Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puukotin mustan luomen

Vierailija
23.01.2018 |

En tiedä enää, mitä tekisin. Kaikki alkoi noin viikko sitten, kun yllättäin satuin peilin kautta huomaamaan selässäni pienehkön, mustan, ihonmyötäisen läntin. Se oli varmaan luomi, mutta näytti vain värilliselle ”täplälle”. Säikähdin sitä ja tein siihen hammastikulla reiän, kun ajattelin, että jos onkin joku näppy, että tuleeko sieltä sisältä jotain.

Seuraavana päivänä se musta läntti olkoon nyt luomi oli vielä paikallaan. Menin jotenkin ihan sekavaan tilaan (minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja ahdistun helposti ja silloin saatan käyttäytyä psykoottisesti) päässä vain takoi, että haluan eroon siitä paskasta.

Otin pienen hedelmäveitsen ja nirhasin sillä luomesta varmaan puolet pois niin että jäi vain haava ja osa sitä mustaa jäljelle. Verta tuli jonkin verran. Seuraavana päivänä menin terkkariin. Hävetti sanoa, miten hullusti olen toiminut. Lääkäri katsoi haavaa ja sitä jäljellä olevaa mustaa suurennuslasilla ja määräsi antibioottivoidetta haavan hoitoon. Sanoi, että hänestä se tumma näyttää verihyytymälle, eikä ole ”ihoon kiinnittynyt”. Sanoin, että pelkään melanoomaa. Lääkäri käski hoitamaan haavaa viikon ja jos paranee kokonaan niin ei tarvitse tehdä mitään. Parin päivän päästä suihkussa rupi ja sen mukana se musta ”täplä” lähtivät irti ja jäi vain paraneva haava jäljelle.

Tänä aikana olen tullut jo lähes hulluksi. Mietin 24/7, että jos se olikin melanoomaluomi, jonka revin irti niin jäikö siitä jotain muhimaan sinne jonnekin ihon alle ja kasvattamaan metareita elimistöön vai kasvaako siitä uusi musta luomi ihon pintaan jos oli syöpäluomi. Ja pitäisikö siitä haavasta ja ihosta, missä luomi oli niin ottaa jotain koepaloja tai tutkia kudoksia ja alkaako sitä edes kukaan lääkäri enää tekemään, kun ei alkuperäistä luomea enää ole. Miten selitän nyt, että kyllä siinä oli tumma/musta luomi, joka saattoi olla melanooma ja nyt sitä ei enää ole, kun revin sen irti ja nyt siitä ihosta pitää ottaa koepaloja, hoh hoijaa... pitääkö mun vain odottaa, että milloin olen täynnä metastaaseja ja kuolen?

Soitin yks päivä syöpäyhdistyksen neuvontapuhelimeen. Siellä käskettiin rauhoittua ja hoitaa haavaa. Ja jos siihen kasvaa normi iho päälle niin tarkkailla vain sitä kohtaa, ettei siihen ala kasvamaan mitään jälkeenpäin.

Huomenna päätin taas mennä lääkärille terkkariin näyttämään sitä haavaa, joka vielä vähän auki, mutta ei paljon ja neuvotella siitä, että pitäisikö asiaa vielä jotenkin tutkia tai ottaa ihosta näytteitä vai onko se edes mahdollista. Pelkään vaan, että tk-lääkäri ei enää tee asialle mitään. Yksityiselle ei ole varaa mennä. Mitä ihmettä nyt teen?!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yksityinenkään sille mitään tekisi, hyviä neuvoja olet saanut. On luultavasti ollut tavallinen rasvaluomi, joka on ihan ihon pinnassa ja lähtee vaikka raaputtamalla pois. Niitä sanotaan myös vanhuuden luomiksi, koska silloin niitä tulee paljon lisää.

Vierailija
2/2 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Menen huomenna vielä lääkäriin ja yritän keskustella asiasta. Tietty mun pelko on nyt järkyttävä, mutta omapa oli syyni, kun tein niin tyhmästi. Ja tietysti ajattelen, että jos oli vaarallinen luomi niin mitä ehtisin tehdä vielä näin alkuvaiheessa asialle, että mahdollinen melanooma saataisiin diagnosoitua, mutta jos sitä olisi ollutkin vain siinä luomessa, eikä kudoksissa niin eihän siitä saa mitään näytettä otettua mistään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä