Saako mtt-potilas työskennellä hoitoalalla?
Kommentit (61)
Ihan tavallisia ihmisiä ne hoitajatkin on.
Ei nekään kaikkea kestä. Ei ole heikkouden merkki, jos vähän flippaa, jos vaikka menettää monta läheistä lyhyessä ajassa tms.
"Joka kuitenkin jossakin vaiheessa alkaa esimerkiksi hihitellä itsekseen ym. (diagnoosia en tuon tyyppiselle käytökselle tiedä)."
Et niin, kun sellaista ei ole. Sinä et ole oikeaa hullua nähnytkään, joten jätä suosiolla arvioinnit ihan alan asiantuntijoille. Minä olen nähnyt ja siksi osaan arvioida. Monet ei ole nähnyt ja pitävät kaikkea mikä eroaa patsasmaisuudesta outona. Vaikka jotain innostusta aku ankkoihin aikuisena. Ihan normaalia se on vielä. Saahan sitä harrastaa mitä haluaa.
Höpö, höpö. Minulla on diagnosoitu paranoidinen skitsofrenia. Nyt opiskelen vaan henkilökohtaiseksi avustajaksi, mutta uskon, että voisin opiskella vielä lähihoitajaksikin. Jos pääsen sisään kouluun. Olin ja olen nytkin harjoittelussa palvelutalossa ja olen kestänyt mm. näyttöön liittyvän stressin ilman psykoosia. Toisaalta nykyään diagnoosina on "täydellinen toipuminen". Lääkkeitä syön yhä. Ja olen muuten kahden lapsen yksinhuoltaja. Tosin lapset jo alakoulussa.
Nyt on taas soveltuvuuskokeet lähäreille, kai siellä tuo mtt-dg on ihan vaatimuksena.
sen verran hullua sakkia siellä kouluttautumassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle jos pyrkii, niin ei saa olla rikostaustaa, huumetaustaa, veriteitse tarttuvia tauteja, keskivaikeaa - tai vaikeaa masennusta, psykooseja.
Missä lukee ettei saa olla keskivaikeaa tai vaikeaa masennusta?
Ihan tiedän bipojakin, jotka ovat alalla lääkärinä ja hoitajina.
Bipojen masennuskausi voi olla todella vakavaa ja mania holtitonta kaikin puolin.
Jos tiedät bipoja, niin todennäköisesti he valmistuneet ennen uudistusta.
Hoitoalalla ei saa olla työkykyä alentavia tekijöitä kuten keskivaikesta vaikeaan masennukseen.
Sittenhän iso osa hoitoalan ihmisistä joutaisi pois alalta, jos sairastettu sairaus vaikuttaisi noin.
Koska uudistus tuli?
Ihan naurettavaa, jos sairastettu sairaus haittaa ihmisen elämää. Toki ymmärrän, että sairauden aikana tulee olla pois töistä, mutta että muka terveenäkään ei saisi tehdä töitä alalla enää...
Laitappa linkki tähän tietoon. En usko.
Lue SORA-vaatimukset sosiaali- ja terveysalasta. Koulutukseen et voi hakea.
Eli onko tosiaan niin ettei keskivaikean tai vaikean masennuksen sairastanut ei voi hakea alalle ikinä, vaikka olisi ollut terve viimeiset +5-10 vuotta? Ja olisi terve lopun elämää.
Nyt on kyllä aivan älytön sääntö tehty. Masennus on hoidettavissa oleva sairaus ja siitä voi parantua. Ja sen sairastamisesta ja avun hakemisesta rangaistaan. Miksihän iso osa masentuneista ei halua hakea apua?
Voitko linkittää tuon "SORA-vaatimukset sosiaali- ja terveysalasta"
Pelaatko aikaa? Keskivaikeaan tai vaikeaan masennukseen voi sairaustua aina myös uudestaan, mikä voi muodostaa esteen toimia potilasturvallisuuden edelyttämällä tavalla.
Lähihoitaja on diagnoosi. Aluksi pidin tätä mauttomana vitsinä, mutta totta toinen puoli. Tietenkään kaikki eivät ole, mutta mt-ongelmaisten, lääkeriippuvaisten, päihdeongelmaisten yms määrä varmaan suurempi kuin keskivertoväestössä.
Hoitoalalla on paljon ihmisiä jotka syövät ajoittain tai jatkuvasti rauhoittavia lääkkeitä.
Erityisen paljon heitä on psykiatrisissa hoitolaitoksissa.
Tuo on totta, hoitoalalla on tavallista enemmän lääkkeiden väärinkäyttäjiä, siis enemmän kuin muilla aloilla keskimäärin.
Itse opiskelin keski-iässä lähihoitajaksi. Luokallani oli huumeiden, alkoholin väärinkäyttäjiä. Myös psyykkisesti sairaita. Kaikki läpäisivät tutkinnon.
Ei ole mikään salaisuus että hoitoalalle hakeutuu tyyppejä, jotka olisi itse avun tarpeessa. He pelkäävät hysteerisesti että joku huomaa jotain. Heihin verrattuna ne joilla on reilu mt-diagnoosi ja myöntävät muutostarpeen, ovat terveitä.
Yhteenaikaan työkkäri laittoi kaikki juopot, narkit ja moniongelmaiset päihde- ja mielenterveys lähihoitaja kurssille, josko nämä siellä paranisivat.
Täysin moraalitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle jos pyrkii, niin ei saa olla rikostaustaa, huumetaustaa, veriteitse tarttuvia tauteja, keskivaikeaa - tai vaikeaa masennusta, psykooseja.
Bipojen masennuskausi voi olla todella vakavaa ja mania holtitonta kaikin puolin.
Hoitoalalla ei saa olla työkykyä alentavia tekijöitä kuten keskivaikesta vaikeaan masennukseen.
Sittenhän iso osa hoitoalan ihmisistä joutaisi pois alalta, jos sairastettu sairaus vaikuttaisi noin.
Koska uudistus tuli?
Ihan naurettavaa, jos sairastettu sairaus haittaa ihmisen elämää. Toki ymmärrän, että sairauden aikana tulee olla pois töistä, mutta että muka terveenäkään ei saisi tehdä töitä alalla enää...
Eli onko tosiaan niin ettei keskivaikean tai vaikean masennuksen sairastanut ei voi hakea alalle ikinä, vaikka olisi ollut terve viimeiset +5-10 vuotta? Ja olisi terve lopun elämää.
Nyt on kyllä aivan älytön sääntö tehty. Masennus on hoidettavissa oleva sairaus ja siitä voi parantua. Ja sen sairastamisesta ja avun hakemisesta rangaistaan. Miksihän iso osa masentuneista ei halua hakea apua?
No kyllä voi hakea. Terveisin tänä syksynä sh opiskelut aloittanut. Takana 3 osastojaksoa vaikean masennuksen ja itsemurhayrityksen vuoksi. 7 vuoteen ei masennusoireita, lääkitys lopun ikää.
Te-toimisto pakoittaa karenssin uhalla työttömiä lähihoitajaopintontoihin. Itselläni kävi juuri näin. Yt-neuvotteluissa irtisanottu yli 50v nainen. Ala ei kiinnostanut yhtään, oli pakko käydä koulutus. En sovellu alalle, joitain pätkiä olen tehnyt, huonolla menestyksellä. Tällä hetkellä työttömänä. Miksi kaikki työttömät keski-ikäiset pakotetaan vanhusten hoitajiksi? Ehkä siinä yksi syy, miksi hoitajina on kyllästyneitä, välinpitämättömiä ihmisiä.
Masennus yms. taustasta on hyötyä hoitotyössä. Koska hoitaja pystyy Täysin ymmärtämään potilasta ja myös ehkä vielä tavallista paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska uudistus tuli?
Itse olen lukenut nuo vaatimukset ja hakenut silti, ja myös päässyt. Ja minulla on sentään skitsofreniadiagnoosi ja ilmeisesti olen myös sairaudentunnoton, koska en ole vuosiin kokenut itseäni lainkaan sairaaksi. Kerro minulle, mitä tapahtuu seuraavaksi? Minulta ei missään vaiheessa ole kysytty terveydestäni ja olen kohta valmistunut. En ymmärrä, mikä tuon SORA-lain tarkoitus on, kun se ei pysty seulomaan edes kaltaisiani sairaudentunnottomia skitsofreenikkoja koulutusaloilta, joissa ollaan hauraiden ja sairaiden potilaiden kanssa tekemisissä. Itse asiassa kysyin asiaa eräältä psykiatrilta ennen kouluun hakemista, ja hän suorastaan kannusti minua opintoihin. Ilmeisesti SORA-lain ensisijainen tarkoitus on lähinnä pelotella medikalisaation uhreja sillä, että heidän kauan sitten sairastettu keskivaikea masennuksensa estää heiltä pääsyn lähihoitajaopintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveystoimistopotilas ei saa, mutta heti kun lopettaa käynnit siellä mielenterveystoimistossa, niin voi ryhtyä työskentelemään hoitoalalla. Mtt on vaarallinen paikka!
Kyllä ne todelliset hullut ovat usein töissä ja vieläpä usein korkeillakin paikoilla. Joku masennus on vaan inhimillistä eikä se ole heikkouden merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska uudistus tuli?
Pelaatko aikaa? Keskivaikeaan tai vaikeaan masennukseen voi sairaustua aina myös uudestaan, mikä voi muodostaa esteen toimia potilasturvallisuuden edelyttämällä tavalla.
Jos sairastuu uudestaa kerran 8 vuodessa ja ongelma hoidetaan puolessa vuodessa pois, niin mitä väliä sillä on niin kauan kuin henkilö ei ole muille uhka?
Mielenterveyspotilaita ei tulisi päästää sosiaali- ja terveysalalle
He sotkevat koko alan maineen ja vaarantavat asiakkaat
Saa. Hoitoalahan on täynnä mt-potilaita, joko diagnosoituja tai diagnosoimattomia. Joku tuolla alalla vetää heitä puoleensa kuin kakka pillerinpyörittäjiä.