Onko rasistista sanoa virheen tehtyään, että "tulinpa ryssineeksi"?
Töissä eräs nuori nainen sanoi noin aamulla ja nauroi vielä makeasti päälle, ja olen koko päivän miettinyt, että mikäköhän rasistipersu tai muukalaisvihaaja se oikeasti on. Fiksu ja koulutettu, mutta eihän normaalit ihmiset käytä tuollaisia sanoja. Entäs jos paikalla olisi ollut joku venäläinen, suomea osaava asiakas? Johan tuossa on yhtiön maine vaarassa. Pitäisikö huomenna mainita esimiehelle asiasta?
Kommentit (32)
Minun lapsuudessani oli normaalia käyttää 'ryssän kirkkoa' tamperelaisena maamerkkinä. Esim 'mennä ryssänkirkolta ohi alaspäin'. Mitään muuta nimitystä en tuolle kirkolle tuntenutkaan.
Nykyään en käyttäisi tällaista nimitystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän sanaa "ryssiä" koska minulle se on paha sana, kuten ryssätkin, jotka tappoivat isovanhempani vallatessaan maatamme.
Eli mielestäsi sana ei ole rasistinen, vaan realistinen?
Eivätkö toisaalta kaikki rasistit ole omasta mielestään roturealisteja? Vai ajatteleekohan monikin itse, että oma vihamielisyys olisi ihan pelkästään huvikseen, ilman todellista syytä, kohdistettu johonkin tiettyyn porukkaan?
Pitääkö nää (RYSSIN vähän kännissä lauantaina ja olo nyt kovin VAMMAINEN) nyt poistaa sanavarastosta? Käytän ehkä kuitenkin, jos luovun mitä tilalle?
Täällä m.o.d.e. ei anna näköjään julkaista mitään. Olen luullut että Suomi on vapaa maa. Ei mielipidettään enää saa sanoa. Voi.voi.
Enpä ole ajatellutkaan, että se olisi rasistinen sana. No enpä sitä muutenkaan juuri ole käyttänyt, ja tästä lähin en ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herran jestas olette typeriä! Ei "ryssiminen" ole rasistinen sanonta, vaan kuvaa hyivn mokaamista. Laulaja Jenni Vartiainen on kaikkein vähiten rasistisia julkkiksia Suomessa, ja viime kesän biisissään Se oikea hän kertoo kertosäkeessään: "Olen ryssinyt kaiken, uudestaan ja uudestaan" kuvatessaan pilalle menneitä miessuhteita. Hänenkin lapsuudessaan Kuopiossa tuo oli normaalia kielenkäyttöä ilman mitään venäläisvihaa. Enemmän ottaa päähän nämä "vittua" biiseissään huutavat pikkupissikset kuten Sanni.
Eikö sinusta ole yhtään rasistista käyttää sanaa, joka viittaa siihen, että on r*ssille ominaista mokata? Mietipä kuule hiukan.
Rasisteja,rasisteja,joka paikassa rasisteja
Free land...ainakin toistaiseksi...jos ei maamme muutu haaviston vihreäksi eikä täällä saa sanoa tai tehdä enää mitään. Ollaan vain henkilöitä kaikki ja muutetaan liikennemerkitkin, etteivät vain gay henkilöt pahoita mieltään.
Venäläisiä on maailmassa paljon enemmän kuin suomalaisia, että miten se sana voisi rasistinen olla.
En silti käytä sanaa koska tunnen paljon venäläisiä joista jokseenkin kaikki tuntuu olevan tolkun ihmisiä.
Minä käytän sanaa "ryssiä" koska minulle se on paha sana, kuten ryssätkin, jotka tappoivat isovanhempani vallatessaan maatamme.