Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaanmatka "äidiltä salaa"

Vierailija
17.01.2018 |

Osaisko joku täällä sanoa mielipidettä mun ongelmaan?

Oon 20-vuotias ja asun vielä toistaiseksi äitini luona, jolle irti päästäminen on ollut vähän hankalaa (muutin hänen luo kokoaikaisesti vasta 15-vuotiaana). Äiti ottaa ihan kamalasti stressiä vaikka matkustaisin vain Suomen sisällä. Puhumattakaan siitä miten pari vuotta siten stressasi, panikoi ja hössötti KUUKAUSIA kun kävin ulkomailla parin päivän reissulla kaverin kanssa.

Ollaan nyt poikaystävän kanssa puhuttu että lähdettäis enskuussa johonkin noin viikoksi. Töistä oon sopinut jo vapaan ja äidinkin kanssa sopinut että en ole tänä aikana kotona. (Hoitaa mun koiraa sitten sen ajan, myös minä hoidan lemmikit äidin reissujen ajan.) Luulee nyt ilmeisesti, että pysyn jossain lähettyvillä.

Nyt kaipaisin mielipidettä siihen että kerronko reissusuunnitelmista ja tiedän että äiti tulisi stressaamaan kamalasti vai annanko tulla shokkina, laittaa viestiä periltä tai antaa nähdä fb-päivityksestä? :D Ei ole kokonaan mahdollista pimittää, enkä haluaisikaan valehdella.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielipiteeni on se, että annat nyt ymmärtää, että lähdet jonnekin pienelle reissulle (kuten olen tehnytkin) ja vaikka lentoasemalta laitat viestin, että minne matkustat. Siihen samaan laitat, ettet kertonut tarkemmin aikaisemmin, kun sinä äiti rakas otat niin kovasti stressiä tämmöisistä, halusit säästää etukäteen häntä huolelta. Ja sitten lupaat laittaa viestejä matkan varrelta ja ilmoittaa kun olet taas vaikka kentällä siellä kohteessa palaamassa kotiin. Meillä äideillä on tosiaan joskus vaikeuksia näissä asioissa, mutta kun nätisti sanoo ja vähän vieroittaa niin kyllä se siitä. Olet varmasti hyvä tytär kun ylipäätään ajattelet asioita äitisikin kannalta. Minä olen vähän äitisi kaltainen hössöttäjä, joten luulen tietäväni jotain asiasta ja minuakin on vieroitettu lapsistani tähän tapaan ystävällisesti ja olen jotain jo oppinutkin. 

Vierailija
2/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot vasta viime tipassa vaikka lentokeltältä. Sanot heippa ja kerrot että suljet vaikka puhelimen lennon ajaksi tai jotain. Tuskin jaksat kuunnella äitisi kitinää ja huolta seuraavien viikkojen aikana ennen reissua, jos sen menet nyt sanomaan. Peruu vielä koiranhoidot tms. Olet kuitenkin täysi-ikäinen ja päätät omista asioistasi, vaikka äitisi luona majailetkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äitisi sallii alle 25-vuotiaan henkisesti kehittymättömän lapsen edes pitää ns. poikaystävää?

Vierailija
4/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yrittäisin vältellä aihetta niin pitkään kuin mahdollista ja vasta vähän ennen lähtöä kertoisin. Jäisi se hössöttäminen sitten vähemmälle. Tietysti, jos kysyy, niin kertoisin. 

Vierailija
5/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten äitisi sallii alle 25-vuotiaan henkisesti kehittymättömän lapsen edes pitää ns. poikaystävää?

Heh

Vierailija
6/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot etukäteen ja sanot että turha huolehti, sillä osaat kyllä hoitaa asiasi. Ei ole oikein pimittää läheisiltä asioita, varsinkaan jos hän vielä hoitaa koiraasi jne.Vanhemmankin pitää oppia luottamaan lapseensa.

Vierailija
7/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin viikkoa tai paria päivää ennen matkaa. On reilua ilmoittaa ulkomaanmatkasta, koska äitisi jää huolehtimaan koirastasi. Muussa tapauksessa homma ei kuuluisi äidillesi lainkaan ja voisit tyyliin lähettää postikortin lomakohteesta. 

Vierailija
8/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko asunut eron jälkeen isän luona, vai miksi muutit äidille 15 vuotiaana? Vai oletko ollut huostaan otettuna tms.?

Jos taustalla on vaikka huostaanotto siksi että äitisi ei ole pärjännyt kanssasi ja olet tehnyt teininä typeryyksiä, niin huolestuminen on aika perusteltua ja ehkä myös aiheellista.

Vierailija
9/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois äitisi luota. Vain siten tuollainen sairas stressaaminen loppuu AIKUISEEN lapseen.

Vierailija
10/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut otettuna huostaam tms, vaan vanhemmat olleet erossa ja käytännön syistä asuin isällä. :) Nyt omilleen muuttaminen alkaa olemaan ajankohtaista, mutta ei ennen reissua.

Helpointa voisi tosiaan olla laittaa kentältä viestiä ja luvata ilmoitella itsestään, mutta se tuntuu jotenkin vähän epäreilulta ja voisi pahoittaa äidin mielen.

Toisaalta jos kertoisin jo pari päivää ennen, niin iskisi siksi ajaksi kauhea stressihössötys. :(

Ap

Vierailija
11/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut otettuna huostaam tms, vaan vanhemmat olleet erossa ja käytännön syistä asuin isällä. :) Nyt omilleen muuttaminen alkaa olemaan ajankohtaista, mutta ei ennen reissua.

Helpointa voisi tosiaan olla laittaa kentältä viestiä ja luvata ilmoitella itsestään, mutta se tuntuu jotenkin vähän epäreilulta ja voisi pahoittaa äidin mielen.

Toisaalta jos kertoisin jo pari päivää ennen, niin iskisi siksi ajaksi kauhea stressihössötys. :(

Ap

Kyllä se äiti ajattelee asiaa, kun ilmaiset noin, ettet halunnut huolestuttaa häntä etukäteen pitkää aikaa ja kuitenkin annat sen informaation, joka on tärkeää samassa taloudessa asuvien kesken välittääkin. laita vielä vaikka, että jutellaan näistä, kun palaat ja sitten kerrot hänelle, että sinuakin ahdistaa se huolehtiminen, sillä olet vastuullinen, fiksu ihminen ja pärjäät kyllä. 

Vierailija
12/12 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvamiseen kuuluu vastuunottaminen. Siksi sun olisi hyvä kertoa ajoissa ja rehellisesti suunnitelmistasi. Äidille se voi olla kova paikka, mutta sitten voit muistuttaa häntä siitä, että olet nyt ihan oikeasti itsenäinen ja vastuullinen aikuinen. Lisäksi olet muuttamassa muutenkin pois kotoa. Älä riitele, älä kiukuttele, ole ainakin itse itsenäinen. Älä myöskään syyllistä häntä omista tunteista, mutta pysy tiukkana sen suhteen, että sulla on nyt oma elämä.