Vierailija

Eli olen varmaan vuosi sitten ehkä ensimmäisen kerran kärsinyt tällaisesta vaivasta eli saatan alkaa näkemään asioita hieman kauempana "kahtena". Eli jos kävelen vaikka ruokakaupassa, niin en pystyisi välttämättä tunnistamaan jotain tuttua ihmistä kunnolla koska kasvoja ei pysty näkemään niin selkeästi, kasvojen viivat heittelee. Ja joskus jos ihminen sitten lähestyy niin ei se näkö välttämättä siinäkään kohtaan täysin "parannu", paranee paremmaksi ehkä. Jos tuijotan puhelinta niin voi olla, että joudun siirtämään puhelinta lähemmäksi jotta näen tekstit kunnolla.

Tätä ei siis tapahdu usein ja tää häiriö saattaa kestää vaikka puol päivää tai sitten tunnin. Ei kumminkaan jää ns. päälle ettei koskaan ole päiviä ollut putkeen. Ja vuodessa siis tapahtunut varmaan max 5-6 kertaa. Ja yleensä oon yhdistänyt siihen, että oon vaikka koko päivän katsonut tietsikalta jotain sarjoja esim kun on vppäivä ollut eli ei tää oo töissä tai muuten häirinny. Siks en oo rynniny lääkäriin.

Olen kyllä maanantaina menossa lääkäriin muiden asioiden takia ja kysyn tätä varmasti sielläkin. Haluaisin vaan tietää, onko jollain kokemusta asiasta ja voiko tosiaan vaan johtua siitä ruudun tuijottamisesta ja sen jälkeen näkö olisi heikompi sen 6h vaikka? Vai onko oikeesti joku vakavampikin juttu? Aikaisemmin siis ei oo ollut näössä mitään vikaa ennen kuin tää alko silloin n. vuosi sitten.

• ylös 1
  • alas 1

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Voi varmaan johtua monesta asiasta, mutta kävisin kyllä ihan silmälääkärissä perustutkimuksissa. Useimmat silmärairaudet ovat helposti parannettavissa, kun menee jo ensi oireiden ilmaannuttua tutkimuksiin ja tarvittaessa hoitoon.

Jos olisit ikäsi laittanut, niin olisi helpompi miettiä todennäköisyyksiä-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Näkö heikentyy kun ihminen vanhenee. Kyse voi olla ihan siitäkin. Kauheeta hohkaamista että heti on jotain super vakavaa.

Vierailija

Voi olla kyse karsastuksesta. Kerro lääkärillesi, niin voit saada lähetteen silmälääkärille.

Vierailija

Kilpirauhasen epätasapaino voi aiheuttaa ongelmia myös näköaistiin, esimerkiksi kaksoiskuvia.

Vierailija

Suosittelen minäkin silmälääkäriä, mutta itselläni on tuota ollut vuosia, ehkä 40 vuodesta eteenpäin. Ikänäkö olettaisin, mutta en ole minäkään käynyt silmälääkärissä. 

Kai pitäisi, mulla on meinaan ihan todennettukin silmäsairaus, johon olen saanut suonensis. kortisonia muutamaan otteeseen, mutta ihme kyllä, kun johtuu toisesta perussairaudesta, ei silmälääkäri ole katsonut kertaakaan, kuulun siis erik.sairaanhoidon piiriin ja säännölliset kontrollit.

Mutta mene sinä, minäkin menen, kun saan kerättyä voimia ja säästettyä vähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suosittelen minäkin silmälääkäriä, mutta itselläni on tuota ollut vuosia, ehkä 40 vuodesta eteenpäin. Ikänäkö olettaisin, mutta en ole minäkään käynyt silmälääkärissä. 

Kai pitäisi, mulla on meinaan ihan todennettukin silmäsairaus, johon olen saanut suonensis. kortisonia muutamaan otteeseen, mutta ihme kyllä, kun johtuu toisesta perussairaudesta, ei silmälääkäri ole katsonut kertaakaan, kuulun siis erik.sairaanhoidon piiriin ja säännölliset kontrollit.

Mutta mene sinä, minäkin menen, kun saan kerättyä voimia ja säästettyä vähän.

Lisäys.. jos olen edellisenä päivänä katsonut paljon telkkaria tai näyttöä, aamulla on tosi vaikea saada esim. lehden tekstiä teräväksi, vaikuttaa mulla tosi paljon, vaikka telkussa teatteritila päällä ja näyttö kaikkein himmeimmällä, mihin saa.

Vierailija

Ja yksi, joka aiheuttaa noita kaksoiskuvia tai enemmän ehkä voisi kuvailla haamukuviksi tai ääriviivojen tuplaantumiseksi (tai triplaantumiseksi..) on myös keratoconus eli sarveiskalvon kartiopullistuma. Yleensä se kyllä pahenee tasaisesti, eli ei välillä lakkaa. Mulla se kyllä ensin esiintyi tuolleen epämääräisesti, mutten heti tajunnut mennä silmälääkärille.  Siellä kuvauksissa kyllä sen havaitsee ja pääsee hoitoon (ei parannu, mutta edistymistä voidaan hidastaa tai pysäyttää).

Toisaalta voi olla myös vain tavallista hajataittoa/karsastusta, eli älä heti kovin huolestu, vaan käy tarkistuttamassa silmät silmälääkärillä.

Vierailija

Mene silmälääkäriin.
Ja jokainen voisi säätää älylaitteen kirkkaudesta puolet pois, niin ei silmät rasitu. Kokeilkaa vaikka, kirkkautta voi aika paljon himmentää, eikä vaikuta lukemiseen mitenkään.

Vierailija

Ei ole oma kokemus, mutta tuttuni MS-tauti alkoi kahtenanäkemisoireilla. Jos muita oireita ilmaantuu niin ehdottomasti sulkemaan se pois. Pelkästään tuolla oireella se kuitenkin on tosi epätodennäköistä.

Omalla kohdalla voimakas likinäkö ja lievä hajataitto aiheuttaa väsyneenä kahtena näkemistä, mutten tiedä onko se ihan vastaavaa kuin mitä kuvaat.

Kevennyksenä vielä, että humalassa moista on kyllä itselläkin esiintynyt... siitä ei varmaan myöskään ole kohdallasi kyse :P

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo siis olen ihan 23-vuotias, piti se ikä mainita alotuksessa mutta unohtui :D

-ap

Voisi olla ihan vain hajataittoa, joka tietyssä valossa tulee esille, nuorilla harvoin on kaihia. Mutta kyllä sun kannattaa lääkäriin mennä, niin ei jää joku mahdollisesti vaikeampi silmäsairaus diagnosoimatta.

Väsytetyissä silmissäkin voi jotain kaksoiskuvia näyttäytyä, ainakin itselle tulee, kun katson yöllä telkkaria, enkä malta ruveta nukkumaan.

Hajataitto korjataan yleensä silmälaseilla.

Vierailija

Kilpirauhasen vajaa toiminta, kolesteroli, jännitysniska, silmänpohja sairaudet, aivokasvain, verenpaine.

Eli lääkäriin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mene silmälääkäriin.
Ja jokainen voisi säätää älylaitteen kirkkaudesta puolet pois, niin ei silmät rasitu. Kokeilkaa vaikka, kirkkautta voi aika paljon himmentää, eikä vaikuta lukemiseen mitenkään.

Joo itse kyllä laitan kännykän näytön valon useastikin himmeimmälle, ja pimeässä etenkin. Juuri siitä syystä ettei se vaan ärsytä enempää turha valo kun vähemmälläkin näkee.

Infoan tänne jos saan jotain diagnoosia asialle lääkärireissun jälkeen! :)

Vierailija

Itselläni on juuri tuollainen. Kasvoja en tunnista, näen silmät esim kahtena. Toinen silmäni on sopeutumassa. Jonkinlainen silmäpohjarappeuma. Mene nopeasti lääkäriin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo siis olen ihan 23-vuotias, piti se ikä mainita alotuksessa mutta unohtui :D

-ap

Oletko saanut joskus jotain vahvaa lääkettä? Esim syöpälääkettä.

Vierailija

Lähinnä tulee mieleen päänärytön migreeni. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin tuollainen ei kuulu. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.