Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa aikuisopiskelusta, onko se sama kuin monimuoto-opiskelu, pitääkö olla työharjoittelupaikka?

tulevaalanvaihtaja
25.01.2018 |

Koulujen sivuilla en näy aikuisille olevan päiväkoulutusta, mikä sopisi minulle parhaiten. Aikuiskoulutus kuvataan hyvin epämääräisesti. Sanotaan, että opiskelu tapahtuu pääosin työssäoppien ja lähiopetusta on vain parina päivänä kuukaudessa.

Minulla on ongelmana juuri se, ettei ole työpaikkaa, koska minut irtisanottiin. Miten ihmeessä keski-ikäinen löytää työssäoppimispaikan? Onko se täysipäiväistä ilmaistyöskentelyä vai mikä siinä oikein on ideana?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttötutkinto varmaan kyseessä? Näytöt annetaan työpaikoilla työssäoppimisjaksojen päätteeksi. Todennäköisesti tarvitset useita työssäoppimispaikkoja. Niitä löytyy kyllä suht helposti, koska olet pääsääntöisesti ilmaistyövoimaa.

Ei muuten löydy helposti... Lyhyeksi aikaa perehdyttäminen vie valtavasti resursseja, eikä palkattoman työntekijän vahtiminen ja työnjälki ole välttämättä vaivan arvoista.

Opiskelin itse perustutkinnon, tosin täysin eri alalta. Kaikki kolme harjoittelupaikkaa löytyi helposti, yksi palkallisena ja kaksi palkatonta. Myös kaikki muut luokalta löysi paikat. Vaihtelee varmaan sitten aloittain.

Vierailija
22/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttötutkinto varmaan kyseessä? Näytöt annetaan työpaikoilla työssäoppimisjaksojen päätteeksi. Todennäköisesti tarvitset useita työssäoppimispaikkoja. Niitä löytyy kyllä suht helposti, koska olet pääsääntöisesti ilmaistyövoimaa.

Ei muuten löydy helposti... Lyhyeksi aikaa perehdyttäminen vie valtavasti resursseja, eikä palkattoman työntekijän vahtiminen ja työnjälki ole välttämättä vaivan arvoista.

Opiskelin itse perustutkinnon, tosin täysin eri alalta. Kaikki kolme harjoittelupaikkaa löytyi helposti, yksi palkallisena ja kaksi palkatonta. Myös kaikki muut luokalta löysi paikat. Vaihtelee varmaan sitten aloittain.

No juu, kyllä vaihtelee työllisyystilanne ja työvoiman kysyntä aloittain (ja ajoittain)!!!! Taloushallinnon puolella heikko tilanne ollut varmaan viimeiset 5 vuotta. Ja ala on kovaa vauhtia automatisoitumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen aikuiskoulutuksesta täällä kirjoitetaan? Ainakaan keskiasteella sitä ei enää ole, jokainen - nuori tai vanha - saa oman HOKSin tai HOPSin tai mikä se nyt onkaan.

Vierailija
24/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys viestinro 16 kirjoittajalle: haitko harjoitteluun pikkufirmoihin vai isoihin (vai sekä että) ja kumpaan lopulta pääsit?

Aika tasan molempiin, pikkufirmasta sitten lopulta sain paikan.

Se oli juuri sitä, että saivat ilmaisen työntekijän. Mutta toki olin kiitollinen edes tuosta, muuten ei saa tutkintoa läpi.

Tykkäsin tosi paljon opiskella. Olen aikaisemman urani tehnyt ravintola-alalla, eli alanvaihtaja.

Vielä kun saisi töitä.

Vierailija
25/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelin merkonomiksi, valmistuin viime syksynä, olen 48v.

Ihan päiväopiskeluna istuin vajaan vuoden koulun penkillä ja 3 kk palkaton työharjoittelu ( työssäoppiminen ).

Oli yo-pohjainen linja, taloushallinto. Meidän ryhmässä oli ikäjakauma 20v -58v.

Harjoittelupaikka oli kiven takana. Laitoin 83 hakemusta ennenkuin tärppäsi. Nuoremmat saivat paikan helposti. Sain opiskella työttömyystuella. Te'toimisto sen myöntää tai kieltää, kannattaa ottaa ajoissa selvää.

Työpaikkkaa en ole onnistunut vielä löytämään.

Ikä on tässä selvästi rasite. Hyvät paperit sain kuitenkin opinnoistani.

Kiitos. Juuri tällaista itsekin ajattelin. Tiedän, että työllistyminen on vaikeaa, mutta ajattelen entisen koulutukseni ja ammattitaitoni olevan siinä apuna. Merkonomin paperit laajentaisivat huomattavasti työpaikkatarjontaa, johon voisinhakea töihin. Ikä on varmasti suuri rasite, olen sen jo huomannut käytännössä.

Eli koulunkäyntisi kesti vain reilun vuoden? 

Kyllä, se alkoi elokuu 2016 ja päättyi maaliskuu 2017 . Tämä aika siis koulussa käyntiä ja se työharjoittelu päälle.

Jotkut teki harjoittelua vain 2kk, koska pärjäsivät niin hyvin kun oli jo kokemusta vastaavasta työstä.

Itse asiassa tuosta tulee alle vuosi yhteensä.

Vierailija
26/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan päiväopiskeluna istuin vajaan vuoden koulun penkillä ja 3 kk palkaton työharjoittelu ( työssäoppiminen ).

Oli yo-pohjainen linja, taloushallinto. Meidän ryhmässä oli ikäjakauma 20v -58v.

Harjoittelupaikka oli kiven takana. Laitoin 83 hakemusta ennenkuin tärppäsi. Nuoremmat saivat paikan helposti. Sain opiskella työttömyystuella. Te'toimisto sen myöntää tai kieltää, kannattaa ottaa ajoissa selvää.

Minä opiskelin nuorison mukana (päiväopiskelijana) rahoituksen tradenomiksi ja olin 42-vuotias kun valmistuin. Olin kurssini priimus, keskiarvo 4,7/5 ja sain stipendin hyvästä opiskelumenestyksestä. Mutta töihin en ole päässyt, pian täytän jo 48.

Ensimmäiset 1,5 vuotta sain opintotukea 300€/kk. Nuo kuukaudet olivat jääneet minulta käyttämättä 90-luvulla keskeytyneistä opinnoista. Kolme vuotta opiskelin ilman tukia. Mies piti minut hengissä, mutta olihan se aikamoista penninvenytystä verrattuna aikaan ennen opintoja, kun sain sentään työttömyyspäivärahaa. 

Keski-ikäisenä on todella vaikea työllistyä uudelle alalle ilman kyseisen alan työkokemusta. Tuon opintojen aikaisen penninvenytyksen kesti, kun oli ruusuinen mielikuva siitä että tutkinnon avulla voisi työllistyä. En minä silti noita opintoja kadu, koska olin alasta todella kiinnostunut ja opin paljon kaikkea hyödyllistä jota voin hyödyntää perheen raha-asioiden hoidossa. Mutta mitään taloudellista etua siitä opiskelusta ei ollut. Toki nyt tradenomin tutkinnon kanssa on mukavampi hakea työpaikkoja, kun on edes joku koulutus. Mutta en minä silti töihin ole päässyt.

Masentavaa tämä nykypäivän ikärasismi.

Vierailija
27/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Juuri tällaista itsekin ajattelin. Tiedän, että työllistyminen on vaikeaa, mutta ajattelen entisen koulutukseni ja ammattitaitoni olevan siinä apuna. Merkonomin paperit laajentaisivat huomattavasti työpaikkatarjontaa, johon voisinhakea töihin. Ikä on varmasti suuri rasite, olen sen jo huomannut käytännössä.

Kyllä, se alkoi elokuu 2016 ja päättyi maaliskuu 2017 . Tämä aika siis koulussa käyntiä ja se työharjoittelu päälle.

Jotkut teki harjoittelua vain 2kk, koska pärjäsivät niin hyvin kun oli jo kokemusta vastaavasta työstä.

Olipa nopeaa. Ilmeisesti siellä opiskeltiin vain ammattiaineita, eikä mitään turhuuksia. Ehtikö tuossa ajassa oppia oikeasti riittävästi esim. kirjanpitoa, palkanlaskentaa ja verotusasioita?

Vierailija
28/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opintovapaalla ja opiskelen päätoimisesti. Opintovapaan aikana saan aikuiskoulutustukea, jonka saamisen edellytyksenä on voimassa oleva työsopimus, eli siis työpaikka. Luokallani on kyllä muitakin aikuisopiskelijoita, joista osa opiskelee kelan päivärahalla, osa ansiosidonnaisella päivärahalla. Harjoittelupaikkoja mulla on tähän mennessä ollut neljä, eikä niiden löytäminen ole ollut vaikeaa. Kaikki muutkin luokalta ovat saaneet harjoittelupaikan. Koulu on pääosin harjoittelua, etätehtäviä ja lyhyitä jaksoja itse koululla. Valmistun ensi keväänä. Sitten on edessä paluu takaisin töihin.

Vierailija
29/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

L

Vierailija kirjoitti:

Laki muuttu vuoden alussa. Ei ole enää erillistä näyttötutkintoa

Aikuisilla voidaan kuitenkin huomioida aiempaa osaamista ja koulutus ei kestä 3,5 v. Vaan oman suunnitelman mukaan

Vierailija
30/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lopulta onnistuit saamaan harjoittelupaikan? Soittelitko kaikkiin paikkoihin vielä perään vai lähetitkö pelkät paperit?

Sähköpostilla laitoin hakemukset, ei kuulemma suositeltavaa soitella perään. Ainakin opet neuvoi niin.

Sähköpostilla sitten jokunen firma kohteliaasti kieltäytyi ja suurin osa firmoista ei vastannut mitään.

Tuo perään soittelu on vähän kaksipiippuinen juttu, toiset suosii sitä, toiset ei.

Meidänkin koulusta harjoittelupaikkaa haki yhtä aikaa pari sataa opiskelijaa, eli onhan se tietysti firmoille aika työ kaikille puhelimessa selvittää tiedusteluja.

Vierailija
31/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lopulta siis sain paikan sähköposthakemuksen perusteella, tuli vastaus, että soittele ja sovitaan tapaaminen.

Vierailija
32/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttötutkinnoista / näyttöön valmentavasta on kuulemma luovuttu. Aikuiset suorittavat jatkossa saman kuin nuoretkin, toki ehkä eri ryhmässä. Siinä ei tarvitse olla työpaikkaa. Oppisopimuksella voi suorittaa myös, mutta siihen pitää hankkia itse työpaikka. Kysyin opintotlimistosta tätä asiaa, koska sivuilla vanhaa tietoa!

Vierailija
33/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin nuorison mukana (päiväopiskelijana) rahoituksen tradenomiksi ja olin 42-vuotias kun valmistuin. Olin kurssini priimus, keskiarvo 4,7/5 ja sain stipendin hyvästä opiskelumenestyksestä. Mutta töihin en ole päässyt, pian täytän jo 48.

Ensimmäiset 1,5 vuotta sain opintotukea 300€/kk. Nuo kuukaudet olivat jääneet minulta käyttämättä 90-luvulla keskeytyneistä opinnoista. Kolme vuotta opiskelin ilman tukia. Mies piti minut hengissä, mutta olihan se aikamoista penninvenytystä verrattuna aikaan ennen opintoja, kun sain sentään työttömyyspäivärahaa. 

Keski-ikäisenä on todella vaikea työllistyä uudelle alalle ilman kyseisen alan työkokemusta. Tuon opintojen aikaisen penninvenytyksen kesti, kun oli ruusuinen mielikuva siitä että tutkinnon avulla voisi työllistyä. En minä silti noita opintoja kadu, koska olin alasta todella kiinnostunut ja opin paljon kaikkea hyödyllistä jota voin hyödyntää perheen raha-asioiden hoidossa. Mutta mitään taloudellista etua siitä opiskelusta ei ollut. Toki nyt tradenomin tutkinnon kanssa on mukavampi hakea työpaikkoja, kun on edes joku koulutus. Mutta en minä silti töihin ole päässyt.

Joo, samoja ajatuksia. Mä sain myös stipendin :).

Surettaa kun tiedän, että olisin hyvä ja tunnollinen työntekijä ja tosi innostunut alasta, mutta ketään ei kiinnosta.

Vierailija
34/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen AMK.ssa tradenomiksi "aikuispuolella" eli monimuoto-opintoina ja lähipäiviä on tosiaan se 2kpl/kk. Eli suurin osa opinnoista tehdään etäopintoina, puolet ehkä yksintyöskentelyä ja puolet ryhmätöitä. En saanut lupaa opiskella työttömyysetuudella, joten kivasti ansiosidonnainen vaihtui opintotukeen. Mulla pitäisi riittää noita tukikuukausia kuitenkin opintojen loppuun asti. Tutkinnon suorittaminen pitäisi olla mahdollista kolmessa vuodessa, ainakin aiemmalta vuosikurssilta joku siihen pystyi vaikka kävi samalla töissä. Varmaan reilu puolet opiskelijoista meidän linjalla käy samaan aikaan kokopäivätöissä ja osa on työttömiä. Ja tietty osa osapäivätöissä.

Suurin osa saa työharjoittelun kuitattua nykyisellä työllään. Ei siihen tosin ihan mikä tahansa työ käy. Osa saa kuitattua kesätyöllään ja osa joutuu varmaan etsimään palkatonta harjoittelupaikkaa.

Ja kyllä tännekin linjalle piti ihan hakea todistuksella ja lisäksi oli pääsykokeet ja parhaat pisteet saaneet pääsivät opiskelemaan. Tosin luulen että monimuotolinjalle on helpompi päästä kuin päiväopiskelijaksi. Meidän koulussa monimuoto-opiskelijoilla on mahdollisuus ottaa kursseja myös päiväpuolelta, jos ei tee töitä päivisin ja haluaa valmistua nopeammin.

Vierailija
35/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa nopeaa. Ilmeisesti siellä opiskeltiin vain ammattiaineita, eikä mitään turhuuksia. Ehtikö tuossa ajassa oppia oikeasti riittävästi esim. kirjanpitoa, palkanlaskentaa ja verotusasioita?

Peruskirjanpito oli todella intensiivistä ja se käytiin tarkkaan läpi ja oppi kyllä väkisinkin.

Verotus ja palkanlaskenta käytiin myös tietenkin perinpohjin läpi, mutta niistä ei käytännön harjoituksia ehditty paljon tekemään.

Koulutuksen määrärahoja on supistettu niin paljon, siksi näin lyhyet opinnot.

Ennen merkonomiksi kai opiskeltiin 3-4 vuotta.

Nuoremmat opiskelukaverit ovat työllistyneet hyvin.

Vierailija
36/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 lisää, että tietenkin hyväksilukuja voi saada jos on opetussuunnitelmaan sopivia opintoja jostain muualta AMK:sta tai yliopistosta.

Meillä ei myös ole niin hirveän tarkkaa, että miltä ajalta harjoitteluksi hyväksyttävä työ on eli se voi esim. olla tehty edellisenä vuonna ennen opintojen aloitusta.

Vierailija
37/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuisopiskelija autokorinkorjaajalinjalla. Koulutus kestää noin 1,5 vuotta, siihen sisältyy päivittäistä lähiopetusta sekä 10 viikkoa työssäoppimista. Eri osa-alueilta suoritetaan näyttötyö.

Vierailija
38/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

34 lisää, että tietenkin hyväksilukuja voi saada jos on opetussuunnitelmaan sopivia opintoja jostain muualta AMK:sta tai yliopistosta.

Meillä ei myös ole niin hirveän tarkkaa, että miltä ajalta harjoitteluksi hyväksyttävä työ on eli se voi esim. olla tehty edellisenä vuonna ennen opintojen aloitusta.

Fiksuinta olisi hankkia opintojen aikana harjoittelua, jotta saa mahdollisimman paljon työkokemusta ja se on vieläpä tuoretta.