Miten hilseestä eroon? Apua!
Olen itsestäni huolta pitävä, aikuinen nainen.
Joka olen kärsinyt melkein koko aikuisikäni hilseestä. Siis päänahkaan tulevasta valkoisesta hilseestä.
Mikä avuksi? Olen jo toivoton. :(
Tummahiuksisena se hilse, vaikka sitä olisi kuinka vähän tahansa, oikein alleviivautuu ja erottuu. En voi pitää hiuksia oikeastaan enää koskaan julkisesti kiinni, koska päänahkaa myöten kiristetyistä tummista hiuksista se hilse erottuu selvemmin kuin auki olevista.
Heti pesun jälkeen tilanne on hyvä, mutta jo seuraavana päivänä hilsettä on taas. Sitä ei ole koskaan niin paljon, että se pöllyäisi olkapäillä, mutta pieniä lastuja näkyy hiusten juurissa. Ja hiuksissa.
Iljettävää.
Mikä auttaa? Ja mikä auttaisi mielellään pitkäkestoisesti?
Olen kokeillut vaikka mitä hilseshampoita ja päänahkaan hierottavia nesteitä, eikä mikään ole tuonut pitkäkestoista apua.
Mikä teitä on auttanut? Mikä avuksi hilseen lopulliseen poistoon?
Kommentit (22)
AP jatkaa:
Mulla myös lievä psoriasis ihan jo sukurasituksena joka näkyy oikeastaan vain talvisin. Iho kuivuu, punottaa, taipeet on kovilla, koko kehoa kutittaa ja syyhyttää kun iho on talvella niin kuiva. Punaisia läiskiä iholla.
Erityisesti talviaika on myös tämän päänahassa olevan hilseen kannalta vaikea, kesäisin hilsettä ei oikeastaan edes huomaa.
Onko sulla psoriaatikkona ongelmana esim. säärikarvatuppien normaalia enempi sisäänkasvaminen ja säärissä olevan nahkan ns. suomuttuminen? Entäpä jalkapohjat? Mun jalkapohjien nahka on irronnut aina ihan omituisesti ja huolellisesta rasvaamisesta huolimatta kuivuu ja rapisee... :(
Mutta mikä tähän hilseeseen auttaisi? Onko olemassa mitään luonnonmukaista apua? En jaksaisi enää tätä jatkuvaa päähilsettä ja toivotonta taistelua sitä vastaan.
Minulla ei ole yhtään hilsettä. Pesen hiukset päivittäin ja suihkutan hiuslakkaa päähän. Ei siis hilseen ripaustakaan vaikka joskus haluaisin, sitä olisi kiva rapsutella.
Itselläni on auttanut apteekista saatava Selukos-shampoo. Myös Nitzoral-shampoosta tai vastaavasta voi olla apua, jos hilseen taustalla on hiiva. Reseptittä saatava kortisoniliuoskin voi rauhoittaa päänahkaa.
Voisi olla hyvä käydä lääkärissä näyttämässä päänahkaa, jos et ole jo käynyt. Esim. psorille, hiivalle tai ekseemalle on kaikille oma hoitonsa.
Apteekista ketokonatsolia sisältävää shampoota ja peset ohjeiden mukaan.
Itsellä oli törkee hilseongelma. Siis sellanen ettei voinu melkein liikkuu missään. Kävin lääkärit ja muut perkeleet läpi ja oli kaiken maailman tahnat ja voiteet. Ei apua kun hetkellisesti. Sit kävi niin että hurahdin syömään terveellisesti. Enkä siis syöny minkään hilseen takia. Mutta kun lopetin leivän syömisen ja juuston jne, niin hilseet kadonnu täysin. Pudotin muutaman kilon painoa et elämänlaatu paranee. yhtäkkii tajusin ettei ole hilsettä. enkä ole käyttänyt enää mitää apteekin kamoja hilseilyyn. Soitin lääkärille ja kysyin voiko olla mahdollista, että ruokavalio vaikuttaa.. Vastasi että tottakai voi olla.
Mulla auttanu vahvat e-epa kalaöljy kapselit ja vahvat maitohappobakteeri tabletit. Loppu se hilseily.. vitamar kalaöljy on tehokas ja lactoseven maitohappobakteerit.
Olen kuullut myös, että Selukos-shampoo voisi auttaa, omaa kokemusta ei ole.
Onko päänahkasi kuiva vai rasvoittuva? Niille on eri hoitokeinot.
Hiero pesun jälkeen etikkaa päänahkaan.
Etikka happamoittaa päänahan, eikä hilsettä aiheuttava hiiva kasva happamassa.
Itselläni auttoi jo heti ensimmäisellä kerralla.
Siis ihan väkiviinaetikkaa, haisee tietenkin, mutta haju häviää nopeasti.
Mulla on myös psori ja ai että, kun pää kutisee ja hilseilee👿. Parhaiten mulla siihen on auttanut ihotautilääkärin määräämä kortisoniliuos. Apteekista liuosta saa myös ilman reseptiä, mutta se ei ole niin tehokasta.
Miten sitruunamehulla peseminen? Vaihtoehto etikalle?
Sim system 4 sarja
Varsinkin
https://www.sokos.fi/fi/sokos/system-4-t-climbazole-scalp-tonic-hiuspoh…
Itse pystyin lopettamaan reseptikortisonin
Myös apteekit myy
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varautua kirvelyyn eikö se hajukaan ole mitenkään miellyttävä.
Silmien suojaaminen ja roiskeiden välttäminen pitää myös muistaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmien suojaaminen ja roiskeiden välttäminen pitää myös muistaa!
Ei kirvele, jos päänahka on ehjä. Pienissä nirhamissa vai hetken kirpaisu.
Haju häviää viimeistään hiusten kuivuessa.
Etikkaahan käytetään hajujen neutralisoimiseen.
Tippapullosta kun tiputtaa päänahkaan ja samalla hieroo sormilla, niin ei mihinkään roisku.
Etikka parantaa myös lievät varvasvälien sieni-ihottumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmien suojaaminen ja roiskeiden välttäminen pitää myös muistaa!Ei kirvele, jos päänahka on ehjä. Pienissä nirhamissa vai hetken kirpaisu.
Haju häviää viimeistään hiusten kuivuessa.
Etikkaahan käytetään hajujen neutralisoimiseen.
Tippapullosta kun tiputtaa päänahkaan ja samalla hieroo sormilla, niin ei mihinkään roisku.
Etikka parantaa myös lievät varvasvälien sieni-ihottumat.
Mulla kirveli. Ja pahasti.
Lisäksi ei edes auttanut hilseeseen, päinvastoin. Ne hilsekohdat ikään kuin työntyi ulospäin entisestään. Eli tuntuivat päänahassa sellaisina rypäksinä. Lisäksi päänahka alkoi punottaa hiusrajoissa.
Olen kärsinyt hilseestä 3 vuotta, kutinaa ei ollut, mutta kellertävät paksut läikät päänahalla. Lyhyt tukan leikkaminen auttoi, Ketokonazol shampoot sentään ei, tai ainakin hyvin vähän. Luultavasti niiden jatkuvasta käytöstä Malassezia kannasta tuli resistivinen. Lääkäreistä ei ollut apua, Nizoral shampoota osaan ostaa itsekin.
Olen vihdoin päässyt eroon ainakin pahasta hilseilystä. Pienet hiukkaset silloin tällöin lentävät jos rapsutan päätäni.
TÄSSÄ OMA KEINONI, se saattaa olla erilainen teidän tapauksessa, joten analysoikaa itse omaa ihotyyppiä ja komplikaatiofaktorieita kuten diabeetti, aineenvahduntataudit tms.
- POISTIN kaikki mahdolliset rasvat jotta Malassezia hiivasieni ei pääsisi niitä hyödyntämään kasvussa.
- POISTIN kaikki mahdolliset sokerit, jotta hiivasieni ei käyttäisi niitä energian lähteenä
- POISTIN kaikki hiivaa sisältävät ruoka-aineet: leipä, koti-kalja, olut, viini, banaanit, jotkut muut hedelmät ja vihannekset. Esim. kaali ja maissi sisältävät hiiva yllättäen. Tomaatteja myös suositellaan poistamaan Malassezia tapauksissa, mutta minä itse jatkan syödä niitä pienissä määrin.
- Esimerkki ruokavalio mitä olen laatinut itselle: kurkkuja, salaattilehteja, vähän tomaatteja, hiivaton leipä, kalkkuna, vähärasvainen kana, porrkana, appelsiinia, probiotic yoghurtteja.
- SYÖN VALKOSIPULIA päivittäin. Tämä lienee tehokas luonnon lääke hiivasieniä vastaan. Googlettakaa itse garlick vs yeastbacteria. Valkosipulista puristettua mehua olen myös kokeillut ulkoisesti päänahalle, sekoitin sitruunamehun kanssa kun luin että hiivasieni ei tykkää happamuudesta. Tämä toimii myös, mutta valkosipulin syöminen on tehokkaampi, se tuntuu toimittamaan valkosipulin vaikuttavia aineksia verenkierron kautta pidempään aikaan kuin ulkoisesti käytettynä ja myös pääsee kaikkiin rasvaisiin paikkoihin kehollani kuten kulmakarvoihin, viiksialuelle, rintaalueelle jne.
Toivottavasti tästä on apua, anteeksi huono kieli, kun en ole syntyperäinen suomalainen.
Kokeile eri hilseshampoota itselleni head and shoulders on ollut ainoa sopiva.
Hiero kookosöljyä päänahkaan ja odota vähintään 15 min ennen kuin peset pois. Kookosöljy lähtee helposti pois normi shampoopesulla, eikä jää tahmeita jäämiä niin kuin useimmista muista öljyistä.
Noin ruokalusikallinen riittää, eikä sitä öljyä tarvitse sulattaa (vaikka jotkut niin ohjeistavat) koska ihan jo kädenlämpö sulattaa sen.
Suosittelisin että käytät öljyä joka toinen kerta kun aiot käydä suihkussa, mutta tämän voi tehdä myös vaikka joka päivä.
Minulle ei tule hilsettä jos kuivaan hiustenkuivaajalla hiuksia pesun jälkeen. Siihen pisteeseen saakka että tuntuu kuivahkolta ja usein viileällä puhalluksella ettei kuivata latvoja liikaa.
Jos jätän päänahan märäksi niin saattaa seuraavana päivänä hilseillä, ja jos jättäisin päänahan märäksi ja kiinnittäisin hiukset ponnarille, niin valtava kutina ja hilseily hetken päästä. Luin tuosta joskus jostain ulkomaisesta kauneuslehdestä ettei hiuksia saisi laittaa märkänä kiinni koska päänahka saattaa alkaa pukata hilsettä helpommin kun se jää muhimaan, olin yllättynyt koska tuo oli sattunut minulle vain viikkoa aiemmin.
Mulla psori ja sama ongelma. Aina tota hiton hilsettä kaikkialla.