Miehen väitöstilaisuus ilman karonkkaa
Itse olen pitkäaikaistyötön joten elämme ( mies, minä ja lapsi) miehen palkalla joka n 2500 e nettona . Nyt väittelee tohtoriksi ensi kuussa ( tekninen ala), mutta meillä ei ole varaa karonkkaan tms muihin juhliin. Jos nipistämme ruokarahoista, voi viedä kustoksen ja ulkomailta tulevan vastaväittäjän syömään. Onko tuo erikoista ettei ole karonkkaa tms? Ei ole kyllä ketä kutsuakaan, sukulaiset asuvat pohjoisessa eikä ole varaa tulla etelään.
Katsoimme että tuo illallinenkin verottaa 200 e tai enemmän, täytyy tarjota viiniä jne. Miten te joilla ei ole varaa olette tälläiset akateemiset tilaisuudet järjestäneet?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2500 euroa kuussa ja elätte noin sniidusti?
Meidän nettotulot on 2800 e ja kaksi teiniä. Kyllä tässä on kuitenkin varaa rippijuhlat yms. juttuja järjestellä, ulkona on varaa syödä kerran kaksi kuussa..
Eikä tää väittelykään varmaan yllätyksenä tullut?
Mutta onhan tuo syömään meno kuitenkin jo jotain. Tuskin muuta tarvii, jos ei sukulaisia yms. olisi muutenkaan tulossa.
No vuokra vie melkein tonnin tuosta eipä se 1500 e kk paljon kolmelle ole.
Kyllä teknisellä puolella väitelleen ihmisen palkan pitäisi useimmissa tehtävissä nousta reippaammin. Ja ehkä sinäkin löydät töitä, asutte yliopistopaikkakunnalla/läheisyydessä, nykyisenä nousukautena töitä löytyy varsin hyvin.
Kiitos tsempeistä, nyt vähän huono tilanne joten ilahdutti
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole hyviä ystäviä tai työtovereita, joita kutsua karonkkaan? Kun sanot, että sukulaiset pohjoisesta eivät muutenkaan olisi tulossa, niin ei olisi ketään vieraitakaan. Ihmettelen vähän.
Karonkkaa voi viettää todella monella eri tavalla. Olen ollut noin 100 hengen isoissa juhlissa ja toisaalta taas tiedän karonkan, jossa väittelijä vei vastaväittäjän ja kustoksen syömään. Molempi parempi.
Ehkä tämä nyt ei ole kovin viisas neuvo, mutta minä ajattelen, että tohtoriksi väitteleminen on ns. once in a lifetime -kokemus, suuren työn ja pitkän opiskelun tulos. Sitä saa juhlia ja siihen kannattaa vähän panostaa, koska elämän ei pidä olla ankeutta. Olisin valmis itse ottamaan vaikka vähän lainaa, jotta saisin jonkinlaiset juhlat järjestettyä. Kutsuisin edes 15 ystävää ja kollegaa, varaisin jonkin juhlatilan ja edullisen ruokailun ja vaikka pari lasia per henkilö viiniä ja muuten omakustanteisesti baari auki. Haluaisin, että väitöksestä jää hyvä muisto, vaikka sitten tulevan vuoden joutuisinkin velkaa lyhentämään.
Mies on aspergerpiirteinen, joten ei ole ystäviä. Itse olen nyt työttömyyden seurauksena syrjäytynyt joten ei ole tuttavia. Harrastamme kuitenkin kaikenlaista joten sosiaalisia kontakteja on. Miehelle riittää se illallinen mutta itseäni harmittaisi jos olisin samassa tilanteessa. Emme juhlineet häitämmekään mutta tuo on eri juttu kun on tehnyt sen eteen paljon töitä ja vsikuttanut lapsenkin elämään.
Karonkkat on hupasat bileet. Väittelijä on kuitenkin se, joka on tehnyt kaiken työn ja sitten sen pitäisi vielä kustantaa bileet pelkästään tapahtumaan perseensä repineille loisijoille :-).
Olen ollut karonkassa, johon väittelijä kutsui vastaväittäjän, kustoksen, esitarkastajat ja ohjaajat (tämä oli se rooli, jossa minä siellä olin) kotiinsa itse laittamalleen illalliselle.
Se oli oikein tapojen mukaista ja mukavaa ja varmasti vähemmän kallista kuin ravintola-illallinen. Täyttää taatusti etiketin siitä, että vastaväittäjän kunniaksi järjestetään illalliset. Mutta vaatii toki ennakkosuunnittelua ja/tai läheisten apua tilanteessa, jossa kaikenlaista pitä muutenkin suunnitella ja hermoilututtaa kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä miehen takia surettaa kun on tehnyt paljon töitä tuon eteen. Ja onko se huonoa käytöstä akateemisesti jos ei järjestä juhlia?Toisaalta jos ei ole ketään ketä edes kutsua niihin kustoksen ja väittäjän lisäksi kai se silloin on sama mennä vain ravintolaan syömään? Miten te muut rahattomat olette itse toimineet jos itse tai perheenjäsenenne on väitellyt?
Ei ole huonoa käytöstä; akateemisessa maailmassa kyllä yleensä ymmärretään, jos ei ole varaa.
Muutamat tutut ovat myös tehneet niin, että sen pienimuotoisen illallisen jälkeen samassa tilassa on alkaneet vapaamuotoiset bileet isolle kaveriporukalle (sekä yliopistolta että muita kavereita). Tämä on myös mielestäni ollut kivasti toimivaa.
t. nro 3
p.s. entä miehen artikkelien kanssakirjoittajat, tai jos kyse alasta jolla monografia niin tutkimusryhmän jäsenet, läheiset työkaverit, seminaariryhmäläiset? Siis tuohon kysymykseen, että ketä muita pitäisi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Karonkkat on hupasat bileet. Väittelijä on kuitenkin se, joka on tehnyt kaiken työn ja sitten sen pitäisi vielä kustantaa bileet pelkästään tapahtumaan perseensä repineille loisijoille :-).
No useimmat kustokset ja ohjaajat joutuu osallistumaan noihin niin paljon, että se ei ole mitään hupia (esim. oma kustokseni joutui siirtämään lomansa alkua 2 päivällä mun väitökseni takia, mikä nolotti minua vaikka hän ei siitä valittanutkaan), ja ulkomaiset vastaväittäjät eivät yleensä edes tajua miksi Suomen systeemissä moiset formaaliset juhlat on eivätkö odota niitä. Kanssakirjoittajien ja muiden työkaverien osalta nämä menee aika päittäin, jokainen tarjoaa vuorollaan :)
Yleensä karonkkaan on ollut 'pääsymaksu'. Eikö sillä kustanneta karonkan kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole hyviä ystäviä tai työtovereita, joita kutsua karonkkaan? Kun sanot, että sukulaiset pohjoisesta eivät muutenkaan olisi tulossa, niin ei olisi ketään vieraitakaan. Ihmettelen vähän.
Karonkkaa voi viettää todella monella eri tavalla. Olen ollut noin 100 hengen isoissa juhlissa ja toisaalta taas tiedän karonkan, jossa väittelijä vei vastaväittäjän ja kustoksen syömään. Molempi parempi.
Ehkä tämä nyt ei ole kovin viisas neuvo, mutta minä ajattelen, että tohtoriksi väitteleminen on ns. once in a lifetime -kokemus, suuren työn ja pitkän opiskelun tulos. Sitä saa juhlia ja siihen kannattaa vähän panostaa, koska elämän ei pidä olla ankeutta. Olisin valmis itse ottamaan vaikka vähän lainaa, jotta saisin jonkinlaiset juhlat järjestettyä. Kutsuisin edes 15 ystävää ja kollegaa, varaisin jonkin juhlatilan ja edullisen ruokailun ja vaikka pari lasia per henkilö viiniä ja muuten omakustanteisesti baari auki. Haluaisin, että väitöksestä jää hyvä muisto, vaikka sitten tulevan vuoden joutuisinkin velkaa lyhentämään.
Näikö teit oman väitöksen kohdalla? Tohtorintutkinto on nykyään merkitykseltään hyvin erilainen eri ihmisille. Jos joku opettaja puurtaa työn ohessa väitöskirjaa on tuo hönelle varmaan hyvinkin iso juttu jota mielellään juhlii suvun ja ystävien kanssa. Sen sijaan nuorelle ihmiselle heti maisterin jälkeen se on vain opintojen jatko, yleensä palkallisesti, työnä tehdä väikkäri. Pakolliset natsat joiden jälkeen elämä jatkuu ja ne suuret haasteet on vasta edessä. Monet väittelijöistä on nykyään ulkomaalaisia, eivät he yleensä juhli suvun ym kanssa, suvut on kotimaissa ja rahoitus monesti lopahtaa juuri ennen väitöstä. Samoin nuoret, tutkijanuraa tekevät saattavat jo aloittaa seuraavaa työtä ulkomailla, ja pyörähtävät Suomessa hoitamassa pakollisen kuvion, ei siinäkään jaksa paljoa ajatusta laittaa jo käytännössä valmiiseen juttuun, ajatus jo tulevaisuudessa. Monesti ne karonkat ovat tärkeimpiä vanhemmille ja ennen myös niille väittelijöiden rouville jotka jaksoivat pohtia pukuja ja menuita, oli hienoa kun oli tohtorinna ;)
Meillä mies sai apurahan väitöskustannuksiin, ja pidettiin ihan komea karonkka.
jos halua järjestää isot bileet (mikään pakko ei ole, jos ei halua, mut jos haluaa) aika monet väitelijät pyytävät nykyään tavisvieraita ostamaan illalliskortin, joiden hinnat ovat vaihdelleen 20-40 euron välillä. Tätä ei tietenkään voi ehdottaa vasta väittäjälle kustokselle, esitarkastajille eikä ohjaajille, mutta kaikille muille kyllä.
Mut monet ei myöskään järjestä kuin sen pienen illallisen pakollisille. Näin varsinkin jos ei ole ollut laitoksella töissä eikä siksi tunne kovin monia kvin läheiseti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No useimmat kustokset ja ohjaajat joutuu osallistumaan noihin niin paljon, että se ei ole mitään hupia (esim. oma kustokseni joutui siirtämään lomansa alkua 2 päivällä mun väitökseni takia, mikä nolotti minua vaikka hän ei siitä valittanutkaan), ja ulkomaiset vastaväittäjät eivät yleensä edes tajua miksi Suomen systeemissä moiset formaaliset juhlat on eivätkö odota niitä. Kanssakirjoittajien ja muiden työkaverien osalta nämä menee aika päittäin, jokainen tarjoaa vuorollaan :)
Se on osa niiden työtä, ei sen kummempaa.
Kai sinä kuitenkin saat työttömyyskorvausta? Vai onko työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumine ylivoimainen haaste?
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, yksi elämän suurista saavutuksista.
Juhlatilaa voi kysyä oppilaitokselta tai kunnalta edullisia. Joku tutun musiikkia opiskeleva teini soittamaan jotain. Haette Tallinnasta kuohuvaa 4 euroa pullo, ja tarjoatte sitä. Pienet coctailpalat, jotka voitte ystävien kanssa tehdä valmiiksi edellisenä päivänä. Pari ystävien teinitytärtä tai omia sisaruksia kaatamaan maljat ja laittamaan pikkusuolaiset tarjolle. Spotifyista hillitty musiikkilista taustalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osa niiden työtä, ei sen kummempaa.
Tiedän kyllä, olen yliopistolla töissä. Pointtini oli, että "perseensä repineet loisijat" ei kyllä millään lailla sovi tähän yhteyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, yksi elämän suurista saavutuksista.
Juhlatilaa voi kysyä oppilaitokselta tai kunnalta edullisia. Joku tutun musiikkia opiskeleva teini soittamaan jotain. Haette Tallinnasta kuohuvaa 4 euroa pullo, ja tarjoatte sitä. Pienet coctailpalat, jotka voitte ystävien kanssa tehdä valmiiksi edellisenä päivänä. Pari ystävien teinitytärtä tai omia sisaruksia kaatamaan maljat ja laittamaan pikkusuolaiset tarjolle. Spotifyista hillitty musiikkilista taustalle.
Kyllä maisterintutkinto on paljon suurempi saavutus. Ja väitöskirjan jälkeen dosentuuri ja koko väitöksen jälkeinen ura osoittaa sen oman kyvykkyyden tutkijana paljon paremmin kuin pelkkä tohtorintutkinto. Ja yleensä nykyisillä väittelijöillä ystäväpiiri on omanikäistä, siinä ne ystävien lapset ovat vauvoja ja taaperoita, eivät teinejä. Tuo väikkäri on uran huippukohta aika loppui jo joskus 80-luvulla. T monta väikkäriä ohjannut ja usein vastaväittäjänä ollut dosentti.
kyllähän juhlavieraat yleensä tuovat hienot lahjat valmistuneelle, että jo senkin takia kannattaa pitää kookkaat juhlat. Saa kukkia ja kalliita lahjoja. Jos ei kutsu karonkkaan, miksi ystävät onittelisi? Se tilaisuus on nimenomaan onnittelu/suorituksen juhlitatilaisuus, tai tällainen käsitys minulla on kun olen katsonut vidoita ja kuvia noista tilaisuuksista. EI sinne ilman kallista lahjaa kehtaa mennä.
Tonni asumiseen, vajaa tonni laskuihin ja tonni muuttuviin tarpeisiin eli ruoka, vaatteet, säästöt...
Nii, meillä ei ole autoa, tajusin juuri. Siitähän se suurin säästö tulee.