Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valehtelevatko työttömät, jotka sanovat olevansa työhaluisia?

Vierailija
19.01.2018 |

Johtuuko työttömyys tosiaan joidenkin mukaan siitä, että työttömät eivät viitsi tai halua hakea töitä?

Jos taas olette sitä mieltä, että vain pieni osa työttömistä on työhaluttomia, miksi haluatte panostaa niin paljon siihen, että nuo laiskat, kaljaa kittaavat lusmut saadaan töihin? Eikö olisi tärkeintä löytää ensin työpaikkoja ahkerille työhaluisille?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% alle 50v pitkäaikaistyöttömistä on sitä omasta tahdostaan/laiskuuttaan.

Vierailija
2/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on työhaluisia ja -kykyisiä ja myös aktiivisia hakemaan töitä. Joskus ei vaan osu kohdalleen se, mitä haetaan ja se mitä on tarjolla. Ylikoulutettuja ei esim. huolita, koska työnantaja tietää, että ei ole pitkäaikainen sijoitus ihminen, joka lähtee heti saadessaan koulutustaan vastaavan työn.

Ja sitten tietysti me, jotka saatettais joutua hakemaan saikkua heti työn alettua plus että jäätäis vielä kaiken lisäks äitiyslomalle viikon päästä... (joo, en ehkä oo kuuminta hottia työmarkkinoilla... :))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90% alle 50v pitkäaikaistyöttömistä on sitä omasta tahdostaan/laiskuuttaan.

Sinulla tietenkin on tätä koskeva tieteellinen tilasto näytettäväksi, oletan.

Vierailija
4/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitää millä erittuisin muista hakijoista tai mikä tekisi minusta jotenkin ainutlaatuisen hakijan. Mietin myös paljon onko minusta hyötyä työnatajalle, riittääkö työpanokseni ja tehokkuuteni vaafittuun tasoon sekä vielä mitä voisin tulevalle työnantajalle tarjota itsestäni. Näistä jälkimmäisistä asioista en ole ollenkaan varma, mikä estää työn aktiivisen hakemisen. Käytän silti joka päivä noin 6-8 tuntia näiden asioiden miettimiseen ja pohtimiseen. Välillä kuitenkin tuntuu etten kelpaa mihinkään eikä minusta ole mihinkään, tuskin edes olen mitään jos edes olen olemassa. Minulla ei ole muuta kuin ammatillinenkoulutus, ei ole kokemusta, ei harrastuksia, eikä sellaisia suhteita ja verkostoja jotka voisivat tarjota apua. Ainoa keino olisi panostaa itsensä kehittämiseen ja aloittaa jokin harrastus tai useampi jossa pääsee tapaamaan ihmisiä. Mutta itsensäkehittäminen ja sosialisoiminen maksaa Suomessa mansikoita eikä nykyinen elämäntilanteeni anna siinä myötä. Näin tästä sitten alkaa noidankehä. Nyt vietän suurimman osan päivustä yksin kotona neljän seinän vankin, mikä on lamaannuttavaa ja voimia vievää. Usein on päiviä jolloin olen ihan loppuunpalanut. Lääkärin mukaan minulla on työuupumusta, mutta minusta se on naurettavaa koska en ole edes missään töissä.

Ps. Pitkäaikaistyöttömällä tarkoitetaan työtöntä jonka työttömyysjakso on kestänyt kauemmin kuin yhden kuukauden.

Vierailija
5/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kranttuus, ei kelpaa 10e tunnissa työt, kun se ei juurikaan nosta tulotasoa, tai sen kriittisen verran ehkä, että tuet pienenevät.

Vierailija
6/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kranttuus, ei kelpaa 10e tunnissa työt, kun se ei juurikaan nosta tulotasoa, tai sen kriittisen verran ehkä, että tuet pienenevät.

Minulle kyllä käy palkaksi 10 tunnissa jos viikossa on vähintään 32 työtuntia. Toinen vaihtoeto on noin 1300 euron kuukausipalkka. Minusta se on kuhtuullinen vaatimus. On minulle kyllä huomautettu että asetan liian korkean timan ja että vaadin reilusti liian korkeaa palkkaa suomalaiseen tasoon ja osaamiseen nähden.

Vierailija
7/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemi passivoi. Norjan malli käyttöön, min.6H/pv töitä tukia vastaan.

Moni työtön pelkää jo omaa varjoaankin, ulosmenoa jne. ihan normaaleja asioita ja kanssakäymistä ihmisten kanssa.

Vierailija
8/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynnän ja tarjonnan laki. 

Jos omenat eivät syystä tai toisesta mene kaupaksi, ongelma ei ratkea sillä, että omenoita syydetään tarjolle entistä enemmän.

Töitä kuitenkin ajatellaan tulevan tarjolle sillä, että työttömiä laitetaan niiden entistenkin työttömien perään jonoon entistä enemmän. Mihin logiikkaan tämä perustuu?

Vierailija
9/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiseen avoimeen työpaikkaan löytyy hakijoita jonoksi asti. Ongelma ei työsuhteen syntymisessä ole löytää halukkaita tekijöitä.

Vierailija
10/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan Martin-Eric Racine ;)

Vierailija
11/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaana tänään, ja mua tuuraa ns. Pitkäaikaisttyötön. Hän on nollatuntisopparilla, ja tulee tarvittaessa. Oli myös kesän lomatuuraajana. Ei ole kuitenkaan saanut pysyvää työpaikkaa, on yt- neuvotteluissa meiltä 3 vuotta sitten poispotkittu ( oli yli 20v meillä aiemmin). Jos ei ammattitaitoinen ( tuuraa nykyisin kahta suht erilaista työtehtävää, molemmat vaatii hyvää useamman tietokoneohjelman tuntemusta ja plus alan taitoja) ihminen saa töitä, niin niitä ei ole tarjolla.

Vierailija
12/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaus kohdalleen niin tekijöitä löytyy. Ei tässä muuta. Mallit jossa pakotetaan eivät toimi, ne on jo nähty.

Vierailija
13/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ollessa halusin työn, joka vastaa koulutusta ja työkokemusta. Ihan siksi, koska tiesin olevani hyvä sen alan hommissa. En halunnut tekemään kotisiivouksia. Inhoan siivoamista ja en osaa siivota omassakaan kotona järjestelmällisesti ja tehokkaasti, joten tuskin olisin kelvannut kenellekään siivoojaksi.

Vierailija
14/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että työhaluttomia on oikeasti hyvin pieni osa työttömistä, ihan kuten Kelan tuilla kikkailijoita on vain hyvin pieni osa tuen saajista. 

Tanskassa yhtä Jobcenterin työntekijää kohti on 12 tytötöntä, joita hän siis tukee työllistymään. Suomessa luku on 166/ TE -työntekijä. Tälle ei hallitus tee mitään. Suomi on iso ja harvaan asuttu maa, jossa asuminen perustuu omistamiseen, joten muuttaminen työn perässä on hyvin vaikeaa. Silti Suomessa muutetaan työn perässä ihan kohtuullisessa määrin (kuulin eräältä ekonomistilta, en osaa antaa lähdettä). 

Olen itse töissä, asun kaupungissa, kaikki palvelut ovat lähellä. Minulla on hyvä koulutus ja kokemusta, joten työttömyyden osuessa klohdalle, minulla olisi hyvät mahdollisuudet työllistyä. Minusta näyttää siltä, että työttömien niskaan kasataan vain syyllisyyttä ja esteitä, eikä mitään tehdä, jotta heidän tilanteensa muuttuisi oikeasti paremmaksi. 

Vierailija
15/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ollessa halusin työn, joka vastaa koulutusta ja työkokemusta. Ihan siksi, koska tiesin olevani hyvä sen alan hommissa. En halunnut tekemään kotisiivouksia. Inhoan siivoamista ja en osaa siivota omassakaan kotona järjestelmällisesti ja tehokkaasti, joten tuskin olisin kelvannut kenellekään siivoojaksi.

Jos oman alan töitä ei ole tarjolla niin silloin on otettava vastaan sitä työtä mitä saa vaikka siinä työssä olisi ihan umpisurkea sillä se on ihan oma vika jos ei osaa jotain työtä tehä. Silloin on peiliinkatsomisen ja sparraamisen paikka. Kannattaa myös miettiä niitä joilla asiat on huonommin kuin sinulla eli eivät ole saaneet akyiivisuudellansakkaan mitään määräaikaistakaaan työpaikkaa vaan ovat työttömiä. Tyydy siihen mitä saat älkä valita.

Vierailija
16/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksi vuotta työttömänä, vuosia sitten, ensimmäisen vuoden olin täysin lamaantunut, jälkeen päin ajateltuna, jos minua ei olisi saneerattu olisin ollut työuupumuksen takia sairauslomalla.

Toisen vuoden hain hulluna töitä, sain hassuja vastauksia avoinna olevista työpaikoista kun soitin, sinulla on liian vähän työkokemusta, en ehtinyt kuin kertoa nimeni ja kysyä, teillä on avoinna tällainen työpaikka.

Olet kyllä liian koulutettu, et tule meillä kauan pysymään, silloin ja nytkin tuo olisi ollut unelma paikka.

Haastattelija kysyi mitä mieheni tekee kun kerroin vastauksen asiattomaan kysymykseen, totesi haastattelija tämä työ ei ole arvoisesi, ehkä sinun on paras olla kotirouvana.

Sitten niitä, joissa ei vadtattu hakemukseen mitään, soittoihin ei tarvita. Työkkäri tarjosi 100km päähän muutaman tunnin jonkun epämääräisen vekottimen esittelyä, oma auto olisi pitänyt olla ja moraalikin pisti vastaan, sanoin suoraan että en kyllä tuollaista roskaa pysty kenellekään myymään, työkkärin tätikin myönsi, ettei ollut järkevä työtarjous.

Lopulta hain jatkokoulutukseen ja sain koulun harjoittelupaikasta ensin sijaisuuden ja vuoden päästä vakituisrn työn.

Tutuillani on paljon ihan samanlaisia kokkemuksia, olet liian kokematon tai kokenut tai paikat on tosi epämääräisiä, muttei niihinkään pysty tarttumaan, jos ei tilillä ole rahaa, jolla mahdollisesti pari kuukautta.

Vierailija
17/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kaksi vuotta työttömänä, vuosia sitten, ensimmäisen vuoden olin täysin lamaantunut, jälkeen päin ajateltuna, jos minua ei olisi saneerattu olisin ollut työuupumuksen takia sairauslomalla.

Toisen vuoden hain hulluna töitä, sain hassuja vastauksia avoinna olevista työpaikoista kun soitin, sinulla on liian vähän työkokemusta, en ehtinyt kuin kertoa nimeni ja kysyä, teillä on avoinna tällainen työpaikka.

Olet kyllä liian koulutettu, et tule meillä kauan pysymään, silloin ja nytkin tuo olisi ollut unelma paikka.

Haastattelija kysyi mitä mieheni tekee kun kerroin vastauksen asiattomaan kysymykseen, totesi haastattelija tämä työ ei ole arvoisesi, ehkä sinun on paras olla kotirouvana.

Sitten niitä, joissa ei vadtattu hakemukseen mitään, soittoihin ei tarvita. Työkkäri tarjosi 100km päähän muutaman tunnin jonkun epämääräisen vekottimen esittelyä, oma auto olisi pitänyt olla ja moraalikin pisti vastaan, sanoin suoraan että en kyllä tuollaista roskaa pysty kenellekään myymään, työkkärin tätikin myönsi, ettei ollut järkevä työtarjous.

Lopulta hain jatkokoulutukseen ja sain koulun harjoittelupaikasta ensin sijaisuuden ja vuoden päästä vakituisrn työn.

Tutuillani on paljon ihan samanlaisia kokkemuksia, olet liian kokematon tai kokenut tai paikat on tosi epämääräisiä, muttei niihinkään pysty tarttumaan, jos ei tilillä ole rahaa, jolla mahdollisesti pari kuukautta.

Anteeksi, oikoluku jäi.

Vierailija
18/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oman alan töitä ei ole tarjolla niin silloin on otettava vastaan sitä työtä mitä saa vaikka siinä työssä olisi ihan umpisurkea sillä se on ihan oma vika jos ei osaa jotain työtä tehä. Silloin on peiliinkatsomisen ja sparraamisen paikka. Kannattaa myös miettiä niitä joilla asiat on huonommin kuin sinulla eli eivät ole saaneet akyiivisuudellansakkaan mitään määräaikaistakaaan työpaikkaa vaan ovat työttömiä. Tyydy siihen mitä saat älkä valita.

Miten se on ihan oma vika, ettei osaa tehdä jotain työtä? Pitäisikö kaikkien osata siis toimia kaikissa mahdollisissa ammateissa vai miten? Absurdi ajatuskulku.

Vierailija
19/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on ihan oma vika, ettei osaa tehdä jotain työtä? Pitäisikö kaikkien osata siis toimia kaikissa mahdollisissa ammateissa vai miten? Absurdi ajatuskulku.

On jokaisen vastuulla tarttua itse asiasta toimeen. Jos jotain ei osaa tehdä, niin silloin se pitää opetella vaikka pitäisi kulkea läpi harmaa kiven. Ei silloin auta vain jäädä rannalle itkemään ja valittamaan muka onnetonta osaansa.

Vierailija
20/23 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jokaisen vastuulla tarttua itse asiasta toimeen. Jos jotain ei osaa tehdä, niin silloin se pitää opetella vaikka pitäisi kulkea läpi harmaa kiven. Ei silloin auta vain jäädä rannalle itkemään ja valittamaan muka onnetonta osaansa.

Noh...jos ei opetteluistakaan huolimatta jotain osaa vaan pää tulee vetävään käteen, niin mitäs sen jälkeen tehdään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän