Onko kukaan saanut kolesterolia alas ravinnolla?
Siinäs se. Kolesteroli on noussut liian korkealle ja yritän laskea sitä pelkällä ruokavaliolla ilman statiineja.
Liikuntaa harrastan nyt ihan sopivasti, joten en aio lisätä sitä.
Kokemuksia?
Kommentit (40)
Mies syö terveellisesti ja liikkuu paljon, mutta sai jotain sydänoreita ja joutui lääkkeelle, koska pitää saada se kolesteri tosi alas, mutta pieni annos statiinia ei ole haitannut elämää.
Jaa, tarkemmin ajatellen muuten terveellisesti se syö, mutta on hieman hakki makealle, niinkuin pullalle, vaikka laiha onkin.
Hyvä varoittava kuva jos on korkeat arvot.
http://www.healthrid.org/wp-content/uploads/2016/04/white-bumps-under-e…
Tuossa sitten harmaantuminen:
https://www.flickr.com/photos/32482342@N05/3251306276/sizes/l/
Tosiaan olen joskus ihan alkanut neuvomaan terveyskeskuslääkäreitä siinä missä he menevät metsään.
Todella monelle tuntuisi olevan kova kolaus itsetunnolle, vaikka nämä kaikki voi selvittää nettiaikana itse. Ei tarvitse olla lääkäri. Lääkärin ammatti on yksi monista muista jotka ovat menettäneet arvoaan netin laajentuessa maailmalla.
Lääkäreillä on hyvä tahto, mutta he ovat siinä missä kuka tahansa teistä.
Muistakaa itse tutkia asioita ennen lääkärille menoa. Lääkärit ovat nykyään kuin papit aikoinaan. Nauttivat luottamusta ja arvostusta. Totuus on että sinä itse olet oman itsesi lääkäri, jos vain viitsit.
Jättämällä vähäisenkin alkoholin pois.
itseoppinut lääkärikirja kirjoitti:
Tosiaan olen joskus ihan alkanut neuvomaan terveyskeskuslääkäreitä siinä missä he menevät metsään.
Todella monelle tuntuisi olevan kova kolaus itsetunnolle, vaikka nämä kaikki voi selvittää nettiaikana itse. Ei tarvitse olla lääkäri. Lääkärin ammatti on yksi monista muista jotka ovat menettäneet arvoaan netin laajentuessa maailmalla.
Muistakaa itse tutkia asioita ennen lääkärille menoa. Lääkärit ovat nykyään kuin papit aikoinaan. Nauttivat luottamusta ja arvostusta. Totuus on että sinä itse olet oman itsesi lääkäri, jos vain viitsit.
Oho. Totta puhuit. Minä hieman jo epäilin.
Näppyjä minulla on ollut jo teini-ikäisestä asti. Suvussa on kolesteroolia runsaasti varsinkin isässäni.
Vierailija kirjoitti:
itseoppinut lääkärikirja kirjoitti:
Oho. Totta puhuit. Minä hieman jo epäilin.
Näppyjä minulla on ollut jo teini-ikäisestä asti. Suvussa on kolesteroolia runsaasti varsinkin isässäni.
Miliumit eivät liity kolesteroliin millään tavalla, ne johtuvat esim. rasvoittuvasta pintakuivasta ihotyypistä tai aurinkoaltistuksesta.
https://blog.alwayscarebenefits.com/wp-content/uploads/white_ring_aroun…
Jaahas. Leikkilääkäri on oikea sittenkin.
Piti googlata ja todeta. Edes oma mieheni ei tiennyt tuota. Hän on nimittäin oikea lääkäri :D
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolihan näkyy naamassa valkoisina luufinneinä yleensä silmien ympärillä.
Silmän iris saastuu myös ympäristöltään harmaaksi. Usein korkean kolesteroolin omistavilla on silmän keskusta alkanut harmaantumaan. Aluksi se näkyy puolikuuna ja myöhemmin sairauden edetessä silmä vaalenee kokonaan.
Kolesterolin vuoksi keskelle naamaa kasvaa kumpare, jota monet sanovat nenäksi.
Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolihan näkyy naamassa valkoisina luufinneinä yleensä silmien ympärillä.
Silmän iris saastuu myös ympäristöltään harmaaksi. Usein korkean kolesteroolin omistavilla on silmän keskusta alkanut harmaantumaan. Aluksi se näkyy puolikuuna ja myöhemmin sairauden edetessä silmä vaalenee kokonaan.
Eka kerta kun tästä kuulen. Sanon että höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
mieheni sai
Sai mitä?
Mun isä sai kolesterolinsa kuriin ruoalla kun alkoi syödä ravitsemussuositusten mukaan sydärin jälkeen. Kas kummaa. Lääkkeitä hän ei tarvitse enää. Ja siis ravitsemussuosituksilla en tarkoita mitään hömppädieettejä vaan ihan sitä lautasmallia ja punaisen lihan ja kovien rasvojen pitämistä minimissä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa kolesteroliarvoja. Mittauta siis myös kilpirauhasarvosi. Minulla kolesteroliarvojen nousu oli yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan merkki. Olen siis hoikka ja syönyt aina monipuolisesti ja terveellisesti sekä harrastanut liikuntaa.
6 viikkoa raakaravinnolla ja kolesterolit olivat taas hyvät.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on todella yleistä nykyään. Epäilen, että saimme vuonna -86, sellaiset Tsernobylin saasteet niskaan, ettei ole mikään ihme vaikka kilpirauhaset vähän oireilevat. Osalla tätä kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan virheellisesti kolesterolilääkkeillä, masennuslääkkeillä ym. Suosittelen endokrinologin vastaanotolle hakeutumista.
Kyllä, ruokavaliolla kokonaiskoleteroli laski 3 kuukaudessa 5,5 -> 2,8.
Kovat rasvat minimiin, paljon kasviksia, marjoja hedelmiä. Käytin vähärasvaisia maitotuotteita (rasvaton maito, vähärasvainen luonnonjugurtti, rahka).
Sokeri veks ja raffinoimatonta merisuolaa. Ei mitään makkaroita, kebabia tms prosessoitua mättöä. Paljon hyvää rasvaa.
Elävän veren analyysissä näkee veren kolesterolikristallit mikroskoopilla suurennettuna.
Jännä miten näitä itseoppineita nykyään tapaa entistä enemmän.
Monella tietoa löytyy paljon enemmän kuin lääkiksen käyneiltä.
Netti on hieno juttu ihmiskunnalle.
Minäkin asetan lääkärit usein korkealle jalustalle, mutta tässäkin ketjussa tuli ilmi että kaiken voi oppia myös itse elämän koulussa. Muistan lapsuudestani erään naapurin tädin, joka oli höpsähtänyt lääkärikirjoihin. Hän aina löysi oikean diagnoosin. Monesti lääkäriä suututti, kun äitini kertoi naapurin tädin kertoneen samasta asiasta ja hoidoista.
Tästä syystä on väärin että vain lääkärit saavat kirjoittaa reseptejä.
Heillä on liikaa valtaa rahastaa potilaitaan.
Onpa kyllä monenlaista ruokavaliota.
Ongelmani ei ole kilpirauhaset ja tiedän mistä syystä kolesterolini on kohonnut paljon.
Nyt kun tuo tekijä jää pois ja kokeilen ruokavalion muutosta, toivon että saan nopeita muutoksia aikaan.
FS kolesteroli pitää saada alle viiden, kun se nyt on 7. LD kolesteroli pitää saada alle 3, kun se nyt on 6.
Isoja pudotuksia on tavoitteena. Vaikeita valintoja joutuu tekemään erityisesti lounaalla.
Ap
On se mahdollista. Minulla 6,8 kolesteroli laski 5,4:än, kun noudatin suosituksia. Voin tilalle kasvisöljyjä, katkaravut pois jne.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa, marjoja ja vihanneksia syömällä laskee. Sokeria/tärkkelystä/viljaa syömällä nousee.
Jep! Nousuun on syynä viimeksi mainitut, koska ne ylläpitävät kehossa ns. hiljaista tulehdusta. Silloin tarvitaan "remontti-reiskaa", kolestrolia korjaamaan vaurioita. Siinä se! Siis maksa tuottaa tarvittavan kolestrolin.
Sitten sinulla ei ole taipumusta korkeaan kolesteroliin. Lääkärin suosituksesta jätin eläinten pyllyt pois ruokavaliostani ja kolesteroli laski ilman elinikäistä lääkitystä.