Miten tulee toimia ihmisen pyörtyessä?
Luin juttua Maria Lundista joka pyörtyi kesken teatteriesityksen, ja jäin miettimään tuota kun hänelle soitettiin ambulanssi... Onko tosiaan näin että jos esim. minä, terve nuori ihminen pyörtyisin yhtäkkiä, siinä tulisi ehdottomasti soittaa hätäkeskukseen? Ajatteliko kukaan muu että olisi tarpeetonta?
Mitä muuta kuuluu nykysuositukseen, eli kuinka tulisi toimia?
Kommentit (16)
Tilanteessa tulee paskoa muovipussiin ja jättä pussi pyörtyneen päälle. Haju ohjaa hoitohenkilökunnan paikalle.
T: ensihoitaja
Kaivaa lompakko esille ja tarkistaa onko sillä vakuutus. Säästää ambulanssimiesten vaivaa jos vaikka onkin joku köyhä.
-Ameriikan Markku
Vierailija kirjoitti:
Jalat kohoasentoon
Selvyyden vuoksi lisään, että perinteisessä kohoasennossa laitetaan jalat veteen niin että punainen osa jää veden päälle ja valkoinen alle.
Jos pyörtyminen aiheuttaa aivotärähdyksen tai ison haavan jonnekin niin ambulanssin kutsuminen on paikallaan. Myös jos heräämisessä kestää niin soitetaan ambulanssi.
Itse soitin pyörtymisen jälkeen sairaanhoitajalle, joka käski menemään seuraavana päivänä lääkärille. Siellä selvisi että en ollutkaan pyörtynyt vaan menettänyt tajuni. Siitä alkoi sydäntutkimukset.
Jos ihminen menee tajuttomaksi, niin tajuton laitetaan aina kylkiasentoon.
Ei ole pahitteeksi katsota, onko ranteessa jokin merkki, joka kertoo jostain sairaudesta esim. diabetes, epilepsia tms. Jos pyösrynyt heräilee niin jalat muuta kroppaa vähän ylemmäs. Ja tajuissaan olevaa voi aina haastatella ja kysellä, jolloin selviää myös onko potilas ihan tässä maailmassa vai sekava jostain syystä. Ajan ja paikan taju.
Jos ei ole hajusuolaa niin tunge sormesi a- tai b-rappuun ja sitten sormi pyörtyjän sierainten eteen.
Varmaan riippuu edelleenkin ihan siitä tilanteesta. Jos pyörtynyt tulee noepasti tajuihinsa ja vaikuttaa selkeältä (ajan- ja paikantaju kohdillaan ja muutenkin tolkuissaan) sekä mahdollisesti tietää tise selityksen pyörtymiselleen (pyörtyy herkästi pitkään seisottuaan matalan verenpaineen takia tai pyörtyminen johtuu matalasta verensokerista tai muu vastaava), ei hätänumeroon kannata soittaa. Mutta jos tajuttomuus jatkuu pitkään, pyörtynyt herättyään on sekava ja/tai on kaatuessaan lyönyt päänsä tai pyörtyneellä on esim. diabeteksestä kertova ranneke, voi ambulanssin paikalle soittaminen olla paikallaan. Eli tilannekohtaisesti toimitaan, kuten muutenkin, jos onnettomuus- tai tapahtumapaikalle satutaan.
Makuuasento, jalat pitää nostaa pystyyn ja pitää herätellä. Reippaasti, muttei mitään paskahalvausta kiitos! Se on jo itsessään niin outo ja nolo tunne kun herää... Ensin luulee olevansa omassa sängyssä aamulla syvästä unesta heränneenä, mutta pikkuhiljaa tajuaa olevansa jossain ihan muualla!
Ambulanssin kutsuminen on liioittelua heti ensimmäisenä. Ei sitä tarvitse kutsua ollenkaan jos henkilö virkoaa ja pyörtymiselle on joku selvä syy. Minullekin on oltu jo soittamassa ambulanssia ja sitten onneksi sain viime tipassa huudettua, että ei tarvi!
Tietysti pyörtyminen voi näyttää dramaattiselta, mutta vähän voisi ennalta opetella kohtaamaan tällaisia tilanteita ajatustasolla. Maallikko ei tietenkään saa diagnooseja tehdä, mutta yritä nyt hemmetti ensin saada kontaktia ennen kuin soitat ambulanssin...
Itse pyörtyilen melko usein enkä ainakaan vielä ole kaatunut sen vuoksi. Käyn itse makuulle ennen kuin se tapahtuu. Joten itse toivoisin ihan vaan että joku katsoo paraneeko mun vointi. :) En yleensä mene tajuttomaksi joten en tiedä onko se "kunnollista" pyörtymistä? Mutta sen jälkeen saatan oksentaa tai puhua sekavasti hetken. Olen 20v nainen ja tätä on tutkittu paljon, mutta syytä ei ole toistaiseksi löytynyt. :/ Pyörtyily alkoi kun olin 13.
Vierailija kirjoitti:
Jalat kohoasentoon
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pahitteeksi katsota, onko ranteessa jokin merkki, joka kertoo jostain sairaudesta esim. diabetes, epilepsia tms. Jos pyösrynyt heräilee niin jalat muuta kroppaa vähän ylemmäs. Ja tajuissaan olevaa voi aina haastatella ja kysellä, jolloin selviää myös onko potilas ihan tässä maailmassa vai sekava jostain syystä. Ajan ja paikan taju.
Niin kummispäin nyt laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat kohoasentoon
Vierailija kirjoitti:
Niin kummispäin nyt laitetaan?
Mä en ole ammattilainen, mutta minut on kyllä aina saatu virkoamaan jalat kohoasennossa. Mutta pyörtymiseeni ei olekaan liittynyt mitään oksentelua tms. Ehkä riippuu siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat kohoasentoon
Selvyyden vuoksi lisään, että perinteisessä kohoasennossa laitetaan jalat veteen niin että punainen osa jää veden päälle ja valkoinen alle.
Ei vittu nyt ei meinaa tulla nauramisesta loppua. Oonkohan pikkasen väsynyt
Kunnon litsarit naamaan tai Jari Lindström paikalle huutamaan "herää ja mee töihin siitä"!
Jalat ylös -> verta aivoihin -> pyörtynyt virkoaa. Jos ei herää on hieman pahempi tilanne. Pulssia etsimään, yritä selvittää onko sairauksia jotka voivat aiheuttaa pyörtymisen.
Antaa mun...