Miksi naiskuskit kaahaavat ohi eivätkä anna tietä kun olen suojatiellä. Miehet AINA pysähtyvät!
Mua ihan oikeasti raivostuttaa. Tänäänkin 12km lenkillä tuli näitä suojatien ylityksiä ja ei, ei anneta tietä vaan suorastaan kaahataan ohi ja samaan aikaan selvästi vilkaistaan minua. Aina kuskina nainen.
Miehet antavat aina tietä. Tai no ei ehkä aina, mutta aina jos joku tietä antaa niin mies se on.
Ja tosiaan suojatiellä. Mikä siinä on niin v*tun vaikeaa ymmärtää, että autoilijan kuuluu antaa tietä suojatiellä kulkevalle????
Olen nuori nainen. Tästäkö ihan tosissaan johtuu, että miehet antaa tietä ja naiset kaahaa ohi? Ei jumankauta!
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen naiset on parempia kuskeja. Jos joku törppöilee eikä osaa lukea liikennettä, on todennäköisimmin mies. Tämä johtuu siitä, että naisilla ei ego ja turhamaisuus saa valtaa samoin kuin miehillä. Ja harkintakykyä ei sumenna mieshormoni.
Tavallaan näin, mutta toisaalta naisissa on ihan hirveästi arkuutta joka tekee helposti sen, että huomiokyky kapeutuu. Silloin ei osata ajaa joustavasti ja muut huomioiden. Tarkoitan vaikkapa sellaista, että ajat motaria tmv. etkä osaa säätää omaa ajonopeuttasi rampilta tulevien mukaan hidastamalla tai kiihdyttämällä sopivasti että tulevat pääsevät solahtamaan hyvin tielle (joo, tiedän että sun ei periaatteessa tarviikaan kun sulla on "etuajooikeus" mutta on hyvä olla sosiaalinen ja se on myös kaikille turvallisempi ajotapa). Parkkeeraminen näyttää tuottavan myös usein ongelmia, samoin sallitun nopeuden ajaminen. Myös se, että navigaattoria ei olekaan käytössä, saa pasmat melko tutussakin paikassa helposti sekaisin... On näitä toki miehilläkin eli ei ole tietenkään sukupuolisidonnainen asia niinkuin ei mikään asia maailmassa ole, mutta kärjistäen näin.
Olen huomannut, että monille mieskuskeille on liikenne jokin sorttinen sotatanner. Luen mukaan mieheni, jota ärsyttävät kaikkein eniten Audi- ja BMW-kuskit. Jos Bemarikuski ohittaa, saa mieheni pienimuotoisen ja joskus vähän suuremmankin raivarin. Johtuu varmaan siitä, ettei meillä ole varaa Bemariin, tai Audiin.
Hän on raivoissaan ajanut muutamankin kolarin. Mulla on ollut ajokortti 42-vuotta, eikä tämmöiseen tunteellisuuteen ole mitään halua, eikä tarvetta. Takanani ei ole ainuttakaan kolarointia.
Mieheni on kerran ajanut suojatiellä kävelevän lapsen päälle, vaikka huusin VARO! Hän ei koskaan anna tietä suotiellä kulkeville, joten päädyin siihen, ohjaksissa toimin aina minä. Tämä on minun kokemukseni.
Pysähdyn aina kun huomaan, usein huomaan liian myöhään. Hämärässä ja pimeällä en huomaa kyllä, vanhan auton naarmuinen tuulilasi ja vastaantulevien valot sotkee näkyvyyden niin että keskityn tiehen.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että monille mieskuskeille on liikenne jokin sorttinen sotatanner. Luen mukaan mieheni, jota ärsyttävät kaikkein eniten Audi- ja BMW-kuskit. Jos Bemarikuski ohittaa, saa mieheni pienimuotoisen ja joskus vähän suuremmankin raivarin. Johtuu varmaan siitä, ettei meillä ole varaa Bemariin, tai Audiin.
Hän on raivoissaan ajanut muutamankin kolarin. Mulla on ollut ajokortti 42-vuotta, eikä tämmöiseen tunteellisuuteen ole mitään halua, eikä tarvetta. Takanani ei ole ainuttakaan kolarointia.
Mieheni on kerran ajanut suojatiellä kävelevän lapsen päälle, vaikka huusin VARO! Hän ei koskaan anna tietä suotiellä kulkeville, joten päädyin siihen, ohjaksissa toimin aina minä. Tämä on minun kokemukseni.
Oho! No teillä onkin sitten varmasti hyvä, että sä ajat. Aika kiivasluontonen mies sulla.
Aloittaja ilmeisesti odotti tällä aloituksella kommentteja, että miehet tietysti katsovat ap:ta sillä silmällä.. ja naiset kateudesta vihreänä ajavat ohi ja vielä vilkaisivat häntä..
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka hyökättäisiin kimppuuni, on pakko sanoa että naiskuskeilla keskimäärin on se liikenteen lukeminen hiukan niin ja näin. Naiset roikkuvat muiden perseessä kiinni, jarruttavat liikenneympyrään ihan viime tipassa, kääntyvät risteyksestä muiden eteen ja sitten eivät kuitenkaan pääse mihinkään jne. Onhan näitä mikkihiiriä miehissäkin tietenkin, mutta jotenkin tuntuu, että useimmiten liikenteessä perseilevä on nainen. Tiedetään toki, että tosiperseilijät jotka aiheuttavat vakavia onnettomuuksia ovat useimmiten miehiä.
Juurikin noin. 40 alueella ajetaan reipasta ylinopeutta mutta maantiellä ei sitten ikinä päästä siitä rekasta ohi -varsinkin jos on pimeää tai sataa. Ja kyllä -minä olen se kun tulee takaa -tisrsk- ja ajaa koko possujunan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, mä pysähdyn aina! Oonko mä sittenkin mies...? Mut vakavasti puhuen ja nyt itsekin todella rankasti kärjistäen (sori jo valmiiks...), mä luulen ap, että ensinnäkin miehet antanee helpommin tietä naiselle etenkin jos tämä ei ole ihan ikäloppu ja toisekseen, ainakaan mun tuntemat ja liikenteessä nähdyt naiset ei useinkaan ole niin taitavia kuskeja (voi johtua osittain itsevarmuuden puutteesta?), etteivät ehkä kykene samanlaiseen keskittymiseen ja tilanteiden hallintaan kuin iso osa miehistä (ja pienempi osa meistä naisista). Hups, tulipa melkonen lausehirviö eli oikei, nyt voitte tulla ihan aiheesta pilkunn*ussijat kivittämään ja orkkuja saamaan...mutta siis kärjistäen noin.
Niin ja siis ei pahalla. Luottakaa naiset itseenne, ei tuo ajaminen ja erilaiset liikenneympäristöt mitään ydinfysiikkaa ole. Ja vakavimmat tapaturmat tulee kovissa nopeuksissa, ei taajamissa. Siis jalankulkijat ja muu kevytliikenne poislukien. Siinä pitää vaan olla tarpeeksi skarppina ja malttaa jättää kännykkä ja muut jutut siksi aikaa.
Väittäisin että ajokortillisilla naisilla ei keskimäärin ole yhtä paljon säännöllistä harjoittelua eli ajokokemusta takana, koska etenkin hiemen vanhemman väen keskuudessa on selvää että yleensä mies ajaa kun mennään yhdessä jonnekin ja muutenkin hoitaa ajamista vaativat toimet. (miehisyys vaarassa muuten?) Nainen ajaa enemmänkin poikkeustilanteessa. Toki tämä asetelma on muuttunutkin jo paljon, varsinkin nuorempien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen naiset on parempia kuskeja. Jos joku törppöilee eikä osaa lukea liikennettä, on todennäköisimmin mies. Tämä johtuu siitä, että naisilla ei ego ja turhamaisuus saa valtaa samoin kuin miehillä. Ja harkintakykyä ei sumenna mieshormoni.
Tavallaan näin, mutta toisaalta naisissa on ihan hirveästi arkuutta joka tekee helposti sen, että huomiokyky kapeutuu. Silloin ei osata ajaa joustavasti ja muut huomioiden. Tarkoitan vaikkapa sellaista, että ajat motaria tmv. etkä osaa säätää omaa ajonopeuttasi rampilta tulevien mukaan hidastamalla tai kiihdyttämällä sopivasti että tulevat pääsevät solahtamaan hyvin tielle (joo, tiedän että sun ei periaatteessa tarviikaan kun sulla on "etuajooikeus" mutta on hyvä olla sosiaalinen ja se on myös kaikille turvallisempi ajotapa). Parkkeeraminen näyttää tuottavan myös usein ongelmia, samoin sallitun nopeuden ajaminen. Myös se, että navigaattoria ei olekaan käytössä, saa pasmat melko tutussakin paikassa helposti sekaisin... On näitä toki miehilläkin eli ei ole tietenkään sukupuolisidonnainen asia niinkuin ei mikään asia maailmassa ole, mutta kärjistäen näin.
Ajan vakionopeudensäätimellä enkä normioloissa todellakaan säätele nopeutta liittyjien mukaan. Kehillä kyllä, tilanteet siellä hankalampia, mutta motareilla en. Ja tämäkö tekee musta epäsosiaalisen ja turvattoman naisajajan! Päinvastoin, olen mielestäni ennustettava liittyjiä kohtaan toisin kuin se, joka alkaa jarrutella/kiihdytellä.
Vierailija kirjoitti:
Pysähdyn aina kun huomaan, usein huomaan liian myöhään. Hämärässä ja pimeällä en huomaa kyllä, vanhan auton naarmuinen tuulilasi ja vastaantulevien valot sotkee näkyvyyden niin että keskityn tiehen.
Tämä! On kyllä niin kuci sukassa kun pimeässä joku tyhjästä loikkaa tielle ja pitää lyödä jarrut pohjaan vaikka ajaa vain 30km/t. Näkymättämiä ei vaan erota, heijastimia näkee harvoin. Koirilla on onneksi vilkkupantoja, ne kyllä erottaa. Ja uusien autojen ajovalot sokaisee niin että välillä piruuttani laitan pitkät päälle, silloin kyllä näkyy jalankulkijat kylätielläkin Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Väität siis että miehet antaa sun mennä ensin, jotta saisivat rauhassa tiirailla sun kroppaa kun hiihtelet yli.
Okei, olet varmaan oikeassa. Olin veljeni kyydissä, hän antoi juoksijan mennä yli näillä sanoilla: "okei, kivasti hölskyy, annetaanpa tytön mennä ensin."
Olen 50+ nainen, ja olen huomannut saman kuin ap: jos joku pysähtyy suojatien eteen, niin suurella todennäköisyydellä mieskuski. Pysähtymättä kaahaavat ovat pääosin naisia. Teen havaintoja joka arkiaamu ylittäessäni töihin mennessäni vilkasliikenteistä katua.
Mikähän tähän on syynä, eivätkö naiset hallitse autoaan / eikö heillä ole tilannetajua / eivätkö ole tietoisia liikennesäännöistä? Naiskuskit, vastatkaa. Itsellä ei ole ajokorttia.
Tulin lukemaan tätä vain tietääkseni miksi miehet ovat huonoja kuskeja. Tää palsta on syöpä.
Minä en ole nuori enkä nätti mutta allekirjoitan täysin ap:n havainnot. Ihan liian harva antaa jalankulkijalle tietä, mutta sen kerran kun antaa niin se on mies. Naiset ajaa posottaa ja tosiaan "mulkaisee" jalankulkijaa. Mistä lie johtuu.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, mä pysähdyn aina! Oonko mä sittenkin mies...? Mut vakavasti puhuen ja nyt itsekin todella rankasti kärjistäen (sori jo valmiiks...), mä luulen ap, että ensinnäkin miehet antanee helpommin tietä naiselle etenkin jos tämä ei ole ihan ikäloppu ja toisekseen, ainakaan mun tuntemat ja liikenteessä nähdyt naiset ei useinkaan ole niin taitavia kuskeja (voi johtua osittain itsevarmuuden puutteesta?), etteivät ehkä kykene samanlaiseen keskittymiseen ja tilanteiden hallintaan kuin iso osa miehistä (ja pienempi osa meistä naisista). Hups, tulipa melkonen lausehirviö eli oikei, nyt voitte tulla ihan aiheesta pilkunn*ussijat kivittämään ja orkkuja saamaan...mutta siis kärjistäen noin.
Niin ja siis ei pahalla. Luottakaa naiset itseenne, ei tuo ajaminen ja erilaiset liikenneympäristöt mitään ydinfysiikkaa ole. Ja vakavimmat tapaturmat tulee kovissa nopeuksissa, ei taajamissa. Siis jalankulkijat ja muu kevytliikenne poislukien. Siinä pitää vaan olla tarpeeksi skarppina ja malttaa jättää kännykkä ja muut jutut siksi aikaa.
Väittäisin että ajokortillisilla naisilla ei keskimäärin ole yhtä paljon säännöllistä harjoittelua eli ajokokemusta takana, koska etenkin hiemen vanhemman väen keskuudessa on selvää että yleensä mies ajaa kun mennään yhdessä jonnekin ja muutenkin hoitaa ajamista vaativat toimet. (miehisyys vaarassa muuten?) Nainen ajaa enemmänkin poikkeustilanteessa. Toki tämä asetelma on muuttunutkin jo paljon, varsinkin nuorempien keskuudessa.
Tavallaan noin. Minulla on oma auto, mutta ajan aina samoja reittejä. Johonkin punavuoreen en kyllä lähtisi suhaileen, vois joku jäädä alle.
Olen huomannut saman ja täti-ihmisenä ei johdu hyvästä kropan hytkymisestä. Olen myös ihmetellyt sitä. Nuoret pojat taas pitävät ovea yllättävän usein. Nuoret tytöt eivät koskaan.
Näin yleistettynä.
Mulla sama huomio ja olen +40 nainen. Onko tämä ikärasismia 😅
On hassua että tien antaminen mielletään ehkä enemmän kohteliaisuudeksi kuin liikennesääntöjen noudattamiseksi, mitä se suojatiellä on.
Tuli tätä kautta mieleen, että samoin kuin ovien aukaisu naiselle, takin päälle auttaminen, jne. mielletään miehen kohteliaisuustoimiksi, niin ehkä monet naiskuskit jotenkin rinnastavat tämän (liikennesäännön noudattamisen?!) jollakin tavalla (alitajuisesti?) tähän kategoriaan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös tämmöinen tunteellinen mies, joka ei pysty erottamaan liikennetilanteita henkilökohtaisista loukkauksista. Eikä tiedä myöskään, että suojatielle astumassa olevalle annetaan esteetön kulku. Jos (!) hän antaa kävelijän mennä, hän tekee siitä numeron, ikään kuin olisi tehnyt palveluksen kävelijälle. Hänhän vain noudatti liikennesääntöjä! Ei ole epäselvää kumpi meistä on parempi kuski: tunteellinen makho vai rationaalinen rouva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin.
t. se jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität siis että miehet antaa sun mennä ensin, jotta saisivat rauhassa tiirailla sun kroppaa kun hiihtelet yli.
Okei, olet varmaan oikeassa. Olin veljeni kyydissä, hän antoi juoksijan mennä yli näillä sanoilla: "okei, kivasti hölskyy, annetaanpa tytön mennä ensin."
Olen 50+ nainen, ja olen huomannut saman kuin ap: jos joku pysähtyy suojatien eteen, niin suurella todennäköisyydellä mieskuski. Pysähtymättä kaahaavat ovat pääosin naisia. Teen havaintoja joka arkiaamu ylittäessäni töihin mennessäni vilkasliikenteistä katua.
Mikähän tähän on syynä, eivätkö naiset hallitse autoaan / eikö heillä ole tilannetajua / eivätkö ole tietoisia liikennesäännöistä? Naiskuskit, vastatkaa. Itsellä ei ole ajokorttia.
Hanki ajokortti ja vie lapset päiväkotiin autolla ja yritä ehtiä töihin, päästä kaikki mummot köpöttelemään auton eteen samalla kun kakarat huutaa takapenkillä. Sama kotimatkalla ja käy myös kaupassa ja vastaa puhelimeen. Päästä mummot suojatielle, yritä nähdä sen jäätyneen vanhan kotteron naarmuisesta tuulilasista kaikki tielle törmääjät pimeässä.
Jokainen miettii vain itseään....
Hankala uskoa noin yhtäkkiä, mutta alampa seuraamaan kun olen kävelijänä liikenteessä. Ajan myös jonkin verran autoa, olen nainen, ja pysähdyn useimmiten antamaan tietä riippumatta kuka ylittämässä. (Jos siis selkeästi joku haluaa suojatien yli, joskus jää kyllä epäselvemmät tai oikein nopeasti tulevat tilanteet pysähtymättä, pitäisi olla vielä tarkempi.)
Aika harva noin ylipäätään pysähtyy suojatien eteen ja antaa tietä = noudattaa liikennesääntöjä. Vaihteleekohan tämä liikennekulttuuri paljonkin alueittain? Missä päin Suomea on tapana antaa oikein hyvin tietä jalankulkijalle ja missäpäin erittäin huonosti?