Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on moniammatillinen tiimi koulussa - miksi?

Mietteliäs mutsi
24.01.2018 |

Sain tiedon, että lapselleni kutsutaan koolle moniammatillinen tiimi koulussa. Lapsi saa koulussa raivareita kun asiat, eivät suju mielen mukaan. Ei ole aggressiivinen muita kohtaan, mutta aiheuttaa tietysti työtä opettajille. Hän käyttää koulussa kuulosuojaimia aika usein auttamaan keskittymisessä. Lapsella ei ole mitään diagnoosia.. (joku varmaan sellaista heti tarjoaa), hänellä ei ole motorisia haasteita eikä oppimisvaikeuksia.. ainoastaan tämä tunteiden hallinta on ongelma.

Nyt haluaisin hieman tietoa - netistä löytyy vain todella ympäripyöreätä - että mikä tällainen monialainen (ope, erityisope, kuraattori) tiimi oikein on? Mitä siinä tehdään ja millaisista asioista se päättää? Luin jostain, että tiimi voidaan koota ilman vanhempien suostumustakin?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoontumisen tarkoituksena on kartoittaa tilannetta ja lisätuen tarvetta.Se on myös lisätuen saamisen edellytys.

Vierailija
2/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenterveystutkimus, kohta annetaan concertaa... jolloin raivot pahenee, suunnittele itsemurhaa, ryhtyy todella väkivaltaiseksi jne. Ottaisin lapsen pois koulusta ja kotiopetukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä todennäköisesti on opettajan ja rehtorin lisäksi terveydenhoitaja ja kuraattori.

Anteeksi, jos ylitulkitsin, mutta tuntuu, että jotenkin vastustat asiaa. Sanoisin, että kannattaa ennemmin ottaa apu vastaan.

Vierailija
4/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavimmin myös sosiaalityöntekijä. Ja ilmassa on myös se lastensuojeluasiakkuus.

Vierailija
5/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läsnä on monien ammattikuntien edustajia; opettaja, terveydenhoitaja, koulupsykologi ehkä muitakin? Perhetyöntekijä, sosionomi tms.

Vierailija
6/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässä toimii usein koulun rehtori, koulupsykologi, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja sekä asianomainen opettaja. Tarpeen mukaan ryhmään voidaan kutsua myös muita asiantuntijoita ja lapsen huoltajat.

Moniammatillisessa työryhmässä päästään jakamaan eri tahojen tietoja lapsen taidoista ja kehityksestä sekä miettimään asioita eri näkökulmista. Ja tehdään päätöksiä, kuten tehostetun tuen ja erityisen tuen aloittamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

En vastusta, mutta olen mietteliäs..  

Millaista on mahdollinen "lisäapu" josta noissa keskustellaan? En oikein tunne systeemiä. Lapsi on toki ollut "tutkinnan kohteena" aiemminkin, koska ei tämä hermojen menettäminen nyt aivan uusi juttu ole. Hän on tavannut erityisopettajaa, kuraattoria, neurologia jne. mutta kaikki ovat parin kerran jälkeen aina todenneet, että lapsessa ei ole mitään vikaa. Siis sellaista diagnosoitavaa. 

Tuntuu, että henkilökunnalla olisi aivan hirvittävän suuri tarve löytää lapsesta joku sairaus tai vika, jonka piikkiin kaiken voisi kaataa. Toki mekin olemme aina avoimesti olleet valmiita tällaista etsimään, mutta kun sitä ei löydy.. 

Mutta joo, palatakseni aiheeseen.. osaako kukaan kertoa, millaisia tukitoimia tuossa voidaan määrätä/hankkia?

Vierailija
8/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lastensuojelu?? Miksi??

Tässä ryhmässä, joka nyt kokoontuu on siis vanhempien lisäksi ope, erityisope ja kuraattori. Ei muita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielenterveystutkimus, kohta annetaan concertaa... jolloin raivot pahenee, suunnittele itsemurhaa, ryhtyy todella väkivaltaiseksi jne. Ottaisin lapsen pois koulusta ja kotiopetukseen.

Minäkin suosittelisin tätä. Olisi palvelus kaikille

Vierailija
10/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietteliäs ap kirjoitti:

..lastensuojelu?? Miksi??

Tässä ryhmässä, joka nyt kokoontuu on siis vanhempien lisäksi ope, erityisope ja kuraattori. Ei muita. 

Koska voidaan haluta selvittää, että lapsella on kotona kaikki hyvin ja vanhemmuus on asiallista. Ja siihen ilmoitukseen riittää ihan huoli esim opettajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietteliäs ap kirjoitti:

..lastensuojelu?? Miksi??

Tässä ryhmässä, joka nyt kokoontuu on siis vanhempien lisäksi ope, erityisope ja kuraattori. Ei muita. 

No ei ole mitään lastensuojelua mukana tuollaisessa ryhmässä.

Ehkä koulu haluaa ylimääräisen avustajan luokkaan?

Vierailija
12/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietteliäs ap kirjoitti:

Hei,

En vastusta, mutta olen mietteliäs..  

Millaista on mahdollinen "lisäapu" josta noissa keskustellaan? En oikein tunne systeemiä. Lapsi on toki ollut "tutkinnan kohteena" aiemminkin, koska ei tämä hermojen menettäminen nyt aivan uusi juttu ole. Hän on tavannut erityisopettajaa, kuraattoria, neurologia jne. mutta kaikki ovat parin kerran jälkeen aina todenneet, että lapsessa ei ole mitään vikaa. Siis sellaista diagnosoitavaa. 

Tuntuu, että henkilökunnalla olisi aivan hirvittävän suuri tarve löytää lapsesta joku sairaus tai vika, jonka piikkiin kaiken voisi kaataa. Toki mekin olemme aina avoimesti olleet valmiita tällaista etsimään, mutta kun sitä ei löydy.. 

Mutta joo, palatakseni aiheeseen.. osaako kukaan kertoa, millaisia tukitoimia tuossa voidaan määrätä/hankkia?

Se lisäapu, että jos lapsellasi on vaikeuksia tunteiden kontrolloimisessa, siihen olisi hyvä löytää apukeinoja. Ei se, että lapsella on ongelmia jonkun asian kanssa tarkoita, että hänessä olisi jotain vikaa. Kukaan ihminen ei ole täydellinen.

Kun on enemmän asiantuntijoita paikalla, on helpompi löytää niitä keinoja ja ratkaisuja. Kai itsekin olet sitä mieltä, että ne ovat tarpeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mietteliäs ap kirjoitti:

..lastensuojelu?? Miksi??

Tässä ryhmässä, joka nyt kokoontuu on siis vanhempien lisäksi ope, erityisope ja kuraattori. Ei muita. 

No ei ole mitään lastensuojelua mukana tuollaisessa ryhmässä.

Ehkä koulu haluaa ylimääräisen avustajan luokkaan?

Kyllä voi olla.

T. Ope

Vierailija
14/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitellaanko siirtoa pienryhmään? Onko sellaista tarjolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ole hommannet lapselle psykoterapiaa raivareihin?

Koulu ei voi antaa mitään kunnollista tukea ilman diagnoosia (usein näin ja on rahakysymys).

Vierailija
16/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ole hommannet lapselle psykoterapiaa raivareihin?

Koulu ei voi antaa mitään kunnollista tukea ilman diagnoosia (usein näin ja on rahakysymys).

Et taida edes tietää, mitä psykoterapia on! Jos et viitsi googlettaa, kerron ainakin sen, ettei sitä anneta kouluikäisille raivarien takia.

Koulu voi antaa kunnollista tukea oikein hyvin, koska ei kaikkien asioiden takana ole mikään diagnosoitava neurologinen tmv. häiriö, vaan yksinkertaisesti vaikeuksia tunteiden tunnistamisessa tai sanoittamisessa, tai jotain muuta vastaavaa. 

Vierailija
17/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mietteliäs ap kirjoitti:

..lastensuojelu?? Miksi??

Tässä ryhmässä, joka nyt kokoontuu on siis vanhempien lisäksi ope, erityisope ja kuraattori. Ei muita. 

No ei ole mitään lastensuojelua mukana tuollaisessa ryhmässä.

Ehkä koulu haluaa ylimääräisen avustajan luokkaan?

Kyllä todellakin on, jos niin arvioidaan. Eli se lastensuojelu kutsutaan mukaan ”tarpeen mukaan”.

Ja lastensuojeluhan on se instanssi, josta lapsi saa kotiin tukea. Esim tukihenkilön. Tai lastensuojelu voi ohjata perheen perheneuvolaan. Tai järjestää vanhemmille keskusteluapua.

Vierailija
18/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole se kauniilla nimellä kutsuttu toimielin, jonka päätöksen jälkeen lapsellasi ei ole enää tulevaisuutta tässä kilpailuhenkisessä yhteiskunnassa. Asiat kirjataan ja ne jäävät elämään niin moniin paikkoihin.

Vierailija
19/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun lapsella ei ole diagnoosia. Hänellä ei ole mitään, joka täyttäisi minkään taudin/oireyhtymän/sairauden tai minkään ah, niin trendikkään adhd/aspeger tms. oireet. Koko maailma varmaan huokaisisi helpotuksesta, jos hänelle saatais lätkäistyä adhd -leima että "no niin, sitä se oli", mutta hänellä ei totta tosiaan ole sellaista.

Ainoastaan tämä tunteiden säätely on vaikeaa. Muuten hommat sujuvat hienosti ja koulussakin arvosanat hyviä/kiitettäviä. 

Ehkäpä meille ehdotetaan terapiaa tuossa? Sellaista ei ole vielä kukaan ehdottanut.. olen itse sitä muutamaan otteeseen miettinyt, mutta kun tämä raivoaminen on hyvin satunnaista. Jos sanon, että kerran-pari kuukaudessa niin lukumäärä kertoo kokonaisuuden.. on joskus huono viikko ja sitten esim. 3kk ilman _mitään_ ongelmia. Ainuttakaan. 

Vierailija
20/36 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ole hommannet lapselle psykoterapiaa raivareihin?

Koulu ei voi antaa mitään kunnollista tukea ilman diagnoosia (usein näin ja on rahakysymys).

Et taida edes tietää, mitä psykoterapia on! Jos et viitsi googlettaa, kerron ainakin sen, ettei sitä anneta kouluikäisille raivarien takia.

Koulu voi antaa kunnollista tukea oikein hyvin, koska ei kaikkien asioiden takana ole mikään diagnosoitava neurologinen tmv. häiriö, vaan yksinkertaisesti vaikeuksia tunteiden tunnistamisessa tai sanoittamisessa, tai jotain muuta vastaavaa. 

Kiitos tästä kommentista.. tähän haluaisin itsekin uskoa. Ainakaan tähän ensimmäiseen palaveriin ei lastensuojelua tai psykologia tai rehtoria ole tulossa.. tai no, kuraattori.. se lienee se psykologi. Lapsi kävi kuraattorilla syksyllä pari kertaa, mutta sitten ne käynnit vain loppuivat ja homma jatkui normaalisti. Jotenkin saimme kuvan, että mitään hälyyttävää ei sitten kuitenkaan ollut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä