunutta.

Vierailija
10/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-10038779

Ilmeisesti tämä juttu kyseessä. Mielestäni tässä on nyt sekoitettu kaksi asiaa. Vaikka selkäkivun syy ei levolla parane, voi kipu kuitenkin viedä toimintakyvyn, jonka vuoksi sairausloma on tarpeellinen. Vrt. esim. endometrioosiin. Ei se parane vaikka miten lepäisi, mutta jos ei edea kävely onnistu vatsakivun takia niin sairausloma on ainoa vaihtoehto.

Vierailija
11/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma selkäkipuni paranee kyllä ajan kanssa, mutta en alkuun edes pysty kävelemään ilman tajutonta kipua, jolloin jalat koukussa 90 asteen kulmassa lattialla maaten on paras asento siihen kipuun. Ei pystyasento töissä, ei kävely eikä varsinkaan istuminen.

Vierailija
12/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, sitten kun se selkä menee kunnolla, ei jalat enää kanna  eikä voi seisoa yhtään enempää kuin istuakaan. 

Vierailija
13/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan selkäkipu voi saada aikaan alaraaja halvauksen. Helpoiten selkäkivun saa istumalla kauan paikallaan. Parahaat lääkkeet selkäkipuun on lepo, liikunta, venyttely ja seisominen istumisen sijasta. Selkäkipuun ei tarvitse sairaslomaa vaan jumppapallon, satulatuollin ja moottoroidun työpöydän. Ruokatauon voi käyttää vaikka venyttelyyn ja kahvitauot nukkumiseen.

Vierailija
14/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako saikkua jos jalaat puutuu aina istuessa niin että ei pysty pariin kolmeen tuntiin kävelemään? Meillä on suvussa riski sairastua vakavaan skolioosiin ja olen ainoa jolla sitä ei vielä ole.

Vierailija
15/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10038779

Ilmeisesti tämä juttu kyseessä. Mielestäni tässä on nyt sekoitettu kaksi asiaa. Vaikka selkäkivun syy ei levolla parane, voi kipu kuitenkin viedä toimintakyvyn, jonka vuoksi sairausloma on tarpeellinen. Vrt. esim. endometrioosiin. Ei se parane vaikka miten lepäisi, mutta jos ei edea kävely onnistu vatsakivun takia niin sairausloma on ainoa vaihtoehto.

Aika vähän on töitä joita voi tehdä kovissa kivuissa.

Vierailija
16/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania nää lääkärit, jotka eivät ole päivääkään tehneet ruumiillista työtä. On siinä kiva selkäkipuisena painia esim sonnin kanssa karsinassa kun yrittää lassota sitä aloilleen, että saa annettua lääkepiikin. Ihan normaalisti voi siis tehdä raskastakin työtä, kun ei se selkä makaamalla parane. Ei parane ei, mutta kipeällä selällä työskentely voi johtaa jopa kohtalokkaaseen työtapaturmaan. Mulla on niskassa ja alaselässä välilevynpullistumat, joita seurataan. Päivääkään en ole sen takia ollut saikulla, mutta tiedostan sen vaaran, että jos lehmää lypsäessä eläin pukkaa kyljellään sopivalla voimalla minua päähän, niin se oli sitten siinä tämän inehmoisen maallinen taaperrus. Mutta pääasia ettei ainakaan saikkua tällaisille anneta.

Ja juu kyllä. Huolehdin itsestäni. Harrastan liikuntaa ja pidän selän lihaskunnostakin huolta. Mutta kun se liikunta ei vaan auta ihan kaikkeen. Mutta ei siinä todellakaan mitkään jumppapallot ja kuminauhat ole autuaaksi tekeviä, kun oikeasti on KIPEÄ!

Vierailija
17/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää roskaa. Tietenkin selkäkipu pahenee jos tekee jotain mikä aiheuttaa selkäkipua. Monessa työssä ollaan huonoissa asennoissa. Esimerkiksi nostellaan tavaroita tai ihmisiä, kumarrellaan, tai ollaan muuten huonoissa asennoissa. Nyt ollaan sitten sillä linjalla että säästetään sairauskuluissa, vaikka työkykyky ja elämänlaatu menisi.

Vierailija
18/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan selkäkipu voi saada aikaan alaraaja halvauksen. Helpoiten selkäkivun saa istumalla kauan paikallaan. Parahaat lääkkeet selkäkipuun on lepo, liikunta, venyttely ja seisominen istumisen sijasta. Selkäkipuun ei tarvitse sairaslomaa vaan jumppapallon, satulatuollin ja moottoroidun työpöydän. Ruokatauon voi käyttää vaikka venyttelyyn ja kahvitauot nukkumiseen.

Sulla ei siis ole ollut selkävikoja?

Vierailija
19/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako saikkua jos jalaat puutuu aina istuessa niin että ei pysty pariin kolmeen tuntiin kävelemään? Meillä on suvussa riski sairastua vakavaan skolioosiin ja olen ainoa jolla sitä ei vielä ole.

No ei saa. Menet lääkäriin ja tutkimuksiin koska tuollainen ei ole normaalia. Ja mitä ihmettä teet ne pari-kolme tuntia milloin et pysty kävelemään? Makaat lattialla vai? Miten pääse tuolista ylös jne?

Vierailija
20/26 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää roskaa. Tietenkin selkäkipu pahenee jos tekee jotain mikä aiheuttaa selkäkipua. Monessa työssä ollaan huonoissa asennoissa. Esimerkiksi nostellaan tavaroita tai ihmisiä, kumarrellaan, tai ollaan muuten huonoissa asennoissa. Nyt ollaan sitten sillä linjalla että säästetään sairauskuluissa, vaikka työkykyky ja elämänlaatu menisi.

Just tämä. Vaikka se oikea ergonomia olis kuinka ihanteellinen jokaisella olla, niin aina siihen vaan ei pysty. Esim meillä maatalousalalla moni työtehtävä tehdään sen työn ehdoilla, eikä ergonomian. Ei eläimelle voi kertoa, että oohan nyt hötkyilemättä kun mun pitää tehdä tämä ergonomian sääntöjen mukaan, ettei selkä/jalka/käsi rasitu. On muitakin ammatteja, missä hyvä ergonomia on lähinnä joku kaukainen utopia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi