Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eikö toisen uskoa voisi kuitenkin kunnioittaa, vaikka ei itse uskoisikaan?

• ylös 6
  • alas 10

Kommentit (16)

Vierailija

Miksi sitä pitäisi kunnioittaa? Toki oikeutta harjoittaa uskontoaan lain puitteissa tulee kunnioittaa, mutta mitä ihmeen kunnioittamista uskossa itsessään on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No, miksi muslimeilla on tarve tappaa kristittyjä, ateisteja yms. muita kuin muslimeja?

Vierailija

Ei ateisteilla ole tarvetta pilkata kristittyjä. Sen sijaan joillain ihmisillä on tarve pilkata toisia, ja he keksivät sitten tuolle tarpeelleen tekosyitä, vaikkapa sitten ateismin. Minä olen ollut ateisti 20 vuotta, enkä ole pilkannut kristittyjä tai muidenkaan uskontojen edustajia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, miksi muslimeilla on tarve tappaa kristittyjä, ateisteja yms. muita kuin muslimeja?

Mitä tarkoitat tällä kysymyksellä?

Vierailija

Ei se ole kiinni maailmankatsomuksesta vaan persoonallisuudesta. Joillakin on valitettavasti ajukoppa viritetty niin, että eri tavalla ajattelevaa pitää pilkata ja loukata. Lukekaa tältä palstalta, millaisia ovatkaan kaikki x-puolueen kannattajat tai y-ruoan ystävät tai z-musiikin kuuntelijat.

FN-2187

Kuvittelevat olevansa älykkäämpiä.
En itsekään usko, mutten koe tarvetta pilkata toisten uskontoja.

Kaverilleni ovat vanhemmat tuon tavan opettaneet.

Vierailija

Miksi kristityillä oli tarve aikanaan pakkokristillistää Suomi ja kieltää muut uskonnot ja uskonnottomuus lailla? Miksi heillä oli 90-luvulla tarve leimata esimerkiksi roolipelaajat saatananpalvojiksi ja yhteiskunnallisesti vaarallisiksi yksilöiksi, soitella roolipelaajien vanhemmille, varoittaa heitä, lietsoa pelkoa? Miksi kristityillä on tarve syrjiä seksuaalivähemmistöjä?

Vierailija

Kertoisiko joku esimerkin siitä, miten ateistit ovat pilkanneet kristittyjä?

Kristityiltä olen kuullut mm. että maailmankatsomukseni on väärä, joudun helvettiin jos en muuta mielipiteitäni, että olen osasyy länsimaisen yhteiskunnan alamäkeen, että seksuaalinen suuntautumiseni on syntiä jne. Tämä siitä huolimatta, että olen itse kristitty.

Ateisteilta en ole pilkkaa kuullut.

Vierailija

Pilkka on perinteinen ja tehokas sosiaalisen kontrollin muoto, jolla vähennetään haitallisten ilmiöiden laajuutta ja määrää. Siksi esimerkiksi rasisteja, aviorikkojia, läpimätiä poliitikkoja, liian nuoria naisia vikitteleviä setiä, salaliittoteoreetikoita ja Audi-kaahareita pilkataan. Uskonnollinen taikausko on vielä haitallisempaa kuin mikään noista, joten ihan ymmärrettävää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kunnioitan niin kauan kuin sitä uskoa ei tulla minulle tuputtamaan. 

Jos uskova mummo (tai joku nuorempikin) sulle hallelujan kera tunkee lehtisiä ja lippusia käteen tuolla kadulla, niin ei sun tarvii yleistää että kaikki uskovat niin tekisivät. Ei sun tarvi hyväksyä toisen uskoa, mutta ei silti tarvi hyökätä sanoilla raiveleihin. Parasta hyväksymistä mun mielestä on pitää pää kiinni, jos on vain ilkeää ja pahaa sanottavaa. Kärsivätkö nyt kaikki muut uskovat siitä että joku joskus tuputtaa sulle uskoa?

Minä uskovana en voi hyväksyä kaikenmaailman muita uskontoja, mutta pidän leipäläpeni siitä kiinni. Jos tyrkyttävät mulle lehtisiä, sanon että ei kiitos, mulla on jo oma kotiseurakunta jossa käyn. Jättävät kyllä rauhaan. Ja jos joku alkaa jankkaamaan niin voi toistaa että sanoin jo että ei ja lähtee pois paikalta. Tietysti sellainen "tuputtaminen" on rasittavaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ateisteilla ole tarvetta pilkata kristittyjä. Sen sijaan joillain ihmisillä on tarve pilkata toisia, ja he keksivät sitten tuolle tarpeelleen tekosyitä, vaikkapa sitten ateismin. Minä olen ollut ateisti 20 vuotta, enkä ole pilkannut kristittyjä tai muidenkaan uskontojen edustajia.

Näin juuri on asian laita.

Ylipäätään ihmisten henkilökohtaiset asiat eivät kuulu muille,

t. ateisti kirkkoon kuulumaton jo 45 vuoden ajan.

Q

Mitä pilkkaamisella tarkoitetaan? Kannattaa muistaa että uskonnon kritisoiminen on aivan eri asia kuin yksittäisen uskovan ihmisen pilkkaaminen. Kritisoinnin täytyy olla sallittua asioille. Ja monesti tässä se on vielä ihan hyvä asia, koska uskonnoissa on paljon epäkohtia. Olen kritisoinut uskontoja monesti, mutta en koe sitä pilkkaamiseksi, eikä se sitä olekaan yleisen määritelmän mukaan. Uskontoja en silti lähtisi ikinä kieltämään, koska se loukkaisi esim. itsemäärämisoikeutta.

Vierailija

Kuka ateisti on pilkannut?
Kristityt on ainakin uhkailleet ikuisella kidutuksella ja kärsimyksellä.