Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!
Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Ihme autisteja taas ketju täynnä. Tai trolleja.
On täysin samantekevää, miten itse syö tai mikä on oikea tapa syödä tai onko joku läski tai ei. Käytöstapoihin kuuluu, että vierasta hemmotellaan.
Syön itse usein vain kahdesti päivässä. Mutta jos tulee vieras, se on eri juttu. Kun vieras saapuu, aina tarjotaan jotain. Se kuuluu asiaan. Heti kahvia, teetä, limua tai viiniä. Pöydälle vähintään jotain naposteltavaa. Jos vieras on yhtään pidempää, kunnolla ruokaa ja monta sorttia, että löytyy mieluista.
Emännän kunnia-asia on tarjota aina mieluummin vähän yläkanttiin, ihan sama miten itse syö tai miten joku suosittaa. Ellei sitten halua osoittaa vieraalle, ettei tämä ole tervetullut.
Sama... eniten ihmetyttää tuo, että juuri saapuneille ei tarjota mitään. Meillä on aina kahvit ja raikasta juotavaa sekä jotain pientä syötävää, esim. leipiä, hedelmiä, marjoja yms. tarjolla. Salaattikulho on lähinnä alkupala, itse ainakin kaipaisin vielä jotain muutakin. Ilta- ja aamupalat ihan ok, itse kyllä panostan niihinkin, kun on vieraita, mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ihan reilusti vaikka keittänyt puuroa tai tehnyt voileipiä. Turhaa olla nälissään.
En tiennyt, missä näitä säilytetään. Heillä oli myös erikoinen hella, jota en ehkä olisi osannut käyttää.
ap
Sinulla ei ole käsiä joilla avata keittiönkaapin ovia ja silmiä joilla katsoa että mistä mitäkin löytyy?
Ensin oli liian pieni päivällinen. Sitten oli iltapala liian myöhään. Ja nyt yhtäkkiä nälkä tulikin vasta kun isäntäperhe nukkui?
Jos et ole trolli niin ihan oma mokasi oli jos oli nälkä. Jos olet ihmisen kanssa niin hyvissä väleissä että yökylään voit mennä niin sitten voit kyllä voileivänkin tehdä jos yöllä nälkä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ihan reilusti vaikka keittänyt puuroa tai tehnyt voileipiä. Turhaa olla nälissään.
En tiennyt, missä näitä säilytetään. Heillä oli myös erikoinen hella, jota en ehkä olisi osannut käyttää.
ap
Sinulla ei ole käsiä joilla avata keittiönkaapin ovia ja silmiä joilla katsoa että mistä mitäkin löytyy?
Ensin oli liian pieni päivällinen. Sitten oli iltapala liian myöhään. Ja nyt yhtäkkiä nälkä tulikin vasta kun isäntäperhe nukkui?
Jos et ole trolli niin ihan oma mokasi oli jos oli nälkä. Jos olet ihmisen kanssa niin hyvissä väleissä että yökylään voit mennä niin sitten voit kyllä voileivänkin tehdä jos yöllä nälkä tulee.
Onko siis olemassa jotkin säännöt, milloin saa tulla nälkä? En rupea availemaan kaappeja, etenkin kun isäntäväki ei sanonut, että ottakaa vaan kaapeista syötävää, jos tulee nälkä. Sellaista vieraanvaraisuutta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiinko teidät syömään? Veittekö itse jotain tuliaisia tai ruokaa?
Kutsuttiin yövieraiksi, sillä asumme suht pitkän matkan päässä. Veimme viiniä, itsetehtyä suklaata, lapsille leluja ja karkkia.
ap
No kerran on tuollaiset eväät, niin syökää sitten sitä suklaata ja hörppikää viiniä päälle.
Kun me lähdemme kyläreissulle, otamme mukaan täyden kylmälaukullisen RUOKAA! Eipähän tarvii nälkäisenä norkoilla.
Onko se ruoka jotain säilyvää vai mitä teette, kun isäntäväki on suunnitellut tarjottavat normaaliin tapaan? Syötte vain itse tuomianne?
Kunnollisessa kylmälaukussa säilyy ja sieltä voi ottaa jos nälkä huikoo. Aikuiset kyllä pärjäävät vaikka vuorokauden syömättä, mutta lapsille pitää olla ruokaa. Toisten jääkaapille ei kehtaa mennä närkkimään. Eli omat eväät mukaan!
Onko siis olemassa jotkin säännöt, milloin saa tulla nälkä? En rupea availemaan kaappeja, etenkin kun isäntäväki ei sanonut, että ottakaa vaan kaapeista syötävää, jos tulee nälkä. Sellaista vieraanvaraisuutta.
ap"
Kaiken maan outoja angsteja sitä ihmisillä onkin. Minä olisin sen puuron tai voileivät kyllä laittanut jos nälkä olisi ollut. Hyvien ystävien keskenhän te siellä olette olleet.
Ilmeisesti ystäväsi on pitänyt sinua läheisempänä ystävänä kuin sinä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei ole mitään käytöstapoja. Katkaisisin välit kanssasi heti, koska minkälainen ihminen ei osaa avata suuta ja keskustella asioista diplomaattisesti. Sen sijaan haukut täällä tuttujasi. Häpeäisit ja toisekseen sinulta puuttuu itsekuri ja vaikutat ahneelta.
No eipä ole nuukalla isäntäperheelläkään käytöstapoja. Enkä viitsi kertoa ihan kaikkea tästä rouvasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap"
Kaiken maan outoja angsteja sitä ihmisillä onkin. Minä olisin sen puuron tai voileivät kyllä laittanut jos nälkä olisi ollut. Hyvien ystävien keskenhän te siellä olette olleet.
Huoh. Lue koko ketju ennenkuin tulet pätemään. Miehet ovat ystäviä keskenään, emme me naiset.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin samantekevää, miten itse syö tai mikä on oikea tapa syödä tai onko joku läski tai ei. Käytöstapoihin kuuluu, että vierasta hemmotellaan.
Syön itse usein vain kahdesti päivässä. Mutta jos tulee vieras, se on eri juttu. Kun vieras saapuu, aina tarjotaan jotain. Se kuuluu asiaan. Heti kahvia, teetä, limua tai viiniä. Pöydälle vähintään jotain naposteltavaa. Jos vieras on yhtään pidempää, kunnolla ruokaa ja monta sorttia, että löytyy mieluista.
Emännän kunnia-asia on tarjota aina mieluummin vähän yläkanttiin, ihan sama miten itse syö tai miten joku suosittaa. Ellei sitten halua osoittaa vieraalle, ettei tämä ole tervetullut.
Sama... eniten ihmetyttää tuo, että juuri saapuneille ei tarjota mitään. Meillä on aina kahvit ja raikasta juotavaa sekä jotain pientä
Noin just! Meilläkin aina tarjotaan vieraille tulokahvit, jonka kanssa suolaista ja makeaa tarjolla. Aina on maistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama... eniten ihmetyttää tuo, että juuri saapuneille ei tarjota mitään. Meillä on aina kahvit ja raikasta juotavaa sekä jotain pientä
Ilmeisesti se päivällinen oli melko pian saapumisen jälkeen. Miksi pitäisi olla jotain leipiä, jos kohta kuitenkin syödään?
Se bowlikin vaikutti ihan ok ruoalta, ongelma oli vain, että se oli liian pieni. Koska ihmiset syövät eri määriä, niin tuollainen annosruoka ei ole vieraille hyvä tarjottava, varsinkaan yövieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama... eniten ihmetyttää tuo, että juuri saapuneille ei tarjota mitään. Meillä on a
Tartuit sitten leipiin :D
Jos päivällinen on pian, niin kahvit ja juotavaa voi aina tarjota ja vaikka hedelmiä. Yleensä vieraat ovat kuitenkin ajomatkan jäljiltä jonkin verran väsyneitä.
Jos tämä olisi tapahtunut Karjalassa niin emäntä olisi laittanut pöydän täyteen herkkuja ja tarjoillut niitä niin äveriäästi että olisitte kaikki syöneet itsenne ähkyyn. Meillä aikanaan äitimuori opetti että vieraiden edessä ei säästellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä olisi tapahtunut Karjalassa niin emäntä olisi laittanut pöydän täyteen herkkuja ja tarjoillut niitä niin äveriäästi että olisitte kaikki syöneet itsenne ähkyyn. Meillä aikanaan äitimuori opetti että vieraiden edessä ei säästellä.
Olen Karjalan evakoiden jälkeläinen ja meillä tosiaan vieraat vyöryvät ovesta ulos lähtiessään :D Juu, ei nämä ap:n kuvailemat tarjoilut menisi meidän perheessä läpi. Pöytä olisi koreana jo kun väsyneet matkailijat saapuvat. Sitten voi päivällisen laittaa vähän myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap"
Huoh. Lue koko ketju ennenkuin tulet pätemään. Miehet ovat ystäviä keskenään, emme me naiset.
ap
Jos se on noin tarkkaa, ketkä niitä ystäviä ovat, niin olisit pyytänyt miehesi sinne keittiöön sitten.
Aloittajalle. Älä mene kyläilemään mihinkään, koska se ei ole nykyaikana edes käytäntö. Ihmiset haluaa olla omassa rauhassa eikä passata muita. Taidat olla sellainen tyyppi että tuppaat itsesi väkisinkin vierailulle ja syötettäväksi etkä ymmärrä jos joku ei halua teitä ottaa vastaan. Pysy kotona!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap"
ap
Miehesi ei osaa tehdä voileipiä? Ja olithan sinäkin yökylässä kyllä silloin voi voileivän nälkäänsä tehdä aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap"
ap
Jos se on noin tarkkaa, ketkä niitä ystäviä ovat, niin olisit pyytänyt miehesi sinne keittiöön sitten.
Taisi mieskin jo nukkua. Itse nukun huonosti vieraassa paikassa ja senpä takia olen vähentänyt radikaalisti yövierailuja hyvienkin ystävien luona.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Missä on hyvää käytöstä se, että mennään toisten kaapeille tutkimaan ja penkomaan? Ehkä lapsille olisin kysynyt, että olisko vaikka puurohiutaleita, saanko keittää puuroa. Tai sitten kysässyt, että missä on lähin kauppa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle. Älä mene kyläilemään mihinkään, koska se ei ole nykyaikana edes käytäntö. Ihmiset haluaa olla omassa rauhassa eikä passata muita. Taidat olla sellainen tyyppi että tuppaat itsesi väkisinkin vierailulle ja syötettäväksi etkä ymmärrä jos joku ei halua teitä ottaa vastaan. Pysy kotona!
Meitä kutsutaan tosi usein kyläilemään, joten älä yleistä omaa eristyneisyyttäsi koskemaan nykyaikaa.
ap
Me mentiin kerran Helsinkiin sukulaisiin yö-kyläilemään kerran oli kutsuttu. Arvattiin etukäteen, ettei siellä laiteta ruokaa. Otimme reilusti mukaan monenlaisia ruokatarpeita koska meillä kolme lasta mukana. Laitoin heti omat perunat kiehumaan ja nakit kattilaan.
Isäntäpari siinä joi viiniä ja poltti ketjussa tupakkaa. Totesivat, että miten te maalaiset aina syötte?! Heillä oli jääkaapissa vain valot. Että sellainen kyläreissu.
Ap:lla ei ole mitään käytöstapoja. Katkaisisin välit kanssasi heti, koska minkälainen ihminen ei osaa avata suuta ja keskustella asioista diplomaattisesti. Sen sijaan haukut täällä tuttujasi. Häpeäisit ja toisekseen sinulta puuttuu itsekuri ja vaikutat ahneelta.