Aktiivimalli ja soviteltu päiväraha.
Liittyykö aktiivimalli soviteltuun päivärahaan? Entä jos jollain kuukaudella ei ole töitä? Tarvitseeko uudistuksen myötä asioida muun kun Kelan ja Työkkärin kanssa?
Kommentit (25)
Jos sulla on 18 tuntia työtä tarkastelujaksolla niin ei vaikuta mitenkään.
No ethän sä voi saada soviteltua päivärahaa, jos et ole töissä. Joten aktiivimallin mukaan viedään ne prosentit. Eihän tällä ole tekemistä sen sovittelun kanssa vaan täyttyykö ehdot muuten.
Jos sinulla on saadessasi soviteltua päivärahaa töitä vähintään 18 tuntia 3kk tarkastelujaksolla luetaan se aktiivisuudeksi. Huomioithan työssäoloehdon määräytymisen palkassa (6,91e/h tai TES kumpi tarjoaa isomman palkan).
Minä saatan saada soviteltua päivärahaa tästä kuusta alkaen. Kai aktiivimalli koskee kaikkia työttömiä?
Tietääkö kukaan paljonko saa tienata työttömänä, että saisi vielä jotain tukea? Soitin tänään Kelaan ja Te-toimistoon, mutta en saanut vastausta :( Tienaan siis 1100-1300€/kk bruttona.
Mulla on töitä 40-50h/kk ja saan soviteltua pvrahaa...
Jos jäisi alle aktiivimallin niin ansiosidonnaisesta leikataan....
Onneksi ei jää...
Mutta en voi vaihtaa toiseen osa-aikaiseen vaikka liksa olisi isompi/tunteja enempi/ vastuuta enempi, tulee karenssi koska pitää hakea kokoaikaisia töitä...
Tää ei kyllä liity aktiivimalliin, tulipahan vaan mieleen kun selasin duunipaikkoja....
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on saadessasi soviteltua päivärahaa töitä vähintään 18 tuntia 3kk tarkastelujaksolla luetaan se aktiivisuudeksi. Huomioithan työssäoloehdon määräytymisen palkassa (6,91e/h tai TES kumpi tarjoaa isomman palkan).
Eli aika helposti täyttyy tuo aktiivisuus, jos on vaikka vaan yhtenä kuukautena kolmesta töissä vähintään tuon 18h. Kiitos vastauksesta! :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä saatan saada soviteltua päivärahaa tästä kuusta alkaen. Kai aktiivimalli koskee kaikkia työttömiä?
Tietääkö kukaan paljonko saa tienata työttömänä, että saisi vielä jotain tukea? Soitin tänään Kelaan ja Te-toimistoon, mutta en saanut vastausta :( Tienaan siis 1100-1300€/kk bruttona.
Sovitellun päivärahan määrää riippuu saatko ansiosidonnista, peruspäivärahaa vai työmarkkinatukea. Lisäksi huollettavien lasten määrä vaikuttaa joten vastausta ei voi yksikäsitteisesti antaa. Kuten varmaan huomasitkin kun et saanut vastausta. Vasta päivärahahakemus antaa sitovan päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei jää...
Mutta en voi vaihtaa toiseen osa-aikaiseen vaikka liksa olisi isompi/tunteja enempi/ vastuuta enempi, tulee karenssi koska pitää hakea kokoaikaisia töitä...
Tää ei kyllä liity aktiivimalliin, tulipahan vaan mieleen kun selasin duunipaikkoja....
Hyvä vastaus, kiitos! :) Kaikki tieto tervetullutta asian tiimoilta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Googlaa päivärahalaskuri...
Ja kyllä Kelallakin on sellainen laskuri...
Riippuu siitä oletko oikeutettu työttömyyspvrahaan vaiko työmarkkinatukeen ja jos kuulut kassaan niin ansiosidonnainen soviteltupvraha...
Ja kyllä, aktiivimalli koskee myös osa-aikaisia..
Liksasta päätellen sulla ei ole mitään hätää, ellet tietty tee alle 18h/3kk ja saa siitä tuon liksan...
Mitä tuo aktiivimalli on teitä tähän asti velvoittanut tekemään? Työttömäksi työnhakijaksihan ei ilmeisesti voi enää ilmoittautua, ellei lupaudu tekemään jotain netti cv:tä sun muuta, tarvittaessa? Vai voiko. Itse yritin saada peruspäivärahaa, mutta työttömyyteni päättyy kuulemma kolmen päivän päästä.. En tajua ollenkaan tätä..
ap
Vierailija kirjoitti:
No se riippuu onko sulla kelan työmarkkinatuki/peruspäiväraha vai ansiosidonnainen.
Nyrkkisääntö on että ensin bruttopalkasta vähennetään se 300 e suojaosa ja sen jälkeisestä palkasta puolet vähentää työttömyysturvaa. Eli jos saat vaikka 1300 e ensin vähennetään se 300 jää 1000 e josta 500 e vähentää työttömyysturvaa.
Jos olet työmarkkinatuella niin en ole ihan varma jääkö tuosta enää juuri mitään käteen. Luulen että työmarkkinatuessa on vähän eri ehdot koska muutenhan aika pienelläkin palkalla jäisi ilman muuta kuin pieni palkkatulo käteen.
Tulo pienentää myös asumistukea jossa on myös se 300 suojaosa ja vasta sen jälkeiset tulot vähentää asumistukea.
Toimeentulotuessa kaikki tulot huomioidaan eli ihan pienipalkkaisen töissä tarvittaessa tyyppiseen tai 0-tuntisoppareilla jossa työtunteja vain muutama kuukaudessa ei kannata lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei jää...
Hei, nyt on pakko auttaa sua. Tietenkään ei tule karenssia, jos vaihdat sellaiseen osa-aikaiseen työhön, jossa vähintään saman verran tunteja. Kokoaikatyön hakemista silti edellytetään, mutta ei vaikuta kirjoittamallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo aktiivimalli on teitä tähän asti velvoittanut tekemään? Työttömäksi työnhakijaksihan ei ilmeisesti voi enää ilmoittautua, ellei lupaudu tekemään jotain netti cv:tä sun muuta, tarvittaessa? Vai voiko. Itse yritin saada peruspäivärahaa, mutta työttömyyteni päättyy kuulemma kolmen päivän päästä.. En tajua ollenkaan tätä..
ap
Sun pitää tehdä siis oma profiili te toimiston palvelun sivuston (OMA ASIOINTI) henkilöasiakas lohkoon, johon lisäät sinun taustat, eli koulutus ja osaaminen ja minkä tyylistä työtä olet haluamassa ja sitten sinun tulee käydä päivittämässä siihen kolmen kuukauden välein päivämäärä jatkossa, eiole vaikea, paitsi jos oot koko ikäs mädättäny aivojas alkkohoolilla niin sitten tietysti voi olla vaikea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se riippuu onko sulla kelan työmarkkinatuki/peruspäiväraha vai ansiosidonnainen.
Nyrkkisääntö on että ensin bruttopalkasta vähennetään se 300 e suojaosa ja sen jälkeisestä palkasta puolet vähentää työttömyysturvaa. Eli jos saat vaikka 1300 e ensin vähennetään se 300 jää 1000 e josta 500 e vähentää työttömyysturvaa.
Jos olet työmarkkinatuella niin en ole ihan varma jääkö tuosta enää juuri mitään käteen. Luulen että työmarkkinatuessa on vähän eri ehdot koska muutenhan aika pienelläkin palkalla jäisi ilman muuta kuin pieni palkkatulo käteen.
Tulo pienentää myös asumistukea jossa on myös se 300 suojaosa ja vasta sen jälkeiset tulot vähentää asumistukea.
Toimeentulotuessa kaikki tulot huomioidaan eli ihan pienipalkkaisen töissä tarvittaessa tyyppiseen tai 0-tuntisoppareilla jossa työtunteja vain muutama kuukaudessa ei kannata lähteä.
Vielä lisää äskeiseen eli soviteltua ei saa enää kun työtunnit yli 80 % alan enimmäistyöajasta. Eli jos enimmäistyöaika on vaikka 40 h vko voi soviteltua saa kun tekee töitä max 32 h vkossa. Työtunnit voi vaihdella viikoittain joten se ylittyykö työaika tarkastellaan kuitenkin koko kuukauden hakujakson ajalta. Eli kaikki työtunnit vaikkapa tammikuulta lasketaan yhteen ja sitä verrataan enimmäistyöaikaan kuukaudessa jos se on max 80% saa vielä vähän soviteltua.
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sun pitää tehdä siis oma profiili te toimiston palvelun sivuston (OMA ASIOINTI) henkilöasiakas lohkoon, johon lisäät sinun taustat, eli koulutus ja osaaminen ja minkä tyylistä työtä olet haluamassa ja sitten sinun tulee käydä päivittämässä siihen kolmen kuukauden välein päivämäärä jatkossa, eiole vaikea, paitsi jos oot koko ikäs mädättäny aivojas alkkohoolilla niin sitten tietysti voi olla vaikea
Kiitos osittain asiallisesta vastauksesta! :) Tärkeä tieto oli tämä. En ole mädättänyt muuta, kun työnteolla ja siksi nämä ovatkin nyt vähän haastavia juttuja.. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei jää...
Hei, nyt on pakko auttaa sua. Tietenkään ei tule karenssia, jos vaihdat sellaiseen osa-aikaiseen työhön, jossa vähintään saman verran tunteja. Kokoaikatyön hakemista silti edellytetään, mutta ei vaikuta kirjoittamallasi tavalla.
Kyllä juuri näin. Tarkoitus on, että se pienentää sitä työttömyysturvan määrää kun teet enemmän töitä. Se että työttömyysturvalaissa puhutaan kokoaikatyön hakemisesta tarkoittaa että se on lähtöasetelma että yleensä saa päivärahaa.
Kun laki aikoinaan tehty ei osa-aikatöitä ja varsinkaan näitä 0-tuntisoppareita edes ollut. Mutta jos oisit saamassa työn jossa enemmän tunteja ei työttömyysturvalaki ole esteenä. Voit saada siihenkin soviteltua jos muut ehdot täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
ap
Emme mekään ymmärrä mitä selität.
Jos saat jo työttömyysturvaa (mitä niistä?) ja soviteltua päivärahaa, miksi sinun pitäisi ilmoittautua työttömäksi uudestaan?
Ja miksi työttömyytesi päättyy kolmen päivän päästä? Miksi "kuulemma"?
Miten näin uusavuttomia ihmisiä voi olla olemassa? Itsekin koen kaiken virastoasioinnin ikävä, työläänä ja kapulakielen hankalana ja joissain tapauksissa kovin monitulkintaisena, mutta mitä ilmeisimmin mulla ei ole mitään ongelmia.
Osa-aikatyössä,ellei nollatuntisopimus on väkisinkin työtunteja sen verran ettei aktiivimalli vaikuta mitään.
Eikö kukaan saa soviteltua päivärahaa?
ap