perheeni ei tue vegaanisuuttani
Ihan vasta siis tein päätöksen, että jätän kaikki eläinperäiset tuotteet pois, ja koska asun vielä vanhempieni kotona, osoittautui tämä erittäin hankalaksi. Viimeisen vuoden aikana minulla on ilmennyt monenlaisia terveysvaikeuksia, joihin kuukauden mittainen kokeilu jättää liha, kala, sekä maitotuotteet pois, auttoi huomattavasti. Nyt aina kun yritän ehdottaa, että voisi syödä enemmän kasviksia koko perheen voimin, vastauksena tulee vain lisää lihaa. Itselläni opiskelijana ei yhtään tuloja ole, ja tämän takia joskun päädyn vain syömään muutaman hedelmän koko päivän aikana. Miten saan perheeni tajuamaan miten tärkeää tämä on minulle ja terveydelleni?
Kommentit (67)
Kyllähän kouluissa saa vegaanista ruokaa. Syö siellä lämmin ateria.
Mitens opintolaina? Pienelläkin määrällä saisit varmasti monipuolisia lisukkeita sen perunan, makaroonin ja riisin kanssa jota teillä varmasti on sen lihan kanssa jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et voi vaatia perheeltäsi mitään. Mene töihin.
Mielestäni jokaisella on kyllä oikeus päättää mitä itse syö. En toki arvostele heidän päätöstään syödä lihaa, arvostelen heidän päätöstään tuomita minun ruokavalioni ja olla tukematta sitä millään tavoin. Töissä en koulun ohella kertakaikkiaan ehdi käydä.
Niin kauan kun et itse maksa ruokiasi, sinä syöt mitä eteen laitetaan. Ymmärrätkö?
Mutta jos ruoka, jota he syövät, aiheuttaa mulle terveyshaittoja? Pitääkö mun ihan totta vaan syödä mukisematta ja kestää sitä mahakipua, vaan koska heille se on vastenmielistä, etten syö lihaa?
Melko surulliselta kuulostaa perheen ruokakaapin sisältö jos ei niistä ruuaksi muuta kuin lihaa ja perunaa.
Muuta pois kotoa ja hae kunnon tuet, opintotuki, opintolaina, tarvittaessa toimeentulotuki. Juttele vegaanipalstoilla yms., AV:lla saat lähinnä vittuilevat makkaramammat kimppuusi, tuskin kauheasti mitään asiallisia vinkkejä.
Olen kyllä vähän huolissani Ap:n perheen hyvinvoinnista, jos kotona syödään lähestulkoon PELKKIÄ eläinperäisiä tuotteita. Ihminen kuitenkin on kasvispainotteinen sekasyöjä. Ilman lihaa se tulee kyllä toimeen, mutta ilman kasvikunnan tuotteita ei.
Vegaaniruokavaliolle ryhtyessään on äärimmäisen tärkeää koostaa se oma ruokavalio oikein. Muuten sillä tekee vain hallaa paitsi omalle terveydelleen, myös vegaaniuden taustalla olevalle ideologialle antamalla ympärillä oleville ihmisille mielikuvan, että ilman lihaa ei voi elää terveenä. (Tässä suhteessa myös oman käytöksen miettiminen olisi monille vegaaneille aiheellista.)
Aloittajan tilanteessa lienee seuraavat vaihtoehdot:
a) Muutto välittömästi omilleen, tuet ja niillä sellaista ruokaa kuin itse tahtoo syödä
b) Odottaa vegaaniksi ryhtymisen kanssa sitä aikaa, että on päässyt muuttamaan omaan asuntoon
c) Hommaa itselleen omia tuloja esim. osa-aikatöillä ja ostaa itselleen sopivaa ruokaa tienaamillaan rahoilla
Vanhempasi ovat kyllä aika syvältä, kun eivät ole valmiita kustantamaan sinulle muuta ruokaa kuin sitä epäterveellistä moskaa kuin mitä itse syövät. Eivät myöskään tunnu kauheasti kunnioittavan sinua ihmisenä, jos puhumisesi aiheesta menee noin kuuroille korville. Kyllä esim. meidän perheessä 17-vuotiasta ja nuorempaakin kuunnellaan ja saa vaikuttaa siihen, mitä kaupasta ostetaan.
Tsemppiä ap
Mutta jos ruoka, jota he syövät, aiheuttaa mulle terveyshaittoja? Pitääkö mun ihan totta vaan syödä mukisematta ja kestää sitä mahakipua, vaan koska heille se on vastenmielistä, etten syö lihaa? [/quote]
Enemmänkin vaikuttaa siltä, että sulle on vastenmielistä että koko perhe ei ole lähtenyt mukaan sun jonninjoutavaan öyhötykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokaisella on kyllä oikeus päättää mitä itse syö. En toki arvostele heidän päätöstään syödä lihaa, arvostelen heidän päätöstään tuomita minun ruokavalioni ja olla tukematta sitä millään tavoin. Töissä en koulun ohella kertakaikkiaan ehdi käydä.
Niin kauan kun et itse maksa ruokiasi, sinä syöt mitä eteen laitetaan. Ymmärrätkö?
Mutta jos ruoka, jota he syövät, aiheuttaa mulle terveyshaittoja? Pitääkö mun ihan totta vaan syödä mukisematta ja kestää sitä mahakipua, vaan koska heille se on vastenmielistä, etten syö lihaa?
Siis onko nyt tarkoitus olla syömättä lihaa vai olla syömättä mitään eläinperäisiä tuotteita? Ymmärrän täysin vanhempiasi jos yhtäkkiä heidän pitäisi lueskella kaikki ruokien aineluettelot ettei nyt vaaan olisi mitään eläiperäistä.
Mutta sitten kun menet kauppaan niin ostat tai laitat kärryyn linssejä ja papuja muiden salaattiainesten kanssa ja syöt lämpimän aterian koulussa niin ei se nyt mitenkään kalliimmaksi vanhemmillesi tule kun sinulle ei sitten tarvitse ostaa sitä pihviä.
Vierailija kirjoitti:
Voit ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin. Vanhempiesi pitäisi ostaa sinulle ruokaa kun olet alaikäinen. Pavut ei paljoa maksa joten raha ei voi olla syynä.
Sori mutta vanhempien en tarvitse tukea ideologista ruokavaliota mitenkään.
http://www.vegaanituotteet.net
Tuolla on kattava luettelo ruuista. Moni tuote on vegaaninen vaikka sitä ei tulisi helposti ajatelleeksikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sun mahakipus on puhtaasti psykosomaattista. Sinä et määrää mitä he ostavat ruoaksi etkä voi vaatia muita elämää sun tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois kotoa ja hae kunnon tuet, opintotuki, opintolaina, tarvittaessa toimeentulotuki. Juttele vegaanipalstoilla yms., AV:lla saat lähinnä vittuilevat makkaramammat kimppuusi, tuskin kauheasti mitään asiallisia vinkkejä.
Olen kyllä vähän huolissani Ap:n perheen hyvinvoinnista, jos kotona syödään lähestulkoon PELKKIÄ eläinperäisiä tuotteita. Ihminen kuitenkin on kasvispainotteinen sekasyöjä. Ilman lihaa se tulee kyllä toimeen, mutta ilman kasvikunnan tuotteita ei.
Vegaaniruokavaliolle ryhtyessään on äärimmäisen tärkeää koostaa se oma ruokavalio oikein. Muuten sillä tekee vain hallaa paitsi omalle terveydelleen, myös vegaaniuden taustalla olevalle ideologialle antamalla ympärillä oleville ihmisille mielikuvan, että ilman lihaa ei voi elää terveenä. (Tässä suhteessa myös oman käytöksen miettiminen olisi monille vegaaneille aiheellista.)
Aloittajan tilanteessa lienee seuraavat vaihtoehdot:
a) Muutto välittömästi omilleen, tuet ja niillä sellaista ruokaa kuin itse tahtoo syödä
b) Odottaa vegaaniksi ryhtymisen kanssa sitä aikaa, että on päässyt muuttamaan omaan asuntoon
c) Hommaa itselleen omia tuloja esim. osa-aikatöillä ja ostaa itselleen sopivaa ruokaa tienaamillaan rahoilla
Vanhempasi ovat kyllä aika syvältä, kun eivät ole valmiita kustantamaan sinulle muuta ruokaa kuin sitä epäterveellistä moskaa kuin mitä itse syövät. Eivät myöskään tunnu kauheasti kunnioittavan sinua ihmisenä, jos puhumisesi aiheesta menee noin kuuroille korville. Kyllä esim. meidän perheessä 17-vuotiasta ja nuorempaakin kuunnellaan ja saa vaikuttaa siihen, mitä kaupasta ostetaan.
Tsemppiä ap
Kiitos paljon!! Paljon hyviä vinkkejä. Ehkä osa-aikaistyö olisi paras vaihtoehto tässä tilanteessa
Minkälaisen koulutustason ihmisiä vanhempasi mahtavat olla, jos eivät yhtään ymmärrä perusteitasi tai osaa edes laskea.
Saisit ilmeisesti syödä riittävästi lihaa, kalaa, munia, maitoa ja juustoa? Samalla rahalla kuin kuluisi ostaa sinulle näitä, voisit saada ostaa pussillisen soijarouhetta, linssejä, kaurahiutaleita, ruisleipää, tomaattimurskaa, sipulia, porkkanoita ja perunoita (joka ehkä teilläkin kuuluu lihan särpimeksi). Ja vielä jäisikin sitä rahaa, sillä tällaiset perusainekset ovat halvempia kuin eläinperäiset tuotteet.
Älä pyydä niitä kalliimpia vegejuustoja ja makkaroita, mutta noita perusaineita on ihan kohtuullista pyytää.
Jos pystyt ostamaan vaikka pussin soijarouhetta muutamalla eurolla ensin itse ja sen syömällä todistat, ettei se jää kaappiin seisomaan, niin ehkä saisit sitä jopa lisää? Kerro myönteisistä vaikutuksista terveytesi osalta myös.
Syö koulussa runsaasti. Ja muista, että pian pääset omillesi syömään sitä mitä haluat.
Jokainen rahoittakoon isminsä itse, aikuisena ja taloudellisesti itsenäisenä voit valita, et ennen.
Niin, varmaan joskus rahaa edes vähän jostain omaan käyttöön saat?
Osta sillä noita edellä mainittuja tarpeita ja näytä vanhemmillesi, että olet valmis tekemään myös asian eteen.
Heillä saattaa olla luulo, että tuo nyt on noita nuoruusiän jorinoita.
Vegaaniudesta ei ole omasta mielestäni mitään hyötyä koskaan kenellekään, mutta jos sen koet itse noin tärkeäksi, niin syö sitä vegaaniruokaa esim. koulussa ja kotonakin aina kun on mahdollista, mutta käytä eläinperäisiä tuotteita edes kotonasi lisänä kun olet vielä alaikäinenkin. Parempaa terveydellesikin ja maailma ei tuhoudu vaikka vielä muutaman vuoden käytät pienenä lisänä joskus kotona jotain eläinperäistä. Edes Li Andersson ei ole täysin sata prosenttisesti vegaani, vaikka on Suomen näkyvimpiä vihervasemmistovegaaneja. Niin kun joku sanoi aiemmin keskustelussa, täysi fanaattisuus missään asiassa ei ole kovin järkevää.
Aika paljon lukutaidottomia kommentoijia taas. Ap sanoi, että kyse on myös hänen terveydestään.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon lukutaidottomia kommentoijia taas. Ap sanoi, että kyse on myös hänen terveydestään.
On niin uskomatonta, että joku voi olla allerginen lihalle (tummalle ja vaalealle), kalalle, maidolle, kananmunalle ja kaikille näille vielä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniudesta ei ole omasta mielestäni mitään hyötyä koskaan kenellekään, mutta jos sen koet itse noin tärkeäksi, niin syö sitä vegaaniruokaa esim. koulussa ja kotonakin aina kun on mahdollista, mutta käytä eläinperäisiä tuotteita edes kotonasi lisänä kun olet vielä alaikäinenkin. Parempaa terveydellesikin ja maailma ei tuhoudu vaikka vielä muutaman vuoden käytät pienenä lisänä joskus kotona jotain eläinperäistä. Edes Li Andersson ei ole täysin sata prosenttisesti vegaani, vaikka on Suomen näkyvimpiä vihervasemmistovegaaneja. Niin kun joku sanoi aiemmin keskustelussa, täysi fanaattisuus missään asiassa ei ole kovin järkevää.
Etkö sinä siis näe mitään ongelmaa tavassa, millä lihat, maito ja munat tuotetaan elävillä kivun ja kärsimyksen tuntemiseen kykene olennoilla, jotka estyvät elämästä lajityypillistä elämää, elävät elämänsä sairaaksi jalostettuina ja tapetaan hyvin nuorina?
En ole itse vegaani, mutta ymmärrän kyllä hyvin tuon kritiikin eläintuotantoa kohtaan. Järkytyn aina, miten monen aikuisen ihmisen on vaikeaa ylipäätään käsittää tätä asiaa, saati välittää siitä. (Omalta kohdaltani olen ratkaissut asian vähentämällä eläintuotteiden käyttöä ja valikoimalla eläinystävällisempiä vaihtoehtoja, esim. kotimainen naudanliha, vapaa lehmä, vapaa kana, free range, kotimainen lammas, hevonen, yms. tuotannossa vähän paremman elämän eläimille tarjoavat vaihtoehdot ja lajit, joita ainakin täällä Suomessa kohdellaan paremmin.)
Täälläkin ollaan suinpäin haukkumassa vegaaneja, mutta todellisuudessa siinä vain näyttää, miten itse sulkee täysin omat silmänsä yhteisömme eläimiä kohtaan harjoittamalta järkyttävältä toiminnalta. Tai osoittaa olevansa niin sadisti, ettei välitä toisen elävän olennon kokemasta kivusta ja kärsimyksestä, kunhan saa itse mussuttaa ylettömät määrät ahtaissa oloissa kasvanutta tehotuotettua lihaa.
Vegaanius? Luonnotonta. Luonnossa eläimet syö toisiaan, siis LIHAA. Ihminenkin on eläin. Me syödään kalaa, lihaa, juustoa, maitoa, kaikkea NORMAALIA.
Jos kyse on vakavasta terveysongelmasta, mene lääkäriin ja/tai ravitsemusterapeutille. Yritä saada vanhempasi uskomaan näiden lausuntoja (sikäli kun ammattilaiset ovat kanssasi samaa mieltä).
Muutoin yritä vain pärjäillä, kunnes pääset omillesi. Lievä vatsakipu voi johtua muustakin kuin ruokavaliosta. Pyydä, että vanhempasi ostavat kasvisraaka-aineita ja tarjoudu laittamaan kaikille ruokaa. Käytä leivällä maapähkinävoita tai hummusta, se ei varmasti ole juustoa kalliimpaa (ainakaan itsetehty hummus). Pyydä, että vanhempasi tulevat ruokavalioasiassa vastaan, ja ole itse valmis tulemaan vastaan.
Tekisin mielelläni omat ruokani, sillä tykkään kokkaamisesta ja oon aina tykännytkin. Kai se pakko on vain odottaa ja pärjätä perunalla ja hedelmillä :)