Vierailija

Olen työtön työnhakija. Hain työtä, jota markkinoitiin ilmoituksessa kokoaikatyöksi. Haastattelussa kävi ilmi, että kyseessä tulisi olemaan nollatuntisopimus. Töitä olisi pääsääntöisesti 40 h / vko, mutta parina kuukautena ei ole mahdollista saada täysiä tunteja. Mutta sopimushan käytännössä mahdollistaa jättämään minut ilman palkkaa ihan milloin huvittaa.

Työttömänä työnhakijana olen velvoitettu ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Mutta mikä työ tämä 0-tuntityö on? Jos ilmoitan TE-toimistoon ottaneeni osa-aikatyötä, saan karenssin, eikö niin? Jos taas ilmoitan, että olen onnellisesti kokoaikatyössä, niin saanko yhtään mitään apua silloin, kun tunteja tulee olemaan vähän?

Mitäs hittoa? Miten te olette toimineet tilanteessa jos olette ottaneet nollatuntityön?

• ylös 40
  • alas 1

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Juokse lujaa, jos nollasopimus. Olin Hoivea Palveluilla siivoojana ja vanhustyöntekijänä ja pahimmillaan töitä oli 45 min päivässä. Työntekijät saa ite muokata työlistoja ja osa oli sellaisia, että laittoivat itselleen enemmän töitä kuin muille. Ja kun otin lopputilin, he eivät suostuneet antamaan mitään työtodistuksia minulle pyynnöistä huolimatta. Heidän mielestään työ oli osa-aikainen, vaikka minulle sanoivat että kokopäiväinen. Ja työnantajilla ei ollut mitään hajua siivouksesta, vaikka sillä alalla ovat yrittäjiä. Eivät tienneet miten perussiivouksia tehdään, ja mitä siihen tarvitaan. Joten, sinuna ilmoittaisin jonnekin, että yritys houkuttelee työntekijöitä kokoaikasopimuksella vaikkei todellisuudessa ole.

• ylös 54
  • alas 3
Vierailija

0-sopimus on just sitä että töitä on tai ei. Ja työvuorolistat vaihtuu jatkuvasti. Yhtenä päivänä voi hyvällä tuurilla olla 8-tuntia, toisen vaan tunti. Pysy kaukana näistä sopimuksista!

• ylös 48
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla oli sama juttu, luvattiin 40 h kuukaudessa mutta toteutuneita työtunteja 1-4 h / kuukaudessa. Työkkäri uhkaili karenssilla jos irtisanoudun. Olisi pitänyt jatkaa töissä.

• ylös 44
  • alas 0
Vierailija

Jos sinulla ei ole nyt töitä eikä suurta todennäköisyyttä sille, että saat työpaikan lähitulevaisuudessa, niin minusta sinun kannattaa ehdottomasti ottaa paikka vastaan. Kun sinulla jo on työpaikka, on paljon helpompaa saada uusi, parempi työpaikka kuin työttömänä työnhakijana. Jos työtuntimääräsi jää joltain kuukaudelta liian pieniksi, sinulla voi olla mahdollisuus saada soviteltua työttömyyspäivärahaa (kysy TE-toimistosta tarkemmat ohjeet).

• ylös 11
  • alas 24
Vierailija

Et ainakaan saa karenssia sen takia että otat työttömänä jonkin työn. Siitä voit saada että et ota. En tiedä auttaako vedota siihen että työnantaja huijasi työpaikkailmoituksessa. Nollatuntisopimus on tietysti huono diili.

• ylös 27
  • alas 1
Vierailija

Itse olin vastaavalla sopparilla paikallisessa "hyväntekeväisyys"laitoksessa - ja tunteja oli keskimäärin 60 viikossa. Kerran erehdyin sanomaan, että tunteja saisi olla hieman vähemmän, niin seuraavassa listassa ei ollut kuin muutama hassu munavuoro... Sitten alkoi taas tunteja tulemaan samaan malliin kun ilmaisin halukkuuteni yhteistyöhön.

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole nyt töitä eikä suurta todennäköisyyttä sille, että saat työpaikan lähitulevaisuudessa, niin minusta sinun kannattaa ehdottomasti ottaa paikka vastaan. Kun sinulla jo on työpaikka, on paljon helpompaa saada uusi, parempi työpaikka kuin työttömänä työnhakijana. Jos työtuntimääräsi jää joltain kuukaudelta liian pieniksi, sinulla voi olla mahdollisuus saada soviteltua työttömyyspäivärahaa (kysy TE-toimistosta tarkemmat ohjeet).

Tämä minullakin kävi mielessä, että näyttäisi ns. hyvältä CV:ssä olla töissä... Täytyy vain olla tosi tarkkana, ettei joudu "naimisiin" tämän sopimuksen kanssa. Käsittääkseni sopimus olisi toistaiseksi voimassa oleva eli voisin vaihtaa työnantajaa tilaisuuden tullen. Mutta olen lirissä jos estävät sen jollakin kilpailukiellolla tai pitkällä määräaikaisuudella tms.

- Ap

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Koita saada määräaikainen sopimus. Nollatuntisopimuslaisena ei ole oikein mitään suojaa, jos jostakin asiasta valitat niin tunnit putoaa. Kokemusta on.
Työnantajalla on koko ajan niskaote koska et voi irtisanoutuakaan karenssin vuoksi. Nuo pomot pitäisi tuomita ihmiskaupasta ennenmin kuin se marjayrittäjä.

• ylös 45
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juokse lujaa, jos nollasopimus. Olin Hoivea Palveluilla siivoojana ja vanhustyöntekijänä ja pahimmillaan töitä oli 45 min päivässä. Työntekijät saa ite muokata työlistoja ja osa oli sellaisia, että laittoivat itselleen enemmän töitä kuin muille. Ja kun otin lopputilin, he eivät suostuneet antamaan mitään työtodistuksia minulle pyynnöistä huolimatta. Heidän mielestään työ oli osa-aikainen, vaikka minulle sanoivat että kokopäiväinen. Ja työnantajilla ei ollut mitään hajua siivouksesta, vaikka sillä alalla ovat yrittäjiä. Eivät tienneet miten perussiivouksia tehdään, ja mitä siihen tarvitaan. Joten, sinuna ilmoittaisin jonnekin, että yritys houkuttelee työntekijöitä kokoaikasopimuksella vaikkei todellisuudessa ole.

Tuolla puljulla kaikki työntekijät ovat 0 sopparilla vaikka lain mukaan pitäisi talossa jo oleville tarjota täydet tunnit ennen uuden ottamista. Nytkin näkyy olevan haku päällä, en ihmettele ettei siellä kukaan pysy.

• ylös 27
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuolla puljulla kaikki työntekijät ovat 0 sopparilla vaikka lain mukaan pitäisi talossa jo oleville tarjota täydet tunnit ennen uuden ottamista. Nytkin näkyy olevan haku päällä, en ihmettele ettei siellä kukaan pysy.

Joo, sielä vaihtuu työntekijät jatkuvasti.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Sano että muuttavat sopimuksen kokoaikaiseksi, millaisena he alunperin sitä mainostivat, tai joudut valittaamaan jollekin viranomaistaholle (en tiedä vaikka aluehallintavirasto tai jokin).

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Olin osa-aikaisena yhdessä nollatuntisopimuspaikassa, oli myös toinen osa-aikainen työ jossa tunnit sovittu pitkälle ajalle, no sitten kun tulin sairaaksi niin tuolla nollatuntipaikassa oltiin sitä mieltä että kipeä ei voi olla! No on vähän pakko olla, jos ei pysty tekemään sairauden vuoksi sitä työtä mitä varten palkattu ollenkaan! Erästä ystävääni taas rangaistiin sairaudesta sillä, että yhtäkkiä tunteja ei enää annetukaan. Eli pitäisi keuhkokuumeessakin tai leikkauksen jälkeen mennä raatamaan kuin mikäkin työn orja.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Käsittääkseni nollasoppari ei ole työkkärin mielestä pätevä syy erota työstä tai olla ottamatta työtä vastaan. Eli karenssi tulee, jos kieltäytyy tai eroaa työstä. Joo, tosi paskat on säännöt, mutta minkäs teet. Työkkäri se vaan on sellainen, että oli mikä tahansa paskoilla ehdoilla tai paskalla orjapalkalla oleva työ, niin silti ei voi ilman karenssia kieltäytyä tai olla ottamatta työtä vastaan.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Häh, miksi te teette niitä tunteja jos ette halua? Jos sopimuksessa lukee 0h niin se velvoittaa myös teitä tekemään 0h töitä, eli ei työnantaja pysty teitä sillä pompottamaan. Ja aina voi hakea uutta työtä samalla kun on sopimus toisaalle ja irtisanoutua sitten kun saa toisen työn.
Ja jos tunteja on alle 30h/vko saat soviteltua päivärahaa.

Vierailija

Ainakin sen tiedän, että jos otat työn vastaan niin sitten sun pitää aina ilmottaa te-toimistolle erikseen kaikki tulot ja sitten kestää pitempään että saat rahaa. 

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Niin ja et todellakaan saa karenssia siitä että vastaanotat osa-aikatyön.

Ottakaa hyvät ihmiset asioista selvää.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainakin sen tiedän, että jos otat työn vastaan niin sitten sun pitää aina ilmottaa te-toimistolle erikseen kaikki tulot ja sitten kestää pitempään että saat rahaa. 

Tuntuisi vaan aika hassulta ilmoittaa, että "olen kokoaikatyössä" ja sitten parin kk kuluttua sanoa, että "antakaa rahaa, tunnit ei riitä..." Onko tuo sitten osa-aikatyö... Siinäpä kysymys... En muista, miten systeemi menee, mutta ainakin ihan eka vaihe on ilmoittaa, onko ryhtynyt kokoaikatyöhön, osa-aikatyöhön, opiskelijaksi, yrittäjäksi, jne. Nollatyösopparille ei ole selkeää kategoriaa.

- Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuntuisi vaan aika hassulta ilmoittaa, että "olen kokoaikatyössä" ja sitten parin kk kuluttua sanoa, että "antakaa rahaa, tunnit ei riitä..." Onko tuo sitten osa-aikatyö... Siinäpä kysymys... En muista, miten systeemi menee, mutta ainakin ihan eka vaihe on ilmoittaa, onko ryhtynyt kokoaikatyöhön, osa-aikatyöhön, opiskelijaksi, yrittäjäksi, jne. Nollatyösopparille ei ole selkeää kategoriaa.

- Ap

Olen ilmoittanut vastaavan sopparin osa-aikaiseksi. Silloin vaan täytetään kuukausittain ilmoitus paljonko on ollut työssä ja toimitetaan liitolle/Kelaan palkkalaskelma.

• ylös 16
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.