Miten löytäisin ulkomaalaisen isäni jota en ole tavannut?
Eli ikään kuin "kadonneen jäljillä" ilman sitä televisiointia.
Äitini oli Au Pairina Walesissa 21-vuotiaana ja siellä kuulemma tapasi nuoren miehen jonka kanssa tällä oli romanssi ja on varma että minä sain siitä sitten alkuni. Mies on äitini ikäinen, eli tällä hetkellä n.50v. Äiti ei Suomeen tulon jälkeen ole pitänyt mitään yhteyttä isääni, joten tiedossa ei ole esim mahdollista asuinpaikkaa tai mitään muutakaan sellaista, mutta nimi nyt tiedetään kokonaisuudessaan ainakin, koska isäni on kerran lähettänyt tänne Suomeen äidilleni postikortin jossa on koko nimi.
Isäni ei tiedä että olen olemassa.Olisi upeaa löytää hänet, koska mulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista isähahmoa eikä esim. sisaruksia, joten on aina ollut niin yksinäinen olo. Olen aina tiennyt juuristani kiitos äidin, joten englantia olen opiskellut innolla ja kymriäkin olen ottanut haltuun. :)
Haluaisin lähteä etsimään isääni nyt kun olisi mahdollista saada koko helmikuu lomaksi ja rahaa riittää olla Britanniassa vaikka useampikin viikko. Mulla on ollut jo vuosia houkutus osallistua ohjelmaan mutta kun se televisiointi ei oikein ole asia jota mä haluaisin tähän mukaan, niin hoidan yksin.
Miten voisin aloittaa etsinnän ja edetä siinä? Onko kukaan teistä etsinyt/löytänyt kadonnutta tuttavaansa?
Kommentit (48)
No niin, nyt on yhteyttä otettu!
Soitin eilen isälleni ja itse asiassa yllätyin reaktiosta: hän oli iloinen ja kuulemma tiesi olemassaolostani mutta ei ollut kertonut kenellekään, äiti nyt kai sittenkin oli maininnut jossain kirjeessään minusta. Asiat eteni niin että menen tapaamaan häntä helmikuun aikana. Samalla tapaan veljeni ja mummini (tuntuu hurjalle sanoa tuo kun mulla ei ikinä ole ollut sisaruksia elämässäni tätä ennen)!
Olemme nyt FB-kavereita ja me ollaan juteltu siellä. Meillä on tosi samankaltainen huumorintaju, ja "yllättäen" samankaltaiset silmät. Olen hurjan onnellinen vaikka nyt harmittaakin se etten tehnyt tätä aiemmin.
Ja kiitos kaikille vastanneille ja vinkkejä antaneille, olitte suuri apu!
-ap
Piti ihan kaivaa tämä keskustelu että tiedän onko edistystä!
Hieno juttu!
Surkea provo, ei kellekään oikeasti nöin voi käydä. Kokeile kovempaa ensi kerralla, vaikka jollain oikeasti uskottavalla tapahtumalla.
Tulin ketjuun katsomaan tilannetta ja iloinen yllätyshän täällä oli. Niin ne asiat selviää, kun päättää selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaat yksityisetsivän ja kerrot tiedot. Odotat noin viikon ja saat hyvässä lykyssä kaikki tiedot puhelinnumero ja osoite mukaan lukien.
Itse tein vastaavalla tavalla kuusi vuotta sitten. Tiedossa oli: koko nimi, syntymäaika, työpaikka 35 vuoden takaa (samalla tietenkin paikkakunta). Maksoi 600e ja viikko meni yksityisetsivällä. Yksityisetsivä oli ihan suomalainen jolla oli nettisivujen mukaan yhteyksiä ulkomaillekin. Ei itse etsinyt vaan käytti ulkomaisia kontaktejaan (yksityisetsivätoimusto kohdemaassa) ja löysi sitä kautta.
Mitä firmaa käytit? Minä maksoin pienen summan suoraan ulkomaiselle, mutta ei sieltä koskaan kuulunut yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaat yksityisetsivän ja kerrot tiedot. Odotat noin viikon ja saat hyvässä lykyssä kaikki tiedot puhelinnumero ja osoite mukaan lukien.
Itse tein vastaavalla tavalla kuusi vuotta sitten. Tiedossa oli: koko nimi, syntymäaika, työpaikka 35 vuoden takaa (samalla tietenkin paikkakunta). Maksoi 600e ja viikko meni yksityisetsivällä. Yksityisetsivä oli ihan suomalainen jolla oli nettisivujen mukaan yhteyksiä ulkomaillekin. Ei itse etsinyt vaan käytti ulkomaisia kontaktejaan (yksityisetsivätoimusto kohdemaassa) ja löysi sitä kautta.
Mitä firmaa käytit? Minä maksoin pienen summan suoraan ulkomaiselle, mutta ei sieltä koskaan kuulunut yhtään mitään.
Käytättekö ulkomaiden sukulaisten etsintään yksityisetsiviä kielitaidon vuoksi vai miksi?
Teetä itsestäsi DNA-testi. Englantilaiset ovat testauttaneet itseään aika runsaasti. Luulisin,että serkkutesti eli Family Finder tuolta FamilyTreeDNA:lta olis sopiva testi. Aika moni suomalainen on löytänyt sukulaisia isää myöten tuota kautta.