Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kinaa kummiudesta miehen kanssa.

Vierailija
20.01.2018 |

Miehen kanssa nousi melkein riita kummilasten lahjoista ja höyry nousee tunninkin päästä korvista.

Meillä on 4 kummilasta, joista 3 yhteistä. Niitten kolmen lahjat minä käytännössä hoidan, eli säästän rahat, kyselen mitä halutaa ja metsästän ne kaupasta, paketoin ja toimitan perille. Ja etsin sekä kirjoitan kortit.

Nyt vanhin kummilapsistamme alkaa olemaan kohta rippikouluun menossa ja olin palannut vihdoin takaisin kahden lapseni kanssa rippiristi ostoksilta ja olin miehelle huokaissut että hienoa että tämäkin lahjarumba alkaa helpottamaan kun alkaa kummilapset saavuttaan rippi-iän.

Mies sitten kysyi että miten niin, saahan hänkin yhä kummisedältään syntymäpäivinä ja jouluina lahjan. Nauroin, että eihän meidän tilanne ole sama, meillä on kaksi lasta, hänen setänsä on lapseton sinkku, jolla on menestyvä yritys. Se että hän haluaa ja pystyy lahjomaan ei tarkoita että meidän on niin tehtävä.

En todellakaan odota että lapsieni kummit on velvoitettuja ostamaan lapsilleni lahjoja koko elin-iän ajan, itse olin tottunut lahjat rippi-ikään asti, jonne ostan ristin kaulaan ja muistan hieman anteliaammin valmistujaisissa, kihlajaisissa ja häissä, mutta konfirmaation jälkeen en enää hanki synttäri enkä joululahjoja.

Nyt makkarissa murjottaa vähän päälle 30vuotias mies, koska sanoin että jos hän haluaa sitä lahjomista ristiäisten jälkeen jatkaa, saa luvan tehdä sen omin neuvoin, omalla ajallaan ja eikä maksaa yhteiseltä tililtään, vaan omista säästöistään.

Olen ihan ihmeissäni ja kiukuissani täällä, olenko oikeassa vai väärässä. Sillä en ajatellut olevani mikään lahja enkä rahakone kummilapsilleni loppuelämäni ajan, ennemmin vietän aikaa heidän kanssaan, vien elokuviin omalla rahalla, mutten enää murehdi jouluisin miten rahat riittää meidän perheen jouluun ja lahjoihin ja myös aikuisten kummilasten.

Perhana kun kiukuttaa tuo miehen käytös, ihan vapaasti saa jatkaa, mutta miksi se pitää jatkua minun ajallani ja vaivalla ja meidän perheen yhteisistä rahoista?

V***u!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

et oikeassa, etkä väärässä. Nuo ovat asioita, jotka sovitaan yleensä kummilapsen perheen kanssa ajoissa.

Vierailija
2/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21-vuotias ja saan silti jouluisin pari pakettia. Heillä itselläkin on lapsia, ei ongelmaa puolin eikä toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kummilapsemme on jo täysi-ikäinen, mutta me muistamme häntä vielä lahjoilla sekä jouluisin että syntymäpäivinä.

Vierailija
4/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran totean: Luojan kiitos en ole kenenkään kummi eikä lapsillamme ole kummeja. Säästyy monelta harmilta puolin ja toisin.

Vierailija
5/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin pitäisi sopia näistä asioista, mutta lähtökohtainen oletus on että riippuu olosuhteista. Eli kuinka hyvin toimeentuleva kummi, montako kummia lapsella, montako kummilasta kummilla, onko kummilla omia lapsia, onko kummi kummilapselle läheistä sukua, kuinka läheinen kummi on kummilapsen kanssa, jne. Näiden pohjalta sitten sumplitaan.

Vierailija
6/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et oikeassa, etkä väärässä. Nuo ovat asioita, jotka sovitaan yleensä kummilapsen perheen kanssa ajoissa.

Siis odottavatko vanhemmat että kummit ovat loppuiän lahja-automaatteja?

En todellakaan odota lapsieni kummeilta yhtäkään lahjaa, on hienoa jos he voivat edes hieman aikaansa omistaa, mutta sekin mahdollisuuksien ja voimien puitteissa.

Vierailija
7/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan odota lapsieni kummeilta yhtäkään lahjaa, on hienoa jos he voivat edes hieman aikaansa omistaa, mutta sekin mahdollisuuksien ja voimien puitteissa.

66 siis ap

Vierailija
8/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

66 siis ap

Voi ny per.... siis 6

Vierailija
9/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran huokaisin kiitollisena siitä, että meillä ei ole miehen kanssa yhteisiä rahoja. Kumpikin saa tehdä tuloillaan tismalleen, mitä haluaa, vaikka lahjoa kummilastaan.

Teistä tuli kummeja aika varhain, koska jos mies on vähän yli 30 v (minusta siis max 35v) ja ripille päästään noin 15v iässä, niin te olitte siis vakiintunut pariskunta jo 20v ikäisinä? Meillä ei ole tapana pyytää kummeiksi kuin avioitunut puoliso tai todella pitkän, vakiintuneen avoliiton osapuolet.

Vierailija
10/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

66 siis ap

No eivät. Vaan yleensä kummien kanssa ollaan niin läheisiä, että voidaan avoimesti keskustella siitä mitkä odotukset ovat.

Oman kummilapsen perheen odotus oli juuri, että lapsen kanssa vietettäisiin aikaa. Lahjoilla ei ollut väliä.

Vierailija
11/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka saatte aikuisella iällä lahjoja kummeiltanne, mitä te saatte?

Ap

Vierailija
12/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies lahjoo ainoaa kummilastaan jopa 200 - 700 euron lahjoilla, minun kummilapseni joutuvat tyytymään aikaani ja joihinkin 20 e lahjoihin. Miehen mielestä hän saa olla sellainen kummi kuin haluaa ja lähtee sitten 16v kummipojan kanssa laskettelemaan viikonlopuksi, jos asiasta sanon.

Vierailija
13/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran huokaisin kiitollisena siitä, että meillä ei ole miehen kanssa yhteisiä rahoja. Kumpikin saa tehdä tuloillaan tismalleen, mitä haluaa, vaikka lahjoa kummilastaan.

Teistä tuli kummeja aika varhain, koska jos mies on vähän yli 30 v (minusta siis max 35v) ja ripille päästään noin 15v iässä, niin te olitte siis vakiintunut pariskunta jo 20v ikäisinä? Meillä ei ole tapana pyytää kummeiksi kuin avioitunut puoliso tai todella pitkän, vakiintuneen avoliiton osapuolet.

Yhdessä jo teineistä asti, naimisiin mentiin kolmisen vuotta sitten.

Hui kun tulikin vanha olo :S

Ap

Vierailija
14/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies lahjoo ainoaa kummilastaan jopa 200 - 700 euron lahjoilla, minun kummilapseni joutuvat tyytymään aikaani ja joihinkin 20 e lahjoihin. Miehen mielestä hän saa olla sellainen kummi kuin haluaa ja lähtee sitten 16v kummipojan kanssa laskettelemaan viikonlopuksi, jos asiasta sanon.

Minulle olisi ok jatkaa, jos sen hoitaisi mies kun asia tuntuu olevan hänelle tärkeä. Mutta kun nyt se kiukuttelee kun kyseinen asia veisikin hänen aikansa ja vaivansa.

Ap

Vierailija
15/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä saan joskus. Viimeksi sain polvipituiset villasukat, jotka oli kutonut. Ovat lähes päivittäisessä käytössä näin talvella.

Vierailija
16/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rahaa, matkoja, hemmottelulomia. Kummi on noin 60v 3 aikuisen lapsen äiti, minä kolmekymppinen yh. Kiva saada yllärinä 2500 e synttärilahjaksi.

Vierailija
17/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lopetettu syntymäpäivälahjojen osto kummilapsille puolin ja toisin (siis omat lapsenikaan eivät saa) silloin, kun synttäreitäkään ei ole enää järjestetty. Jouluisin muistetaan parin kympin lahjalla (myös jo 18-vuotta täyttänyttä). Loppuu varmaan sitten, kun ovat omillaan. Ei olla sukua.

Vierailija
18/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nykyään yleensä saunatuoksuja, viinipullon, kynttilöitä, suklaata tai jotain vastaavaa. Nuorempana sain keräämääni astiasarjaa aina muutaman osan kerrallaan. Annan itse myös kummeille joululahjan.

Vierailija
19/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä kummilasta, kaikki yhteisiä. Ollaan ostettu joulu- ja synttärilahjat siihen asti kun menevät ripille, rippilahjan jälkeen ostettu enää valmistujaislahja, ja sitten jos menevät naimisiin, niin häälahja. Me olemme itse miehen kanssa tämän näin päättäneet, emme ole kyselleet kummilasten vanhemmilta, mitä mieltä he asiasta ovat, jos eivät tykkää niin eivät. Meillä on itselläkin neljä lasta, eivätkä heidänkään kummit ole rippilahjan jälkeen ostaneet enää kuin valmistujaislahjan, ja se on minusta ok.

Jos meillä mies haluaisi ostella lahjoja vielä eteenpäinkin, niin ostaisi sitten itse, ei meidän yhteisillä rahoilla, enkä minä todellakaan alkaisi miettiä ja kysellä mitä haluaisivat enkä ostaisi enkä maksaisi. Että olet ap nyt jyrkkänä vaan tässä, murjottakoon mies vaikka vuoden!

Vierailija
20/21 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripillepääsyyn ollaan mekin lahjojen osto lopetettu. Sitten valmistujais- ja häälahja toki jos kutsu juhliin tulee.

Omien lapsien kummeista osa ei ole ostanut kuin ristiäis- ja rippilahjat, tämäkin minusta ihan ok. Lahjojen vuoksi emme kummeja ole valinneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi