Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studion työtön palautti uskoni ihmisiin

Vierailija
23.01.2018 |

Olen myös viisikymppinen työtön. Keskusteluja seuratessani olen miettinyt, ovatko ihmiset aivan sekaisin, äärettömän avuttomia vai olenko itse vain niin äärettömän poikkeava.

Kauheaa ruikutusta on näkynyt, jo ennen aktiivimallia, kun työkkäriin ei pääse, sieltä ei olla yhteydessä, ei tule soittoja. Ja nyt aktiivimallin myötä se parku, jos pupukursseja ei järjestetä jokaiselle.

Eilinen sanavalmis, asiallinen työtön sanoi juuri minun ajatukseni:
En minä tarvitse te-toimiston palveluja. Haen töitä ja tarvitsen työpaikan. En tarvitse myöskään mitään työkokeilua. On tullut jo vuosikymmeniä kokeiltua.

Itselleni tuli tuossa joitakin aikoja sitten sellainen joutavanpäiväinen soitto te-toimistosta. Se ihan asiallinen virkailija kyseli myös, kiinnostaisiko minua sellainen ryhmä, jossa saisin myös vertaistukea! No, se oli vain ehdotus, mutta vertaistukea! Eiköhän tuonkin ajan voi käyttää työnhakuun. Vertaistukea! Aikuistukaa ihmiset.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aion ruvet 46 vuotiaana työttömänä vain soittamaan kitaraa ja nostamaan puntteja ja juoksemaan, se olkoon työni ei kiinnosta muut ihmiset eikä yhteiskunta, mistä saisin sen mummon mökin jossa voi soitella kitaraa kaikki yöt ja oma sauna

saa tarjota!

rahaa ei ole, mutta vuokran edestä voin tehdä pikkuisen töitä jos jaksan

Vierailija
22/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä vähän vituttaa nämä työttömät kämäpetterit, jotka valittavat ilmaisesta rahasta. Toivoisin, että Suomessa kokeiltaisiin, miten toimisi se, jos kaikilta työttömiltä poistettaisiin tuet esim. vuodeksi. Uskon, että 90% työllistyisi, lopulla kymmenellä prosentilla ei oikeastaan ole edes väliä, kun ei heistä ole ikinä mitään hyötyä yhteiskunnalle ollut ja vielä vähemmän tulee tulevaisuudessa olemaan. Eihän tämä tietenkään sovi sosialistipuolueille, mutta aina saa unelmoida. Verojakin olen maksanut ihan tarpeeksi...

Haluat Suomesta jonkun p....läpi maan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa allekirjoittaa kansalaisaloite! Racine on viitannut siihen, että saattaa lopettaa nimien keräyksen jo tammikuun lopussa ja jouduttaa aktiivimallin kumoamista koskevan aloitteensa viemistä eduskuntaan käsiteltäväksi.

Vierailija
24/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis keneen sinä ap nyt viittaat? En minä ainakaan ole tavannut yhtään työtöntä joka haluaisi "pupukurssille", harvassa ovat nekin jotka menevät vapaaehtoisesti työkokeiluun. Itse olen käynyt (velvoitettuna, en vapaaehtoisesti) jo kolmella työnhakukurssilla ja turhauttavaa se on kuunnella sitä samaa höpölöpöä uudestaan ja uudestaan.

Eiköhän 90 % työttömistä halua nimenomaan töitä, oikeita sellaisia.

No tässä tapaat yhden. Ennen kuin sain töitä, hain työkkärin kursseille, jopa niille pupukursseille, ja työkokeiluihin. Hain maksuttomiin sekä maksullisiin kursseihin, olisin laittanut pienistä tuista rahat tiskiin että olisin päässyt. En päässyt mihinkään, palkkatukea en saanut. Väännön jälkeen sain ehkä opiskella työmarkkinatuella. Ehkä tarkoitti että tuki mahdollisesti maksettaisiin opiskelujen ajalta tai sitten ei. Te-toimistossa ei voitu luvata.

Tämä kaikki sekä jatkuva työnhaku meinasi tehdä lopun itsekunnioituksesta ja melkein jo elämästäkin, kun kaikki oli vastaan.

Onneksi sain töitä jollakin hirvittävällä tuurilla ja vielä vakituisen paikan.

Ihmisiä on moneen junaan, joku olisi jo luovuttanut, mäkin meinasin. Että mitä väliä, mihinkään kun ei pääse, parempi vaan olla ja antaa yhteiskunnan maksaa. Tällä kokemuksella ihmettelen etteivät itsemurhatilastot ole suuremmat.

Jumalauta, kun edes sille paljon parjatulle pupukurssille ei edes oteta.

Missä maassa asut? Suomessa työkkäri ei tarjoa maksullisia kursseja.

Vierailija
25/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se työtön ei kysy itseltään, miksi hänen osaamisensa ei ole tarpeen? Totta on, että työtä hän tarvitsee, mutta jos omaa osaamista ei kukaan "osta", niin onko vika työnantajissa, hallituksessa vai työttömässä itsessään?

Faktahan on, että 50-64v ikäisistä suurin osa on töissä. Heillä on siis osaamista, joka on tarpeen.

Tämä on kyllä huvittavaa näiden tiettyjen paksukallojen asioiden toistelu. Edelleen Suomessa on noin 500 000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja muutama kymmenentuhatta, joista suurin osa jotain puhelinmyyntihommia, joista ei makseta palkkaa. Loput sitten erikoisosaajien paikkoja, joissa niissäkin jotain vikaa, koska eivät ole erikoisosaajille kelvanneet. Tässä yhtälössä yli viiskymppiset työttömät on täysin toivottomassa tilanteessa.

Fakta on se, että minäkin kuuluin vielä viime vuonna tuohon yli viiskymppisten osaajien joukkoon, joilla on työtä ja joiden osaaminen on tarpeen. En kuulu enää. Työyksikköni toiminta lopetettiin ja kortisto kutsui, eikä ole osaamiseni kenellekään sen jälkeen kelvannut.

Kukaan tämän päivän osaajista, varsinkaan yli viiskymppisistä, ei voi tietää, milloin hänen osaamisensa ei ole enää tarpeen. Irtisanominen voi tulla milloin tahansa, eikä niiden uhalta ole piilossa kukaan, joten yhdenkään työllisen on turha paukutella henkseleitään, vaikka juuri nyt töissä olisikin. Työttömyyspeikko vaanii jokaista, ihan jokaista, vaikka tekisit työsi kuinka hyvin ja kuvittelisit olevasi täysin korvaamaton.

Vierailija
26/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilut sopii nuorille työnhakijoille. Miksi ihmeessä vanhempia ihmisiä, joilla saattaa olla vuosikymmenien työkokemus, nöyryytetään joillain työkokeiluilla tai jollakin turhalla cv:n kirjoittaminen -kurssilla. Ajatelkaa ihmistä, jolla voi olla akateeminen loppututkinto tai ainakin amk-tutkinto, opettelemassa jotakin cv:n kirjoittamista? Samaan aikaan työministerinä joku laborantti????? Tää maailma on kyllä ihan sairas paikka nykyäään.

Vierailija
27/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis keneen sinä ap nyt viittaat? En minä ainakaan ole tavannut yhtään työtöntä joka haluaisi "pupukurssille", harvassa ovat nekin jotka menevät vapaaehtoisesti työkokeiluun. Itse olen käynyt (velvoitettuna, en vapaaehtoisesti) jo kolmella työnhakukurssilla ja turhauttavaa se on kuunnella sitä samaa höpölöpöä uudestaan ja uudestaan.

Eiköhän 90 % työttömistä halua nimenomaan töitä, oikeita sellaisia.

No tässä tapaat yhden. Ennen kuin sain töitä, hain työkkärin kursseille, jopa niille pupukursseille, ja työkokeiluihin. Hain maksuttomiin sekä maksullisiin kursseihin, olisin laittanut pienistä tuista rahat tiskiin että olisin päässyt. En päässyt mihinkään, palkkatukea en saanut. Väännön jälkeen sain ehkä opiskella työmarkkinatuella. Ehkä tarkoitti että tuki mahdollisesti maksettaisiin opiskelujen ajalta tai sitten ei. Te-toimistossa ei voitu luvata.

Tämä kaikki sekä jatkuva työnhaku meinasi tehdä lopun itsekunnioituksesta ja melkein jo elämästäkin, kun kaikki oli vastaan.

Onneksi sain töitä jollakin hirvittävällä tuurilla ja vielä vakituisen paikan.

Ihmisiä on moneen junaan, joku olisi jo luovuttanut, mäkin meinasin. Että mitä väliä, mihinkään kun ei pääse, parempi vaan olla ja antaa yhteiskunnan maksaa. Tällä kokemuksella ihmettelen etteivät itsemurhatilastot ole suuremmat.

Jumalauta, kun edes sille paljon parjatulle pupukurssille ei edes oteta.

Missä maassa asut? Suomessa työkkäri ei tarjoa maksullisia kursseja.

Ihan Suomessa. Tarjolla oli kursseja, joiden hinta oli 58e, eli näyttömaksu ja yli 25 vuotialta reilu 300e. Nämä järjesti aikuiskoulutuskeskus ja te-toimisto valitsi koulutettavat.

Ensisijaisestihan noihin otetaan alle 25 vuotiaita, koska hankala se on työtöntä ihmistä pakottaa maksamaan kolmeasataa. Mä olisin kyllä ollut valmis siihenkin mutta onneksi tosiaan sain töitä.

Vierailija
28/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, poistetaan tuet. Kyllä se ilmainen asunto ja ruoka löytyy sitten vankilasta. Uskallatkohan enää sitten mennä ulos? Vai poistetaanko vankilat ja kuolemantuomio niille, jotka tekee rikoksen? Kiva katsella paleltuneita ruumiita ulkona.

Vierailija
29/30 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä vähän vituttaa nämä työttömät kämäpetterit, jotka valittavat ilmaisesta rahasta. Toivoisin, että Suomessa kokeiltaisiin, miten toimisi se, jos kaikilta työttömiltä poistettaisiin tuet esim. vuodeksi. Uskon, että 90% työllistyisi, lopulla kymmenellä prosentilla ei oikeastaan ole edes väliä, kun ei heistä ole ikinä mitään hyötyä yhteiskunnalle ollut ja vielä vähemmän tulee tulevaisuudessa olemaan. Eihän tämä tietenkään sovi sosialistipuolueille, mutta aina saa unelmoida. Verojakin olen maksanut ihan tarpeeksi...

Millä matematiikalla tuo on mitenkään mahdollista että työllistyisi? 

Potentiaalisten työpaikkojen lukumäärä on joissain kymmenissä tuhansissa, osaan on myös kovat vaatimukset, esim. lääkärit tai it-alan kovat asiantuntijatyöt.

Oikeasti työttömien määrä lasketaan sadoissa tuhansissa, siis ihan eri kertaluokassa kokonaan.

Vierailija
30/30 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että hallituksessamme on niin paljon epäpätevää porukkaa, joiden ajattelukyky ei vain riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä