Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäiskö tässä tilanteessa lähteä synnärille näytille?

15.04.2006 |

Kirjoitin samat turinat jo huhtikuisten puolelle, mutta kysyn vielä teiltä kaikilta...

Eli aamulla oltiin kaupungilla, sen jälkeen sitä parasta ässää ekaa kertaa kolmeen kuukauteen (kielletty oli niiden liian aikaisten supistusten ja pakkolevon takia). Sen jälkeen saunaan myös ekaa kertaa kolmeen kuukauteen. Sieltä tultiin noin kolmen maissa ja siitä lähtien on supistellut aika tasaiseen 10 min välein.

Voimakkuus hieman vaihtelee, välillä on helpompaa kovettumista, välillä huohotetaan. Hiki ei vielä varsinaisesti ole tullut pintaan, mutta...

aika säännöllistä on ja jo ennen tätä olen pohtinut, että mikä pommi tuolla alapäässä mahtaa kyteä, kun viikolla 33+6 oli kk enää sentti jäljellä ja kahdelle sormelle auki! Sen jälkeen olen lopettanut makuutuksen ja estolääkityksen ja supistuksia on tietty ollut joka päivä. Eli voi olla useammankin sentin jo auki. Nyt tulee suppari...ai ai ai...

Jatketaan...

Eli olen tässä jännännyt, että miten sitten tullaan ehtimään synnärille, kun esikoinen tuli alle kahdessa tunnissa, tosin silloin meni vedet, mutta aukesin räjähdysmäisesti, tosin supistukset oli silloin vain niitä viime hetken tajuttomia. Mulla ei siis kokemusta kuin niistä sekä näistä ajoittain kivuliaista ennakoivista, joihin olen jo niin tottunut, että epäröin lähteä synnärille näytille, vaikka ovatkin nyt olleet säännöllisiä.

Jotenkin pelkään, että siellä on joku aivan pässi vastassa, joka sanoo jotain tyhmää ja vähättelee tilannetta. Toisaalta mulle on sanottu, että jo tulee 6 per tunti niin on mun aika tulla näytille...mutta en jaksais nyt mitään typeriä tätejä katella, vaikka saattaisihan siellä joku mukava olla... Sairaala on siis Tyks eli ollaan luettu, miten riaxiakin siellä on kohdeltu. Mutta kai sinne voi näytille mennä? Ei tosin houkuta...niin paljon olen siellä äippäpolilla ravannut niiden liian aikaisten supistusten kanssa, tosin nyt on jo eri asia ja menisinkin synnärin puolelle. On vaan se tilanne, että on jo varmasti auennut jonkun verran (ja kiinnostaa, miten paljon!), että jos nyt menee vedet kotona, niin saattapi tulla aika kiire, jos enää joitakin senttejä jäljellä.

Neuvoja!

Touhis rv38

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaan aueta aika nopsaan kuten edellinenkin.

Onnea matkaan ja hyvää synnytystä! Toivottavasti se nyt on sitä...

Perässä tullaan, Nappi 38+5

Vierailija
2/10 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jo niin hyvältä ja vauvankin kannalta on parempi tehdä yksi turha käynti (tädeistä huolimatta) kuin juosta sitten hirveellä kiireellä sairaalaan jos tosi tilanne onkin edessä.

Itse en koskaan saa kokea kunnon suppareita kun sektio on aina suunnitellusti edessä joka ikinen kerta. Harmittaa vähän...

Mutta siis, hyppäsin aiheesta...

Lähde käymään synnärillä, luulen että ei ole turha käynti.

Swehina rv 9+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa lähtee niin kuin kaikki muutkin ovat kehoittaneet! Mene suoraa sinne synnärille,ei ne saa laittaa sua kotiin ilman tilannekatsausta!

Jos ne on oikein ilkeitä niin ilmota,että sun ei tarvitse sietää sellasta kohtelua ja haluat että sua kohdellaan paremmin!

Tsemppiä

Lilli81 33+1

Vierailija
4/10 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitin tilanteen, tosin heti en tajunut sanoa, että esikoinen tuli syöksyllä ja että olen tässä raskaudessa ollut 2kk levossa ja estolääkityksessä supistuksen takia eli aluksia sain tietty samanlaiset ohjeet, jotka jo tiesin eli kannattaa odottaa kovia supistuksia ja olla kotona niin kauan kuin pystyy. Näillä ohjeillahan esikoinen olisi siis syntynyt kotiin...

No, sitten muistin kertoa tilanteeni eli kyllähän mä itse tiedän sen, että ei varmaankaan synny seuraavan puolen tunnin aikana, mutta pelkään, että tilanne menee vaivihkaa niin pitkälle, että sitten kun todella kipee alkaa tulla tai vedet menee, niin matkaa varten jää kovin vähän jäljelle.

No, sitten täti sanoi, että jos vedet menee, niin nopeasti sinne, mutta hänen mielestä kannattaa jäädä odottamaan kovempia, josko nämä vaikka rauhoittuisivat tästä. Eli haluavat synnyttäjän tietty sinne vasta sitten, kun on varmasti tosi kyseessä.

Mutta mua tässä jänskättää muukin, kun se että onko just nyt tosi kyseessä. Mietin, että miten monella sentillä sitä uskaltaa kotoa asti odottaa synnytystä, jos matkaan menee vajaa 30min ja aukee yhtä nopeesti ku esikoisesta? Uskaltaako odotella kotona, jos on 5-6cm auki?

Tarkkaillaan nyt tilannetta ja lähdetään varmasti, jos hiukankin kovenee. Yritän vaikka vähän saada rauhoittumaan (tai siis en turhaan aktivoi) jotta voisin yön nukkua normaalisti. Huomenna jos jatkuu koko päivän edes pientä, mutta säännöllistä, niin näytille mennään.

Eikö ole hirveetä, kun pelkää sairaalan vastaanottoa, samoin sitä, että ottavat osastolle odottelemaan, jos jo liikaa auki, vaikkei synnytys kuitenkaan käynnissä. Siinä tapauksessa voisin pyytää, että vedet puhki niin homma olis reilussa tunnissa hoidettu. Siihen taas kaikki lääkärit eivät suostu eli riippuu ihan siitä, kuka siellä on...Mulle tää 38 on jo hyvin saavutettu, kun paikat alkoivat pehmenemään niin aikaisin ja kauhulla tätä jännitetty. En vaan jaksais mennä sinne enää vääntämään kättä ilman, että on tosi kyseessä. Olen jo 2 kertaa ollut tässä raskaudessa synnyttämättömien osastolla makaamassa viikolla 27 ja 34.

Touhis rv38

Vierailija
5/10 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulosti sen verran lupaavalta nuo sun kertomat jutut että itse ainakin lähtisin käymään :)

krisse rv31+0

Vierailija
6/10 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla paikat alko aueta rv 33, mutta en kuitenkaan mihinkään vuodelepoon joutunut. Käskivät vaan ottaa iisisti.

Edellinen oli syntynyt neljässä tunnissa. Kävin vkolla 38 äitipolilla, jossa olin 3cm auki. Supistuksia oli joka yö, mutta ei ne koskaan olleet kovin säännöllisiä. Sitten 17.1. (rv oli 39+2) kävin neuvolassa, jossa th-kätilö tutki kohdunsuun ja sanoi, että on aivan pehmeä ja 5cm auki. Siinä vaiheessa olin ihan valmis synnärille, että oisivat puhkasseet kalvot jne. Mutta eivät ottaneet.

Seuraavana päivänä oli taas muutaman tunnin supistukset, mutta ei kauhean säännölliset eikä rajut.

Illalla sanoin miehelle, että mistä pirusta sen tietää, vaikka ois kokonaan auki.

No, sitten yöllä 19.1. klo 2 heräsin supistukseen ja vessassa käydessä tuli veristä vuotoa (ei paljoa, mutta selvästi). 30min seurasin tilannetta, ja supparit muuttu kyllä heti tosi napakoiksi ja jokainen oli edellistä rajumpi. Klo 3.10 olin synnärillä ja paikat oli 6-7cm auki. Sain melkein heti epiduraalin ja lopulta olin täysin auki vasta klo 9.05 aamulla!

Eli, vaikka lähtötilanne oli noin paljon auki, niin synnytys oli lopulta minun pisin (eka 6t, toinen 4t). Olin tosi yllättynyt, mutta toisaalta tuo oli tosi positiivinen synnytyskokemus.

En nyt todellakaan tiedä oliko tästä mitään apua (tuskin), mutta naputtelinpa kuitenkin :)

Mianni 13+0 (eli lokakuussa pähkäillään sitä synnärille lähtöä taas ;)

Vierailija
7/10 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmaan lähtenyt noilla taustatiedoilla jo siinä vaiheessa kun kirjoitit tuon ekan viestin ja piti kirjoittaminen lopettaa supparin ajaksi!

Ehkä olet jo mennytkin, toivottavasti ainakin pääset synnärille asti. Hyvää vauvanhakureissua!

Coe rv 12+5 (ja yksi synnytys takana 03/2005 :)

Vierailija
8/10 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistukset rauhoittuivat iltaa myöden, mutta tuli sen verran kuitenkin, että nukahtamisesta ei tullut mitään. Ilm. jotain adrenaliinia virtaa sen verran, että pumppu alkaa aaltomaisesti hakata, vaikka ei olisikaan niin kova suppari, välillä tuli hieman kovempia ja lopputulos oli se, että kolmen aikaan yöllä päätin, että mennään tänään näytille, vaikka yhtään supistusta ei olisi. Nauravat tai eivät, mutta en neuvolaankaan pääsen ennen tiistaita ja toinen lääkäreistä, joka siellä tutkii, on paikalla torstaina ja toinen vasta maanataina (ja pääsiäisen vuoksi tietty ruuhka). Täti on muutenkin siitä kuuluisa, että ei reagoi tälläisiin juttuihin. On mullekin pamauttanut kertoessani huolenaiheestani, että ota vaan pyyhe mukaan autoon, niin on vauvalle jotain, jos sinne syntyy. Eli joo, sen jälkeen en asiaa oikeen ole viitsinnyt siellä esiin ottaakaan.

Tää on vaan niin hermoja raastavaa miettiä, että mikä tilanne on ja koko ajan olla pikapikalähtövalmiina. Tämäkin varmaan häiritsee nukahtamista. Ja hyvä tietää, että kannattako jättää tollaiset saunomiset ja muut, jos vaan lyhentävät pommin sytytyslankaa, mutta eivät johda loppurytinään. Eihän sitä tiedä, miten esikoisen kohdallakin olisi loppujen lopuksi käynyt, jos vedet eivät olisi menneet tarkastauksessa. Menin näytille silloin ilman supistuksia ja olin 3-4cm auki. Jos en olisi mennyt, olisi saattanut avautua kotona vielä enemmän, vaikka lääkäri ennusti, että vedet tod.näk. olisivat poksahtaneet koska vain, mutta kuka sitä sitten tietää. Tod. näk. siellä kytee nyt sama tilanne tällä kertaa.

Tullaan tänään sieltä synnäriltä sitten kotiin, jos ei montaa senttiä auki ja saanpahan jatkaa sen jälkeen " normaalia" elämää.

Menis nyt ne vedet, niin tietäisi lähteä, vaikka siinä tapauksessa se todellinen kiire tulisi. Menisi vaikka tänään matkalla, niin oltaisiin jo valmiina menossa tai sitten siellä tarkastuksessa taas...

Vierailija
9/10 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko sitten tulla kertomaan,että kuinkas oli? Laittoiko kotiin vai saitko nyytin mukaan!

Onnea matkaan!

Lilli81 33+2

Vierailija
10/10 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdettiin näyttämään, vaikka aamuun mennessä ei enää supistellut paljoakaan. (nyt taas illalla on jyskyttänyt tasaiseen tahtiin) Vastaanottava kätilö oli ihan ok ja lupasi tarkistaa tilanteen.

MUTTA yllätykseksi tilanne oli sama kuin reilu 4vk sitten, vaikka sen jälkeen estolääkkeet ja makuutus oli lopetettu ja siis huolimatta niistä säännöllisistä supistuksista! Eli perinteisesti on käynyt: Noilla alle 34 viikoilla on suurin riski ennenaikaiseen pehmenemiseen ja aukeamiseen ja mulla siis eteni silloin levosta ja lääkkeistä huolimatta (oli tosi turhauttavaa), mutta siis jos pääsee sen 34 paremmalle puolelle, niin tilanne saattaa jumittua, vaikka supistelisikin.

Eli saan nyt vähäksi aikaa unohtaa ne hoitajien viime kertaiset pelottelut, että tulepa teltan kanssa asustelemaan pihalle, niin ehdit perille. Kyllä näillä senteillä pitäisi vielä ehtiä vajaa 30min reissu (toivottavasti ei ole ruuhkaa tai tietyötä!)

Täti onneksi vielä sitten sanoi, että on se hyvä tulla näyttämään, koska koskaan ei tiedä eli tilanne olis voinut olla aivan toinen ja toiseksi muuttuakin päivässä parissa, vaikka ei supistelisikaan kovasti eli nämä hommat eivät aina mene järjen mukaan. Sanoi, että turhaan ei kannata kotiin jäädä murehtimaan ja pohtimaan, miten toimia, kun kerran vastaus on, jos ei saatavissa, niin ainakin suuntaa antamassa. (Jos olisi ollut kova kiire, olisi kommetti voinut olla eri).

Edelleen ohjeiksi vesien menosta oli, että pää kolmantena jalkana paikalle ja supistuksissa odotetaan kovaa, mutta silloin heti siitä. Toisaalta samanlainen puolikova säännöllinen supistelu esim. ens viikolla saattaisi avata paljonkin. Onneksi olen menossa viikon päästä ma neuvolanlääkärille, niin se kattoo vielä, että onko tullut samanlainen kytemistilanne, kun esikoisen kohdalla eli siihen asti voin hieman huokasta helpotuksesta, mikäli mitään radikaalia ei tapahdu. Sanoi, että ei anna mulle mitään supistusten minuuttiaikataulusuosituksia, koska ne eivät tälläisissä tapauksissa aina toimi. Ennen kun sanottiin, että niin ja niin tiheistä tullaan sairaalaan, niin mun kaltaisissa tapauksissa ei aina toimi. Sanoi, että vaikka tilanne on kypsä, voi mennä yli la:kin, mutta toisaalta tässä tilanteessa on mahdollista, että ollaan siellä yöllä uudestaan. Sanoi, että autolla ei kannata kovin pitkälle lähteä ajeluille ja kyläilemään.

Nyt koitan olla ajattelematta asiaa sen enempää ja keskittyä muihin juttuihin, niin saa sitten vedet tai supistukset yllättäen tulla ja aikakin menee nopeammin, kun ajattelee muuta. Ja toistaiseksi jätän noin ässätkin väliin, kun saavat kipua aikaan ja sitten turhaan pähkäilen, että mitä tehdä ja mikä tilanne...

Kärsivällisyyttä keräillen...

touhis rv38+1