Hankkisitko 16v täyttävälle tytöllesi kevytmoottoripyörän?
Jos tämä siis sellaisen haluaisi? + Tietenkin siihen vaadittavan kortin ( Rahallahan sen käytännöllisesti katsottuna saa)
Kommentit (31)
Jos ei olisi rahasta kiinni niin mikä ettei.
Hankkisin jo. Nyt tyttö odottaa kuumeisesti sopivia ajokelejä
Riippuisi ihan siitä teinitytyöstä. Eli onko luotettava ja tolkullinen tapaus, jonka uskot kortin ajettuaan pärjäävän liikenteessä itseään ja muita vaarantamatta?
Jos tyttö on jo muutaman vuoden itse ottanut kyseisen menopelin puheeksi ja aina uudelleen osoittaa selvästi kiinnostuksensa siihen, niin asiaa voisi vakavasti harkita. Hetken päähänpistosta ei tuollaista kannata ajatellakaan. Nuoret ovat kaikkein alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kun ajokokemusta on vähän ja kaksipyöräinen on autoa vaativampi hallittava. Jos tyttö oikeasti on osoittanut kiinnostustaan tämänkaltaiseen harrastuneisuuteen ja osaa asiallisesti ottaa esille kaikkea mitä tuolla ajamiseen liittyy (huollot, kulut, vakuutukset, moottoripyöräilykulttuuri ja fiksut tavat, kokoontumiset, moottoripyöräkerhot jos ne kiinnostavat jne.) niin oikeuksista kuin velvollisuuksistakin niin ehkäpä on kypsä siihen hommaan.
Tämä oli asiasta mitään tietämättömän vastaus. Jäin vain pohtimaan missä tapauksessa voisin itse hankkia tyttärelleni kevytmoottoripyörän, ilman että heti jyrkästi tyrmäisin.
En, enkä hankkisi pojallekaan. Ihan siksi että vuoden päästä tuosta ruvetaan ajamaan B-ajokorttia, joka on mun kustantama lysti. Ihan kaikkea ei saa.
Miksei? Itsekin sellaisen sain siinä iässä. Ja kevarikortin hankkiminen kannattaa muutenkin jos on moottoripyöräilystä kiinnostunut. Tuli ainakin huomattavasti halvemmaksi kun se päivittyin iän myötä.
Tyttö hankki itse. Prätkän ja kortin.
Miten sukupuolella on tuossa mitään väliä?
Itse olen motoristi ja suosittelen että osta mopo ensin! Mopossa pitää olla manuaalivaihteet, jotta oppii vaihtamaan. Ajaminen on teknisesti samanlaista, mutta vauhtia on paljon vähemmän. Kun on harjoitellut ajotekniikan, ja hoitanut "kaatumiset" mopon kanssa, on aika siirtyä isompaan. Ei mopollakaan kukaan lähde ajamaan, jollei ole ensin ajanut polkupyörällä. Jos mopon jälkeen vielä intoa riittää kevytmoottoripyörään, niin tyttö on siihen valmis. Jos taas puheet moposta saa tunnelman laskusuuntaan, älä osta sitäkään.
Nyt pitää olla kärsivällinen, jollei kärsivällisyyttä riitä, on mahdollista että tyttärestäsi tulee kävelevä aikapommi kevytmoottoripyöränsä kanssa, ja teillä on keskivertoa suuremman mahdollisuudet päästä järjestämään hautajaisia tulevan vuoden aikana. Taitavat kuljettajat eivät selviä moottoripyörällä liikenteessä, vaan rauhalliset. Jos haluat testata onko tyttärestäsi motoristiksi, tarkkaile löytyykö rauhallisuutta ja pitkämielisyyttä, ne ovat motoristin paras henkivakuutus. Yllytyshullulle ruutipäälle ei korttia ikinä.
Hankkisin, jos olisi varaa ja jos tyttö olisi osoittautunut mopolla järkeväksi kuskiksi. Sama koskisi tietysti myös poikaa. Tietysti olisi vielä parempi, jos tavoitetta varten olisi myös omia säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttö on jo muutaman vuoden itse ottanut kyseisen menopelin puheeksi ja aina uudelleen osoittaa selvästi kiinnostuksensa siihen, niin asiaa voisi vakavasti harkita. Hetken päähänpistosta ei tuollaista kannata ajatellakaan. Nuoret ovat kaikkein alttiimpia liikenneonnettomuuksille, kun ajokokemusta on vähän ja kaksipyöräinen on autoa vaativampi hallittava. Jos tyttö oikeasti on osoittanut kiinnostustaan tämänkaltaiseen harrastuneisuuteen ja osaa asiallisesti ottaa esille kaikkea mitä tuolla ajamiseen liittyy (huollot, kulut, vakuutukset, moottoripyöräilykulttuuri ja fiksut tavat, kokoontumiset, moottoripyöräkerhot jos ne kiinnostavat jne.) niin oikeuksista kuin velvollisuuksistakin niin ehkäpä on kypsä siihen hommaan.
Tämä oli asiasta mitään tietämättömän vastaus. Jäin vain pohtimaan missä tapauksessa voisin itse hankkia tyttärelleni kevytmoottoripyörän, ilman että heti jyrkästi tyrmäisin.
Jaa, jos itse hankkisin/hankin pojalle joskus kevytmoottoripyörän, niin kyllä oletan myös maksavani vakuutukset ja öljyt. Pyörä ostetaan sen mukaan, että noihin muihinkin on vielä varaa.
tottakai saa mopon ja kortit, muutama pieni tuhatlappunen vaan
Hankkisin, koska itsellänikin oli ja poikakin sai (täyttää kesällä 18v). Minä vielä opetin pojan tuolle kevarille, joten opetuslupan teoria olisi vielä voimassa. Valitettavasti tyttö ei oo innostunut (15v). Miettii mauton ja mönkijän välillä juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Hankkisin, koska itsellänikin oli ja poikakin sai (täyttää kesällä 18v). Minä vielä opetin pojan tuolle kevarille, joten opetuslupan teoria olisi vielä voimassa. Valitettavasti tyttö ei oo innostunut (15v). Miettii mauton ja mönkijän välillä juuri nyt.
Ei ainakaan mautoa. Ei oo turvallisia.
Minulle annettiin lupa hankkia itse. Siitä oli paljon iloa ja autoon siirtyminen tapahtui näppärästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta mautoon pitäisi käydä sentään vähän ajo-opetusta. Tuon takia miettii mielummin traktorimönkijää, kun meinaa ettei pääse inssistä läpi. Ei ainakaan oo äitiinsä tullut tytär...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä se piikillä ajaminen yli satasta myöskään, mutta kivaa se silti oli eikä ainakaan ole tukkeena =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta mautoon pitäisi käydä sentään vähän ajo-opetusta. Tuon takia miettii mielummin traktorimönkijää, kun meinaa ettei pääse inssistä läpi. Ei ainakaan oo äitiinsä tullut tytär...
'
Haloo, kevytmoottoripyörään tarvitaan ajokortti.
En. Jonkun sähköpyörän tai varikkomopon voisin hankkia.