Onko mitään järkeä ostaa asuntoa kaupungin vuokra-asuntojen läheltä?
Asunto ja sijainti olisivat muuten aivan täydelliset. :( Pk-seutu kyseessä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pitkä perinne siitä, että asuntoja laitetaan sekaisin, lähes kaikilla alueilla ja kaupunginosissa on sekä vuokralla asujia että omistusasujia. Itse ostettiin asunto Espoosta erään päihdehoitolan vierestä, törkeän halpa, juurikin tuon tuoman negatiivisen maineen takia. No tuota, enemmän olen nähnyt juoppoja ja hulluja aikanaan asuessani ns. niillä hyvillä alueilla Helsingissä kuin täällä.
Päihdehoitolaan ei saa mennä humalassa. Yksi nuoruuden kaverini on ollut sellaisessa.
Sinkkumies
Riippuu vähän päihdehoitolasta/tuetun asumisen muodosta. Googlaa esim. Ruusulankatu, siellä saa narkata vapaasti. Ja siellä onkin ollut isoja ongelmia. Alueen maineelle on aina päidehoitolat, ruokajonon jakelupisteet, neulojen vaihtopisteet jne. vahingollista anyway ja laskee myyntihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän tämän kaupunkipolitiikan kannalta, että ripottelu on fiksua. Mutta mietin kyllä ihan itsekkäästi, en kaupungin tavoitteen kannalta, että mikä on omalla kohdalla järkevintä. Varsinkin ku asunnossa on niin paljon rahaa kiinni. Alueella on hienot luontoalueet ja tarkoituksena olisi ollut ulkoilla paljon, mutta nyt mietityttää että uskaltaisiko sitä edes yksin. :( Toki jälleenmyyntiarvokin huolettaa kovin.
Kiitos näkemyksistänne ja omakohtaisista tarinoistanne!
Ap
Hyvä, jos ymmärrät. Minulla taas hieman horjuu ymmärrykeni heitä kohtaan, jotka edes miettivät sellaista, mitä Ap. aloituksessasi esitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän tämän kaupunkipolitiikan kannalta, että ripottelu on fiksua. Mutta mietin kyllä ihan itsekkäästi, en kaupungin tavoitteen kannalta, että mikä on omalla kohdalla järkevintä. Varsinkin ku asunnossa on niin paljon rahaa kiinni. Alueella on hienot luontoalueet ja tarkoituksena olisi ollut ulkoilla paljon, mutta nyt mietityttää että uskaltaisiko sitä edes yksin. :( Toki jälleenmyyntiarvokin huolettaa kovin.
ApHyvä, jos ymmärrät. Minulla taas hieman horjuu ymmärrykeni heitä kohtaan, jotka edes miettivät sellaista, mitä Ap. aloituksessasi esitit.
Hienoa, olet selkeästi parempi ihminen. Sarkasmi sikseen, on ihan normaalia miettiä asunnon arvoon vaikuttavia asioita. Minulla horjuu ymmärrys ihmisiin, jotka eivät edes tämänä vertaa ymmärrä sijoittamista. Sillä asunnon osto on yksi isoimmista sijoituksista, jonka suurin osa suomalaisista tekee. T:Viher-vassari-hippi ja ylpeä siitä, joten turha sanoa mun olevan kokkari tai persu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHyvä, jos ymmärrät. Minulla taas hieman horjuu ymmärrykeni heitä kohtaan, jotka edes miettivät sellaista, mitä Ap. aloituksessasi esitit.
Hienoa, olet selkeästi parempi ihminen. Sarkasmi sikseen, on ihan normaalia miettiä asunnon arvoon vaikuttavia asioita. Minulla horjuu ymmärrys ihmisiin, jotka eivät edes tämänä vertaa ymmärrä sijoittamista. Sillä asunnon osto on yksi isoimmista sijoituksista, jonka suurin osa suomalaisista tekee. T:Viher-vassari-hippi ja ylpeä siitä, joten turha sanoa mun olevan kokkari tai persu
Toota kai asunnon arvoa on syytä miettiä ja yrittää ennustaa... Minä vain toivoisn pienessä utopiassani, ettei asuinalueet liikaa eriytyisi toisistaan.... En nyt tmän johdsta koe olevani mitenkään erityisen hyvä tai parempi ihminen. Uskon (naivisti?) siihen, että parhainat lopputulosta ei saada sillä, että hyvä osaiset asuisivat joillain tietyilla, "paremmilla alueilla" ja huono-osaiset vastakkaisella puolella. Mutta turha tästä minun on yksittäistä asunnon ostajaa syyttää tai halveksia. En niin tee, enkä halua tehdä. Paljon isompi vastuu on sillä portaalla, joka mm. päättää kaavoituksesta ja siten ohjaa rakentamista sekä paikallisesti että laajemmin.
Ei, älä vaan osta meidän kulmilta omistusasuntoa! Hinnat ovat pilvissä, ei sulla ole varmaan edes varaa. Sitäpaitsi ei nyt kovastikaan tee mieli saada jotain ahdasmielistä junttieinaria naapuriksi.
Ostin asunnon osaketalosta, kaupungin huonomaineinen vuokratalo on n. 300 metrin päässä. Ei ole koskaan häirinnyt itseäni. Talo ei ole näköyhteyden päässä, kuljen päivittäin siitä ohi, mutta ei se itseäni häiritse, koska minun ei tarvitse kuin ohittaa se, ei asua siinä. Ihmettelen tosin joka päivä, että miksi suomeen sallitaan syntyä slummeja? Kyseisessä talossa asuu pelkästään ulkomaalaisia. Julkisivu täynnä grafitteja, piha täynnä roskia ja parvekkeet ovat romuvarastoja. Tämä hakunilassa, vantaalla.
Asumme keskisuuren kaupungin keskustassa ja tien toisella puolella on kaupungin vuokrataloja. Ihan tavallista keskusta-asumista. Ei varmasti ole mikään maailman rauhallisin paikka asua mutta eihän keskustassa asumisen pointti olekaan rauha.
Kumpi on parempi vaihtoehto asua alueella, jossa on kaupungin vuokrataloja, vai vauraalla aluella, jossa asuu valkokaulusrikollisia, jotka ovat hankkineet omaisuutensa mm. huumekaupalla ja rahapesulla ja muilla pimeillä liiketoimilla? - Jokaisessa paratiisissa on aina se vaara, että siellä asuu käärme tai käärmeitä. Mutta eihän tämä ongelma ole, kun pääasia on, että on rahaa ja vielä parempi on, jos rahaa ainakin yhtä paljon kuin naapurilla. Rahattomuus se kun on....
1 Helsingissä on nykyäännlinjattu, että karkeasti sanoen uusista asunnoista on 1/3 sosiaaliata vuokra-asumista, 1/3 hitasia eli sosiaalista asumista myös ja vain n 1/3 normaaleja asuntoja.
2 Juuri on hyväksytty uusi yleiskaava seuraaville muutamalle vuosikymmenelle ja siinä joka puolelle tulee valtavasti täydennysrakentamista.
3 yksi johtavin päämäärä kaupungissa on torjua seggregaatiota eli alueiden jakautumista hyviin ja huonoihin.
1+2+3=
Ääneen ei ole sanottu, mutta fiksu ymmärtää, että käytännössä joka kaupunginosaan tulee jatkossa huomattavasti lisää vuokrataloja. Omistusasuntovaltaisiin lisäksi enemmän ja valmiiksi ns huonommille alueille vähemmän sitä ja enemmän normaalia asumista.
Ole hyvä, tämä on vihervasemmistolaista tasapäistämispolitiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toota kai asunnon arvoa on syytä miettiä ja yrittää ennustaa... Minä vain toivoisn pienessä utopiassani, ettei asuinalueet liikaa eriytyisi toisistaan.... En nyt tmän johdsta koe olevani mitenkään erityisen hyvä tai parempi ihminen. Uskon (naivisti?) siihen, että parhainat lopputulosta ei saada sillä, että hyvä osaiset asuisivat joillain tietyilla, "paremmilla alueilla" ja huono-osaiset vastakkaisella puolella. Mutta turha tästä minun on yksittäistä asunnon ostajaa syyttää tai halveksia. En niin tee, enkä halua tehdä. Paljon isompi vastuu on sillä portaalla, joka mm. päättää kaavoituksesta ja siten ohjaa rakentamista sekä paikallisesti että laajemmin.
Ensimmäinen ja viimeisin viestisi ovat ristiriidassa keskenään. Minäkin utopiassani toivoisin, että asuinalueet eivät eriytyisi, mutta kyse ei ollut siitä. Vastustin vain "minulta loppuu ymmärrys Ap:n kaltaisia ihmisiä kohtaan" negaamistasi.
Katso kartasta, mikä on kiinteistöjen sijainti. Oman taloyhtiön naapurissa on kaupungin vuokrataloja. Kaupat, kirjasto ja terveysasema on kaupungintalojen tuolla puolen, joten oma talo ei jää kulkureitin varrelle eikä tontin poikki oikaista. Täällä on todella rauhallista, ainoastaan parina helteisenä kesäyönä saattaa hetken kuulua humalaisten mölinää.