Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoaikatyö paljastui nollatuntisopimukseksi - miten ilmoittaa TE-toimistoon?

Vierailija
20.01.2018 |

Olen työtön työnhakija. Hain työtä, jota markkinoitiin ilmoituksessa kokoaikatyöksi. Haastattelussa kävi ilmi, että kyseessä tulisi olemaan nollatuntisopimus. Töitä olisi pääsääntöisesti 40 h / vko, mutta parina kuukautena ei ole mahdollista saada täysiä tunteja. Mutta sopimushan käytännössä mahdollistaa jättämään minut ilman palkkaa ihan milloin huvittaa.

Työttömänä työnhakijana olen velvoitettu ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Mutta mikä työ tämä 0-tuntityö on? Jos ilmoitan TE-toimistoon ottaneeni osa-aikatyötä, saan karenssin, eikö niin? Jos taas ilmoitan, että olen onnellisesti kokoaikatyössä, niin saanko yhtään mitään apua silloin, kun tunteja tulee olemaan vähän?

Mitäs hittoa? Miten te olette toimineet tilanteessa jos olette ottaneet nollatuntityön?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauksessa allekirjoita työsopimusta. Työkkäriin voit yksiselitteisesti ilmoittaa, että sinä haet kokoaikatyötä. Siksi et voi mennä osa-aikatyöhön, koska et voisi aloittaa kokoaikatyössä lyhyellä varoitusajalla.

Lain mukaan työttömyysturvaan on oikeus KOKOAIKATYÖTÄ hakevalla. Siksi ei voi tulla karenssia osa-aikatyöstä irtisanoutumisesta tai kieltäytymisestä ainakaan siinä tapauksessa, että olisi tiedossa lyhytkin pätkä kokoaikatyötä.

Se  viranomainen on AVI:n työsuojeluviranomainen, jolle tuosta voi valittaa.

Kokoaikatyöstäkin voidaan lomauttaa, mutta silloin ollaan kokoaikatyöttömiä eikä mitään tunti päivässä töissä.

Vierailija
22/26 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sen tiedän, että jos otat työn vastaan niin sitten sun pitää aina ilmottaa te-toimistolle erikseen kaikki tulot ja sitten kestää pitempään että saat rahaa. 

Ei ilmoiteta työkkäriin vaan maksajalle, siis kelalle tai kassalle. Tuossa tapauksessa ilmoittaisit aloittaneesi osa-aikatyön. Mutta oikeasti pitäisi työsopimuksessa olla joku tietty tuntimäärä ja etukäteen tiedossa työvuorot. Niistä vuoroista sitten maksetaan siinäkin tapauksessa, että jostakin syystä työtä ei ole tai sairastuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaan hyviä kokemuksia 0 sopimuksista. 2 kertaa olen tuollaisen sopparin allekirjoittanut ja alusta saakka ollut juuri niin paljon tunteja kuin itse haluan tehdä. Helppo pitää lomaa kun ilmoittaa vaan viikot jolloin ei ota tunteja vastaan, ylimääräisiä vuoroja tarjotaan myös paljon. Puolen vuoden jälkeen aina kirjoitettu parempi sopimus.

Vierailija
24/26 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri luokittelee sut edelleen työttömäks jos sulla on nollatuntisopimus. Pitää olla säännöllisesti väh. 4 h/vk ettei luokiteltais työttömäks. Näin mulle sanottiin. Kelaan sit vaan ilmotan tunnit ja saan soviteltua työttömyystukea jos tunteja on tarpeeksi vähän. Vuorolistat on joten jos tulen kipeäksi saan palkan kunhan toimitan töihin sairaustodistuksen. Hyvin yleisiähän nää tällaset sopparit on Suomes nykyaikana.

Vierailija
25/26 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkkäri ei ole tietoinen hakemastasi työstä, ei heidän tarvitse tietää, jos et kirjoita sopimusta. Jos taas teet työpaikan kanssa sopimuksen, ilmoittaisin työkkärille osa-aikatyön ja lisätietoihin tuntimäärän, joka lukee sopimuksessa.

Vierailija
26/26 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole nyt töitä eikä suurta todennäköisyyttä sille, että saat työpaikan lähitulevaisuudessa, niin minusta sinun kannattaa ehdottomasti ottaa paikka vastaan. Kun sinulla jo on työpaikka, on paljon helpompaa saada uusi, parempi työpaikka kuin työttömänä työnhakijana. Jos työtuntimääräsi jää joltain kuukaudelta liian pieniksi, sinulla voi olla mahdollisuus saada soviteltua työttömyyspäivärahaa (kysy TE-toimistosta tarkemmat ohjeet).

Kuulostaa rennolta, on "töissä" vaikka olisi muutama tunti töitä viikossa, poissa TE-toimiston kiristyskierteestä ja soviteltu päiväraha juoksee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi