Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabeetikoille kysymys!

15.04.2006 |

Heippa!

MInua kiinnostaisi tietää, millaisilla verensokerin mittauslukemilla olette joutuneet aloittamaan insuliinihoidon raskauden aikana. Minulla on menossa toinen raskaus (rv 21) ja jo ensimmäisessä raskaudessa sain raskausdiabetesdiagnoosin. Nyt vain verensokeri on ollut huomattavasti korkeammalla ja pelkäänkin joutuvani piikittämään insuliinia. Paastosokeri on yleensä 5-6 (neuvolassa sanottiin, että pitäisi olla alle 4,4!) ja äskenkin 1,5 h aterian jälkeen tuli lukemaksi huimat 8,0.

Ruokavalio joutui tarkkailuun heti saatuani plussan raskaustestiin ja hyvin olen pystynyt välttämään makeaa ja rasvaa. Ongelmallisinta onkin ihan tavallinen kotiruoka. Syön runsaasti hedelmiä ja vihanneksia, mutta ruoka-annokset ovat helposti liian suuria. Lisäksi hedelmätkin nostavat sokereita hedelmäsokerinsa takia, joten ei niitäkään saisi mielin määrin syödä, vaikka terveellisiä ovatkin. Viikon ajan pystyin noudattamaan 1800 kalorin ruokavaliota, mutta oli jatkuva nälkä päällä ja ärsytyskynnys erittäin matala, joten armahdin muuta perhettä ja söin hieman suurempia kerta-annoksia. :)

Liikuntaakin harrastan mielestäni riittävästi työssäkäynnin ohessa. Työmatkat (yhteen suuntaan 2 km) menen joko pyörällä tai kävellen ja iltaisin käyn vielä tunnin reippaalla kävelylenkillä. Enempää ei arkena kykene tai jaksa, kun haluan viettää aikaa vajaan 2-vuotiaan taaperomme kanssa.

Nyt olisi parin viikon päästä seuraava neuvola ja tiedän terv.hoitajan syynäävän mittauslukemiani äärimmäisen tarkasti. Saan kuulemma lähetteen äitipolillekin, jossa vauvan kokoa seurataan.

Kertokaahan muut, oletteko joutuneet helposti insuliinihoitoon (ja ennen kaikkea millaisilla lukemialla insuliinihoito on edessä) vai riittääkö pelkkä ruokavalion tarkkailu ja liikunnan lisääminen! Kiitos jo etukäteen.

Hibiskus

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistuessaan johtavat insuliinihoitoon.jos mittaat 1,5 tuntia ruokailusta vielä 8,0,tarkoittaa se,että tunti aterian jälkeen,jolloin sokerit on korkeimmillaan,lukema hipoo ysiä.Ja se on paha,raja-arvohan on 7.5

Paastosokerin jatkuva korkealla olo kielii ylipäänsä elimistön kykenemättömyydestä säädellä /tuottaa insuliinia tarpeeksi,joten kyllä sinun on varauduttava insuliiniin taas.se on vauvan parhaaksi eikä korkeat sokerit tee sinulle itsellekkään hyvää.

Tsemii,täällä kanssa jo toistamiseen rask.diabeetikko

Vierailija
2/8 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ohjeissani paastosokerin pitää olla alle 5.3 ja 1,5 - 2 tuntia ruokailun jälkeen sokereiden pitäisi jäädä 6.7 lukemaa vähäisemmäksi. Insuliinista en osaa sanoa, kun itselleni aloitettiin tablettihoitona muu kuin insuliin, mutta kertomasi lukemat varmaankin edellyttävät joko insuliinia tai muuta lääkehoitoa.

Ehkä niitä marjoja ja hedelmiä kannattaisi vielä tarkkailla, banaaniakaan ei saisi syödä kerrallaan kuin puolikkaan... Ymmärrän kyllä tuon nälkiintymistunteen, pipo kiristää minullakin välillä, vaikka vauvan syntymään ei enää olekaan kuin parisen kuukautta aikaa. Ruisleivän syönti saa minun vatsani sekaisin ja tuntuu, että kaikki kasviksetkin vain ärsyttävät vatsaa.

Tsemppiä!

Kevis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee valmistautua henkisesti siihen, että piikitys saattaa alkaa seuraavan neuvolakäynnin jälkeen. Minulla on sukurasituskin olemassa, sillä äidilläni on ykköstyypin diabetes ja onpa suvussa sitten kakkostyyppiäkin aivan riittämiin. Ei siis tule vauvelille parhaat geenit tässä asiassa.

Toivottavasti nuo 8,0-lukemat jäävät yksittäisiksi tapauksiksi. Tämä pääsiäisen aika ei ehkä ole paras mahdollinen mittausajankohta, kun ollaan paljon kyläilemässä ja liikunta jää minimiin, mutta autossa istutaan senkin edestä.

Täytyy ajatella niin, että vauvan ja minun parhaaksihan tässä yritetään toimia, mikäli lääkehoitoon siirrytään. Ensimmäisessä raskaudessa riitti ruokavaliohoito, mutta diabeteshoitaja sanoi raskausdiabeteksen pahenevan joka raskaudessa ja näkyy pitävän paikkansa ainakin minun kohdallani. Onpa minulla tosin 10 kg elopainoa enemmän kuin ekassa raskaudessa, joten silläkin voi olla oma vaikutuksensa.

Kevät ja kesä tulossa, joten yritetään olla valoisalla mielellä! Ja ainakin nuo vauvelin tomerat potkut saavat tämän mamin aina hyvälle tuulelle...

Lisää vastauksia lukisin kyllä mielelläni.

Hibiskus

Vierailija
4/8 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolmatta kertaa raskausdiabetes, ja nykyään tuntuu meidän neuvolassa olevan paljon lepsumpi ote tähän asiaan kuin ennen. Ekassa raskaudessa (8 vuotta sitten) pääsin paastoarvolla 4.8 kuukausittain ultraan, ja syyni oli tosi tarkkaa. Tiukalla dietillä paastot laski jo alle neljän (ei hyvä sekään!).

Nyt ihmettelen aina neuvolassa, kun en pääse/ joudu tarkempaan syyniin kuin kerran kuussa aterianjälkeisen sokerin mittaus neuvolassa, vaikka paastot on 5.1-5.6. Pidän diettiä tiukasti (ja näen nälkää...) Aterianjälkeiset kohoaa illasta lähelle 7 ja joskus ylikin, johon terkka sanoi (tarkasti vielä papereistaan minun taas ihmeteltyäni) että raja on 7.8 ja satunnaiset ylitykset ei haittaa. Minä kaipaan tiukempaa linjaa: ruikutin kokoarvioultran äitipolille, ja tein itse hankkimallani mittarilla käyntiäni varten 2 vuorokauden käyrän noista sokereista. Vaikea uskoa, että tosiaan ovat ok. Kiinnostaa tietää minuakin, että mites muilla?

Vierailija
5/8 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu taas olevan arvot kirjavia siis paikkakunta kohtaisia ilmeisesti. joo. Itse mittailen arvoja ja ruokavaliolla olen selvinnyt, kun arvot on olleet alle rajojen. Siis rajat:

Ennen ateriaa alle 5,8 ja tunti aterian jälkeen alle 7,5.

Niin ja se paastoarvo sokrurasituksessa alle 4,8 muita en muista.

Siis näin Tampereella.

typy

Vierailija
6/8 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mittari lainassa neuvolasta ja mittailen kaksi kertaa viikossa, ennen ja jälkeen aamiaisen sekä ennen ja jälkeen ruuan.

Musta on kyllä hyvä etteivät ole niin tarkkoja. Kun tuntuu, että muutos tulee niin pienestä. Siis olen testi mielessä vähän mittarilla kikkaillut ja yksi pieni suklaakeksi nosti lukemaa yhdellä. ;).

typy

Vierailija
7/8 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ekassa raskaudessa paastoarvo oli 6,2, josta lähdettiin lähempiin tutkimuksiin. Minulla oli koko vuorokauden jatkuva verensokeriseuranta ja ylimmät arvot olivat noin 12. Söin yhden porkkanan ja rasvattoman jogurtin ja verensokeri oli 11.

Eli insuliinia sai sitten pistellä viikolta 26 eteenpäin. Pistäminen on sinänsä pieni homma, mutta verensokereiden seuranta oli yhtä piinaa. Mittasin itse sokeriarvot 6 kertaa päivässä ja ekan viikon jälkeen oli sormenpäät niin kipeät ettei enää kestänyt rei' ittämistä. Onneksi sain diabeetikkotutttavalta vinkkejä mistä muualta voi verensokereita mitata.

Diettillä olo oli äärimmäisen tylsää. Ruispuuroa, ruisleipää, kasviksia ja vettä. Mutta mitäpä sitä ei tekisi vauvansa eteen. Vauvan kokoa seurattiin ultralla kahden viikon välein ja aluksi näytti siltä että vauva kasvaa liikaa. Insuliiniannosta nostettiin ja ruokavaliota tiukennettiin niin kasvu alkoi olla normaalia. Viikolla 30 syntymäpainon kokoarvio oli 5,5 kg! Lopulta syntyi viisi päivää yliaikaisena 3.8 kg täysin terve tyttö.

Insuliinin pistäminen on todella helppoa, eikä sitä kannata turhaan pelätä. Vauvan parasta sillä ajatellaan. Minä luultavasti saan jälleen diabetesdiagnoosin tässä toisessa raskaudessa, eikä se ollenkaan pelota.

Vierailija
8/8 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tuntuu vaihtelevan nuo ohjeet ja seurannat eri paikkakunnilla. Minä " narahdin" sokerirasituksessa kaikista arvoista. Ensin kokeiltiin dieettiä, mutta insuliini jouduttiin aloittamaan n. raskausviikolla 24. Minulla oli sitä ennen paastoarvot 5,5 - 6,5 ja syönnin jälkeen 8 - 10. Insuliinia on säädelty nyt niin, että paastoarvot tulee olla alle 5 ja 1,5 tuntia syömisestä alle 8.

Sinulla vaikuttaisi tämän systeemin mukaan nuo paastoarvot olevan hieman koholla kun ovat 5 - 6.

En ole pitänyt insuliinin pistämistä vaikeana eikä dieettikään ole ollut mahdoton. Ensin tietysti tuntui siltä, että pitikö tämäkin kokea...Mutta poliseuranta on mielestäni loppujen lopuksi ollut hyvä juttu.

t. eikkuemo 35+