Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistoja 2000-luvun alusta

Vierailija
24.01.2018 |

Itse olin tuolloin yläkoulussa. Pukeuduin aitoon ja alkuperäiseen pissaliisa-tyyliin.
Lahkeista levenevät polyesterihousut lantiomallilla, perhoshiha paidat ja skeittikengät.

Telkkarista tuli Marienhof, Sabrina teininoita ja Salkkareiden alkupään jaksoja, Miian kuolemaa puitiin koulussa välitunneilla.

T.a.T.u:n musiikkivideot oli valtava kohu.

Kaverini sai värinäytöllisen puhelimen.
Itselläni oli luuri johon sai tilattua soittoääniä.

Somea edusti ii2.org.

Kultaiset muistot<3 :D

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia 3310

Vierailija
22/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni huokaisi helpotuksesta, kun mitään katastrofaalista ei tapahtunutkaan vuosituhannen vaihtuessa. Lentokoneet eivät pudonneet eikä tietokoneet lakanneet toimimasta. Teknokuplan puhkeaminen harmitti joitan myöhäisheränneitä sijoittajia, vaikkei taloudessa muuten tapahtunut mitään ihmeellistä. Markat vaihtuivat euroihin, eikä hinnat tilastojen mukaan niin paljon nousseet, vaikka yleinen hokema oli markan muuttuminen euroksi. Ainakaan minä en tuntenut köyhtyväni sen takia.

Kännyköillä tekstailtiin ahkerasti. Chatit ja netin keskustelupalstat kävivät jo kuumana. Monilla kavereillani oli tietokone kotona, jolla surffattiin netissä.

Kaiken kaikkiaan minusta tuntuu, ettei kovin moni asia ole muuttunut vuosituhannen alun jälkeen. Somen käyttö on lisääntynyt, mutta oli sitä jo silloin ja provopetterit olivat sen löytäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pitänyt Frendit-sarjaa rasistisena tai homofobisena.

The O.C

Vierailija
24/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas nostalginen olo!

N30

Vierailija
25/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen kirjoitti:

Moni huokaisi helpotuksesta, kun mitään katastrofaalista ei tapahtunutkaan vuosituhannen vaihtuessa. Lentokoneet eivät pudonneet eikä tietokoneet lakanneet toimimasta. Teknokuplan puhkeaminen harmitti joitan myöhäisheränneitä sijoittajia, vaikkei taloudessa muuten tapahtunut mitään ihmeellistä. Markat vaihtuivat euroihin, eikä hinnat tilastojen mukaan niin paljon nousseet, vaikka yleinen hokema oli markan muuttuminen euroksi. Ainakaan minä en tuntenut köyhtyväni sen takia.

Kännyköillä tekstailtiin ahkerasti. Chatit ja netin keskustelupalstat kävivät jo kuumana. Monilla kavereillani oli tietokone kotona, jolla surffattiin netissä.

Kaiken kaikkiaan minusta tuntuu, ettei kovin moni asia ole muuttunut vuosituhannen alun jälkeen. Somen käyttö on lisääntynyt, mutta oli sitä jo silloin ja provopetterit olivat sen löytäneet.

Meillä lähikaupssa kauppias vaihtoi MK merkinnät mustekynällä tökeröiksi E merkinnoiksi, mutta hinnat pysy samoina esin jos joku maksoi ennen 10 markkaa niin nyt siitä sai pulittaa 10 euroa. Kyllähän se harmitti kun vei markat pankkiin ja pankista sai vain kuuesosan takaisin.

Vierailija
26/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ylioppilaaksi 2000, muutin soluasuntoon ja aloitin yo-opinnot. Tuosta ajasta tulee mieleen mm.opiskelijahaalarit ja -bileet. Bändeistä mm. Kemopetrol ja Fintelligence keikkaili silloin.

Oli tiukkaa opiskelua, toisaalta aika huoletonta. Ei ollut mitään opintoaikojen rajauksia. Osa vanhemmista opiskelijoista oli jotain 6.-8. vuosikurssin opiskelijoita. Tosin moni oli myös töissä ja piti sitten pippaloita asunnoissaan uudemmille ja köyhemmille opiskelijoille :) Monet opiskelijat matkustelivat tosi paljon ja tekivät jotain työprojekteja ulkomailla. Sekin venytti monien opintoja.

Muistan ne 2000-luvun alkuvuodet kivana aikana, kun pääsi pois ahdistavasta pikkukaupungista. Nykyinen mies ja työpaikka löytyi tosin ihan muualta kuin sieltä opiskelupaikkakunnalta.

Vierailija
27/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut wilmaa vaan paperiset kuukausiraportit.

Vierailija
28/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen vanhojentanssimekot olivat sellaisia samettihirvityksiä, ainakin meidän koulussa.

Vierailija
29/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikabändit!

Vierailija
30/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissuvihkot, matopeli

Vierailija
31/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Sims! Muistan vielä miten joku maikkarin "asiantuntija" ennusti sen floppaavan pahasti.

Vierailija
32/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin 18 vuonna 2000 ja usein palaan ajatuksissani 2000-luvun alkuvuosiin. Eihän se aika niin mahtavaa ollut, mutta olin oikeasti vielä nuori ja täynnä elämäniloa ja tulevaisuutta. Olenhan nytkin vielä nuori, mutta en nuorisoa. Ja myönnän, että olen aikalailla jämähtänyt jonnekin vuoteen 2003. Siinä vaan kävi niin, alan jo putoamaan kehityksestä jälkeen, esim. Mitään teknisiä uusia laitteita en osaa enää käyttää.

Vierailija
33/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ostetiin Seppälästä ja Vero Modasta. Tilattiin H&M:n, Elloksen ja Anttilan kuvastoista puhelimitse, ensin täytettiin luettelon takaa löytyvä lista. Tekokuituvaatteita oli suht paljon, mutta kaikki vaatteet olivat tosi laadukkaita verrattuna nykypäivään. Muotia olivat levenevät housut edelleen, collegehupparit ja semmoiset läskitennarit ja kulmikas- ja tylppäkärkiset saappaat/kengät. Jossain vaiheessa farkkutakit olivat todella in tytöillä. Myös futuristinen lookki joskus 2000-2002, hopeiset takit, kahisevat housut ym. Katsokaa Bomfunk MCsin Freestyler-video niin tajuatte. :)

Tavallisten soittoäänien tilalle tulivat polyfoniset soittoäänet. Joihinkin kännyköihin värinäytöt. Netissä pystyi itse suunnittelmaan kännykän logon (se siis näkyi kännyn näytöllä) ja tilamaan sen puhelimeen, mikä oli mielestäni upeaa, ja teinkin paljon logoja itse. Euron tullessa kaikki kallistui ihan järkyttävästi! Kannoin lompakossani pitkään markka-euromuuntotaulukkoa.

Aski punaista L&M:ää maksoi 3,50 e. Niitä saattoi suht helposti alaikäinen kaverini ostaa. Tupakointi oli tärkeä aikuistumisriitti. :) Puistossa ulkona hengailtiin ja juotiin Ofeliaa. Ylipäätään olimme tosi paljon ulkona pihoilla tai kaupungilla nyhjäämässä.

Kissin chäteissä käytiin usein trollaamassa (kirjaston koneelta tietty). Kaverini sopi tapaamisiakin tämän kautta ties kenen kanssa, itse en uskaltanut. Pilapuhelut olivat suosittu ajanviete. Numeroita arvoimme päästä tai bongasimme teksti-tv:n chateista.

Suosikki oli suosittu lehti, suosittuja bändejä Nightwish, HIM, Eminem, Bomfunk MCs ja Apulanta. Badding ja Irwin Goodman olivat muodissa heistä tehtyjen elokuvien myötä. 

Laskut käytiin maksamassa pankin aulassa automaatilla.

Vierailija
34/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri täysi-ikäiseksi tullut opiskelija. Kaikki  intoilivat Salkkareista, katsoin pari jaksoa muttei napannut.

Farkkujen vyötärö oli hemmetin matala ja kengät näyttivät kanooteilta.

Vierailija
35/49 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuonna 2000 lukion toisella ja intoilin suomalaisesta musiikista, jota tosissaan vietiin maailmalle. Bomfunk mc, Darude ja HIM. Musiikki oli iso asia. Sain ajokortin, kirjoitin ylioppilaaksi ja lähdin opiskelemaan. 2003 opiskelijabileissä soi Rasmus ja Mariska. Muistan myös tv:n puolelta Jyrkin, joka tuli edelleen ja Moon TV kun opiskelukaupungissa näkyi kaapelitv. Se oli ihan uutta minulle. Pasta alkoi tulla kauppoihin ja tarkoittaa muuta kuin makaronia. Kanapasta oli lempiruokiani. Ei ollut sellaista mielensäpahoittamista kuin nykyään. Some oli lähinnä irc galleria ja kiss chat, mutta varsinainen some eli facebook tuli vasta 2007. Itse sain kännykän 2000 ja elämä oli todella erilaista. Kävin netissäkin vain koulun koneella. Sain netin kotiini vasta 2004 kun muutin solukämpästä yksiöön. 2000 luvun alku oli minulle aikuistumisen ja itsenäistymisen aikaa. HIM on edelleen kuuntelussa ja Daruden Sandstorm tuo mieleen 2000 alun, nuoruuden ja ystävät. :)

Vierailija
36/49 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harry Potter-mania

Vierailija
37/49 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTC-iskut ja tsunami.

Vierailija
38/49 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radiossa pyöri muumuassa Shakira, Ricky Martin, Pritney Spears, La Ketchup ja Los del Rio. Solmuvärjätyt nylon paidat oli kauheita, navat vilkku topin alta ja talvellakin kuljettiin minishortseissa. Kaikilla pojilla taas oli lyhyet hunajan sävyllä värjätyt hiukset ja fruittari lookki tai sitten pukeutuivat mustiin kuten punkkari tai emot.

Kävitkö kuitenkin ihan koulua?

Vierailija
39/49 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on kiva lukea! Hyvin huomaa kuinka erilaista elämä on ollut, paljolti riippuen missä päin Suomea on asustellut, mitkä ovat olleet kiinnostuksen aiheita ja missä ympyröissä noin muutoin on pyörinyt.

Mä olen hoitanut pankkiasiani 1990-luvulta alkaen kotoa käsin, kaverini jo 1980-luvulta alkaen. Veikkauksen nettitunnuksetkin täyttävät kohtapuoliin 20v.

2000-l:n alussa oli H&M:iä myös Kehä-3:n ulkopuolella. Anttila oli vielä voimissaan, samoin Stockmann ja vaatteiden ostaminen nettikaupoista teki vasta hiljalleen tuloaan.

Muistan mikä shokki oli, kun muutin Itä-Suomeen opiskelemaan 2000-l:n alussa ja siellä ei näkynyt tv:stä Nelonen ilman kaapelia. MoonTV:tä tuli silloin ikävä eikä vastaavaa kanavaa ole ollut senkään jälkeen missään. Raakelin ja Lassin panokoulu sekä välinetesti, jossa aidosti testattiin välineitä käytössä oli ihan aikuisten oikeasti kiinnostavaa (vaikka ei välttämättä niin kiihottavaa) katsottavaa.

Molli-Olli ja Tiina Kylmälä Jyrkissä. Ja sitten se karmea onnettomuus, joka tosin alkoi jo 1999 kun Salkkarit alkoivat näkymään. Siitä lähtien kansa on vain tyhmistynyt..

Vierailija
40/49 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsytti helvetisti se Millennium tätä kohkaaminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi