Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ja sähköhoito

Vierailija
24.01.2018 |

Minulle lääkärit koittavat kovasti tuputtaa sähköhoitoa masennuksen hoitoon. Onko ihmisillä täällä kokemuksia siitä? Itseäni kammoksuttaa koko toimenpide, mutta toisaalta kiehtoo se, että potilaat kuulemma parantuvat todella tehokkaasti masennuksesta hoidon avulla. Kaikki kokemukset otan siis ilolla vastaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin kiinnostaa!

Vierailija
2/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt sähköllä hoidettuja. He ovat edelleen samoja ihmisiä hoidon jälkeen, mutta ovat sanoneet sähkön auttaneen.

Muisti saattaa pätkiä pienen hetken hoidon jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä olet siihen pääsemässä? 

Vierailija
4/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin Auroran sairaalaan tuskaisen oloni vuoksi ja täällä minulle suositeltiin kyseistä hoitomuotoa.

Vierailija
5/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sähköä annetaan vain toiseen aivopuoliskoon kerrallaan, ja muistin pätkiminen on huomattavasti vähäisempää kuin ennen.

Tunnen useita ihmisiä jotka ovat saaneet sähköä. Itse olen myös masentunut niin siksi tunnen niin paljon hulluja. :) Yhdellä sähkö laukaisi manian, mutta hänellä olikin alunperinkin bipo, mitä psykiatrit eivät vaan tajunneet. "pelkästään" masentuneella noin tuskin käy. Kaikille muille sähkö on sopinut.

Vierailija
6/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä se tuntuu?

Vierailija
7/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ja pitkään käytetty tehokas ja turvallinen hoitomuoto.

Vierailija
8/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä se tuntuu?

Siihen nukutetaan. Kai se tuntuu pienenä joomotuksena päässä heti toimenpiteen jälkeen. Jomotus loppuu kyllä, en tiedä kuinka nopeasti toimenpiteen jälkeen.

Vierailija
9/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoito on usein tehoton keino masennuksen hoidossa, ja useissa tapauksissa se vie muistin ihan kokonaan.http://www.electricshocktherapy.info/dangers.html

Vierailija
10/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ei edelleen tehdä lobotomioita.

Vierailija
11/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet Facebookissa, etsi ryhmä Ect-hoito. Sieltä löytyy sähköhoidon käyneitä. Minulle on suositeltu sähköä 2-suuntaisen lääkeresistenttiin masennukseen, mutta en suostu. Osalla muistihäiriöt jäävät pysyviksi enkä halua menettää sitä työkykyä mitä on jäljellä.

Vierailija
12/21 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut kaksi sarjaa. Molempia pyysin itse.

Se on toki aika iso panostus itseltä ja tukijoukoilta, paitsi jos valmiiksi olet jo osastolla. Saat varautua olemaan joitain kuukausia vähän jotain muuta kuin ihan omin itsesi, ja hoidon aikana ei kannata yrittääkään muistaa yhtään mitään tärkeää. Muistoja aiemmasta elämästä menee melkein kaikilta, joitain sekin vaivaa.

Mua ei tuollaiset haittaa siihen masennukseen verrattuna edes sadasosaa. Olen erittäin tyytyväinen ja jos jostain syystä tulee vielä tarve niin heti menen takaisin. Ymmärrän kyllä jollain tasolla miksi monia pelottaa aivoihin ja mieleen kajoaminen tuolla lailla, mutta heidän puolestaan surettaa. Kärsivät turhaan masennuksestaan.

Vierailija
13/21 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiselleni on annettu yksi sarja. Hoitokertomusta oli kolme viikossa ja aamuisin saatoimme hänet hoitoon ja parin tunnin kuluttua haimme kotiin. Muisti häneltä heikkeni hoidon kuluessa ainoastaan hoitopäiviltä. Vaste oli hyvä ja vaikeasta masennusvaiheesta remissioon eli oireettomaan vaiheeseen siirtyminen tapahtui 5-6 hoitovaiheen jälkeen. Hoitokertoja oli 10. Töihin hän pääsi palaamaan kuukauden sairausloman jälkeen. Läheiselläni on kaksisuuntainen eikä hoito, toisin kuin joku aiemmin kirjoitti, laukaissut myöskään mania- tai hypomania vaihetta. Käsittääkseni hoitoa voidaan antaa myös maniavaiheen hoitoon. Hoidon ansiosta läheiseni lääkehoitoa pystyttiin vähentämään ja työkyky palasi nopeammin kuin pelkällä lääkehoidolla ja terapialla.

Vierailija
14/21 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Sain etc-hoitoa vaikeaan, lääkeresistenttiin masennukseen 2015. Masennus helpotti, mutta uudeksi diagnoosiksi tuli retrogradinen amnesia. Sähköhoito pyyhki minulta muistot viimeisen kymnenen vuoden ajalta lähes kokonaan.Myös työmuistini on ilneisesti pysyvästi heikentynyt.

Luulen, että suurin osa ihmisistä ei saa näin vaikeita muistiongelmia Olen kaikesta huolimatta ihan tyytyväinen, että sain ect-hoitoa, koska ilman sitä olisin varmaankin kuollut.

Vierailija
15/21 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiselläni on muisti mennyt toistuvista sähköhoidoista, ja luin, että toistuvat  nukutuksetkin voivat muistia viedä. Ei liikaa ainakaan!

Vierailija
16/21 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ei edelleen tehdä lobotomioita.

Psykiatriassa saatetaan käyttää kirurgiaa nykyisinkin. Ei Suomessa tietääkseni mutta Ruotsissa kyllä. Siellä on käynyt suomalaisiakin potilaita. Lobotomiaan ei voi suoraan verrata kun toimenpiteet on niin tarkkoja nykyisin.

Vierailija
17/21 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoidosta on olemassa nykyisin myös kevyempi muoto eli ns. magneettihoito. En tiedä miten ja missä siihen pääsee sitten.

Vierailija
18/21 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoidolla on turhaan huono maine kun ihmiset vieläkin kuvittelevat sen olevan elokuvista tuttua touhua. Sähkövirta on pientä, ihminen nukutetaan ja taitaa olla tunnissa suoritettu. Sukulaiseni kävi sähköhoidossa kun ei löytynyt sopivaa lääkehoitoa pahaan masennukseen, oli apua ja kuntoutui ihan työkykyiseksi mitä ei olisi uskottu kun pahimpia aikoja muistelee. Hoitopäiviltä jäi muistikatkoja vähän.

Vierailija
19/21 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sähköhoitoa kymmenisen vuotta sitten itse sitä pyydettyäni. Hoitoa annettiin ensin molempiin aivopuoliskoihin kerralla, myöhemmin mainittuani muistiongelmista hoitoa annettiin vain yhdelle aivopuoliskolle kerrallaan. Muistiongelmat koskivat lähinnä hoitopäiviä, mutta jonkin verran se vaikutti myös menneiden kokemusten muistamiseen. Mitään suurempia ajanjaksoja ei ole unohtunut, vaan yksittäisiä kokemuksia ja olen niitä saanut myöhemmin palautettua mieleen ainakin osittain. Tiedollisia sisältöjä ei ole unohtunut.

Hoito tehosi hyvin ja nopeasti. Ennen sitä olin käynyt läpi lukuisia lääkekokeiluja ja terapioita. Pelkäsin mahdollisia muistiongelmia ja jos tarvitsisin ECT -hoitoa nyt, pelkäisin niitä edelleen. Toisaalta sen hinnan lienee valmis maksamaan, jos riskinä muuten on itsemurha. Itse pyysin lihasrelaksanttia hoidon yhteydessä, koska voimakas lihasjännitys veti niskat jumiin ja aiheutti pahan päänsäryn.

Vierailija
20/21 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani kävi tuollaisessa hoidossa. Sitä ennen oli ollut ahdistukseen ja masennukseen ties mitkä kaikki lääkkeet. Jopa diapamit.

No. Eihän se siitä kummennut. Muisti pätki. Odotukset olivat kovat.

Mutta kun hänen masennuksensa syyt ovat selkeät ja edelleen olemassa sen jälkeen kun aivoille sähköä annettiin, niin mihinpä tuo olisi kummennut.

Olen muutenkin hänen tapauksessaan sitä mieltä, että on kovasti koitettu hoitaa oireita, mutta kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota siihen alkuperäiseen syyhyn, joka oireet on aiheuttanut. Loputon miellyttämisenhalu, loputon vääränlainen hyysääminen (helppo uhriutua) ja loputon toisten tarpeiden edelle laitto ja samalla toisaalta toisissa asioissa kokonaan vastuun sysääminen muille. Mutkikas juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme