Lasten pitää istua autossa selkä menosuuntaan vähintään 3-vuotiaaksi, mielellään pidempäänkin!
"Pieni lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään, mutta ainakin kolmivuotiaaksi asti. Pienen lapsen pää on painava ja niska herkkä, ja selkä menosuuntaan olevissa istuimissa ne saavat parhaimman tuen törmäystilanteessa. Koukussa olevat jalat eivät ole lapselle haitaksi ja syy kääntää turvaistuinta kasvot menosuuntaan liian aikaisin." (Liikenneturva)
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3805348/Lohjan+kuolonkolarissa+lapset+…
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Miltähän mahtaa tuntua vanhemmista, joiden lapsi "mukavuussyistä" johtuen kuolee onnettomuudessa? Kannattaa ehkä hetki käyttää tähän mielikuvaharjoitukseen ennen kuin tekee lopullisen istuinvalinnan. Tietysti jos ei omatunto kolkuta tämmöisessä tilanteessa niin kasvot menosuuntaan on varmasti ihan kelvollinen ratkaisu. Itse ajattelisin, että on ikävä tunne jos pahimman sattuessa jää jossittelulle sijaa.
Ihmisillä on erilaiset kyvyt ottaa tietoa vastaan ja soveltaa sitä omaan elämäänsä. Toisilla ei yksinkertaisesti riitä mielikuvitus esim. turvallisuusasioiden miettimiseen. Tähän tulokseen olen tullut, kun olen seurannut ihmisten tapaa kuljettaa lapsia autossa.
Itse olen seurannut myös tuttavapiirin toimintamalleja ja tuntuu, että moni tosiaan ei kestä enää mitään protestia lapselta. Autossa istuu tapittaa ihan 1-vuotiaatkin jo kasvot menosuuntaan ja vanhemmat on tyytyväisiä kunhan lapsi on hiljaa, viis millä keinoilla. Tabletit ja luurit vielä kouraan niin ei kuulu edes juttelua ja loputtomasti rusinoita toiseen käteen jos meinaa suu aueta. Mikä ihmisiä vaivaa? Ihan kun aikuiset ihmiset pelkäisivät lapsiaan ja lasten reaktioita kun koittavat jopa turvallisuutta uhmaten pitää lapset hiljaisina. Tuntuu, että monet vanhemmat ovat ihan kädettömiä jos pitäisi itse koittaa viihdyttää tai komentaa lasta. Aina on vain paniikissa annettu periksi tai törkätty käteen joku lapsenhoitolaite.
Itse käänsin juuri 2v10kk istuimen kasvot menosuuntaan.
Meillä on ollut myös tilanteita, kuten äkillisiä taksimatkoja jolloin on mainostettu korokesistuimella jo 2v lähtien.
Hui kamalaa!
Itsellä reilu puolivuotias, joka siirtyi juuri kaukalosta istuimeen. Nyt jo näyttää naftilta vaikka meillä farmari. Jalat koukussa matkustaminen ei haittaa mutta onko sama asia kuin ihan lytyssä kuten joku kirjoitti? Kai siinäkin joku raja on kuinka kaksinkerroin lapsen sitten kannattaa olla vaikka pidemmällä matkalla.
Oli miten oli, mekin hankittiin farkku kun lapsi teki tuloaan. Ollaan yllättyneitä miten pienet tilat tossa Toyotassa on loppupeleissä. Luulen että pakko vaihtaa isompaan parin vuoden säteellä juuri siksi ettei lapsi muuten mahtuisi olemaan selkä menosuuntaan riittävän pitkään. Ymmärrän silti ettei kaikille mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä reilu puolivuotias, joka siirtyi juuri kaukalosta istuimeen. Nyt jo näyttää naftilta vaikka meillä farmari. Jalat koukussa matkustaminen ei haittaa mutta onko sama asia kuin ihan lytyssä kuten joku kirjoitti? Kai siinäkin joku raja on kuinka kaksinkerroin lapsen sitten kannattaa olla vaikka pidemmällä matkalla.
Oli miten oli, mekin hankittiin farkku kun lapsi teki tuloaan. Ollaan yllättyneitä miten pienet tilat tossa Toyotassa on loppupeleissä. Luulen että pakko vaihtaa isompaan parin vuoden säteellä juuri siksi ettei lapsi muuten mahtuisi olemaan selkä menosuuntaan riittävän pitkään. Ymmärrän silti ettei kaikille mahdollista.
Istuimissa on eroja. Se riippuu paljolti siitä, miten istuin penkille asettuu. Tässä keskustelussa mainittiin Besafen Izicombi. Se on mun mielestä helppo asemoida hyvin ja itse istuinta saa kallistettuakin.
Meidän poika oli 1-vuotiaana metrin pituinen (isä 210cm pitkä), joten turvaistuinten painorajatkin meni rikki aikaisessa vaiheessa.
Tiedän tapauksen jossa lapsi kärsi pahasta matkapahoinvoinnista ja jos oli selkä menosuuntaan, alkoi oksentamaan alle 10 minuutin ajomatkan jälkeen. Kasvot menosuuntaan kesti oksentamatta jotain 30-45 min. Muistaakseni käänsivät istumaan kasvot menosuuntaan kun meni tarhaan, kun ei se päivittäinen oksentelu ole hyväksi esim hampaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuimissa on eroja. Se riippuu paljolti siitä, miten istuin penkille asettuu. Tässä keskustelussa mainittiin Besafen Izicombi. Se on mun mielestä helppo asemoida hyvin ja itse istuinta saa kallistettuakin.
Joo mutta me ostettiin juuri uusi hieno istuin. Autossa vaan ei ole enempää tilaa, pelkääjän istuin vedetty jo todella eteen että siinä voi juuri ja juuri lyhytaikainen istua. Omituisen pieni farkku tosiaan...
Just. Ottakaa niitä uniikinuniikkeja pituuslapsia siitä pitkästä yläraajasta kiinni ja kävelkää. Ei mene kauaa matkassa noin pitkäraajaisilla lapsilla. Trevlig resa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta me ostettiin juuri uusi hieno istuin. Autossa vaan ei ole enempää tilaa, pelkääjän istuin vedetty jo todella eteen että siinä voi juuri ja juuri lyhytaikainen istua. Omituisen pieni farkku tosiaan...
No sitten opiksi muille: istuin kannattaa sovittaa sinne autoon ostotilanteessa ja miettiä, onko juuri se hyvä istuin teidän autoon.
Vierailija kirjoitti:
Just. Ottakaa niitä uniikinuniikkeja pituuslapsia siitä pitkästä yläraajasta kiinni ja kävelkää. Ei mene kauaa matkassa noin pitkäraajaisilla lapsilla. Trevlig resa.
Ai kauheeta. Kuolin just nauruun :D Elämänkouluissa tuntuu tosiaan kasvavan hirwwween pitkiä Nico-Jessicoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta. Kuolin just nauruun :D Elämänkouluissa tuntuu tosiaan kasvavan hirwwween pitkiä Nico-Jessicoita.
Ihan vain sellainen kommentti, että jos tarkoituksenne on pilkata jotakuta "wt:ksi", niin miettikää, kuulostaako se omakaan pilkka ihan hirveän sivistyneeltä (minusta pilkkaaminen noin ylipäätään ei kuulosta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain sellainen kommentti, että jos tarkoituksenne on pilkata jotakuta "wt:ksi", niin miettikää, kuulostaako se omakaan pilkka ihan hirveän sivistyneeltä (minusta pilkkaaminen noin ylipäätään ei kuulosta).
Kuka tässä nyt on wt:ksi muita nimitellyt? Itsehän sen nyt puheeksi otit. Osa kommenteista perusteluineen kyllä suoraan elämänkoulun takarivistä, sitä ei käy kiistäminen. Mutta kyllä näitä mukavuus turvallisuuden edelle vanhempia on ihan kaikissa sosiaaliluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt on wt:ksi muita nimitellyt? Itsehän sen nyt puheeksi otit. Osa kommenteista perusteluineen kyllä suoraan elämänkoulun takarivistä, sitä ei käy kiistäminen. Mutta kyllä näitä mukavuus turvallisuuden edelle vanhempia on ihan kaikissa sosiaaliluokissa.
No tulkitsin tuon "elämänkoululaisen" "wt:n" synonyymiksi, mutta ilmeisesti onkin sitten eri juttu. Ei tarvitse sen enempää valottaa asiaa.
On hyvä puhua turvallisuusasioista, mutta tuosta haukkumisesta tuskin on apua suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tulkitsin tuon "elämänkoululaisen" "wt:n" synonyymiksi, mutta ilmeisesti onkin sitten eri juttu. Ei tarvitse sen enempää valottaa asiaa.
On hyvä puhua turvallisuusasioista, mutta tuosta haukkumisesta tuskin on apua suuntaan tai toiseen.
Olet varmaan oikeassa siinä, että haukkumisesta ei ole apua, mutta eipä sitä tunnu olevan nätisti sanomisestakaan.
Tämä aihe kuumentaa aina tunteet, mutta mä en jaksa ymmärtää, miten joku viitsii aina lähteä vääntämään vastaan aivan täysiä tosiasioita. Ei ole tilannetta, jossa pienen lapsen olisi turvallisempaa matkustaa kasvot menosuuntaan. Vaikka tätä väitettä perustelisi itse paavi kaikilla maailman törmäytesteistä saaduilla tutkimustiedoilla höystettynä, ei se vaan joillekin mene jakeluun (koska maalaisjärki). Perkele. Sit minä en enää ainakaan jaksa enää sanoa nätisti. Ensin yritän kyllä.
Meillä 2,5v matkustaa naama menosuuntaan päin koska sellainen turvaistuin on, saatiin siskolta jolla jo 8v muksu. Siihen aikaan oli kai eri käytäntö, katsottiin ihan uusia istuimia mutta ei meillä sellaisia rahoja ollut joten otettiin kun ilmaiseksi sai. Ei ainakaan vielä ole sattunut mitään ja toivottavasti ei satu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan oikeassa siinä, että haukkumisesta ei ole apua, mutta eipä sitä tunnu olevan nätisti sanomisestakaan.
Tämä aihe kuumentaa aina tunteet, mutta mä en jaksa ymmärtää, miten joku viitsii aina lähteä vääntämään vastaan aivan täysiä tosiasioita. Ei ole tilannetta, jossa pienen lapsen olisi turvallisempaa matkustaa kasvot menosuuntaan. Vaikka tätä väitettä perustelisi itse paavi kaikilla maailman törmäytesteistä saaduilla tutkimustiedoilla höystettynä, ei se vaan joillekin mene jakeluun (koska maalaisjärki). Perkele. Sit minä en enää ainakaan jaksa enää sanoa nätisti. Ensin yritän kyllä.
Mä kirjoitin tuolla aikaisemmin, että ihmisillä on tietty kapasiteetti arvioida esim. liikenneturvallisuutta. Sille ei siis oikein voi mitään, että toiset eivät ymmärrä, miksi lasta kuljetetaan autossa tietyllä tavalla.
Minä taas olen miettinyt jo pitkään miksi kypärät ei ole pakollisia autoissa. Totuus kuitenkin on että merkittävä osa auto-onnettomuuksissa kuolleista kuolee päävammoihin, joista taas valtaosan kypärä estäisi. Lisäksi auto-onnettomuuksissa loukkaantuneet, joista myös suuri osa selviäisi vammoitta/vähemmin vammoin jos olisi kypärä.
Sinällään siis aika jännä juttu että pyörräillessä kypärän käyttäminen on niin tärkeää ja kypärä kuitenkin estää vain noin 10-20 kuolemaa vuosittain.
Tässä siis mietittävää itse kullekin. Miksi et käytä kypärää autossa?
Ja vielä sen verran että kävelykin on pyöräilyä vaarallisempaa kun suhteutetaan kävelijöiden määrä ja kävellyt matkat päävammoihin loukkaantuneisiin/kuolleisiinkin. Joten tässäkin kävelijät hyötyisivät pyöräilijöitä enemmän kypärän käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä lapsen vieressä olisi tilaa matkustajalle?
Pelkääjän istuimen voi laittaa sitten ihan niin eteen kun saa, niin saatte vähän lisäaikaa uuden auton ostoon. Tai ehkä niin lapsi mahtuisi olemaan koko tarvittavan ajan selkä menosuuntaan siinä autossa joka teillä nyt on eikä tarvetta uudelle sitten olisikaan.
Tuo 10 kk:n ikäinen oli IS:n jutun mukaan turvakaukalossa. Turvakaukaloa ei voi asentaa ohjeiden mukaan kasvot menosuuntaan. En tajua, miten siinä on onnistuttu. Turvaistuimen voi asentaa mallista riippuen kasvot menosuuntaan mutta turvakaukaloa ei.