Kolmasluokkalainen ei tajua murtolukuja
Viime viikolla kolmasluokkalaisella alkoi murtolukujen opiskelu. Olen yrittänyt opettaa iltatolkulla aihetta, mutta ei tajua yhtään. On totaalisen ulalla koko aiheesta. Vaikka piirrän ympyröitä ja neliöitä ja jaan niitä osiin, ei tajua mikä on esim. kolme neljäsosaa. Ei ymmärrä, jos jaan ympyrän neljään osaan, mikä siitä on yksi osa. Tähän asti matikka mennyt todella hyvin.
Onko muille kolmosille tuo vaikeaa?
Mitä enää voi tehdä, että oppisi? Joka ilta opiskeltu kotona 2 tuntia, olen selittänyt, piirtänyt, näyttänyt, ym. Mikään ei auta.
Kommentit (45)
Minä olen aikuinen enkä tajua mitään laskemisesta. En murtoluvuista tai kertotauluista. Ahkerasta opettelusta huolimatta laskut ei vaan jääny koskaan päähän.
Legot on hyvä idea. Kiitos.
Onko tuo ylipäänsä vaikea aihe, vai eikö oma lapseni vaan tajua?
Meillä kenelläkään lapsista ei ole ollut kouluaineiden kanssa ongelmia. Ovat myös sosiaalisesti taitavia. Onneksi meillä.ei ole ollut tuollaisia ongelmia koskaan. Ihanaa olla filsujen lasten äiti!
Käytä konkreettisia esimerkkejä. Puhu vaikka pizzasta. Jos syöt yhden neljäsoasan, paljonko jää? Koko pizza on 1/1, puoli pitsaa on 1/2 jne. Murtoluvut ovat haastavia monille aikusisillekin.
Ope
No helppoa kuin mikä: kerrot vain, ettei murtolukuja voi lisätä tai vähentää toisistaan, jos ei ole sama nimittäjä, se alempi luku. Nimittäjä on nenä ja osoittaja otsa, näin ne tulevat tässä järjestyksessä.
esim. 1/6 + 1/5 ei onnistu, joten täytyy miettiä miten nimittäjät saadaan samoiksi: no kerrotaan luvut nimittäjien tuloilla eli 5 ja 6. silloin meillä on uudet luvut jotka ovat täsmälleen arvoiltaan sama edellisten kanssa, eli 5/30 + 6/30 = 11/30, ja tässä oikea vastaus.
Tulosta pari pitsan kuvaa ja leikkaa ne osiin. Pitsan avulla hahmottaa helposti mitä yksi ja yksi neljäsosaa tarkoittaa.
Mutsi ei ole koskaan tajunnut murotolukuja, eikä ikinä opi tajuamaan. Jos leiontareseptissä on ohje että lisää jauhoja 3/4 desiä, niin hänellä ei ole mitään käryä että paljonko niitä jauhoja pitäisi laittaa, voi mennä vajaa desi tai voi mennä neljä desiä. En käsitä miten se voi olla niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No helppoa kuin mikä: kerrot vain, ettei murtolukuja voi lisätä tai vähentää toisistaan, jos ei ole sama nimittäjä, se alempi luku. Nimittäjä on nenä ja osoittaja otsa, näin ne tulevat tässä järjestyksessä.
esim. 1/6 + 1/5 ei onnistu, joten täytyy miettiä miten nimittäjät saadaan samoiksi: no kerrotaan luvut nimittäjien tuloilla eli 5 ja 6. silloin meillä on uudet luvut jotka ovat täsmälleen arvoiltaan sama edellisten kanssa, eli 5/30 + 6/30 = 11/30, ja tässä oikea vastaus.
En nyt tarkkaan tiedä, mitä kolmoset murtoluvuista opettelee, mutta missään tapauksessa ei mitään semmoista kannata selittää, mitä ei vielä tarvita, jos ei peruskäsitteestä saa edes vielä kiinni.
Yleisesti ottaen murtoluvut on monille hankalia ainakin alussa.
Lapsesi taitaa olla erityislapsi. Onnea ja menestystä vaan....
Leikkaa pahvista teille erilaisia ”pizzoja” ja kakkuja, mikäli ei matikan kirjan mukana ole tullut. Niillä on helppo havainnollistaa. Sellainen kauppa kuin ELLI early learning niin sieltä saa myös kaikkia havainnollistamisvälineitä tilattua, mutta tässä kohtaa varmaan sujuis ihan hyvin se itse askartelu. Tiedoksi vaan jos tulee isompia ongelmia, itse olen tilannut sieltä mm. kymmenjärjestelmäsarjan, kun lapsi ei hahmottanut isompia lukuja.
Opettajaan yhteyttä jos huolia, lapsi voi tarvita tukea opiskeluun.
Vaihtoehtoisia opiskelumetodeja, kuten vaikka nuo mainitut legot. Yritä myös ottaa murtoluvut osaksi arkea (esim. jos vaikka tilaatte pizzaa niin miettikää ottamienne palojen kokoa murtolukuina tai leivotte jotain yhdessä niin miettikää ohjeessa mainitut määrät murtolukuina). Eli siis yritätte spontaanisti saada lasta innostumaan murtoluvuista sen systemaattisen opiskelun lisäksi. Mites koulussa tukiopetuksen mahdollisuus? Tai itse hankittu yksityisopetus? Onko lapsella muita oppimisvaikeuksia, esimerkiksi hahmotuksen kanssa?
Jos lohduttaa niin riittää niitä aikuisiakin jotka eivät murtoluvuista ymmärrä. Esim. muistan lukeneeni että Jenkeissä kilpaileva yritys haastoi quarter pounder-hampurilaisen 1/3 pounderilla, mutta eivät menestyneet koska jenkit eivät kertakaikkiaan käsittäneet että 1/3 on määrältään isompi kuin 1/4.
Vierailija kirjoitti:
Jos lohduttaa niin riittää niitä aikuisiakin jotka eivät murtoluvuista ymmärrä. Esim. muistan lukeneeni että Jenkeissä kilpaileva yritys haastoi quarter pounder-hampurilaisen 1/3 pounderilla, mutta eivät menestyneet koska jenkit eivät kertakaikkiaan käsittäneet että 1/3 on määrältään isompi kuin 1/4.
Tai sitten third-pounder on vaan tyhmän kuuloinen nimi.
Niinpä. Eräälle takavuosien juoksijasuuruudelle kilpailunjörjestäjät tarjosivat 1/4 lipputuloista palkkioksi. Ei käynyt, hän halusi 1/5.
Murtoluvut vaativat oman hoksaamisensa.
Täällä muutamat ovat jo sanoneet että tuottaa myös joillekin aikuisille vaikeuksia.
Nämä asiat voivat loksahtaa paremmin vuoden tai kahden päästä, jos nyt on vaikeaa.
Tällä menolla kolmasluokkalaiset ei 10v päästä tajua mitään muuta kuin, että pitäöä etsiä netistä hakusanalla.
Aivan sama mitä niiltä kysyy niin omaa tietoa tai ajattelua ei ole.
Voin kertoa, että jopa joillekin yliopistossa matematiikkaa opiskeleville murtoluvut tuottavat vaikeuksia. Ei se silti sitä tarkoita, että niitä ei olisi syytä treenata nyt. Täällä onkin annettu hyviä vinkkejä, esim. nuo pahvista leikatut pizzat ja niiden osat ovat minusta oikein hyviä. Aloittakaa mahdollisimman yksinkertaisesta, eli ensin vain leikkaatte yhden pizzan kahteen, toisen kolmeen, kolmannen neljään ja neljännen viiteen osaan. Vasta siinä vaiheessa, kun lapselle on niiden avulla täysin selvää, mitä 1/2, 1/3, 1/4 ja 1/5 tarkoittaa, siirry eteenpäin ja miettikää (vasta) sitten esim. käsitteitä 2/4 ja 3/5. Leikkikää jälleen näillä tarpeeksi pitkään, kunnes sitten voitte katsoa, että vaikka 1/5 + 2/5 = 3/5.
Vasta, kun nuo kaikki ovat kunnolla hallussa, kannattaa huomata, että oikeasti 1/2 onkin ihan yhtä suuri pala pizzasta kuin 2/4. Älkää edetkö liian nopeasti. Jos lapsella on vaikeuksia näissä, niin hän menee vain sekaisin, jos yrittää ottaa liian monta asiaa yhdellä kertaa.
Yliopistonlehtori
En tajunnut murtolukuja myöskään heti tai edes kohtuullisessa ajassa, jäi vaan mieleen kun opettaja suuttui, haukkui tyhmäksi sekä kysyi miksen voi olla kuin luokkamme poika :D Poika oli toki lukihäiriöinen huligaani joka ei pärjännyt muissa aineissa, mutta ainakin osaa matikkaa niin mitä väliä! Sitten haahka kyllä kehui ja paskoi hunajaa kun voitin matikkakilpailun.
Olin silloin ja olen edelleenkin tosi hidas hahmottamaan uusia käsitteitä. Kriisit oli 3. luokalla murtoluvuissa ja 7. lk kun otettiin kirjaimet laskuihin. Lukion pitkä matikka olikin sitten yhtä kriisiä. Lapsesi saattaa omistaa matikkapäätä, mutta se ei luultavasti ole nopea ja luonnostaan lahjakas matikkapää.
Kokeile saman kokoisilla lego- palikoilla. Tee neliö ja hajoita se osiin