Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin minä näen työttömät Suomessa

Vierailija
20.01.2018 |

Kategoria 1: "Sossutatut" ja muut kelarottailijat, jotka ovat nuoria, mutta työnteko ei vain kiinnosta. Jos työkkäri patistaa liikaa, milloin milläkin verukkeella vältellään töitä ja koulutuksia. Näistä on kiva istua himassa, kuunnella musiikkia ja illalla mennä kaverin kanssa kaljalle. Toimeentulo- ja asumistuki riittävät tähän vallan mainiosti.

Kategoria 2: Vanhat alkoholistit ja muut kaupungin vuokrakämpissä asuvat syrjäytyneet, jotka ovat jääneet työttömäksi ehkä laman aikaan, ja sen jälkeen elämä on mennyt lähiöpubissa istuskellessa, kun 90-luvun it-huumankin aikaan osaaminen oli jo vanhentunutta tai työpaikka lähtenyt Kiinaan. Realistiset työllistymismahdollisuudet tässä ryhmässä nolla.

Kategoria 3: "Oikeat työttömät", eli sellaiset, jotka ovat itsestä riippumatomista syistä jääneet äskettäin työttömiksi, mutta etsivät aidosti työtä myös oman asuinpaikkansa ulkopuolelta ja ovat valmiita vaikka muuttamaan. Muukin työ kuin koulutusta vastaava voi kelvata. Tähän ryhmää pitäisi kohdistaa työttömyystukitoimia, eikä rankaista aktiivisuuden puutteesta raipalla.

Mielestäni näin arvioiden työttömiä on suomessa huomattavasti vähemmän kuin virallisesti tilastoissa lukee, sillä kategorioiden yksi ja kaksi ihmiset eivät tosiasiassa ole työmarkkinoiden käytettävissä, vaan he ovat vapaamatkustajia, yhteiskunnan elättejä, joille on vaikea tehdä mitään. Riittävällä raipalla ja tukien katkomisella ykköskategoriasta on mahdollista työllistää ehkä osa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä osuu kuin nyrkki silmään! Hyvin osasit asian esittää. Samaa mieltä ehdottomasti olen.

Kyllä se varmasti on aika pieni osa josta todella enää työhön kykeneviä saadaan. Heihin pitäisi satsata. On kylmä totuus että suuren suuri joukko on pudonnut kelkasta, tai pudottautunut, jo ajat sitten. Suuri pulma ja kysymysmerkki vain on, mitä näille tehdään? Miten yhteiskunnan resurssit riittää näiden holhoamiseen, ja onko oikein että pieni joukko kantaa harteillaan näiden elatuksen?

Vierailija
2/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lomautettuna ja töihin on palattava jopa päivän varoitusajalla, mutta viimeistään huhtikuulla jatkuu. Nyt sitten pitäisi hakea aktiiviesti töitä muualta. Näinköhän joku meikäläisen ottaisi töihin jos just saatuani opastukset jne, niin palaisinkin takaisin vakituiseen työhöni. Missään nimessä en aio vaihtaa työnantajaa. On paras mitä mulla on ikinä ollut. Aivan loistavat edut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä, jotka oikeasti kuuluisi eläkkeelle. Kuten mä. Mielenterveys aivan romuna ja neurologisia ongelmia. Uusi lääkäri oli sitä mieltä, ettei mussa ole mitään muuta vikaa kuin huono itsetunto. Jokainen kerta kun olen jotain yrittänyt, ongelmat on estäneet kaiken. Mulla ei ole työelämän vaatimia edellytyksi, eikä kukaan ole keksinyt työtä tai koulutusta, johon pystyisin.

Vierailija
4/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on myös työkyvyttömiä työttömiä, joille ei anneta sairaslomaa tai eläkettä. Esim Kelan lääkäri näkemättä kumoaa potilaan nähneiden lääkäreiden lausunnot..

Vierailija
5/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on niitä, jotka oikeasti kuuluisi eläkkeelle. Kuten mä. Mielenterveys aivan romuna ja neurologisia ongelmia. Uusi lääkäri oli sitä mieltä, ettei mussa ole mitään muuta vikaa kuin huono itsetunto. Jokainen kerta kun olen jotain yrittänyt, ongelmat on estäneet kaiken. Mulla ei ole työelämän vaatimia edellytyksi, eikä kukaan ole keksinyt työtä tai koulutusta, johon pystyisin.

Oisko tää sit joku työttömyyden niche-alakategoria, kuten myös sellaiset, jotka ovat valinneet alan, jolla ei vain yksinkertaisesti työllisty. Tosin nämäkin oikeasti halutessaan voisivat tehdä jotain muuta työtä.

Vierailija
6/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on myös työkyvyttömiä työttömiä, joille ei anneta sairaslomaa tai eläkettä. Esim Kelan lääkäri näkemättä kumoaa potilaan nähneiden lääkäreiden lausunnot..

Työkyvyttömyys on suhteellista. Jos on hommaan A työkyvytön, voi olla kykenevä hommaan B, eikä eläkkeelle ole näin perusteita. Tällöin pitää kouluttautua. Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemisessä varsinkaan nuorena ole mitään järkeä. Masennukset ja mt-ongelmat eivät ainakaan ole peruste sellaisenaan, vaan niitä pitää hoitaa.

Kelan lääkäri tekee aivan oikein, jos ei päästä nuorta, fyysisesti tervettä ihmistä liian helposti työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
7/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyys on suhteellista. Jos on hommaan A työkyvytön, voi olla kykenevä hommaan B, eikä eläkkeelle ole näin perusteita. Tällöin pitää kouluttautua. Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemisessä varsinkaan nuorena ole mitään järkeä. Masennukset ja mt-ongelmat eivät ainakaan ole peruste sellaisenaan, vaan niitä pitää hoitaa.

Kelan lääkäri tekee aivan oikein, jos ei päästä nuorta, fyysisesti tervettä ihmistä liian helposti työkyvyttömyyseläkkeelle.

Joissain tapauksissa näin, mutta enhän edes puhunut nuorista ja mt- ongelmista. Enkä vain eläkkeellä olemisesta lopun ikää vaan esim määräaikaiseläkkeestä. Eli ryhmä joka ei todellisuudessa kykene mihinkään töihin ainakaan muutamiin kuukausiin tai vuosiin, mutta joita pidetään työttömänä silti.

Vierailija
8/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallia kannattavien mielestä tota kolmosryhmää ei ole olemassa, kaikki on työttöminä vain omasta tahdostaan ja laiskuudestaan.

Vierailija
9/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain tapauksissa näin, mutta enhän edes puhunut nuorista ja mt- ongelmista. Enkä vain eläkkeellä olemisesta lopun ikää vaan esim määräaikaiseläkkeestä. Eli ryhmä joka ei todellisuudessa kykene mihinkään töihin ainakaan muutamiin kuukausiin tai vuosiin, mutta joita pidetään työttömänä silti.

Väliaikaista työttömyyttä varten on olemassa muut siihen tarkoitetut tuet.

Vierailija
10/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa työttömistä on oikeasti joko kokonaan työkyvyttömiä tai osittain työkyvyttömiä sairauksiensa vuoksi, mutta heitä ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tuttavani ei pysty tekemään työtä, jossa joutuu kävelemään tai seisomaan. Hänelle sopisi ainoastaan istumatyö ja mielellään kotona tai niin, ettei joudu liikkmaan pitkään matkaa työpaikalleen. Vaikea löytää työnantajaa, joka palkkaa tällaisen työntekijän, koska täysin terveitäkin ihmisiä hakee samoja töitä. Tuttavani todella haluaisi työllistyä ja onkin tehnyt pätkittäisiä töitä kotoaan käsin.

Vierailija
11/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun 3 kategoriaan. Minut irtisanottiin massairtisanomisissa 20 vuoden työsuhteen jälkeen. Haluan ehdottomasti löytää uuden työpaikan ja olen valmis vaihtamaan alaakin työllistyäkseni paremmin. En kuitenkaan pysty elämäntilanteeni takia muuttamaan, sillä lapseni ovat vielä alakoululaisia ja mies käy vuorotöissä. Samoin kahden kodin ylläpitäminen (+matakustannukset kotiin) olisi meille taloudellisesti mahdotonta, kun mies(kin) on pienipalkkainen.

Vierailija
12/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimallia kannattavien mielestä tota kolmosryhmää ei ole olemassa, kaikki on työttöminä vain omasta tahdostaan ja laiskuudestaan.

Ei vaan ykkösryhmään pitääkin puuttua kovalla kädellä kakkosryhmä pois ja kolmosryhmä pärjää, kun eivät ole reppanoita.

Vierailija
13/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä, jotka hakevat töitä mutta joiden ei ole mahdollista muuttaa, puoliso on valituisessa turvallisessa hyvä palkkaisessa työpaikassa, lapset koulussa, verkosto ympärillä, miten siitä muuttaa satojen kilometrien päähän pieni palkkaiseen työhön, johonkin parakkityyliseen kimppakämppään, muuhun ei varaa ole, jos haluaa osaltaan perhettä elättää.

Mutta ilmeisesti tälläiseksi kehitysmaaksi Suomea halutaan tehdä.

Vierailija
14/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika suppeasti nähty aloittajalta. Ehkä elät alkoholisoituneemmissa piireissä kuin me normaalimmat.

Tiedäthän, että aktiivimalli ei auta ketään.

Vierailija
15/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen työttömät rikkaruohoina jotka tulee kitkeä hinnalla millä hyvänsä

t.Juhana

Vierailija
16/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ystäväpiirissä vain ryhmään 3 kuuluvia työttömiä. Jokainen valmis muuttamaan työn perässä ja kelpuuttasivat kaiken työn - mutta kun ovat irtisanottuja yli 50v. ikäisiä, tai nuoremmmat vastavalmistuneita ilman pitkää työkokemusta, ei työtä oikeasti löydy kovin helposti. En tunne enkä tiedä yhtään lusmua, enkä työhaluttomia juoppoja. Kummasti kuitenkin monet ajattelevat kaikkien työttömien olevan kaljaa vetäviä sohvantäytteitä... Jatkuvaa syyllistämistä ja rankaisemista mediassa ja muiden ihmisten puolelta :(

Vierailija
17/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väliaikaista työttömyyttä varten on olemassa muut siihen tarkoitetut tuet.

Niinhän sitä luulis, mutta Kela on toista mieltä.

Vierailija
18/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kategoriaan sijoitat ne yli 50 000 maahanmuuttajataustaista työtöntä?

Vierailija
19/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27-vuotias 4 eri aineen aineenopettaja. Opiskelin montaa ainetta työllistymisen parantamiseksi. Kaikki aineet ovat yleisesti opiskeltavia aineita, ei siis harvinaisia kieliä tai vastaavia. Töitä piti olla varmasti valmistumisen jälkeen. Sitten tuli J. Sipilä ja miljardin leikkaukset. Nyt 6 kk sijaisuutta hakee 200 pätevää opettajaa, osalla isompi työkokemus kuin minulla elinikä. Olen hakenut töitä 0-700 kilometrin päästä. Ikinä ei ole kutsuttu edes haastatteluun. Paikkoja auki koko Suomessa vuoden aikana noin 30.

Ryhmäkoot ovat 25-55, mutta ei tietenkään kannata palkata uusia opettajia, Suomi nousuun.

Vierailija
20/26 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntevat lusmuja. Niitä ovat nämä ex-kansanedustajat sopeutumiseläkkeellä. Näille ei ole eduskunta halunnut keksiä mitään aktivointia. Kuinka voidaan olettaa esim. oululaisten työttömien löytävän töitä? Eihän niitä Suvi Lindenillekään kuulemma löydy, hänelle "sopivat" työt kun ovat Helsingissä.

Lusmuja löytyy myös kallispalkkaisista hyväveli-suojatyöpaikoista. Voiko joku väittää, että A. Stubb on valittu matemaattisten kykyjen perusteella Euroopan Investointipankin varapääjohtajaksi? Ja mihin helkkariin tuo pankki tarvitsee k-a-h-d-e-k-s-a-n varapääjohtajaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän