VOITAISKO NYT PÄÄTTÄÄ MIKÄ ON KUTOMISTA JA MIKÄ NEULOMISTA?
Neula ja neulominen, siinä on siis aina parsinneula johon laitetaan ompelulanka. Se on ompelemisessa eli neulomista.
Kudinpuikko ja kutominen. Siinä on ne väh kaksi puikkoa joilla sitten kudotaan.
Sopiiko nyt mitenkään näin???????
Kommentit (31)
Lääkärien olen kuullut neulovan haavan umpeen. Ei ne sitä sukkapuikoilla tee.
Läppärillä saa helposti muutettua sen mekon värin sopivasti kun kallistaa ruutua.
Kysehän on murrejutusta, lännessä on aina kudottu, idempänä neulottu. Se on ihan sattumaa mikä sitten päätetään kirjakielen ilmaisuksi. Ei ole oikeaa ja väärää.
Vierailija kirjoitti:
Neulan kanssa, oli se sitten kädessä tai koneessa ommellaan.
Puikkojen kanssa neulotaan.
Kangaspuissa kudotaan.
Juuri näin. Tämä on meidän käsityöläisten niinsanottua ammattisanastoa ja näin ne menevät.
En minäkään voi raksamiehelle väittää, että sahalla hakataan ja vasaralla leikataan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulan kanssa, oli se sitten kädessä tai koneessa ommellaan.
Puikkojen kanssa neulotaan.
Kangaspuissa kudotaan.
Juuri näin. Tämä on meidän käsityöläisten niinsanottua ammattisanastoa ja näin ne menevät.
En minäkään voi raksamiehelle väittää, että sahalla hakataan ja vasaralla leikataan jne.
No ei se ammattisanasto olekaan samaa mitä yleiskielen sanasto.
Lännessä on aina kutimilla eli kudinpuikoilla kudottu ja niin tehdään edelleen.
Ei sillä hämähäkilläkään mitään loimia ole, kun se kutoo. Kutomista voidaan ajatella yleisesti jonkinlaisen kudoksen tekemisenä, niin se vanhassa kielessäkin oli.
Onko näin, että lännessä kudotaan esim. villasukkaa?? Sukuni on Kainuusta ja he kaikki kyllä puhuvat kutomisesta, kun tarkoittavat neulomista. Täällä lännessä asuessani minua on korjattu, kun puhun kutomisesta kun kuulemma pitäisi puhua neulomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko näin, että lännessä kudotaan esim. villasukkaa?? Sukuni on Kainuusta ja he kaikki kyllä puhuvat kutomisesta, kun tarkoittavat neulomista. Täällä lännessä asuessani minua on korjattu, kun puhun kutomisesta kun kuulemma pitäisi puhua neulomisesta.
Juuri niinhän se on, että lännessä kudotaan sukkaa. Itse olen Keski-Suomesta ja minäkin kudon. Juuri nyt kudon villatakkia, ihan vaan puikoilla. En ole ammattilainen niin ei tarvitse käyttää ammattisanastoakaan.
Ompeleminen on ompelemista.
Neulominen on neuloksen tekemistä neulepuikoilla.
Huovuttaa voidaan useammalla tekniikalla ja termi tulee poikkeuksellisesti lopputuloksesta eli huopuneesta tekstiilistä.
Neulaamalla valmistetaan neulakinnastekniikalla esim. lapasia, pipoja, huiveja jne.
Virkkaamalla tehdään virkkuukoukun avulla esim. pitsiä. Pitsiä voidaan valmistaa myös ompelemalla tai nypläämällä, tällöin valmistamisessa käytetään nypläystyynyä ja nypylöitä.
Koukkuamiseen tarvitaan koukkuamiskoukku, joka siis on erilainen kuin virkkuukoukku.
Kutominen on kankaan valmistamista kangaspuissa.
Ja hämähäkin pyöreässä seitissä on "loimi" ja "kude" eli keskustasta säteittäisesti lähtevät "loimilangat" ja niihin kohtisuorassa kiinnittyvä spiraalimainen "kudelanka". Hämähäkinseitin joustavuus johtuu seittilangan ominaisuuksista, ei siitä että kutomistekniikka tuottaisi neulemaista pintaa.
> lännessä kudotaan esim. villasukkaa??
Kyllä se näin on.
Menepä väittelemään mekon valmistajan kanssa mekon väristä. :D Se oli sinimusta.
Valmistaja tavoitettiin paljastamaan oma näkemyksensä mekon väristä: heidän mukaansa se on sinimusta.
– Harkitsemme kuitenkin myös kulta-valkoisen version luomista, Ian Johnson sanoo, Mashable-lehdelle. -IS