Oma Kanta ja miten paljon voidaan potilaasta valehdella!
Huoh. En olisi ikinä kuvitellut tekeväni tällaista aloitusta jollekin näinkin "paskalle" palstalle. Otsikko koskee teitä jokikistä, jotka kantaan olette tietonne pistäneet.
Tuohtumukseni syy? Työtapaturmassa mursin nilkkani pahasti. En pystynyt enää tekemään fyysisesti rankkaa työtä. Nilkka leikattiin monta kertaa, ja se on silti edelleen aivan järkyttävässä kunnossa. Hermokivut vaivaavat valehtelematta 24/7 ja en niihin apua saa. Se kipu on sitä, että tuntuu kuin koko kroppaa sahattaisiin silmästä tuohon nilkkaan asti, ihan koko ajan. Kuulostaako kivalta?
No, tätä on mun elämä. Terkkuja relaksanttien ja huumaavien reseptilääkkeiden takaa.
Lääkärit, sairaanhoitajat sun muut kirjaavat siis tämän kaiken kivun ja paskan psykosomaattiseksi, koska olen "sairastanut masennusta vuosien 2015-1017" välillä.
Ihan kiva muuten, mutten ole ikinä ole ollut puheilla masennuksen tms takia. Taikka edes psykiatrilla, psykologilla, pykiatrisella sh:lla tai millään.
Joten mitä?
Kommentit (18)
Niin eikös olekkin kummallista. Sinne kirjaavat ihmiset jotka eivät asiaa tiedä.
Eli tuurilla mennään, että joku joka on oikeasti kartalla kirjaa ne.
Voi vaatia oikaisemaan tekstejä. Olen tehnyt niin. Väärät tiedot voi vaikeuttaa hoitoa myöhemmässä vaiheessa.
Oletko hakeutunut neurologille tai kipupoliklinikalle?
Toivon, että löydät oikean avun.
Mitä se Kanta tähän vaikuttaa? Ennen ne kirjoitti tiedot omiin järjestelmiinsä, etkä nähnyt niitä ilman pyyntöä. Etkö ole iloinen, että sait kannan avulla sentään tietää, että sinulle on kirjattu näin?
Eihän masentunut sitä itse myönnä, että masennus vaikuttaa kivun tuntemiseen.
Todennäköisesti ihan asianmukainen kirjaus.
Älkää salliko potilastietojenne luovutusta.älä allekirjoita, just tän takia. Kuka tahansa kirjoittaa sinne mitä sattuu ja tieto kiertää terv.viranomaisilla.
Mistä muuten näkee ketkä mun tietoja on katsellut, en löytänyt.
Ohis
Minusta oli kirjoitettu: On hoidetun ja siistin näköinen, entä jos en olisi ollut - olisiko sekin kirjattu??
Siis oliko tuo masennus ihan huuhaata vai sulla on ollut masennus, mutta et ole virallisestibsiitä kertonut kenellekään vai mikä pointti oli?
Vakuutusyhtiö viimeistään kaivaa kaikki entisissäkin elämissäsi olleet tai olemattomat asiat esiin voidakseen todistaa, että työtapaturmassa loukkaamasi raaja ei oikeasti loukkaantunut töissä vaan oli vanha vamma, jonka koetat pistää työnantajan piikkiin.
Ei sinne voi diagnooseja tyhjästä keksiä. Teet tietysti korjausvaatimuksen ja valituksen virheellisen tiedon laittaneesta. Luultavasti yksi henkilö on vain pistellyt omiaan ja muut ovat sen jälkeen sokeasti lukeneet vain viimeisimmän merkinnän, jonka pohjalta ovat omat kirjauksensa sitten tehneet.
Hauska juttu miten oikeasti masentuneen on vaikea saada apua, mutta samaa sairautta kyllä tuputetaan väkisin muille hoidon eväämiseksi.
No joku kait sen,masennuksen sinulle on diagnosoinut. Aivan sama onko sen diagnoosin asettanut yleislääkäri vai erikoislääkäri.
Kirjoituksesta saa kuvan että sinulla on depressio diagnosoitu. Onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten näkee ketkä mun tietoja on katsellut, en löytänyt.
Ohis
Ei näe suoraan, täytyy tehdä erillinen hakemus.
Jos sinulla ei todellakaan ole diagnosoitu masennusta, niin pyydä korjaamaan virheellinen tieto. Tämä on tärkeää, jotta saisit jatkossa oikeaa hoitoa. Voit kysyä potilasasiamieheltö neuvoa, miten toimia.
Edelleenkin: kukaan ei kirjaa Kantaa yhtään mitään. Jokainen taho kirjaa omiin potilastietojärjestelmiinsä, jotka on linkitetty Kantaan. Tiedot siirtyvät siis sinne automaattisesti. Tämä "älä anna kirjata mitään Kantaan" on ihan höpöhöpöä, sinne kun ei tosiaan mitään edes voi kirjata. Voit ainoastaan kieltää tietojesi näkymisen eri hoitoyksiköissä, mutta Kantaa ei potilastyössä kukaan käytä. Ja vaikka kieltäisit, kirjataan tietosi silti potilastietojärjestelmään, haluat tai et. Se kirjaaminen on myös hoitavan tahon velvollisuus, ei perustu vapaaehtoisuuteen.
Joo kaikissa kirjauksissa on kyllä virheitä ja välillä koko teksti aivan puuta heinää. Lääkärit ei oikeasti taida yhtään kuunnella potilasta tai sitten ne ei vain muista mitään mitä se on sanonut. Vasen ja oikea raajakin menee sekaisin. Aikuisena puhjenneita sairauksia (fyysinen) kirjataan varhaislapsuudessa alkaneiksi ja sitten voivotellaaan "kun ei sille enää näin monien vuosikymmenien jälkeen voi kuule mitään." Muiden aiempia virheitä sitten toki muistetaan lueskella lisätä omiin kirjauksiin tilanteesta täysin irrallisena "lisätotuutena" Jossain vaiheessa varmaan mikään ei ole siellä enää totta. Sais lopettaa koko kirjaamisen, mielummin minä selitän joka lääkärikäynnin aluksi ne faktat, kun yritän korjata satuja lääkärin uskoessa niiden vakaasti olevan totta,kun onhan toinen lääkäri ne kirjannut.
Minullekin on kirjoitettu Knataan jonkun miehen eturauhasvaivoista. En ole mies, minulla ei ole miestä eikä varmaankaan myös minkäänlaista eturauhastakaan.