Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mammografia paniikki -kertokaa kokemuksia

pelkopepussa
19.01.2018 |

Alan lähestyä kohta ikää jossa kutsutaan mammografiaan. Muistan nyt että kun äidilläni lähestyi mammografia niin alkoi olla hermostuneen oloinen ennen sitä ja se hermostuneisuus liittyi tutkimuksen epämielyttävyyteen. Eli itseäni kiinnostaa katsottuani videoita mammosta että kuinka pieneksi se tissi oikein litistetään eli kun videoilla näkyy se litistyminen niin vastaako todellisuutta vai onko jätetty tarkoituksella löysemmäksi noilla videoilla se puristus? Mihin sitä mahdollista kipua voisi verrata jos sattuu tutkimus? Ja edelleen ihmettelen että vielä 2000-luvulla on kivuliaita tutkimuksia ja lähinnä naisille!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuliaita ja epämiellyttäviä tutkimuksia ja toimenpiteitä on vaikka kuinka, myös miehille. Mammografia on pientä moneen muuhun. Papa-koe, hampaanpaikkaus, tähystykset, kierukan laitto, synnytys.. Ei mammografia ole oikeasti mitään!

Vierailija
22/38 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus sattuu todella, jos sattuu olemaan kystia. Vaikka se puristus kestää vain hetken, vedet tulevat silmiin kivusta. Silti kannattaa mennä, henkilökunta on yleensä oikein sympaattista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minua sattui. Rintani ovat pienet ja tiiviit. Hoitaja oli kuitenkin hyvin ystävällinen ja selitti tarkkaan mitä tapahtuu. Hän kirjaimellisesti juoksi laitteen luokse painamaan nappia, kun uikutin kivusta. Puristus kesti vain viisi sekuntia, joten kyllä sen kestää vaikka kipeää teki. Rinnat olivat samana päivänä vielä tunnin pari kipeät. Ei onneksi ollut mitään poikkeavaa.

Vierailija
24/38 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin mammossa pari viikkoa sitten, mulla on F-G kupit, riippuvat rinnt ja pelkäsin myös etukäteen sattuuko se toimenpide ja paljonko.

Homma oli ohi alle 10 minuutissa, kipua ei tullut, ei siis pienintäkään kipua. Pieni paine tuntui sen muutaman sekunnin ajan, kun se kone pyöräytti kuvat.

Jos tätä nyt pitäisi verrata siihen hammaslääkärikäyntiin, niin se pelkkä hampaiden ronkkiminen (pelkkä tarkastus siis) sillä metallipiikillä on sata kertaa epämiellyttävämpää kuin mammografia.

Mutta joo, kivut ovat niin yksilöllisiä ettei voi vannoa sen olevan kivutonta. Mulla se ei tuntunut miltään ja vastaus oli päivitetty mun kohdalla samana päivänä jo Omakantaan.

Vierailija
25/38 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se satu,älä pelkää!

Mulla epäiltiin rintasyöpää ja en ole vielä seulontaiässä.Olin ihan paniikissa luettuani nettiä.Kerroin hoitajalle asian.Hän oli ihan hellä.Laite ei litistä rintoja jotenkin automaattisesti vaan se säädellään manuaalisesti.Voit siis vaikuttaa ja sanoa,että vielä voi ja vielä vähän jne.Hyvä ne on saada kunnolla,mutta se homma tehdään ihan rauhassa eikä runnimalla.

No niin.Olin ihan hämmästynyt,että tässäkö se kohu oli.Hammaskiven poisto on sata kertaa karmeampaa.Mulla otettiin yllärinä vielä paksuneulanäyte perään,siinä.purskahdin ajatuksesta itkuun...mutta ei sekään sattunut ja puudutus oli ihan siedettävä.

Älä hätäile turhaan,hyvin se sujuu!Se on tärkeä kuvaus.Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

Vierailija
26/38 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 jatkuu.Eli minullakin on kystiä kuten yllä.Ei se sattunut kuitenkaan.

Kokeile puristaa tai litistää rintoja kunnolla.Siltä se suunnilleen tuntuu ja tosiaan pois sen saa heti eikä sitä laiteta sen enempää kuin et halua,mutta enpä usko että sellainen tilanne tulisi.

Hammaslääkäriin ei voinut verrata.Noh joku puudutusrokoite,olisko noinkaan inhottava kokemus.Ei todellakaan kuin viisaudenhampaan poisto tai se ikenien puudutus.Ei sinne päinkään.

Sun äidin aikaan ollut toiset laitteet.

Toivottavasti jännitys vähän helpotti.Ota buranaa,niin se on henkinen apu :).Eikä tosiaan muut tutkimukset jos siitä tulee,ole pahoja nekään.Ei edes viisaudenhampaan veroista.

Vierailija
27/38 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samat fiilikset! Rinnat ovat suht pienet ja kiinteät ja pelotti, että sattuu tosi pahasti. Päätin kuitenkin kokeilla. Hoitaja oli ihana, selitti ja neuvoi. Tunsin puristusta, mutta en kipua. Se oli yllättävän helppoa. Kuulemma laitteisto on muuttunut vuosien aikana ja homma sattui ennen pahemmin!

Vierailija
28/38 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/38 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta eturauhastestissä tuli arvokas olo kun lääkärin käsi oli Rolexia myöten anuksessa.

Vierailija
30/38 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa inhottava asia siinä on se, että pitää olla tissit paljaana. Ei ole kivulias, lähinnä ärsyttävä kiskomisen tunne.

Vierailija
31/38 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukenut kauhujuttuja etukäteen, ja ensimmäinen mammo jännitti. Mutta ei tehnyt kipeää sitten pätkääkään. Ehkä rintani sitten suht löllöinä ovat helpot kuvattavat mutta olisin kevyesti voinut olla puristuksessa paljon kauemminkin. Ei kannata pelätä ainakaan jos rinnat eivät tunnu erityisen aroilta. 

Vierailija
32/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro hoitajalle että sinua jännittää, hän osaa selittää sinulle tutkimuksen kulun ja käsittelee sinua mahdollisimman hellävaraisesti. T. Röntgenhoitaja

Kerroin, että sattuu, mutta hoitaja ei ottanut tosissaan. Sitten taisi uskoa kun huusin kivusta ja lähdin itkien pois. 

Vierailija
33/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Burana 1-2 tuntia ennen. Joskus rinnat aremmat, silloin puristus sattuu enemmän.

Vierailija
34/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkopepussa kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne! No en ole synnyttänyt eikä koskaan ole porattu hampaita mutta puudutettu kyllä ja vedetty yksi hammas pois, joten olisin vaan kiinnostunut että mihin sitä kipua voisi verrata että osaa varautua mahdollisesti sitten. t: ap

Kokeile kotona: litistä itse rintaasi molemmilla käsillä kahdesta eri suunnasta. aika lailla sellainen se tunne on. Minulle ikävin asia koko tutkimuksessa olli hankala seisoma-asento ja vähän epämukavalta tuntui, kun hoitaja koskee rintoihin ja asettelee ne oikein siihen levyjen väliin. Eli hyvin siedettävissä kuitenkin. Minä sain neuvon, että jos rinnat on kovin kipuherkät, niin kotona voi ottaa paria tuntia ennen särkylääkkeen. Itse en ottanut, koska halusin kokea tutkimuksen sellaisenaan (jotta tiedän sitten seuraavalla kerralla, että pärjäänkö ilman kipulääkitystä. Nyt sitten tiedän ettei tarvi tuotakaan tutkimusta omalla kohdalla pelätä)

Vierailija
35/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu myös kuukautiskierrosta. Monella on arat rinnat juuri ennen kuukautisia. Silloin voi sattua enemmän kuin jossain toisessa kohtaa kiertoa. Itsellä osui mammografia juuri kuukautisten jälkeen, ei sattunut yhtään. 

Vierailija
36/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui enemmän kuin kierukan laitto.

Vierailija
37/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katsonut videoita, mutta kyllä se tissi sinne litistetään. Ja ottaa se kipeää, mutta se kestää niin lyhyen aikaa, että turha sitä on pelätä. Olin viikko sitten mammografiassa, kun rinnasta löytyi patti.

Meillä pääsee tutkimuksiin ilmaiseksi tai edullisesti. Kannattaa muistaa se valittamisen sijaan.

Jees, meillä pääsee koekaniiniksi ja dataksi ihan ilmaiseksi. Kannattaa muistaa ja olla kiitollinen tästä upeasta mahdollisuudesta olla ihmiskoekaniini.  

Vierailija
38/38 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus sattuu todella, jos sattuu olemaan kystia. Vaikka se puristus kestää vain hetken, vedet tulevat silmiin kivusta. Silti kannattaa mennä, henkilökunta on yleensä oikein sympaattista.

Minulle osui erittäin tyly ja pahantuulinen kuvaaja. En usko, että se tiuskiminen ja riuhtominen oli normaalia. Jäi viimeiseksi kuvauskerraksi; en enää mene edes kokeilemaan, olisivatko laitteet muuttuneet niin paljon, että vähärasvaiset E-kuppiseni pystyttäisiin litistämään niin, etten huutaisi kivusta.

Kokemuksia ei voi yleistää, joten on turha sanoa, että "ei se satu". Jonkun mukaan hammaskiven poistaminen sattuu enemmän, mutta minä olen kerran jopa nukahtanut sen aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi