Persoonallisuuden muuttaminen
Onko joku onnistunut muuttamaan itseään? Miten muutos onnistui?
Haluaisin muuttaa itseäni paremmin sosiaalisesti hyväksyttäväksi. Olen temperamenttityypiltäni suhteellisen hankala sillä olen hyvin periksiantamaton, negatiivisuuteen taipuva ja vahvasti tunteet näyttävä. Haluaisin muokata itseäni hillitympään suuntaan ja positiivisemmaksi mutta en oikein edes tiedä, miten aloittaa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
vaihda seurasi
Muutosta kaipaan juuri siksi, että olen kovin yksinäinen.
Itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on. Meditointi ja tai hiljentyminen luonnossa auttaa rauhoittamaan mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on. Meditointi ja tai hiljentyminen luonnossa auttaa rauhoittamaan mieltä.
Minulle tällä hetkellä olisi tärkeintä tulla hyväksytyksi. Sellaisena kuin olen nyt en hyväksyntää ole saanut. Tai varmaan minut kyllä hyväksytään mutta tekemisissä ei haluta olla pakollista enempää.
En enää kestä tätä tilannetta, johon ainoa todellinen syy on oma persoonani. Saadakseni muutoksen tilanteeseen minun siis tulee muuttaa käytöstäni ja persoonaani. Tarvitsisin tietoa, miten se onnistuisi.
Ehkä sinun ei tarvitse muuttua. Sanotko asiat muutenkin suoraan tai ehkä kärkkäästikin muille?
Et voi, eikä sinun tarvitse muuttaa persoonallisuuttasi. Voit vain muuttaa käyttäytymistäsi. Se muutetaan aloittamalla ajattelemaan toisin.
Eli aina kun olet tilanteessa, jossa teet jotain tyhmää, niin tiedosta, mitä ajattelit hetkeä ennen. Kun sen tiedostat, ala aivopesemään itseäsi ajattelemaan toisin.
Itse olen luonteeltani suunnilleen päinvastainen, ja haluaisin myös muuttaa sitä. Olen niin oman kuoreni sisällä, todella ujo ja hiljainen enkä näytä tunteitani. Tylsä, toisin sanoen, ja yksinäinen. En kuitenkaan usko että ihan hirveesti tätä voi mihinkään muuttaa. Luulis että toiseen suuntaan vähän helpompi?
Taipuvuus negatiivisuuteen ei ole persoonallisuuskysymys.
Voisitko tehdä jotakin mikä nostaisi omaa mielialaasi esim. harrastus niin et olisi myöskään niin negatiivinen seurassa. Ihmiset harvoin jaksavat olla mörököllin seurassa, ei mikään pelle tarvi olla mutta jos kaikesta näkee ainoastaan ne negatiiviset asiat niin seura on aika raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun ei tarvitse muuttua. Sanotko asiat muutenkin suoraan tai ehkä kärkkäästikin muille?
Tunnetiloista riippuen. Voin pitkäänkin pitää mölyt mahassani mutta jossain kohtaa yleensä menee yli ja lauon asiat turhan suoraan. Aktiivisesti yritän olla sanomatta.
Saatko tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita? Syötkö monipuolisesti? Ulkoiletko?
Kehon hyvinvointi on suoraan verrannollinen myös mielialaan.
Vierailija kirjoitti:
Taipuvuus negatiivisuuteen ei ole persoonallisuuskysymys.
Voisitko tehdä jotakin mikä nostaisi omaa mielialaasi esim. harrastus niin et olisi myöskään niin negatiivinen seurassa. Ihmiset harvoin jaksavat olla mörököllin seurassa, ei mikään pelle tarvi olla mutta jos kaikesta näkee ainoastaan ne negatiiviset asiat niin seura on aika raskasta.
Synnynnäinen temperamentti määrää rajat, joissa persoonallisuuden viidellä osatekijällä on tilaa muotoutua.
1 Avoimuus uusille kokemuksille
haaveellisuus, taiteellisuus, tunteellisuus, joustavuus, älyllinen uteliaisuus, suvaitsevuus
2 Ekstroversio eli ulospäinsuuntautuneisuus
lämminhenkisyys, seurallisuus, itsevarmuus, aktiivisuus, jännityshakuisuus, iloisuus
3 Sovinnollisuus
luottamus, mutkattomuus, epäitsekkyys, mukautuvuus, vaatimattomuus, herkkätunteisuus
4 Tunnollisuus
kyvykkyys, järjestelmällisyys, itsekuri, harkitsevuus, velvollisuudentuntoisuus, päämääräsuuntautuneisuus
5 Neuroottisuus eli tunne-elämän tasapainottomuus
ahdistuneisuus, viha-mielisyys, masentuneisuus, alemmuudentuntoisuus, impulsiivisuus, haavoittuvuus
Lähde: https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/persoonallisuus_tunnist…
Vierailija kirjoitti:
Väärä neuvo.
Itsekin meditoin, mutta kyllä itsestä voi karsia ns. mielen rikkaruohot pois.
Jos olet itsekäs, kateellinen, täynnä vihaa niin pelkkä itsensä hyväksyminen ei riitä, eihän se niitä asioita karsi pois vaan antaa tien väärille itseselityksille.
Meditointi niin, että näet totuuden itsestäsi ja varjoistasi jotka pimentävät valosi.
Sitten yksi kerrallaan kitket huonon käytöksen pois. Kun meditoit, näet arkipäivässä paremmin oman huonon käytöksesi ja löydät juurisyyt miks teet niin.
Itsensä hyväksyminen, helpompi sanoa kuin toteuttaa.
Ihminen ei aina riitele itsensä kanssa.
Ei kannata heti sanoa hankalasti kun joku loukkaa, koska on voinut ymmärtää väärin.
Vierailija kirjoitti:
Saatko tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita? Syötkö monipuolisesti? Ulkoiletko?
Todennäköisesti en. Toinen muutoksen alla oleva asia on reilun ylipainon pudottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Päälle kolmekymppinen.
Minulla todella paha tapa padota sisälleni paljon asioita, joissa olen mielestäni kokenut vääryyttä. Sitten ne jossain vaiheessa vyöryvät yli.
Tulen usein ymmärretyksi väärin ja myös tulkitsen muita ihmisiä väärin.
Ja noidankehä on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti en. Toinen muutoksen alla oleva asia on reilun ylipainon pudottaminen.
JOO-O, sanonpa vain mutta kun olet päässyt eroon ylipainosta ja ehkä jopa lievästi alipainoon niin johan rupeaa kavereita löytymään. Näinpä joo, ihmiset katsovat lähinnä vain pintaa, sillä ei ole väliä vaikka olisit noita sisältä mutta jos olet hoikka ja nätti sillä ei ole väliä.
vaihda seurasi