Onko mitään järkeä ostaa asuntoa kaupungin vuokra-asuntojen läheltä?
Asunto ja sijainti olisivat muuten aivan täydelliset. :( Pk-seutu kyseessä.
Kommentit (31)
Ei ole järkevää. Jälleenmyyntiarvo laskee rajusti. Sijoita "pelimerkkisi" fiksummin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkevää. Jälleenmyyntiarvo laskee rajusti. Sijoita "pelimerkkisi" fiksummin.
Tämä todella huolettaa. Vaikka muutoin ei nyt niiiiiin paljoa nyt haittaisi. No ehkä vähän enemmän pelottaisi kävellä yksinäisillä metsäpoluilla.
Jos kyllästyt asuntoon, voit kai vuokrata sen ja muuttaa itse muualle asumaan.
Kuinka läheltä? Viereinen tontti? Näkyy olkkarin ikkunasta?
Alueen maine voi tulla todella pienestä,esim. yhdestä rapusta kerrostalossa.
Aika lähellä, melkein viereisellä kadulla. :(
Asun itse kaupungin vuokratalossa. Muutettiin tänne noin 10 vuotta sitten ja seutu oli varsin viihtyisää. Nyt parin viime vuoden aikana tänne on alkanyt kertyä yhä enemmän eri vähemmistöjen edustajia ja päihteiden väärinkäyttäjiä.
Edelliset eivät tunnu kauheasti piittaavan täkälaisesta tapakulttuurista, vaan meluavat yömyöhään niin sisällä kuin ulkosalla. Ei esimerkiksi ole ollenkaan epätavallista, että näiden lapsi tulee ikkunan alle pompottamaan koripalloa kymmeneltä illalla. Tai kiipeää ekan kerroksen parvekkeelle (ei siis omalle)...
Ja jälkimmäisistä: just muutama päivä sitten katselin, kun joku itsekseen soperteleva narkkari hoiperteli jalkakäytävällä, ripotteli lunta hiuksiinsa ja halasi hetken päästä puuta.
En kyllä ainakaan itse ostaisi täältä asuntoa, etenkään jos olisi tarkoitus hankkia lapsia. :/
Kaupungit rakentavat vuokratalojaan myös ns. hyville asuntoalueille, Helsingissäkin. Tonttivarauksia on olemassa siellä sun täällä, joten voi yhtä hyvin käydä niin, että ostat kämppäsi alueelta, jossa ei ole kaupungin vuokrataloja, mutta niitä rakennetaankin sinne parin vuoden päästä.
Oma asuntoni on vuokratalon naapurissa. Arvo noussut vuodesta 2001 sadalla tonnilla. Nousee varmaan lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungit rakentavat vuokratalojaan myös ns. hyville asuntoalueille, Helsingissäkin. Tonttivarauksia on olemassa siellä sun täällä, joten voi yhtä hyvin käydä niin, että ostat kämppäsi alueelta, jossa ei ole kaupungin vuokrataloja, mutta niitä rakennetaankin sinne parin vuoden päästä.
Tämän takia ei kannatakaan ostaa kämppää uusilta asuinalueilta
Ap:lle: Ei kannata. Suurin yksittäinen syy miksi muutettiin pois oli kaupungin vuokra-asunnot. Yritettiin ensin olla avoimin mielin ja ajateltiin, että siellä samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muutkin. Joo ei, poismuutto oli yksi elämän parhaista päätöksistä
Kannattaa hiukan kysellä että millainen matuinvaasio alueella on käynnissä.
Meillä on yhteinen sisäpiha kaupungin vuokratalon kanssa. Meidän talo on hitas-talo. Alkuun olin hieman ennakkoluuloinen ja mietin mitä tästä tulee, mutta mitään ongelmia ei ole ollut. Molemmat talot olivat uusia kun muutettiin ja noihin kaupungin vuokra-asuntoihin ei ole mitään rupusakkia otettu. Monesti ole miettinyt, kummilla on ollut parempi tuuri - meillä hitas-arvonnan voittajilla vai niillä toisilla, jotka ovat päässeet kaupungin vuokra-asuntoon hyvällä sijainnilla (Jätkäsaari).
Ostimme myös toisen asunnon alueelta, jossa on lähimpinä naapureina tien toisella puolella kaupungin vuokra-asuntoja. Vehreät maisemat, hyvät ulkoilumaastot ja metro lähellä. Toisessa suunnassa on enemmän omistusasuntoja ja se omistusasuntoalue on ihan kohtuullisen arvostettu, joten en jaksa uskoa että siitä muodostuu mitään no-go-zonea. Asuntojen myyntivaiheessa kyllä kauhistelin niitä hintoja, että kellä perheellä on niihin varaa. Mutta kaikki asunnot myytiin hyvissä ajoin ennen yhtiön valmistumista, joten kyllä aika moni muukin on tullut siihen tulokseen että sieltä uskaltaa asunnon ostaa. Naapuriin on tulossa myös lisää uudisasuntoja, joiden myötä tulee lisää keskiluokkaista väkeä kaupungin vuokratalojen asukkien vastapainoksi.
Kyllä siinä joku viisaus on, että ripotellaan joka alueelle näitä erilaisia asumismuotoja. Omistusasujat tietenkin viihtyisivät parhaiten muiden omistusasujien kanssa, mutta ei sekään ole hyvä, että on liian suuri keskittymä kaupungin vuokra-asuntoja yhdessä kasassa.
Suomessa on pitkä perinne siitä, että asuntoja laitetaan sekaisin, lähes kaikilla alueilla ja kaupunginosissa on sekä vuokralla asujia että omistusasujia. Itse ostettiin asunto Espoosta erään päihdehoitolan vierestä, törkeän halpa, juurikin tuon tuoman negatiivisen maineen takia. No tuota, enemmän olen nähnyt juoppoja ja hulluja aikanaan asuessani ns. niillä hyvillä alueilla Helsingissä kuin täällä.
Kyllä ymmärrän tämän kaupunkipolitiikan kannalta, että ripottelu on fiksua. Mutta mietin kyllä ihan itsekkäästi, en kaupungin tavoitteen kannalta, että mikä on omalla kohdalla järkevintä. Varsinkin ku asunnossa on niin paljon rahaa kiinni. Alueella on hienot luontoalueet ja tarkoituksena olisi ollut ulkoilla paljon, mutta nyt mietityttää että uskaltaisiko sitä edes yksin. :( Toki jälleenmyyntiarvokin huolettaa kovin.
Kiitos näkemyksistänne ja omakohtaisista tarinoistanne!
Ap
Aina sattuu ja tapahtuu kaupungin vuokrakämppien läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Alueen maine voi tulla todella pienestä,esim. yhdestä rapusta kerrostalossa.
Enemmän tai vähemmän, niin ei se häiriötä poista. Yleensä saastat vetävät vielä toisiaan puoleensa.
Itse asun omakotialueen keskellä onnellisesti Korsossa. Toi länsipuoli onkin sitten pelkkää vuokrahelvettiä, mutta toi rata katkaisee aika selkeästi tämän alueen.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Jos jälleenmyyntiarvo on laskenut jo aikaisemmin, asunnon saa aika edullisella hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pitkä perinne siitä, että asuntoja laitetaan sekaisin, lähes kaikilla alueilla ja kaupunginosissa on sekä vuokralla asujia että omistusasujia. Itse ostettiin asunto Espoosta erään päihdehoitolan vierestä, törkeän halpa, juurikin tuon tuoman negatiivisen maineen takia. No tuota, enemmän olen nähnyt juoppoja ja hulluja aikanaan asuessani ns. niillä hyvillä alueilla Helsingissä kuin täällä.
Päihdehoitolaan ei saa mennä humalassa. Yksi nuoruuden kaverini on ollut sellaisessa.
Sinkkumies
On sääli miten kaupungin vuokrataloilla on niin ikävä maine.. Itse muutinkumppanini kanssa ensimmäiseen kotiimme helsingin vuokrataloon, ja naapurit ovat ihan normaaleja perheitä ja pariskuntia.
Yläkerran naapuri pitää juhlia aina välillä viikonloppuisin, mutta muuten ei ole valittamista, koska eivät öykkää/mölyä/huuda silloin aamuun asti.
Erittäin positiivinen ensikosketus kerrostaloasumiseen meikäläiselle, joka muutti vanhempien luota omakotitalosta. :)
Ja mekään emme ole mitään outolintuja: molemmat käymme töissä arkisin, viikonloppuisin viihdymme kotona leffoja katsellen ja kokaten.
Ehkä joissain kohteissa on vain enemmän häiriökäyttäytymistä, kuin toisissa. Se varmaan on ihan myös tuurista kiinni.
t. N24
Niitä vuokrataloja on niin helvetisti että aika paljon saa rajata alueita pois jos ei halua vuokratalon lähelle. Katsoisin vähän laajempaa kokonaiskuvaa enkä vain tuota.