Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako mtt-potilas työskennellä hoitoalalla?

Vierailija
24.01.2018 |

Täällä ainakin yleinen mielipide ettei saisi.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia moni ei hae mielenterveysongelmiinsa apua, vaikka tarvetta olisi. Mt- diagnoosi papereissa voi haitata tulevaisuudessa töihin tai koulutukseen pääsyä, tai esim. vaikuttaa siihen miten sinua jatkossa kohdellaan terveyspalveluissa, työpaikalla ym. Valitettavasti mielisairaudet jättävät edelleen sairastuneeseen leimansa, vaikka niistäkin voi parantua tai ainakin niistä huolimatta voi elää ihan täysipainoista elämää, tehdä työtä ja opiskella.

Moni narsisti varmaan jättää mainitsematta asian, mutta kyllä pääsee poliisiksi ja lääkäriksi.

Minkä asian?

Psykot ja narskut eivät sairastele masennusta. Mutta näitä ihmisiä kyllä kiehtoo alat, joissa pääsee käyttämään valtaa muihin ihmisiin...

Vierailija
22/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden alkoholiongelmaisen jolla masennusta ja paniikkihäiriötä ja toisen ihan kunnolla alkkiksen joka työskenteli lähäritasolla jollain päihdepuolella. Huonoja työntekijöitä? En tiedä, en ole työkaveri. Empaattisia ihmisiä jotka eivät tuomitse? Luulen niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt olisi huolissani mahdollisista masennuspotilaista hoitotyössä. Enemmän hirvittää nämä kolmevuotiaan tasolle jääneet "vahvat persoonat", joiden työaika menee työkavereita kiusatessa ja taukotilassa juoruillessa. Uskomatonta, miten sosiaalisesti taidottomia ja erilaisuutta vihaavia ihmisiä alalle hakeutuu. En uskonut ennen kuin itse päädyin harjoittelujaksoille hoitoalan paikkoihin.

TÄMÄ!!! Samaa mieltä!

Vierailija
24/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalle jos pyrkii, niin ei saa olla rikostaustaa, huumetaustaa, veriteitse tarttuvia tauteja, keskivaikeaa - tai vaikeaa masennusta, psykooseja.

Missä lukee ettei saa olla keskivaikeaa tai vaikeaa masennusta?

Ihan tiedän bipojakin, jotka ovat alalla lääkärinä ja hoitajina.

Bipojen masennuskausi voi olla todella vakavaa ja mania holtitonta kaikin puolin.

Jos tiedät bipoja, niin todennäköisesti he valmistuneet ennen uudistusta.

Hoitoalalla ei saa olla työkykyä alentavia tekijöitä kuten keskivaikesta vaikeaan masennukseen.

Sittenhän iso osa hoitoalan ihmisistä joutaisi pois alalta, jos sairastettu sairaus vaikuttaisi noin.

Koska uudistus tuli?

Ihan naurettavaa, jos sairastettu sairaus haittaa ihmisen elämää. Toki ymmärrän, että sairauden aikana tulee olla pois töistä, mutta että muka terveenäkään ei saisi tehdä töitä alalla enää...

Laitappa linkki tähän tietoon. En usko.

Lue SORA-vaatimukset sosiaali- ja terveysalasta. Koulutukseen et voi hakea.

Eli onko tosiaan niin ettei keskivaikean tai vaikean masennuksen sairastanut ei voi hakea alalle ikinä, vaikka olisi ollut terve viimeiset +5-10 vuotta? Ja olisi terve lopun elämää.

Nyt on kyllä aivan älytön sääntö tehty. Masennus on hoidettavissa oleva sairaus ja siitä voi parantua. Ja sen sairastamisesta ja avun hakemisesta rangaistaan. Miksihän iso osa masentuneista ei halua hakea apua? 

Voitko linkittää tuon "SORA-vaatimukset sosiaali- ja terveysalasta"

Sellainen hakukone on olemassa kuin Google. ;)

Ihanko ;)

https://www.jao.fi/fi/Jyvaskylan-aikuisopisto/Opiskelu/Soveltumattomuus…

Linkissä sanotaan:

"

Terveydentilavaatimukset

Opiskelijaksi ottamisen esteenä VOI olla: 

sellaiset psyykkiset sairaudet, jotka estävät käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen, kuten AJANKOHTAINEN hoitamaton psykoosi tai vaikea toimintakykyä laskeva masennus.

sellaiset fyysiset sairaudet, kuten tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet tai vammat sekä krooniset ihottumat, jotka rajoittavat toimintakykyä siinä määrin, että estävät käytännön tehtävissä tai työssä oppimisessa toimimisen.

veriteitse tarttuva sairaus saattaa rajoittaa käytännön tehtäviin tai työssä oppimiseen sijoittumista.

päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus. "

Tuossa ei kyllä mitenkään tule esiin, että sairastettu keskivaikea/vaikea masennus vaikuttaa mihinkään, vaan sanotaan, että AJANKOHTAINEN sairaus VOI vaikuttaa.

Itse olen sairastanut masennuksen ja kukaan ei edes masennusta sairastaessani sitä työelämässä huomannut. Pystyin hoitamaan tehtäväni. Kotona sitten sairastin.

LOL! :D

Vierailija
25/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalle jos pyrkii, niin ei saa olla rikostaustaa, huumetaustaa, veriteitse tarttuvia tauteja, keskivaikeaa - tai vaikeaa masennusta, psykooseja.

Bipojen masennuskausi voi olla todella vakavaa ja mania holtitonta kaikin puolin.

Hoitoalalla ei saa olla työkykyä alentavia tekijöitä kuten keskivaikesta vaikeaan masennukseen.

Sittenhän iso osa hoitoalan ihmisistä joutaisi pois alalta, jos sairastettu sairaus vaikuttaisi noin.

Koska uudistus tuli?

Ihan naurettavaa, jos sairastettu sairaus haittaa ihmisen elämää. Toki ymmärrän, että sairauden aikana tulee olla pois töistä, mutta että muka terveenäkään ei saisi tehdä töitä alalla enää...

Eli onko tosiaan niin ettei keskivaikean tai vaikean masennuksen sairastanut ei voi hakea alalle ikinä, vaikka olisi ollut terve viimeiset +5-10 vuotta? Ja olisi terve lopun elämää.

Nyt on kyllä aivan älytön sääntö tehty. Masennus on hoidettavissa oleva sairaus ja siitä voi parantua. Ja sen sairastamisesta ja avun hakemisesta rangaistaan. Miksihän iso osa masentuneista ei halua hakea apua? 

Ihanko ;)

Linkissä sanotaan:

"

Terveydentilavaatimukset

sellaiset psyykkiset sairaudet, jotka estävät käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen, kuten AJANKOHTAINEN hoitamaton psykoosi tai vaikea toimintakykyä laskeva masennus.

sellaiset fyysiset sairaudet, kuten tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet tai vammat sekä krooniset ihottumat, jotka rajoittavat toimintakykyä siinä määrin, että estävät käytännön tehtävissä tai työssä oppimisessa toimimisen.

veriteitse tarttuva sairaus saattaa rajoittaa käytännön tehtäviin tai työssä oppimiseen sijoittumista.

Tuossa ei kyllä mitenkään tule esiin, että sairastettu keskivaikea/vaikea masennus vaikuttaa mihinkään, vaan sanotaan, että AJANKOHTAINEN sairaus VOI vaikuttaa.

Itse olen sairastanut masennuksen ja kukaan ei edes masennusta sairastaessani sitä työelämässä huomannut. Pystyin hoitamaan tehtäväni. Kotona sitten sairastin.

Älä mene töihin masentuneena, rakas ihminen. :)

Vierailija
26/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Onko mt ongelma vain hetkellinen tapahtuma historia elämässään vai onko se ikuinen olet sitä mitä olet? 

Vierailija
27/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska uudistus tuli?

Ihanko ;)

Linkissä sanotaan:

"

Terveydentilavaatimukset

LOL! :D

Mikä sinua noin naurattaa? :D

Vierailija
28/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä sairaseläkkeellekään yleensä pääse kovin helposti eikä sairauden vuoksi voi irtisanoa. Minulla on monta sairaanhoitajatyökaveria, joilla on diagnoosi psyykkisestä sairaudesta (yleensä masennus), itse ovat kertoneet. Mielestäni he eivät ole yhtään empaattisempia potilauta kohtaan kuin me terveetkään, sairaus ei jalosta.

Vierailija
29/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska uudistus tuli?

Ihanko ;)

Linkissä sanotaan:

"

Terveydentilavaatimukset

Älä mene töihin masentuneena, rakas ihminen. :)

Eri

Milläs ajattelit työnantajalle perustella poissaolon, kun nykyään ei pelkän (lievän tai keskivaikean) masennuksen takia suositella pitkiä sairauslomia?

Vierailija
30/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Milläköhän tavalla tämän henkilön mt-ongelma paistoi läpi hänen

> käytöksestään?

> Vai onko kyse siitä, että tunsit itse olosi vaivaantuneeksi

> selvästi älykkäämmän ihmisen seurassa

Minä yleensä viihdyn hyvin itseäni älykkäämpien ihmisten seurassa. Ja sen lisäksi myös joidenkin sellaisten ihmisten seurassa, joita muut saattavat pitää outoina.

Toisaalta arvelen tunnistavani ainakin osan selkeästi mt-ongelmaisista ihmisistä, vaikka olen täysi maallikko. Vaikea selittää. Puheiltaan aluksi täysin järkevältä vaikuttava henkilö. Joka kuitenkin jossakin vaiheessa alkaa esimerkiksi hihitellä itsekseen ym. (diagnoosia en tuon tyyppiselle käytökselle tiedä).

Miltä sinusta tuntuisi olla heikossa elämäntilanteessa, jos saisit vapaaehtoiseksi tukihenkilöksi ihmisen, joka hihittelee itsekseen ja käyttäytyy oudosti?

(ei sillä, että kemiat aina muutenkaan kohtaisi tuettavan ja tukijan välillä; mutta jos päällä on akuutti mielenterveyden ongelma, ei vapaaehtoistyö ole välttämättä oikea homma juuri sillä hetkellä.)

Vierailija
31/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh. Mistähän kukaan voi tietää onko kenelläkään mitään veriteitse tarttuvaa kun eihän niitä tutkita missään vaiheessa. Ja potilas voi itse kieltää HIV merkinnän potilastiedoissaan. Tämäkin siitä syystä että jokaisen potilaan verta tulee kohdella kuin siinä olisi jotain.

Ei ainakaan minulta otettu missään vaiheessa mitään verokorttia ei koulussa eikä töissä.

Vierailija
32/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh. Mistähän kukaan voi tietää onko kenelläkään mitään veriteitse tarttuvaa kun eihän niitä tutkita missään vaiheessa. Ja potilas voi itse kieltää HIV merkinnän potilastiedoissaan. Tämäkin siitä syystä että jokaisen potilaan verta tulee kohdella kuin siinä olisi jotain.

Ei ainakaan minulta otettu missään vaiheessa mitään verokorttia ei koulussa eikä töissä.

*Verikoetta

Vierailija
33/61 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Milläköhän tavalla tämän henkilön mt-ongelma paistoi läpi hänen

> käytöksestään?

> Vai onko kyse siitä, että tunsit itse olosi vaivaantuneeksi

> selvästi älykkäämmän ihmisen seurassa

Minä yleensä viihdyn hyvin itseäni älykkäämpien ihmisten seurassa. Ja sen lisäksi myös joidenkin sellaisten ihmisten seurassa, joita muut saattavat pitää outoina.

Toisaalta arvelen tunnistavani ainakin osan selkeästi mt-ongelmaisista ihmisistä, vaikka olen täysi maallikko. Vaikea selittää. Puheiltaan aluksi täysin järkevältä vaikuttava henkilö. Joka kuitenkin jossakin vaiheessa alkaa esimerkiksi hihitellä itsekseen ym. (diagnoosia en tuon tyyppiselle käytökselle tiedä).

Miltä sinusta tuntuisi olla heikossa elämäntilanteessa, jos saisit vapaaehtoiseksi tukihenkilöksi ihmisen, joka hihittelee itsekseen ja käyttäytyy oudosti?

(ei sillä, että kemiat aina muutenkaan kohtaisi tuettavan ja tukijan välillä; mutta jos päällä on akuutti mielenterveyden ongelma, ei vapaaehtoistyö ole välttämättä oikea homma juuri sillä hetkellä.)

Kun joku ihminen hihittelee itsekseen, katso onko sillä kuulokkeet korvilla tai kysy mikä hihityttää. Saatat saada itsekin hyvät naurut.

Itse olen ainakin niin penikka vielä, että esimerkiksi skitsofreenikoiden jutut alkaa välillä naurattaa, vaikka niille ei vissiinkään pitäisi nauraa. Skitsot ei kai pidä itseään sairaana.

Vierailija
34/61 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveystoimistopotilas ei saa, mutta heti kun lopettaa käynnit siellä mielenterveystoimistossa, niin voi ryhtyä työskentelemään hoitoalalla. Mtt on vaarallinen paikka!

Aijaa, itse olin monta vuotta mielenterveystoimiston asiakas. Eräs työkaveri jopa teki välillä keikkaa mielenterveystoimiston puolella ja satuimme käytävällä kohdakkain, en minä salaillut asiakkuuttani.

Vierailija
35/61 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa käsittelevässä artikelissa mainitaan myös OLLUT-sana mt- ja päihdeasioissa, mutta asia on vielä käsittelyn alla. Käytännössä kuitenkin ratkaisee se, mitä mieltä joku on jostain henkilöstä.

Vierailija
36/61 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö t. Toistuva masennus, hoitoalalla

Vierailija
37/61 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bipodiagnoosi, hoitoalalla. Rakastan työtäni ja olen siinä hyvä. Valitettavasti sairaus heikentää ajoittain voinnin niin, että sairaslomien tarve on suurempi kuin keskivertotyöntekijällä (tosin varmaan monet TULE-sairauksista kärsivät ovat suunnilleen samalla viivalla). Olen ollut sairaudestani koulutuksissa avoin ja pääsykokeista läpi, sain tukea opiskelujen ajan kouluterveydenhuollosta ja työelämässä pärjäämisen kanssa ei ole ollut yhtään niin hankalaa kuin koulussa.

Tärkeää on että on sairaudentuntoinen ja tuttu omien oireiden kanssa, silloin pystyy turvaamaan oman ja asiakkaiden hyvinvoinnin ettei mene maniaan ja sekoita koko työpaikan pakkaa. Pitää osata pysähtyä arjessa ennen kuin masennus karkaa päälle. Hoitokontakti auttaa sitten jos lääkitystä tarvitsee titrata tai ei ole työkunnossa.

Vierailija
38/61 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimiston virkailija yritti etten voisi hakeutua hoitoalalle.

Oli soittanut työharjoittelupaikkaani ja pakotti pomon kirjoittamaan asioita jotka eivät pitäneet paikkaansa.

Vierailija
39/61 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mt-ongelmat ole automaattisesti este. Opiskelijaksi hyväksyntä voi olla ehdollinen: hakijan tulee esittää tilanteestaan lääkärinlausunto, jossa lääkäri ottaa kantaa henkilön sopivuuteen alalle.

Vierailija
40/61 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellekään muka tule mitään hassua mieleen ja ala hihityttää? Olettepa ankeuttajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan