Kädet ihan jääkylmät koko ajan! Mikä avuksi?
Joudun käyttämään sisälläkin lapasia. Jos täytyy kirjoittaa tai käyttää puhelinta, pidän ns. kynsikkäitä. Ilman hanskoja käteni ovat jääkylmät ja kömpelöt. Asunnossa on normaali sisälämpötila ja pukeudun muutenkin lämpöisesti. Sormien koukistelu/muu jumppailu ei tunnu auttavan. En polta tupakkaa, olen normaalipainoinen ja harrastan kohtuullisesti kuntoliikuntaa.
Kohtalotovereita? Voiko asialle tehdä mitään?
Kommentit (8)
Mulla on sormet ja varpaat kans aina jääkylmät. Ajattelen sen liittyvän jotenkin ääreisverenkiertoon mutta neuvoja en osaa antaa..
Voithan sinä lääkärissä käydä, jos se on ongelma sulle.
Verenkierto ongelma. Ei voi tehdä oikein mitään. Itse kävin sen takia lääkärissä, ku aina kylmät jalat ja kädet. Neuvoi vain liikuttelemaan ja jumppaamaan että veri kulkisi nopeammin.
Ks. Valkosormisuus, Duodecim.
Minulla todettiin huono ääreisverenkierto, joten kädet ja jalat ovat jääkylmät. Lämmin vesi ja villasukkien käyttö auttaa. Ulkona käytän rukkasia.
Lääkärissäkäynti on ihan yhtä tyhjän kanssa, käskevät lisäämään liikuntaa tai vain pyörittelevät silmiään.
Mulla on sama vaiva ollut toistakymmentä vuotta, teinistä asti. Ei juuri eroa sillä, harrastanko säännöllistä liikuntaa vai en. Toki liikunnan aikana ja heti jälkeen veri kiertää ääreisverisuonissa paremmin, mutta en ole omalla kohdallani huomannut eroa pidemmän päälle.
Ainoa oikeasti selvän parannuksen tuonut juttu oli kiropraktikolla käyminen. Tuli ihan yllätyksenä, koska hain avaavaa apua alaselän ongelmiin. Sen sijaan yhtäkkiä apua tulikin ääreisverenkiertoon, kai oli jotain lihaksia ja hermoja jumissa hartioissa ja niskassa.
On vaan pirun kallista, täällä n. 40 e/kerta (jossain kai halvemmallakin), joten harmittaa, etten pysty säännöllisesti käymään. Mieheni joku päivä muutaman käyntikerran (3 tai 4) jälkeen sanoi, että oletko muuten huomannut, että sun jalat ja kädet eivät enää ole jääkalikat.
Samaa ongelmaa täälläkin, jalat ja kädet kylmät. Lisäksi iho kuivuu näin pakkasilla herkästi et saa rasvata käsiä.
Mulla on varpaat. Välillä ihan sinipunaiset, huomaan kun otan sukat pois ja näen ne.