Miksi naiskuskit kaahaavat ohi eivätkä anna tietä kun olen suojatiellä. Miehet AINA pysähtyvät!
Mua ihan oikeasti raivostuttaa. Tänäänkin 12km lenkillä tuli näitä suojatien ylityksiä ja ei, ei anneta tietä vaan suorastaan kaahataan ohi ja samaan aikaan selvästi vilkaistaan minua. Aina kuskina nainen.
Miehet antavat aina tietä. Tai no ei ehkä aina, mutta aina jos joku tietä antaa niin mies se on.
Ja tosiaan suojatiellä. Mikä siinä on niin v*tun vaikeaa ymmärtää, että autoilijan kuuluu antaa tietä suojatiellä kulkevalle????
Olen nuori nainen. Tästäkö ihan tosissaan johtuu, että miehet antaa tietä ja naiset kaahaa ohi? Ei jumankauta!
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon huomannu saman ja oon sentään keski-ikäinen akka eli tuskin ne miehet mua sillä silmällä kyttää siinä suojatiellä.
Silloin kun minulle annetaan tietä suojatiellä niin se on mieskuski joka pysähtyy, naiset ikinä.
M23
Ovatko naiset sitten todellakin huonompia kuskeja? Liikennesääntöönhään kuuluu väistää suojatielle astuvaa.
Vierailija kirjoitti:
On hassua että tien antaminen mielletään ehkä enemmän kohteliaisuudeksi kuin liikennesääntöjen noudattamiseksi, mitä se suojatiellä on.
Tuli tätä kautta mieleen, että samoin kuin ovien aukaisu naiselle, takin päälle auttaminen, jne. mielletään miehen kohteliaisuustoimiksi, niin ehkä monet naiskuskit jotenkin rinnastavat tämän (liikennesäännön noudattamisen?!) jollakin tavalla (alitajuisesti?) tähän kategoriaan?
Hyvä teoria. Uskoisin, jos joku väittäisin todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta tänne Kuopioon, voin luvata ettei kukaan paikallinen anna tietä.
Pyrin antamaan tietä, kun vaan huomaan tielle pyrkijät. Olen siilinjärveläinen ja autoilen usein Kuopiossa :)
Audinainen
Motareille liittymisessä ja siinä että vasemmalle kaistalle EI tarvitse liittyviä väistää, olisi opettelemista.
-Nainen Kuopiosta
Mun kohdalla (olen nainen 39v) autoilijat pysähtyvät usein, niin naiset kuin miehet, vaikka yritän kaikkeni että menisivät. Tie tyhjä, ei ruuhkaa ja auto pysähtyy. Jos ammattikaahaajia, kaikkea isoa kalustoa ja isoimpia valtateitä ei lasketa lukuun. Ruuhkatiellä mielellään menee yli, jos ei ole kaksikaistaisia teitä, takaa ei tule vauhdilla ketään ja ei muuten pääse. On autoja joilla on kova vauhti kaikkialla, vaikka pitäisi hiljentää turvallisuussyistä. -Erilaisia bussikuskeja on, niitä jotka päästävät tien yli, vaikka turvallisempaa kun bussit menevät ensin - ja niitä jotka kaahaavat äkkipysäksin että lentäisi niska edellä jos ei pidä tangosta kiinni sillä sekunnilla, kolmannet matavat niin hiljaa unessa että 15 minuutin matkassa menee 45 minuuttia. Ei ole helppo homma se. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität siis että miehet antaa sun mennä ensin, jotta saisivat rauhassa tiirailla sun kroppaa kun hiihtelet yli.
Okei, olet varmaan oikeassa. Olin veljeni kyydissä, hän antoi juoksijan mennä yli näillä sanoilla: "okei, kivasti hölskyy, annetaanpa tytön mennä ensin."
Olen 50+ nainen, ja olen huomannut saman kuin ap: jos joku pysähtyy suojatien eteen, niin suurella todennäköisyydellä mieskuski. Pysähtymättä kaahaavat ovat pääosin naisia. Teen havaintoja joka arkiaamu ylittäessäni töihin mennessäni vilkasliikenteistä katua.
Mikähän tähän on syynä, eivätkö naiset hallitse autoaan / eikö heillä ole tilannetajua / eivätkö ole tietoisia liikennesäännöistä? Naiskuskit, vastatkaa. Itsellä ei ole ajokorttia.
Hanki ajokortti ja vie lapset päiväkotiin autolla ja yritä ehtiä töihin, päästä kaikki mummot köpöttelemään auton eteen samalla kun kakarat huutaa takapenkillä. Sama kotimatkalla ja käy myös kaupassa ja vastaa puhelimeen. Päästä mummot suojatielle, yritä nähdä sen jäätyneen vanhan kotteron naarmuisesta tuulilasista kaikki tielle törmääjät pimeässä.
Jokainen miettii vain itseään....
Kun sinne liikenteeseen menee ajamaan niinkin vaarallisella välineellä kuin auto (n. 250 liikennekuolemaa/vuosi ja n.6000 loukkaantunutta/vuosi, osa vakavasti), niin ei se liikennesääntöjen noudattaminen ole mikään mielipidekysymys eikä sillä ole väliä montako lasta olet autoon sullonut. ..Ja sinä kirjoitit että jokainen miettii vain itseään? vai ehkä tosiaan tarkoititkin itseäsi.
Ethän sinä päin punaisiakaan aja tai kiilaa oikealta tulevan eteen, ohita sulkuviivan kohdalla jne! (...ethän...?) Niin miksei suojatiesääntöjä voi noudattaa ihan samalla tavoin, sillä voi pelastaa jonkun hengen joku kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen naiset on parempia kuskeja. Jos joku törppöilee eikä osaa lukea liikennettä, on todennäköisimmin mies. Tämä johtuu siitä, että naisilla ei ego ja turhamaisuus saa valtaa samoin kuin miehillä. Ja harkintakykyä ei sumenna mieshormoni.
Tavallaan näin, mutta toisaalta naisissa on ihan hirveästi arkuutta joka tekee helposti sen, että huomiokyky kapeutuu. Silloin ei osata ajaa joustavasti ja muut huomioiden. Tarkoitan vaikkapa sellaista, että ajat motaria tmv. etkä osaa säätää omaa ajonopeuttasi rampilta tulevien mukaan hidastamalla tai kiihdyttämällä sopivasti että tulevat pääsevät solahtamaan hyvin tielle (joo, tiedän että sun ei periaatteessa tarviikaan kun sulla on "etuajooikeus" mutta on hyvä olla sosiaalinen ja se on myös kaikille turvallisempi ajotapa). Parkkeeraminen näyttää tuottavan myös usein ongelmia, samoin sallitun nopeuden ajaminen. Myös se, että navigaattoria ei olekaan käytössä, saa pasmat melko tutussakin paikassa helposti sekaisin... On näitä toki miehilläkin eli ei ole tietenkään sukupuolisidonnainen asia niinkuin ei mikään asia maailmassa ole, mutta kärjistäen näin.
Ajan vakionopeudensäätimellä enkä normioloissa todellakaan säätele nopeutta liittyjien mukaan. Kehillä kyllä, tilanteet siellä hankalampia, mutta motareilla en. Ja tämäkö tekee musta epäsosiaalisen ja turvattoman naisajajan! Päinvastoin, olen mielestäni ennustettava liittyjiä kohtaan toisin kuin se, joka alkaa jarrutella/kiihdytellä.
Mitähän ajatteli se, joka tuota alapeukutti? Moottoritiellä pitää toimia ennustettavasti, eikä liittymästä tulija voi ajatella, että hänelle oltiin epäkohteliaita, kun ei oikein erikseen järjestetty tilaa. Kyllähän hankalissa oloissa ja paikoissa niin tulee tehdäkin, eli jossain kaupunkien keskustoissa kaistanvaihtajaa on kohteliasta huomioida jne., mutta motarilla on pitkät kiihdytyskaistat siksi, että siinä sovitetaan nopeus muun liikenteen vauhtiin ja sitten sopivaan väliin liitytään.
Eräs varhaisaamu tyhjällä motarilla liittyjä alkoi ajaa kanssani rintarinnan (ajoin siis vakionopeudensäätimellä eli en esim. nostanut nopeuttani vahingossa tms.) ja lopulta liittyjän oli jarrutettava päästäkseen perääni. Hän suuttui asiasta ihan hirveästi ja välkytti valoja, tuli rinnalle elehtimään, ajoi eteeni jarruttelemaan ja vaikka mitä. En provosoitunut, mutta tuli mieleeni, että kaikenlaisten hullujen kanssa sitä täällä tiellä aamunsa joutuu viettämään ja että pitäiskö hommata se kamerasysteemi, sillä tyhjällä tiellä jos olisimme kolaroineet hullun vuoksi, ei olisi ollut ketään todistamassa, mitä siellä oikeasti tapahtui. (Olen nainen, hullu kotteroluokan autossaan oli yllättäin - mies.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen naiset on parempia kuskeja. Jos joku törppöilee eikä osaa lukea liikennettä, on todennäköisimmin mies. Tämä johtuu siitä, että naisilla ei ego ja turhamaisuus saa valtaa samoin kuin miehillä. Ja harkintakykyä ei sumenna mieshormoni.
Tavallaan näin, mutta toisaalta naisissa on ihan hirveästi arkuutta joka tekee helposti sen, että huomiokyky kapeutuu. Silloin ei osata ajaa joustavasti ja muut huomioiden. Tarkoitan vaikkapa sellaista, että ajat motaria tmv. etkä osaa säätää omaa ajonopeuttasi rampilta tulevien mukaan hidastamalla tai kiihdyttämällä sopivasti että tulevat pääsevät solahtamaan hyvin tielle (joo, tiedän että sun ei periaatteessa tarviikaan kun sulla on "etuajooikeus" mutta on hyvä olla sosiaalinen ja se on myös kaikille turvallisempi ajotapa). Parkkeeraminen näyttää tuottavan myös usein ongelmia, samoin sallitun nopeuden ajaminen. Myös se, että navigaattoria ei olekaan käytössä, saa pasmat melko tutussakin paikassa helposti sekaisin... On näitä toki miehilläkin eli ei ole tietenkään sukupuolisidonnainen asia niinkuin ei mikään asia maailmassa ole, mutta kärjistäen näin.
Ajan vakionopeudensäätimellä enkä normioloissa todellakaan säätele nopeutta liittyjien mukaan. Kehillä kyllä, tilanteet siellä hankalampia, mutta motareilla en. Ja tämäkö tekee musta epäsosiaalisen ja turvattoman naisajajan! Päinvastoin, olen mielestäni ennustettava liittyjiä kohtaan toisin kuin se, joka alkaa jarrutella/kiihdytellä.
Eräs varhaisaamu tyhjällä motarilla liittyjä alkoi ajaa kanssani rintarinnan (ajoin siis vakionopeudensäätimellä eli en esim. nostanut nopeuttani vahingossa tms.) ja lopulta liittyjän oli jarrutettava päästäkseen perääni. Hän suuttui asiasta ihan hirveästi ja välkytti valoja, tuli rinnalle elehtimään, ajoi eteeni jarruttelemaan ja vaikka mitä. En provosoitunut, mutta tuli mieleeni, että kaikenlaisten hullujen kanssa sitä täällä tiellä aamunsa joutuu viettämään ja että pitäiskö hommata se kamerasysteemi, sillä tyhjällä tiellä jos olisimme kolaroineet hullun vuoksi, ei olisi ollut ketään todistamassa, mitä siellä oikeasti tapahtui. (Olen nainen, hullu kotteroluokan autossaan oli yllättäin - mies.)
Mihin nopeuteen olit säätänyt nopeutesi? Ihan muuten vaan kysyn, oikein teit. Mutta periaatteessa ajattelen, ainakin vaikeimpien liittymien ja ruuhkan kohdalla että ajan suurinta sallittua vauhtia (yleensä 100 km/h) enkä yhtään ylinopeutta, mikä helpottaa liittymistä.
Vaikkakin sinun tapauksessa mieshän olisi päässyt tielle, kun olisi vaan vähän ottanut jalkaa pois kaasulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka hyökättäisiin kimppuuni, on pakko sanoa että naiskuskeilla keskimäärin on se liikenteen lukeminen hiukan niin ja näin. Naiset roikkuvat muiden perseessä kiinni, jarruttavat liikenneympyrään ihan viime tipassa, kääntyvät risteyksestä muiden eteen ja sitten eivät kuitenkaan pääse mihinkään jne. Onhan näitä mikkihiiriä miehissäkin tietenkin, mutta jotenkin tuntuu, että useimmiten liikenteessä perseilevä on nainen. Tiedetään toki, että tosiperseilijät jotka aiheuttavat vakavia onnettomuuksia ovat useimmiten miehiä.
Juurikin noin. 40 alueella ajetaan reipasta ylinopeutta mutta maantiellä ei sitten ikinä päästä siitä rekasta ohi -varsinkin jos on pimeää tai sataa. Ja kyllä -minä olen se kun tulee takaa -tisrsk- ja ajaa koko possujunan ohi.
Pimeällä ja sateella sekä liukkaalla on usein vaarallista ohittaa. PArempi valinta on usein ajaa jonossa hyvällä turvavälillä vaikka hieman alinopeutta. On myös vesiliirtomahdollisuus eikä oikeasti turvallisia ohituspaikkoja ole juurikaan. Se possu joka ajaa pimeällä/liukkaalla/sateella koko jonon ohi (usein reipasta ylinopeutta), vaarantaa usein itsensä lisäksi myös ne jonossa ajavat autoilijat sekä vastaantulevan liikenteen.
Monta kertaa tämä kaahaava ohittaja haluaa kuitenkin puikahtaa jonon keskelle kun ohhoh 'yhtäkkiä' vastaan tulikin auto.. saa olla muut tielläliikkujat tarkkana, varsinkin pimeällä, sateella, liukkaalla, kun näitä vaaratilanteita aiheutetaan myös tällä tavoin.
Ohituspaikkoja on kunhan vaan osaa ne hyödyntää. Mutta jos nukutaan ja lähdetään iso vaihde päällä kiihdyttämään auttamattoman myöhään niin ei hyvä.
Osaan kyllä ajaa nysväreistä ohi, älä huoli.
Jos ei kestä noudattaa väistämisvelvollisuutta, niin ei pidä ajaa autolla ollenkaan!!
Olen 21-vuotias nainen ja annan AINA tietä. Ihan aina, siis ihan aina. Se tulee täysin luonnostaan minulla. Aina jalankulkija ensin.
Silti olen kyllä samaa mieltä AP:n kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin nopeuteen olit säätänyt nopeutesi? Ihan muuten vaan kysyn, oikein teit. Mutta periaatteessa ajattelen, ainakin vaikeimpien liittymien ja ruuhkan kohdalla että ajan suurinta sallittua vauhtia (yleensä 100 km/h) enkä yhtään ylinopeutta, mikä helpottaa liittymistä.
Vaikkakin sinun tapauksessa mieshän olisi päässyt tielle, kun olisi vaan vähän ottanut jalkaa pois kaasulta.
Todennäköisesti nopeuteni oli kojetaulussa 107-110, eli mittarivirheeni talvirenkailla siitä noin -5. Todellinen nopeus siis hivenen yli sallitun satasen. Tuohon nopeuteen siis yleensä asetan vakionopeudensäätimen, jos talvinen ajokeli on hyvä tai kuten kyseisen tapauksen sattuessa, sula ja sateeton.
Ja sepä se, kottero olisi päässyt vaivatta liittymään taakseni (tai hurjalla ylinopeudella kiihdytyskaistalla ajamalla myös eteeni), mutta ei voi olettaa, että minä "joustavasti ja sosiaalisesti" hänen liittymistään varten jarrutan tai vaihdan kaistaa tyhjällä tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka hyökättäisiin kimppuuni, on pakko sanoa että naiskuskeilla keskimäärin on se liikenteen lukeminen hiukan niin ja näin. Naiset roikkuvat muiden perseessä kiinni, jarruttavat liikenneympyrään ihan viime tipassa, kääntyvät risteyksestä muiden eteen ja sitten eivät kuitenkaan pääse mihinkään jne. Onhan näitä mikkihiiriä miehissäkin tietenkin, mutta jotenkin tuntuu, että useimmiten liikenteessä perseilevä on nainen. Tiedetään toki, että tosiperseilijät jotka aiheuttavat vakavia onnettomuuksia ovat useimmiten miehiä.
Juurikin noin. 40 alueella ajetaan reipasta ylinopeutta mutta maantiellä ei sitten ikinä päästä siitä rekasta ohi -varsinkin jos on pimeää tai sataa. Ja kyllä -minä olen se kun tulee takaa -tisrsk- ja ajaa koko possujunan ohi.
Pimeällä ja sateella sekä liukkaalla on usein vaarallista ohittaa. PArempi valinta on usein ajaa jonossa hyvällä turvavälillä vaikka hieman alinopeutta. On myös vesiliirtomahdollisuus eikä oikeasti turvallisia ohituspaikkoja ole juurikaan. Se possu joka ajaa pimeällä/liukkaalla/sateella koko jonon ohi (usein reipasta ylinopeutta), vaarantaa usein itsensä lisäksi myös ne jonossa ajavat autoilijat sekä vastaantulevan liikenteen.
Monta kertaa tämä kaahaava ohittaja haluaa kuitenkin puikahtaa jonon keskelle kun ohhoh 'yhtäkkiä' vastaan tulikin auto.. saa olla muut tielläliikkujat tarkkana, varsinkin pimeällä, sateella, liukkaalla, kun näitä vaaratilanteita aiheutetaan myös tällä tavoin.
Ohituspaikkoja on kunhan vaan osaa ne hyödyntää. Mutta jos nukutaan ja lähdetään iso vaihde päällä kiihdyttämään auttamattoman myöhään niin ei hyvä.
Osaan kyllä ajaa nysväreistä ohi, älä huoli.
Ajatko suurinta sallittua nopeutta vaiko kenties ylinopeutta siellä maantiellä noin niinkuin tavallisesti? Kuulostat valitettavasti juuri riskikuskilta. Sitä puoltaa myös tuo ylimielinen asenteesi. Sellaiselta kuskilta, jolla voi olla sinänsä hyvät ajotaidot, ehkä autonhallinta-ja käsittelytaidot jopa hieman paremmat kuin keskivertokuskilla, mutta luulee silti vähän liikaa omista kyvyistään ja tekee sen tähden huomaamattaan vaarallisia valintoja ja ottaa turhia riskejä. Ja mikä oleellisinta: Ei ota huomioon että tiellä on monenlaista kuskia liikenteessä ja joku toinen autoilija voi myös yhtäkkiä törppöillä eikä kaikilla esim. reaktionopeus ole parasta mahdollista. Silloin sun tarkkaan arvioiduilla ja varovaraa puuttuvilla liikkeillä liikenteessä ja etenkin mahdollisella ylinopeudella(?) voi olla tuhoisat seuraukset.
Vaikka sinänsä osaisit ajaa autoa hyvin, se ei tee sinusta vielä hyvää ja turvallista kuskia tieliikenteessä.
ps
Pahoittelut jos tulkitsin sinut väärin ylinopeuden ajajaksi, kertomasi ajotyyli ja asenne vain kielii tuosta voimakkaasti.
Annan aina jalankulkijalle tietä, ellei tule peräänajon vaaraa liukkauden takia.
AINa! Kaikille.
Nt0
Vierailija kirjoitti:
Annan aina jalankulkijalle tietä, ellei tule peräänajon vaaraa liukkauden takia.
AINa! Kaikille.
Nt0
SiisN48
Vierailija kirjoitti:
Odotin tänään bussia pysäkillä jossa vieressä on liikennevalot. Sellaiset missä jalankulkija painaa nappia että valot vaihtuvat. 11 autoa ajoi päin punaisia!!!! Kaikki kuskit naisia, tenavat kyydissä 😮 uskomatonta! On siinä kiire Prismaan.
Annas mä vähän valaisen miten valoristeys toimii. Elikkäs jos auto kääntyy valoristeyksessä, niin silloin totta tosiaan se "jälkimmäinen" valo, jolle auto kääntyy on punainen, vaikka ensimmäinen valo olisi vihreä. Siitä jälkimmäisestä saa muuten ajaa ihan luvan kanssa punaisia päin. Samalla voi kävelijälle palaa vihreä valo. Eli kävelijä ylittää vihreillä samalla kun auto ajaa "punaisia päin" ja poliisi ei voi asialle mitään.
Vaan kuinka moni osaa sanoa, että miksi kumpikin valo ei voisi näyttää joko vihreää samaan aikaan, miksi selvästi punaisella ei pidä pysähtyä ja miten ihmeessä kävelijälle ja autolle voi palaa vihreä valo yhtä aikaa.
En edes astu suojatielle jos näen että sieltä on tulossa auto jossa nainen ratissa. Naisia saa aina väistää joka käänteessä. Eivät edes sitä itse tajua.
m
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität siis että miehet antaa sun mennä ensin, jotta saisivat rauhassa tiirailla sun kroppaa kun hiihtelet yli.
Okei, olet varmaan oikeassa. Olin veljeni kyydissä, hän antoi juoksijan mennä yli näillä sanoilla: "okei, kivasti hölskyy, annetaanpa tytön mennä ensin."
Olen 50+ nainen, ja olen huomannut saman kuin ap: jos joku pysähtyy suojatien eteen, niin suurella todennäköisyydellä mieskuski. Pysähtymättä kaahaavat ovat pääosin naisia. Teen havaintoja joka arkiaamu ylittäessäni töihin mennessäni vilkasliikenteistä katua.
Mikähän tähän on syynä, eivätkö naiset hallitse autoaan / eikö heillä ole tilannetajua / eivätkö ole tietoisia liikennesäännöistä? Naiskuskit, vastatkaa. Itsellä ei ole ajokorttia.
Hanki ajokortti ja vie lapset päiväkotiin autolla ja yritä ehtiä töihin, päästä kaikki mummot köpöttelemään auton eteen samalla kun kakarat huutaa takapenkillä. Sama kotimatkalla ja käy myös kaupassa ja vastaa puhelimeen. Päästä mummot suojatielle, yritä nähdä sen jäätyneen vanhan kotteron naarmuisesta tuulilasista kaikki tielle törmääjät pimeässä.
Jokainen miettii vain itseään....Lähde aamulla ajoissa? Onko kotiinpaluukin minuuteista kiinni? Mihin teillä on muka aina niin kiire?
Päiväkoti ei avaudu kuudelta. Päiväkoti ei myöskään ole kuuteen auki. Töissä on oltava on oltava 8 tuntia.
Miehillä ei varmaan ole koskaan kiire minnekään niin ehtivät kaahailun ohessa pysähdellä. Itse pysähdyn aina kun ehdin ja ehdin huomata.
Voisitko vastedes pitää autossasi hätävilkut päällä niin me muut osaamme sinua varoa kun juuri sinulla on kiire etkä ehdi noudattaa liikennesääntöjä ja vaarannat meidän sivullisten turvallisuuden.
Naisilla on tutkitusti heikompi avaruudellinen hahmotuskyky kuin miehillä. Itse rinnastan naiset lapsiin liikenteessä.
Hämmennän pakkaa lisäämällä vielä oman havainnon. Olen kortiton jalankulkija, joka liikkuu sekä taajamassa että kaupungin keskustassa päivittäin. Jos, ja oikeammin siis KUN autoilija ei anna suojatiellä tilaa, auto on joko tuliterä premium-luokan auto, jonkun duunarifirman pakettiauto tai pakettiauto ilman firman logoa, mutta vanha ja ratissa aina mies, tai sitten vanhemman vuosimallin perheauto ja kuskina nainen.
Pahimpia tilanteita on ne, kun olen jo suojatiellä kävelemässä ja joudun pysähtymään siihen keskelle autotietä koska en halua jäädä alle. Nämä kuskit eivät katso päinkään, vaan porhaltavat menemään.
Sitten vielä yksi huomio, jonka olen tehnyt kuskin vieressä istuessa. Meillä on iso remontti käynnissä, ja liikumme miehen kanssa usein peräkärryn kanssa. Joissain remppaliikkeiden pihoissa ja itsepalveluvarastoissa on todella kapeita teitä, joista täytyy autojen puikkelehtia. Näissä paikoissa jotenkin korostoo se, että autoilija joka antaa hieman tilaa toisille, on lähes poikkeuksetta liikkeellä uudehkolla autolla, ja habituksensa on siisti ja sellainen terveen itsevarma. Sitten se, joka tulee miten huvittaa vastaan eikä väistä piirun vertaa, on lähes aina vanhemmalla autolla, ja on itse hieman "elämää nähnyt" ja paljon syönyt.
Tästä voi nyt vetää herneen nenään, mutta sama pätee myös perhehelveteissä, kuten Prismat ja Hoplopit ja sen sellaiset. Mitä epäsiistimmät vanhemmat, sitä huonommin käyttäytyvä perhe.
Kyllä minä annan, ja olen nainen Kuopiosta.