Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keinoja ahdistuksen taltuttamiseen

Vierailija
24.01.2018 |

Lääkitys on, ja sairauskaan ei ole uusi.

Mutta ololla on lääkityksestä huolimatta tapana aaltoilla, ja muutaman hyvän päivän jälkeen tämä erittäin paha ahdistus iski ja kovaa.

Pitäisi päästä koiran kanssa lenkille, muttakun maha tuntuu olevan nurinpäin (muljahtelee, "perhosia vatsassa x1000 olo"), hengitys ei tunnu kulkevan, pitää huokailla, sydän pamppailee ja kädet hikoaa. Yölläkin nukuin huonosti, kun pää ei vaan rauhotu.

Jännittää niin perhanasti, että en todella usko pääseväni ulos tänään. Mutta koira on, joten pakko on päästä ulos.

Onko teillä jotain omia keinoja, millä olette lievittäneet pahaa ahdistusta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla helppo aihe, eikä ihan pikakeinoa kenelläkään. 

Askelta toisen eteen vaan varmaan? 

Vierailija
2/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai tuossa pitää jotenkin ulkoistaa se omassa tilassa vellominen, koiran nyt vaan on pakko päästä ulos, vaikka sinua ahdistaisi kuinka. En tarkoita kuulostaa epäempaattiselta, ajattelen nyt vain koiran parasta, kuten varmaan itsekin. Koita pistää se jotenkin "pauselle" siksi aikaa ajatuksella, että annat itsellesi tavallaan luvan sen tulla sitten lenkin jälkeen. Kokonaan sivuun sitä ei tietysti saa, muutenhan kukaan ei potisi ahdistusta.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta hakusanoilla: restoration yoga löytyy rauhoittavia joogia :) Erilaisia hengitystekniikoita ja mindfullness-juttuja löytyy myös.

Esim. Nenän kautta sisään ja lasketaan neljään (nopeammin kuin sekunnit), pidätetään laskemalla 7:ään, suun kautta ulos laskien kahdeksaan. Muutama kierros tätä, ei enempää. Uloshengittäessä keskittyy rentouttamaan lihaksia, kuvittelee itsensä ihan löllöksi.

Siinä nyt pari tapaa :)

Vierailija
4/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubesta hakusanoilla: restoration yoga löytyy rauhoittavia joogia :) Erilaisia hengitystekniikoita ja mindfullness-juttuja löytyy myös.

Esim. Nenän kautta sisään ja lasketaan neljään (nopeammin kuin sekunnit), pidätetään laskemalla 7:ään, suun kautta ulos laskien kahdeksaan. Muutama kierros tätä, ei enempää. Uloshengittäessä keskittyy rentouttamaan lihaksia, kuvittelee itsensä ihan löllöksi.

Siinä nyt pari tapaa :)

Ulkona keskittyy vaikka kuuntelemaan mitä ääniä ympäriltä kuuluu, montako punaista autoa tulee vastaan, laske monetko pissit koira tekee, montako askelta tolpalta toiselle...

T: sama

Vierailija
5/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi mindfulness/rentoutumisnauhat, rauhoittaa sykettä. Myös kuuma suihku rentouttaa. Raitis ilma rentouttaa myös, sitten kun sinne ulos pääsee.

Vierailija
6/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita jollekin ja juttele. Jos ei ole ystäviä/tuttavia nyt langan päähän, niin soita vaikkapa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen tai Nollalinjalle, ja juttele siellä heidän kanssaan. Pääasia ainakin itselleäni on, että saan asioita tehtyä, vaikka tuntuu, miltä tuntuu.

Vierailija
7/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värityskirjan värittäminen auttoi aikanaan. Nykyään niin hyvä lääkitys että eipä oo tullut tarvetta väritellä enää. Nukkuminen auttaa myös.

Vierailija
8/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kunto on noin huono, niin mieti tarkasti onko koiralle parempi etsiä uusi koti. Lenkkeillä kannattaa samaa tuttua lenkkiä, eli valitset jonkin mahdollisimman rauhallisen paikan, jossa ulkoilette. Huonosti nukkuminen vaikuttaa aina omaan vointiin. Onko unettomia öitä paljon? Juttele lääkärille jokin lääke uneen (esim. ketipinor on turvallinen vaihtoehto) voi olla hyvä ratkaisu.

Tarkkaile syömisiäsi, energiaa pitää saada riittävästi ja tasaisesti, kofeiinia mahdollisimman vähän. Myös tupakka ja alkoholi lisäävät oireita.

Vierailija
9/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääkitys kyseessä? Onko se oikea lääkitys nimenomaan ahdistushäiriöön?

Vierailija
10/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kunto on noin huono, niin mieti tarkasti onko koiralle parempi etsiä uusi koti. Lenkkeillä kannattaa samaa tuttua lenkkiä, eli valitset jonkin mahdollisimman rauhallisen paikan, jossa ulkoilette. Huonosti nukkuminen vaikuttaa aina omaan vointiin. Onko unettomia öitä paljon? Juttele lääkärille jokin lääke uneen (esim. ketipinor on turvallinen vaihtoehto) voi olla hyvä ratkaisu.

Tarkkaile syömisiäsi, energiaa pitää saada riittävästi ja tasaisesti, kofeiinia mahdollisimman vähän. Myös tupakka ja alkoholi lisäävät oireita.

Ketipinor EI ole turvallinen.

Nimim. sairaalaan joutunut koska antoivat minulle tuon paniikkihäiriöön, vaikka se ei ole paniikkihäiriöön tarkoitettu lääke ollenkaan.

Vierailija
11/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimim. sairaalaan joutunut koska antoivat minulle tuon paniikkihäiriöön, vaikka se ei ole paniikkihäiriöön tarkoitettu lääke ollenkaan.

Lääkkeiden rinnalla kannattaa varsinaista syytä hoitaa ammattilaisten kanssa psykoterapiassa.

Vierailija
12/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt Ketipinoria annostuksella 25-200 mg/vrk joka ikinen päivä yli 2 v ajan. Ei mitään ongelmia että mitähän ttua nyt taas?

Vierailija
13/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos koiran huolehtimisesta. Tämä koira kyllä todella saa kaiken tarvitsemansa, ja uskallan väittää koiran olevan onnellinen. Minäkin olen paljon onnellisempi koiran kanssa, kuin ilman. Koko ikäni olen omistanut koiria, ja sen hetken, kun olin ilman, oli itselläni oireet todella paljon pahemmat. 

Koira on siis paras "lääke" ollut tähän mennessä, vaikka sitä ei lääkkeeksi ole hankittu. Mutta siitä saa turvaa, tukea, se pistää liikkeelle (kuten tänäkin aamuna) ja saa unohtamaan oman vaikean oloni. 

JOS koskaan kävisi niin, että koirasta en enää jaksaisi huolehtia, niin meitä on tässä taloudessa siltikin kaksi. Toinen sitten huolehtii enemmän. Kuitenkin vielä toistaiseksi koira on enemmän minun hoidossani, juurikin siitä syystä että me autetaan toisiamme (koiran kanssa), saan siitä projektin itselleni (en keskity vain omaan olooni) ja tämä on ainakin tähän asti hyvin toiminut. 

Lääkityksenä itselläni on tällä hetkellä lyrica, kun muut eivät ole sopineet. Olen koittanut ssri:t, ketipinorin, mirtatsapiinin, bentsot(vain väliaikaisesti), nukahtamislääkkeitä.. Toistaiseksi paras lääkitys, vaikka kaikista paras olisi terapia, johon olen hakenut jo 2 vuotta (tälläkin hetkellä vetämässä kelassa kelan tukemaan terapiaan hakemus). 

Kiitos hirveästi kaikille tsempeistä ja avuista, lenkki on nyt tehty ja niinkuin muutkin arvelivat, niin se raikas ilma ja koiran kanssa touhuaminen myös auttaa paljon. Seuraavaksi aion kokeilla tuota kuumaa suihkua, sillä itsekin olen aina pitänyt sitä heti saunan jälkeen rentouttavimpana asiana. 

Vierailija
14/14 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en ole juonut, tai tupakoinut. Kofeiinin jätin viime kesänä kokonaan pois (juurikin kun lisää ahdistusta), harvakseltaan teetä ja iltaisin juon rentoutusteetä (mikä ei sisällä oikeasti teetä, vaan rauhoittavia yrttejä, kuten kamomillaa jne.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi