Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaa huonosti nukkuvan vaativan/vaikean vauvan kanssa kun itse en ehdi nukkua?

Häshtääg äiti on vähän väsynyt
23.01.2018 |

Miten te muut saatte yöllä unta uudelleen ja uudelleen kun vauva herää jatkuvasti syömään tai mölisee muutenvaan?! Miten jaksatte päivät vaativaa/vaikeaa vauvaa viihdyttää?

Esim tämä yö:

Vauva nukahtaa klo 21.45, itse ehdin nukkumaan 22.15, eli nukahdan ehkä joskus 22.30-22.45.

Vauva herää 02.00 syömään, olen siis ehtinyt korkeintaan 3,5h nukkua. Vauva takaisin unille 02.30, itse saan unta ehkä 03.00 tienoilla.

04.00 vauva mölisee, olen jo nousemassa sängystä kun se nukahtaakin uudelleen. Pyörin hereillä ja manaan. 05.00 vauva herää syömään. Olen itse nukkunut siis vain noin tunnin lisää tähän mennessä.

05.30 vauva takaisin unille. Mies herää töihin 06.15 enkä ollut vielä ehtinyt itse edes nukahtaa uudelleen. 07.00 mies lähtee töihin, vauva mölisee, minä yritän nukahtaa vieläkin..

08.15 vauva heräsi syömään. Nukuin ehkä yhden tunnin lisää tuossa välissä. Vauva takaisin unille 8.30.

Mutta tähän aikaan aamusta vauvan uni on jo niin levotonta että mun on turha edes yrittää nukkua enää. 10-30min välein pitää käydä vauvalle tunkemassa tuttia suuhun jos meinaa saada sen pysymään unessa vielä. Ja tätä tuttitaistelua aamuisin käydään 30min-2h, riippuu aamusta kuinka kauan onnistun vauvaa unessa pitää tällä tavoin.

Olen siis nukkunut yhteensä noin 5 tuntia tänäyönä. Edellinen yö oli samanlainen. Päiväunia en nuku, koska vauvakaan ei nuku kuin 10-60min päikkäreitä (yleensä 20-30min) joten en itse ehtisi edes nukahtaa joten turha yrittää.

Vauva vaatii päivällä 2-3h non-stop viihdytystä ja syöttämistä, ei viihdy missään yksin möllöttämässä tai köllöttämässä. Sitten saan sen "ruhtinaallisen" pahimmillaan 10min tauon, ja sama rumba alusta.

Vauva on nyt 3kk ja välillä nukkui muutaman viikon ajan jo pidemmän pätkän yöllä, mut nyt näyttää että nukkuminen on taantunut pikkuvauvan tasolle uudestaan. Olen ihan finaalissa, en jaksa viihdyttää vauvaa päivällä tuntikausia kun en edes yöllä saa nukkua!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä vauvalle tulee ns. hulinavaihe, uni on kevyempää kun taidot karttuu. Minua auttoi vauvan kehitykseksestä lukeminen ja sitä kautta ymmärtäminen, miten vauva toimii.

Otin myös oman vauvani kainaloon nukkumaan n.6viikon ikäisestä alkaen. Nukuimme molemmat sikeämmin, ja tutin saattoi etsiä puoliunessa siinä makuulta, samoin syötöt pullosta hoidin makuulta, sängystä nousematta. Auttoi kun ei tarvinnut hyppiä, ja monesti jo käden laskeminen vauvan selän päälle auttoi häntä nukahtamaan.

Päivisin voi kokeilla esim.kantoliinaa? Tuon ikäinen kaipaa sitä läheisyyttäjajuttelua,ei vielä muuta "viihdettä", ja liinassa on hyvä torkkuakin, jolloin sinä saat ainakin huilia.

Parin kuukauden päästä on jo ihan erilaista :-) Tsemppiä. Minä hoidin omaa vauvaani yksin. Voiko miehesi antaa sinulle parin tunnin päikkäritaukoja iltaisin ja vapaapäivisin?

Kyllä se pätkäinenkin uni auttaa. Itse huomasin, että nukutun unen määrän laskeminen pahensi ahdistusta 100% joten siitä kannattaa heti luopua jos vain voi!

Vierailija
2/5 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota viereen nukkumaan ja tissi suuhun kun ölinä alkaa. Siten et joudu heräämään kokonaan ja on helpompi vaipua takaisin uneen. Tuollaista se vain on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jäikin sanomatta että meidän sänkyyn vauva ei tule nukkumaan, se ei ole vaihtoehto. Meidän sänky ei ole turvallinen kun laitoja ei ole ja kissat voisivat mennä vauvan päälle tai itse kierittäisiin vauvan päälle... Mies voisi periaatteessa antaa mulle päikkäriajan töistä tullessaan, mutta mä en tykkää päikkäreitä nukkua enää niin myöhään päivällä, tai olen niin yliväsynyt etten edes pystyisi nukkua niin kummalliseen kellonaikaan. Viikonloppuna mies nousi vauvan kanssa tämän aamusyötön jälkeen, itse laitoin korvatulpat ja oven kiinni. Yritin, HUOM YRITIN nukkua klo 9-12 mutta en mä saa tuollaiseen kellonaikaan unta enää. Ehkä tunnin sain torkuttua. Mun pitäis saada nukkua yöllä kun on nukkuma-aika! :(

Vierailija
4/5 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti aikalailla samanlaiselta menolta kuin meillä, paitsi että en ole varmaan koskaan saanut nukuttua paria tuntia pidempään. Noin 4-5h/yö olen nukkunut kohta 9kk eikä helpotusta näy. Pari kertaa kk mies tosin herää yhtenä viikonloppupäivänään aamulla, jolloin saan nukkua tunnin pidempään. En tosin voi sanoa olevani kovinkaan väsynyt edes. Raskauden aikana oli paljon vaikeampaa kun piti hoitaa koulut ja työt ja rempat ja kaikki ja olin todella väsynyt koko ajan. Tosin olen nuori (22) ja uskon silläkin olevan vaikutusta jaksamiseen.

Mutta suosittelen laittamaan vauvan edes sillon tällöin nukkumaan viereesi. Itse ainakin nukahdan nopeammin kun ei tarvitse yhtään nousta. Meilläkin on kissa ja sikeästi nukkuva mies. Olemme väliaikaisesti siirtäneet sänkymme kulmaan kiinni ja toiselle puolelle vauvan sänky. Mies nukkuu välillä vierashuoneessa ja ovi pidetään kiinni, ettei kissa pääse. 3kk ei vielä kauheasti ryömi ja itse kyllä kummasti varoo vauvaa nukkuessakin. Vauvan voi myös siirtää nukkumaan vähän ylemmäs pääsi korkeudelle. Otan myös kotityöt vähän rennommin ja pihanhoito on jäänyt toistaiseksi minimiin.

Jaksamisia!

Vierailija
5/5 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin tällä hetkellä onnellinen 3,5 tunnin yhtäjaksoisesti unipätkästä....

Mutta joo... En tiedä millä jaksaa. Sillä että ei kai tässä vaihtoehtojakaan ole. Ja kun tietää, että kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Välillä kyllä itkettää tää väsymys. Rankkaa se on, yövalvominen. Itsekään en osaa nukkua välttämättä päivällä just silloin kun voisi nukkua. Ei tule uni käskemällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä