Kävin Amerikassa katsomassa siskon lasta ja ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin olevani hoikka
Vaikka olen 165cm/82kg. Silti lähes kaikki muut ihmiset olivat minua isompia. Leveyssuunnassa siis. Mikä on syy siihen että lähes kaikki ihmset siellä ovat ylipainoisia?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeampi elintaso, pitkät työpäivät, runsas autoilu, hyvät julkiset liikenneyhteydet, yleinen ilmapiiri on sallivampi, ulkona syöminen eli laittavat hyvin vähän kotiruokaa, pikaruokailu.
Niin... missähän ap on ollut?
Yhdysvalloissa on Helsinkiä suurempia kaupunkeja, joissa joukkoliikenne on olematonta. Edes jalkakäytäviä ei ole omakotitaloalueilla, vaan ainoa kulkumuoto on autoilla sadankin metrin matkat.
Korkea elintaso joka puolella näkyy länsimaissa lähinnä hoikkuutena. Siellä jenkkislummeissa ne lihavimmat ovat kuten muuallakin köyhimmillä alueilla. Onhan Suomessakin lihavuus hyvin eriytynyttä maantieteellisesti.
Ei tarvitse kuin käväistä Munkkivuoren ostarilla versus Itis. Suremmassa mittakaavassa Etelässä hoikimmat -- idässä lihavimmat.
Eli varsin huono analyysi, jota tietysti tyhmät täällä peukuttavat.
Sorry huono sanavalinta -- en tarkoittanut varsinaisia jalkakäytäviä vaan kevyen liikenteen väyliä. Eihän Suomessakaan omakotitaloalueilla usein ole varsinaisia jalkakäytäviä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ihmettelen näitä isot annoskoot ravintoiloissa-juttuja. Minä olen käynyt monta kertaa Yhdysvalloissa ja koskaan ei ole tullut vastaan liian isoa tai edes mitenkään isokokoista annosta. Ihan kaikenlaisissa ravintoloissa olen käynyt.
Itse kun muutin Jenkkeihin 2000-luvun alussa, niin kyllä oli tottumista niihin annoksiin. Tietysti on näitä fine dining -molekyylipiperrysravintoloita, joissa annokset ovat pieniä kuten vastaavat kaikkialla muuallakin.
Hyvä esimerkki: Starbucksin pienimmän kahvin nimi on ”tall”, ei small, ja siinäkin on jo liikaa juomista yhdelle kertaa...
Vierailija kirjoitti:
Korkeampi elintaso, pitkät työpäivät, runsas autoilu, hyvät julkiset liikenneyhteydet, yleinen ilmapiiri on sallivampi, ulkona syöminen eli laittavat hyvin vähän kotiruokaa, pikaruokailu.
USAssa julkaistaan 52 ruokaa ja juomaa kasittelevaa lehtea ja sen lisaksi jokaisessa naistenlehdessa on sivuttain ruokaohjeita joten kylla ruoanlaitosta ollaan kiinnostuneita.
Ruokakaupoissa on hyvat lihatiskit mista saa puhdasta lihaa ja kalaa, eivat lillu missaan oranssissa marinaadissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ihmettelen näitä isot annoskoot ravintoiloissa-juttuja. Minä olen käynyt monta kertaa Yhdysvalloissa ja koskaan ei ole tullut vastaan liian isoa tai edes mitenkään isokokoista annosta. Ihan kaikenlaisissa ravintoloissa olen käynyt.
Itse kun muutin Jenkkeihin 2000-luvun alussa, niin kyllä oli tottumista niihin annoksiin. Tietysti on näitä fine dining -molekyylipiperrysravintoloita, joissa annokset ovat pieniä kuten vastaavat kaikkialla muuallakin.
Hyvä esimerkki: Starbucksin pienimmän kahvin nimi on ”tall”, ei small, ja siinäkin on jo liikaa juomista yhdelle kertaa...
Täällä on ravintoloissa isot annokset, mutta kaikkea ei ole pakko syödä. Voi myös pyytää pienemmän annoksen, tai voi jakaa toisen kanssa. On monta tapaa välttää isoja annoksia, ja ravintoloissakin voi syödä tosi terveellisesti, varsinkin kun valitsee oikean ravintolan. Kaikki ruoka ei ole täällä p*skaa ja lihottavaa, on oma valinta mitä haluaa syödä. Ravintolassa syöminen on kohtalaisen edullista, mutta terveellinen ruoka kaupassa on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa syödä terveellisesti.
Höpsis.
Varaa on syödä koska ruoka halvempaa. Kaikessa on maissitärkkelystä.
Joka paikkaan mennään autolla.
Tässä näitä aluksi.
Siellä on paikkoja, joissa ei lähellä edes ole kauppoja, joissa olisi kunnon ruokaa. Kunnon kauppaan voi olla 20 km matka, eikä se köyhältä niin vain suju. Halpoja pikaruokapaikkoja puolestaan on joka kulmassa.
Onko teille tuttu käsite "American food deserts"?
Sama homma mulla. Asun itärannikolla, olen 166cm ja noin 70kg, ja olen lihavin meidän toimistolla (15 naista).
Sama homma mulla. Asun itärannikolla, olen 166cm ja noin 70kg, ja olen lihavin meidän toimistolla (15 naista).
Tämä siis sille yoiselle itärannikolla asuvalle. Ei täällä paljon ylilihavia näe.
Ei tarvitse mennä amerikkaan asti, ihan kotimaan uimahallin saunaan astuessani tunnen itseni hoikaksi. Terveisin 159cm. ja 50kg.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani mukavasti toimeentulevat amerikkalaiset (nelisenkymmentä hlöä) ovat normaalipainoisia. Harrastavat liikuntaa ja terveellistä ravintoa.
Sori, yksi PhD tekniikan alalta on lihava.
Korkeampi elintaso ei tod selitä.
Asun myös itärannikolla jossa ihmisten juoma on vesi ja syödään todella terveellisesti, käydään päivittäin lenkillä, ja muutama kerta viikossa joogassa ja kuntosalilla. Kaikki kuntolimuodot lanseerataan täällä ennen kuin ne tulevat Euroopan markkinoille. Kävin Suomessa muutama kuukausi sitten ja suomalaiset ovat lihavia ja huonokuntoisen näköisiä. Tosi epäterveelliset ruuat kaupoissa myynnissä, hedelmät ja vihannekset lähes tunnistamattomia. Nuorilla naisilla halvan oloiset hiuspidennykset, överit meikit ja pukeutuminen nuhruista. En ollenkaan muistanut Suomea sellaisena. Ajattelin että Venäjällä on sellaista;/ Takaisin tänne kotiin tulo oli raikas tuulahdus raskaan Suomen reissun jälkeen.
Ainakin New Yorkissa oli hoikkaa ja sporttista sakkia. Aamulla aikasin olivat jo puistossa pt:n kanssa treenaamassa ennen töihin lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä amerikkaan asti, ihan kotimaan uimahallin saunaan astuessani tunnen itseni hoikaksi. Terveisin 159cm. ja 50kg.
*naamapalmu*
Just tästähän tässä olikin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Starbucksin pienin kahvi on short...ja saa myös tavallista eurooppalaistyylistä espressoa jota useat tilaavat. Cappuccinon ja latten saa vaikka kookos tai mantelimaidolla jos haluaa. Makeat kahvilitkut ovat lihaville. laihoille ja terveyttään arvostaville on omat kahvit. Myös Starbucksissa.
Ai niin, Starbucksissa tilaan aina "short cappuccino with two shots and almond milk, please. (Jos tilaa almond cappuccinon niin saa sitä mantelinmakuista siirappia kahviinsa)
Vierailija kirjoitti:
Tätä on jotenkin vaikea käsittää kun jenkkosarjoissa ne kaikki on niin hoikkia.. Jää helposti varjoon se totuus millaista siellä oikeasti enemmistö on. Haluaisin nähdä.
Kaliforniassa valkoiset naiset on yleensä oikeasti hoikkia. Mustat ei. Latinomimmit niin ja näin.
Jossain keskilännessä kukaan ei ole hoikka, paitsi ne vaaleakutriset isotissiset country girlit.
Itärannikolla ja syvässä etelässä en oo käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on jotenkin vaikea käsittää kun jenkkosarjoissa ne kaikki on niin hoikkia.. Jää helposti varjoon se totuus millaista siellä oikeasti enemmistö on. Haluaisin nähdä.
Kaliforniassa valkoiset naiset on yleensä oikeasti hoikkia. Mustat ei. Latinomimmit niin ja näin.
Jossain keskilännessä kukaan ei ole hoikka, paitsi ne vaaleakutriset isotissiset country girlit.
Itärannikolla ja syvässä etelässä en oo käynyt.
Kaliforniassa ja New Yorkissa naiset ovat hoikkia (valkoiset)
Näin viime vuonna elokuvissa dokkarin 1970-luvun New Yorkista. Ihmisiä kaduilla, maanalaisessa jne. Juuri kukaan ei ollut ylipainoinen. Kai silloinkin syötiin pikaruokaa ja sokeria? Mistähän johtuu?
Mikäs itärannikon kokoontumisajo täällä oikein on. Samaan aikaan on vauvapalstalla suomalaisia Amerikan itärannikolta...? Yeah, right! :D
Vihannekset ja hedelmät on kyllä usein todella kalliita, maksavat moninkertaisesti epäterveelliseen ruokaan verrattuna.