Laihdutus ja pienet kalorit, mutta en vaan laihdu.
Moikka! Olen 30-vuotias nainen, 162cm,73kg. Olen nyt yrittänyt laihduttaa laskemalla tarkasti kalorit 1500kcal/päivä. Olo on ollut ihan kamala, mutta paino ei vaan lähde laskuun. Kuinka kauan kestää, että tuloksia alkaa näkyä?
Liikun aika vähän, tavallista kävelyä, kevyttä painojen nostelua. Työni on toimistossa. Pitäisikö energiansaantia ja liikuntaa molempia lisätä? Tuntuu etten edes nyt jaksaisi liikkua pienen kalorimäärän takia.
Kommentit (50)
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti kannattaa siis lisätä liikuntaa ja energiaa, niin paino laskisi?
Mihin olette laihduttaja kalorit painottaneet? Proteiiniinko? Olisiko hyvä, jos liikuntaa esimerkiksi tunnin kuntosali 2x/vko ja proteiinia kuntosalipäivinä vaikka kalorit yht. 2000kcal?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1500 kaloria on aika peruskulutus, joten syöt saman verran kuin kulutat.
Enemmänkin koomakulutus. Painan 6kg vähemmän kuin ap ja kulutukseni ei-liikunnallisina päivinä on noin 1950kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten vähän ihmiset voi syödä! Ite syön n. 2600-2800kcal joka päivä, herkkupäivänä voi mennä enemmänkin.
Oon 175/75 ja aivan normaalipainoisen, terveen ja urheilullisen näköinen. Jos söisin jotain 1500kcal niin en jaksais ees nousta sohvalta ylös. Välillä jos meinaa höttöä tulla kylkiin vähemmän arkiaktiivisuuden tai liikunnan puutteen takia, ni tiputan kalorit 2000-2200kcal ja sillonki meinaa kiukku tulla nälästä.
Syön perusruokaa, käyn salilla 3xvko, HIIT 1xvko, ja muuten kävelylenkkiä koiran kanssa tai satunnaisesti sulkapalloa/uintia. Autoa en omista, joten pyörällä menee matkat.
Ja nuorena kun kilpaurheilin, niin söin varmaan vielä puolet enemmän kuin nyt :D Painoa 68-70kg ja vatsapalkit näky. Esim. mun aamupala saatto olla aivan valtava puurolautanen, raejuustoa, mustikoita, 2 leipää leikkeleineen, 2-3 kananmunaa ja hedelmä. En ees jaksais tollasta nykyään syödä, mutta läskiä mussa ei sillon juuri ollu.
Mun neuvo kaikille naisille: alkakaa syödä! Riittävä ruoka boostaa aineenvaihduntaa ja toimivalla elimistöllä saa syödä PALJON!
Aamen! Tähänhän fitnnesdietitkin perustuu, kun peruskulutusta saadaan nostettua mahdollisimman ylös, niin dieetti sujuu helpommin. Jos syöt 2000kcal tavallisesti, ni dietistä tulee helvetillinen, mutta jos kroppaan uppooo 3000kcal, ni dietistäkin voi selvitä. Sama neuvo kuin yllä älkää kiduttako sitä nääntyvää kroppaa, joka epätoivosesti pitää kaikesta rasvasta kiinni. Antakaa sille polttoainetta niin läskikin palaa
No nuo fitnessdieetit ovat juurikin niitä pahimpia, niiden takiahan monen naisen terveys on mennyt pilalle. Pienellä Googlettamisella löytyy vaikka kuinka paljon juttua noista.
"itselläni silmät aukeni hommaan ja totaalinen luottamus meni kun laskin omat viimisen kisadiettini kalorit ja oli huimat 1000 jolla olisi kk jaksettava kissoihin sekä treenata 10krt vk ja käydä töissä..."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11507678/kokemuksia-fitfarmin-pt-valmen…!
"– Ainoa ajatus oli: en jaksa mitään, en pysty mihinkään, Janni muistelee nyt vuoden takaisia tuntemuksia."
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/fitnessuran_jat…
Just laitoin laskuriin mun eilisen päivän syömiset niin sain 902 kaloria! Enkä laihdu vaikka liikunkin joka päivä. Mun liikkuminen liittyy työhön joka alkaa aamuyöstä joka päivä. Olen hereillä siis aamukolmesta iltayhdeksään ja syöminen ajoittuu hyvin epätasaisesti päivälle. Esim "aamupala" banaani ja kahvikuppi on klo 3.00, toinen "aamupala" n klo 6-7 joka on aina yksi ruisleipä kalkkunasiivulla ja salaatilla, viili ja kahvi. Lounas sit n 10-13 joka on tuorepuuroa marjoilla ja maustamattomalla jogulla ja toinen samanlainen leipä.
Päivällinen/iltapala oli eilen 2munan munakas 3dl kasviksia. Vettä juon vähintään 2l päivässä. Aktiiviranneke huutaa kahden tunnin työnteon jälkeen lepoa. Vesijumppaan kahdesti viikossa, toinen hiit.
Eikä ole sairauksia ym veriarvovammoja. Kilot ei lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan sisällöllä on suuri merkitys, ei pidä tuijottaa vain kaloreihin.
Kuitenkin kannattaa muistaa, että pohjimmiltaan kalori on kalori. Ei ole mahdollista olla laihtumatta jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Muuten tulee rikkoneeksi fysiikan lakeja. Energiaa ei voi tulla tyhjästä!
Kannattaa myös muistaa, että ihmisen keho ei toimi kuin kone.
Oli mikä tahansa. Energiaa ei voi silti tyhjästä taikoa. Aina sen täytyy tulla jostain. Niin kauan kun elimistö kuluttaa energiaa sen energian täytyy tulla jostain. Joko se otetaan ravinnosta tai sitten kehosta itsestään (eli niistä läskeistä).
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti kannattaa siis lisätä liikuntaa ja energiaa, niin paino laskisi?
Mihin olette laihduttaja kalorit painottaneet? Proteiiniinko? Olisiko hyvä, jos liikuntaa esimerkiksi tunnin kuntosali 2x/vko ja proteiinia kuntosalipäivinä vaikka kalorit yht. 2000kcal?
Ap
Ensin lisää vihreitä kasviksia (tms) ja painota proteiinia. Jos vielä on oikeasti paha olo lisää ruokaa vähän. Pidä sama ruokavalio 2kk jotta tiedät että pystyt ja että se toimii. Jos paino laskee, voit halutessasi lisätä liikuntaa 2kk jälkeen (ruokailutottumukset ovat prioriteetti 1). Jos ei laske paino, vähennä 1400kcal asti ja varmista ettei lisää tule liioista herkkupäivistä tms. Tuolla pitäisi kyllä jo ehdottomasti alkaa paino putoamaan, tai sitten ne on laskettu väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Proteiinia syödään vain tarpeen verran, ei enempää. Kalorit saadaan hiilareista ja/tai rasvoista, itse päätät suhteet.
Tuo ylenmääräinen proteiinin syöminen on monella laihduttajalla se virhe.
Vierailija kirjoitti:
Just laitoin laskuriin mun eilisen päivän syömiset niin sain 902 kaloria! Enkä laihdu vaikka liikunkin joka päivä. Mun liikkuminen liittyy työhön joka alkaa aamuyöstä joka päivä. Olen hereillä siis aamukolmesta iltayhdeksään ja syöminen ajoittuu hyvin epätasaisesti päivälle. Esim "aamupala" banaani ja kahvikuppi on klo 3.00, toinen "aamupala" n klo 6-7 joka on aina yksi ruisleipä kalkkunasiivulla ja salaatilla, viili ja kahvi. Lounas sit n 10-13 joka on tuorepuuroa marjoilla ja maustamattomalla jogulla ja toinen samanlainen leipä.
Päivällinen/iltapala oli eilen 2munan munakas 3dl kasviksia. Vettä juon vähintään 2l päivässä. Aktiiviranneke huutaa kahden tunnin työnteon jälkeen lepoa. Vesijumppaan kahdesti viikossa, toinen hiit.
Itselläni on ylläpitokalorit vielä pienemmät. Olen tällä hetkellä lihavuustutkijan hoidossa ja yritän keksiä ratkaisua. Aineenvaihdunta on hidastunut ja ei palaa normaaliksi vaikka söisi enemmän tai liikkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1500 kcal on paljon sellaiselle joka ei liiku. Itse syön 1200-1500 kcal päivässä ja liikutan isoa koiraa 1,5 tuntia työpäivinä ja 2 tuntia vapaapäivinä ja laihtuminen on tosi hidasta eli jotain 1-2 kg/kk.
Syöt liian vähän.
Sellainen ei ole mahdollista. Syö vähemmän, laihdut. Syö enemmän niin et. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kannattaa muistaa, että pohjimmiltaan kalori on kalori. Ei ole mahdollista olla laihtumatta jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Muuten tulee rikkoneeksi fysiikan lakeja. Energiaa ei voi tulla tyhjästä!
Oli mikä tahansa. Energiaa ei voi silti tyhjästä taikoa. Aina sen täytyy tulla jostain. Niin kauan kun elimistö kuluttaa energiaa sen energian täytyy tulla jostain. Joko se otetaan ravinnosta tai sitten kehosta itsestään (eli niistä läskeistä).
Valitettavasti vaan kitudieetillä keho kuluttaa ensimmäisenä lihakset, ei läskejä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä syömistä se tuollainen on? Käytännössä tuossa ei ole rasvaa ollenkaan, tiedäthän että ihmisenkin elimistö tarvitsee rasvaa. Minä saan suuren osan energiastani rasvasta (lähinnä voi, oliiviöljy, ranskankerma, smetana, pähkinät) ja en ole lihava. Olen hoikka mies, noin 173 cm ja noin 66 kg. Teen ruumiillista työtä ja en ajele autolla, vaan polkupyörällä.
Joo en mäkään laihtuis noilla kcal-määrillä, alan laihtuun kun tosta vähennettäisiin 200 kaloria. 1500 on ihan perus kulutus varsinkin pienikokoiselle ja/tai iäkkäämmälle naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä toi 2000 on sulle liikaa vaikka liikkuisitkin. Mulle toimiva resepti oli 1500-1700 hujakoilla kulutus ja kolmasti viikossa kuntosali (juoksumatto, kuntopyörä ja soutulaite). Kolmasti viikossa hikikävelylenkki ja yksi lepopäivä, Hyvä ja tukeva aamiainen, hyvä lounas/päivällinen mutta iltapalaksi ihan vain kevyesti kasviksia. Unohda välipalat ja muut pikkupurtavat, sä et tarvii niitä. Isot hiilarit pois, viljat, pasta, peruna jne. Lihaa, kalaa, kananmunia, juustoa, juureksia ja kasviksia tilalle. Ruisleipää harkiten, pienen palan pari kertaa viikossa.
Alkuun oli hieman hankalaa tottua, mutta 3kk jälkeen meni jo helposti. Vuodessa lähti 18kg ja takaisin ei ole tullut, eikä tule. Syöt fiksusti ja liikut hyvin. Resepti on simppeli. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vaan kitudieetillä keho kuluttaa ensimmäisenä lihakset, ei läskejä.
Mitkä lihakset? Jos ei ole sen mitään urheilua tosissaan treenannut niin mitään menetettävää ei ole.
Lihaskatoa voi estää syömällä riittävästi proteiinia ja rasittamalla niitä lihaksia kuntoilulla. Silloin elimistö pyrkii pitämään lihasmassan ja kuluttamaan ensisijaisesti läskiä pois. Näin pudottaa painoa myös urheilijat jotka valmistautuu kilpailuihin joissa on painoluokat. Yleensä pitävät vähän ylipainoa harjoituskaudella ja pudottavat painon vasta vähän ennen kilpailuja halutun rajan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Proteiinia syödään vain tarpeen verran, ei enempää. Kalorit saadaan hiilareista ja/tai rasvoista, itse päätät suhteet.
Tuo ylenmääräinen proteiinin syöminen on monella laihduttajalla se virhe.
Mitä haittaa sinun mielestäsi siitä on, että korvaa suuren osan hiilihydraateista proteiinilla? Jos ruokavalion kalorimäärä pysyy samana sillä ei ole laihtumisen kannalta mitään merkitystä. Nälkä voi pysyä hiemen paremmin poissa proteiinipitoisella ruoalla kun se on täyttävää.
Liika proteiini ruokavaliossa voi rasittaa munuaisia, mutta ei sillä ole lyhytaikaisen laihduttamisen tapauksessa merkitystä. Ongelma esiintyy lähinnä jollain kehonrakentajilla jotka syö älyttömiä määriä proteiinia vuosikausien ajan. Tavallisen laihduttajan tilanne on ihan toisenlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihmisen keho joutuu pakostakin noudattamaan samoja fysiikan lakeja kuin ne koneetkin.
Ihmisillä varmaan aineenvaihdunta toimii eri tavalla.. inhottavaa kun muut tulee heti sanomaan toisille jonkun 2 lauseen postauksen perusteella että "syöt liikaa/liian vähän" koska ettehän te kuitenkaan tiedä a) todellinen liikuntamäärä (nollataso/sohvis vai paljonkin huomaamatta tulevaa perusliikuntaa) b) osaako se laskea ne kalorinsa oikein c) onko se itselleen (eli myös teille) rehellinen.
Mun peruskulutus on 1200-1500 niinkuin jollain toisellakin ketjussa oli. Jos syön 2000 kcal päivässä alan lihoa, ellen harrasta jotain tosi fyysistä kuntoliikuntaa jolla alan sitten tietty muodostaa lihasta (salilla kun en käy). Kun syön päivittäin 1100-1700 kcal pysyn nykyisessä painossani, koska määrät tasaantuvat viikon/kahden jaksoittain.
Nälkä ei pidä olla. Jos on nälkä=syö lisää, mutta terveellistä! Laatu on tärkeämpää kuin määrä. Vrt: 10 cashewpähkinää ja lasi vettä = 1 teollinen jugurttipikari. Toisen jälkeen mulla on vielä nälkä. Arvatkaa kumman.
Peruskulutus= se mikä menee elintoimintoihin jos makaisit sängyssä koko päivän. Kaikki liike lisää kulutusta: toimistotyö, bussiin käveleminen, kauppakassin kantaminen ja niin edelleen.
Ap:n kokoisen naisen kulutus on n. 2000 kcal per vrk. Jokainen varsinainen liikuntasuoritus lisää tuota määrää.
Itse aloitin Tikis-valmennuksen tuolla 2000 kcal ohjelmalla ja tajusin kuinka olen kitunut liian vähällä ruualla ja väliin jätettyjen aterioiden takia sortunut herkkuhimoissa milloin mihinkin. Nyt ollut mahtavaa kun saa syödä kunnolla niin jaksaa treenatakin eikä tarvi kärsiä ihmeellisiä mielitekoja.
Kaloreilla ei ole merkitystä. Lakatkaa laskemasta niitä jo.
Aamen! Tähänhän fitnnesdietitkin perustuu, kun peruskulutusta saadaan nostettua mahdollisimman ylös, niin dieetti sujuu helpommin. Jos syöt 2000kcal tavallisesti, ni dietistä tulee helvetillinen, mutta jos kroppaan uppooo 3000kcal, ni dietistäkin voi selvitä. Sama neuvo kuin yllä älkää kiduttako sitä nääntyvää kroppaa, joka epätoivosesti pitää kaikesta rasvasta kiinni. Antakaa sille polttoainetta niin läskikin palaa