Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minulla ei ole minkäänlaista koulutusta alalle, joten pohjaan kokemukseni vain ja ainoastaan omiin (6) ja lähipiirin lapsiin.
Tosi monet tuntuvat pitävän lähes lapsen heitteillejättönä, jos vanhemmat eivät käytä runsaasti aikaa varhaislapsuudesta saakka joidenkin taitojen opettamiseen. Tällaisia taitoja ovat esim. luistelu, pyöräily, uiminen, hiihto, lukeminen jne. Monet käyvät jo vauvaikäisen kanssa erilaisissa harrastuksissa ja harjoittelevat harjoittelemasta päästyäänkin, jotta lapsi oppisi tarvittavat taidot, eikä olisi esim. koulussa tampio kun muut osaavat kaiken ja se oma lapsi ei muka mitään.
Voi olla, että omat lapseni ovat jonkinlaisia super-neroja, mutta vähän epäilen sitä, vaikka fiksuja ihmisiä ovatkin. En ole ikinä vienyt lapsia vauvauintiin, en taaperokerhoihin, en kaatuilemaan jäälle tai ladulle enkä treenannut lukemista tai kirjoittamista lasten kanssa. Lapset eivät olleet edes päiväkodissa! Vietimme ihan normaalia elämää, ja lapset kulkivat pieninä mukana siellä, mihin me vanhemmat menimme. Ensimmäiset harrastukset heillä oli vasta eskarissa. Emme ole patistaneet lapsia treenaamaan mitään näistä taidoista, vaan ainoastaan tukeneet heitä sitten, kun he ovat itse kiinnostuneet asiasta (=kun heillä on ollut herkkyyskausi kyseisen asian opetteluun).
Ja arvatkaa mitä? Tästä huolimatta lapseni ovat oppineet kaikki nämä taidot aivan hyvin ja pärjänneet loistavasti ikäistensä (koko ikänsä harjoitelleiden) seurassa!
Tämä asia tuli mieleen, kun juttelin kentän laidalla äitien kanssa luistelusta. Äidit tahtoivat tietää missä lapseni on käynyt treenaamassa ja kertoilivat omia kokemuksiaan ja tuskailivat, kun x ja y eivät opi eikä kiinnosta harjoitellakaan. Onko mikään ihme, kun lapsi on melkein konttausiästä viety väkisin jäälle "treenaamaan", ja harrastaminen on suorittamista, että sitten pärjää koulussa eikä ole huono? Olisin melkein tahtonut kuvan niistä naamoista, kun kerroin, että kyseinen 6v. luisteli ekan kerran eskarin luistelukoulussa syksyllä, ja oli nyt kymmenettä kertaa elämässään jäällä. Kokemuksessa hän jäi jälkeen vuosia, mutta taidoissa hän peittosi koko ryhmän, koska hän oli jäällä omasta INNOSTUKSESTAAN ja vasta, kun koki itse olevansa valmis ja halukas asiaa harjoittelemaan.
Ihminen oppii, kun hän saa inspiraation. Pakottamalla ja stressaamalla ei voi opettaa yhtään mitään muuta, kuin vastentahtoisuutta ja pelkoa.

• ylös 11
  • alas 5

Kommentit (12)

Vierailija

Oman lapsen kohdalla voin todeta että toistolla on tehoa.Masuasukista saakka altistettu musiiikille ja myöhemmin muillekin taiteille, kädentaitoja unohtamatta, lapsesta tuli muusikko. Suorituksia ei vaadittu eikä  niihin painostettu, edettiin artistin oman tahdin mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen kohdalla voin todeta että toistolla on tehoa.Masuasukista saakka altistettu musiiikille ja myöhemmin muillekin taiteille, kädentaitoja unohtamatta, lapsesta tuli muusikko. Suorituksia ei vaadittu eikä  niihin painostettu, edettiin artistin oman tahdin mukaan.

Sinä et näe mitään ongelmaa siinä, että lasta johdatellaan vanhempien toivomaan ammattiin jopa sikiöajasta alkaen, sen sijaan, että annettaisiin lapsen itse etsiä omat mielenkiinnon kohteensa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sinä et näe mitään ongelmaa siinä, että lasta johdatellaan vanhempien toivomaan ammattiin jopa sikiöajasta alkaen, sen sijaan, että annettaisiin lapsen itse etsiä omat mielenkiinnon kohteensa?

Naurettava kommentti. Hänet on vain altistettu musiikille, kuten elämässä kuuluu tehdä. Tiedättehän sanonnan, mieluummin vaikka *** kuin epämusikaalinen...

Vierailija

Mulle ei opetettu kuin fillarilla ajo, muun sai opetella koulussa.

Sama linja jatkuu oman lapsen kohdalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Naurettava kommentti. Hänet on vain altistettu musiikille, kuten elämässä kuuluu tehdä. Tiedättehän sanonnan, mieluummin vaikka *** kuin epämusikaalinen...

En tiedä. Minä olen läpeensä epämusikaalinen, enkä ole kokenut sitä miksikään puutteeksi.

Vierailija

Oman esikoiseni kanssa tein juuri sen virheen, että vertailin koko ajan toisiin ja yritin prepata asioihin, joihin hän ei ollut valmis. Lapsi oli myöhään kehittyvää sorttia, esimerkiksi luistelu alkoi kiinnostaa vasta eskarissa. Motorisesti hän on kehittynyt lopulta hyvin, mutta edelleen mietin, mitä tein hänen itsetunnolleen.

Nuorempien lasten olen antanut päättää itse. Esimerkiksi nelivuotias päätti tänä talvena ettei halua vielä luistella, ja kunnioitan sitä. Hän sitten kiipeilee ja laskee mäkeä luistelureissuilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hän on saanut vapaasti valita omat harrastuksensa ihan pienestä asti. Taipumuksien mukaan on menty, pakottamatta. Oliko sun luetun ymmärtämisesssä joku  isompi ongelma?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On se nyt helvetti jos joku näkee siinäkin ongelman että vanhempi tutustuttaa lastaan taiteisiin.

t. ohis

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On se nyt helvetti jos joku näkee siinäkin ongelman että vanhempi tutustuttaa lastaan taiteisiin.

t. ohis

Tällä palstalla juuri se taiteisiin tutustuttaminen on ongelma. Jäkiskoulu olisi sijoitus lapsen tulevaisuuteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

t. ohis

Tällä palstalla juuri se taiteisiin tutustuttaminen on ongelma. Jäkiskoulu olisi sijoitus lapsen tulevaisuuteen.

Joukkueurheilu on junttien hommaa. Olen todella onnellinen ettei  lapseni halunnut harrastaa mitään sellaista. Taiteet eivät sulje pois vaurastumista tulevaisuudessa, kunhan vaan sijoittaa tulot järkevästi.

Vierailija

Meillä mennään lapsen kiinnostusten mukaan, mutta kyllä toistetaan asioita. Pari esimerkkiä. Esikoinen oli aina kiinnostunut kun isänsä luisteli, joten tietysti jäälle mentiin heti, kun oli tarpeeksi iso luistimiin. Harrastaa nyt taitoluistelua seurassa. Nuorempi (2v4kk) taas tykkää selailla kirjoja ja lempilelut on muovikirjaimet, joten ollaan nyt opeteltu kirjaimia. Osaa kirjoittaa niillä nimensä ja tietää mikä on kenenkin nimen ensimmäinen kirjain. Jos kiinnostuksen kohde muuttuu niin annetaan totta kai mahdollisuus perehtyä ja harkoitella sitä asiaa.