Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa aikuisopiskelusta, onko se sama kuin monimuoto-opiskelu, pitääkö olla työharjoittelupaikka?

tulevaalanvaihtaja
25.01.2018 |

Koulujen sivuilla en näy aikuisille olevan päiväkoulutusta, mikä sopisi minulle parhaiten. Aikuiskoulutus kuvataan hyvin epämääräisesti. Sanotaan, että opiskelu tapahtuu pääosin työssäoppien ja lähiopetusta on vain parina päivänä kuukaudessa.

Minulla on ongelmana juuri se, ettei ole työpaikkaa, koska minut irtisanottiin. Miten ihmeessä keski-ikäinen löytää työssäoppimispaikan? Onko se täysipäiväistä ilmaistyöskentelyä vai mikä siinä oikein on ideana?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin liiketalousalan aikuisopiskelusta olisi kiva kuulla kokemuksia? 

Vierailija
2/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noi työssäoppimiset yleensä palkatta tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös noi työssäoppimiset yleensä palkatta tehdä.

Onko se koko koulutusaika vai vain pieni pätkä? Esim. liiketalouden perustutkinnon suorittaminen päiväopiskeluna kestäisi n. 1,5 -2 vuotta.

Vierailija
4/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK? Kyllä meillä ainakin oli päivälinjalla alaa vaihtavia aikuisia. Pääseminen on vaikeampaa.

Vierailija
5/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK? Kyllä meillä ainakin oli päivälinjalla alaa vaihtavia aikuisia. Pääseminen on vaikeampaa.

Ei, vaan perustutkinto, koska minulla ei ole varaa opiskella 3,5 vuotta.

Vierailija
6/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olisi kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia amk-opiskelijoiltakin? Miten rahoitus onnistuu parin vuoden jälkeen?

Vierailija
7/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiketalouden aikuisopiskelu on käytännössä suunnattu alan työssä oleville, joilta puuttuu tutkinto. Hanki ensin työpaikka ja mieti sitten koulutusta. Ulkopuolisena todella vaikeaa, varsinkin jos toimistopuolelle haluat.

Vierailija
8/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttötutkinto varmaan kyseessä? Näytöt annetaan työpaikoilla työssäoppimisjaksojen päätteeksi. Todennäköisesti tarvitset useita työssäoppimispaikkoja. Niitä löytyy kyllä suht helposti, koska olet pääsääntöisesti ilmaistyövoimaa.

Vierailija
9/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiketalouden aikuisopiskelu on käytännössä suunnattu alan työssä oleville, joilta puuttuu tutkinto. Hanki ensin työpaikka ja mieti sitten koulutusta. Ulkopuolisena todella vaikeaa, varsinkin jos toimistopuolelle haluat.

Jos on näin, niin yhtälö on mahdoton. Ilman koulutusta kukaan ei ota töihin. Pitää siis pyrkiä nuorisopuolelle päiväopetukseen, jos siellä on ylijäämäpaikkoja.

Vierailija
10/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin nimenomana teen ilamiseksi töitä sen 1-2 vuotta joka tutkinnon tekemiseen emnee. Valitsin työpaikan sen perusteella, että työtehtävät on monipuolisia, kiva työyhteisö ja ehkä mahdolisuuksia solmia suhteita, joiden avulla valmistumisen jälkeen työllistyy.

Mutta systeeminä kieltämättä vähän hölmö, jos osaat jo alan hommia, on se "työssäoppiminen" vaan normaalia työntekoa, ilman palkkaa. Jos et osaa alan hommia, et saa työssäoppimispaikkaa ainakaan helposti, koska kukaan työnantaja ei halua käyttää aikaa ja energiaa asioiden opettamiseen alusta saakka.

Vierailija
11/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:ssa liiketalouden tutkinnon voi suorittaa monimuoto-opiskeluna päivätyön ohessa. Koululla tarvii käydä pari kertaa kuukaudessa. Eikä aina välttämättä silloinkaan. Noi on aika joustavia tapoja suorittaa opintoja. Lisäksi tuon voi suorittaa myös nopeammin kuin 3,5 vuodessa jos niin haluaa. Normaalistihan koulua käydään syyskuusta vappuun, mutta voi tehdä ympäri vuodenkin opintoja kasaan ja tenttiä joitain kursseja jolloin homman voi puristaa jopa 1,5 - 2 vuoteen.

Vierailija
12/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttötutkinto varmaan kyseessä? Näytöt annetaan työpaikoilla työssäoppimisjaksojen päätteeksi. Todennäköisesti tarvitset useita työssäoppimispaikkoja. Niitä löytyy kyllä suht helposti, koska olet pääsääntöisesti ilmaistyövoimaa.

Ei muuten löydy helposti... Lyhyeksi aikaa perehdyttäminen vie valtavasti resursseja, eikä palkattoman työntekijän vahtiminen ja työnjälki ole välttämättä vaivan arvoista.

Vierailija
13/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:ssa liiketalouden tutkinnon voi suorittaa monimuoto-opiskeluna päivätyön ohessa. Koululla tarvii käydä pari kertaa kuukaudessa. Eikä aina välttämättä silloinkaan. Noi on aika joustavia tapoja suorittaa opintoja. Lisäksi tuon voi suorittaa myös nopeammin kuin 3,5 vuodessa jos niin haluaa. Normaalistihan koulua käydään syyskuusta vappuun, mutta voi tehdä ympäri vuodenkin opintoja kasaan ja tenttiä joitain kursseja jolloin homman voi puristaa jopa 1,5 - 2 vuoteen.

Entä jos on työttömänä ja haluaa vaihtaa alaa ja mennä päiväopiskelun puolelle, niin onko mahdollista päästä sisälle muuta kautta kuin pääsykokeet läpäisemällä? Jos tuo 2 vuotta pitää paikkansa, niin voisin jopa harkita tuota. Päivät ja kesäaikakin olisi mahdollista opiskella.

Vierailija
14/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin nimenomana teen ilamiseksi töitä sen 1-2 vuotta joka tutkinnon tekemiseen emnee. Valitsin työpaikan sen perusteella, että työtehtävät on monipuolisia, kiva työyhteisö ja ehkä mahdolisuuksia solmia suhteita, joiden avulla valmistumisen jälkeen työllistyy.

Mutta systeeminä kieltämättä vähän hölmö, jos osaat jo alan hommia, on se "työssäoppiminen" vaan normaalia työntekoa, ilman palkkaa. Jos et osaa alan hommia, et saa työssäoppimispaikkaa ainakaan helposti, koska kukaan työnantaja ei halua käyttää aikaa ja energiaa asioiden opettamiseen alusta saakka.

Sullapa on käynyt hyvä tuuri, jos työyhteisö on innoissaan siitä, että heidänkin tekemänsä palkkatyöt tekee ilmainen harjoittelija. Varsinkin jos on työssään hyvä. Aika moni tuntisi paikkansa uhatuksi tuossa vaiheessa. Ja pienipalkkaisella naisalalla se kyllä näytetään.

Vierailija
15/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten löydy helposti... Lyhyeksi aikaa perehdyttäminen vie valtavasti resursseja, eikä palkattoman työntekijän vahtiminen ja työnjälki ole välttämättä vaivan arvoista.

Tätä minäkin pelkään. Aikaisemmissa työpaikoissani harjoittelijat on koettu enemmän rasitteeksi.

Vierailija
16/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin merkonomiksi, valmistuin viime syksynä, olen 48v.

Ihan päiväopiskeluna istuin vajaan vuoden koulun penkillä ja 3 kk palkaton työharjoittelu ( työssäoppiminen ).

Oli yo-pohjainen linja, taloushallinto. Meidän ryhmässä oli ikäjakauma 20v -58v.

Harjoittelupaikka oli kiven takana. Laitoin 83 hakemusta ennenkuin tärppäsi. Nuoremmat saivat paikan helposti. Sain opiskella työttömyystuella. Te'toimisto sen myöntää tai kieltää, kannattaa ottaa ajoissa selvää.

Työpaikkkaa en ole onnistunut vielä löytämään.

Ikä on tässä selvästi rasite. Hyvät paperit sain kuitenkin opinnoistani.

Vierailija
17/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys viestinro 16 kirjoittajalle: haitko harjoitteluun pikkufirmoihin vai isoihin (vai sekä että) ja kumpaan lopulta pääsit?

Vierailija
18/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan päiväopiskeluna istuin vajaan vuoden koulun penkillä ja 3 kk palkaton työharjoittelu ( työssäoppiminen ).

Oli yo-pohjainen linja, taloushallinto. Meidän ryhmässä oli ikäjakauma 20v -58v.

Harjoittelupaikka oli kiven takana. Laitoin 83 hakemusta ennenkuin tärppäsi. Nuoremmat saivat paikan helposti. Sain opiskella työttömyystuella. Te'toimisto sen myöntää tai kieltää, kannattaa ottaa ajoissa selvää.

Kiitos. Juuri tällaista itsekin ajattelin. Tiedän, että työllistyminen on vaikeaa, mutta ajattelen entisen koulutukseni ja ammattitaitoni olevan siinä apuna. Merkonomin paperit laajentaisivat huomattavasti työpaikkatarjontaa, johon voisinhakea töihin. Ikä on varmasti suuri rasite, olen sen jo huomannut käytännössä.

Eli koulunkäyntisi kesti vain reilun vuoden? 

Vierailija
19/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lopulta onnistuit saamaan harjoittelupaikan? Soittelitko kaikkiin paikkoihin vielä perään vai lähetitkö pelkät paperit?

Vierailija
20/38 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin nuorison mukana (päiväopiskelijana) rahoituksen tradenomiksi ja olin 42-vuotias kun valmistuin. Olin kurssini priimus, keskiarvo 4,7/5 ja sain stipendin hyvästä opiskelumenestyksestä. Mutta töihin en ole päässyt, pian täytän jo 48.

Ensimmäiset 1,5 vuotta sain opintotukea 300€/kk. Nuo kuukaudet olivat jääneet minulta käyttämättä 90-luvulla keskeytyneistä opinnoista. Kolme vuotta opiskelin ilman tukia. Mies piti minut hengissä, mutta olihan se aikamoista penninvenytystä verrattuna aikaan ennen opintoja, kun sain sentään työttömyyspäivärahaa. 

Keski-ikäisenä on todella vaikea työllistyä uudelle alalle ilman kyseisen alan työkokemusta. Tuon opintojen aikaisen penninvenytyksen kesti, kun oli ruusuinen mielikuva siitä että tutkinnon avulla voisi työllistyä. En minä silti noita opintoja kadu, koska olin alasta todella kiinnostunut ja opin paljon kaikkea hyödyllistä jota voin hyödyntää perheen raha-asioiden hoidossa. Mutta mitään taloudellista etua siitä opiskelusta ei ollut. Toki nyt tradenomin tutkinnon kanssa on mukavampi hakea työpaikkoja, kun on edes joku koulutus. Mutta en minä silti töihin ole päässyt.