Mikä olisi hyvä korvaus miehelle tässä tilanteessa?
Oon siis muuttamassa miehen luokse keväällä. Hän omistaa isohkon omakotitalon, josta maksaa vielä pienehköä asuntolainaa, sekä remonttilainaa, sekä tietysti muut kustannukset.
Minä olen tähän asti asunut vuokralla, ja maksanut asumiskustannuksia 450€ noin.
Miehellä on myös kolme lasta, jotka asuvat talossa kukin mitenkin. Yksi on vuoroviikoin, toinen on minimissään joka toinen vkl mutta arkenakin kun haluaa ja kolmas on yleensä vain joka toinen vkl.
Ennen yhteenmuuttoa olemme maksaneet suurinpiirtein puoliksi kaiken yhteisen tekemisen, ravintolassa, matkoilla ym. Kauppareissullakin olemme yrittäneet tasata korit noin puoliksi. Jos olemme ostaneet ruokaa koko perheelle viikonlopuksi niin minä olen maksanut jotain ja mies suurimman osan.
Kommentit (11)
Vinkki: Sopikaa kaikki yksityiskohdat ennen muuttoa, kirjatkaa vaikka paperille niin ne sitten muistaa.
Paras ratkaisu olisi että ostaisit puolet tuosta ok-talosta niin saisit kerrytettyä itsellesi omaisuutta. Tämä vain siinä tapauksessa että parisuhde on jo kauan ollut ja tunnette kunnolla toisenne. Koska talossa asuu myös miehen lapsia niin ehkä mies voisi maksaa hieman enemmän yhteisistä ruokakuluista, sähköstä, vedestä kuin sinä. Mutta niin että et loisi tuossa talossa etkä toisaalta anna tulle itsesi kusetetuksi miehen puolelta.
ps. en ole koskaan asunut naisen kanssa yhdessä.
Miksi täytyy muuttaa yhteen? Eikö elämä olisi paljon helpompaa nyt niin raha-asioiden kuin kotitöidenkin suhteen, kun ette asu yhdessä? Mielestäni tulette aiheuttamaan turhia riitoja tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täytyy muuttaa yhteen? Eikö elämä olisi paljon helpompaa nyt niin raha-asioiden kuin kotitöidenkin suhteen, kun ette asu yhdessä? Mielestäni tulette aiheuttamaan turhia riitoja tulevaisuudessa.
Samat sanat! Mielestäni tuo tilanne olisi ihan karmea ja itse en lähtisi edes keskustelemaan koko sotkun järjestämisestä.
Asumiskukut ja ruuat puoliksi (muut paitsi lainan lyhennykset,miksi maksat jostain mikä ei kerry sinun omaisuudeksi?).Tietysti voit ostaa osuuden talosta .
Karvalompsalla kuittailet pikkuhiljaa oman osasi asumiskuluista.
sinkkumies83483 kirjoitti:
Vinkki: Sopikaa kaikki yksityiskohdat ennen muuttoa, kirjatkaa vaikka paperille niin ne sitten muistaa.
Paras ratkaisu olisi että ostaisit puolet tuosta ok-talosta niin saisit kerrytettyä itsellesi omaisuutta. Tämä vain siinä tapauksessa että parisuhde on jo kauan ollut ja tunnette kunnolla toisenne. Koska talossa asuu myös miehen lapsia niin ehkä mies voisi maksaa hieman enemmän yhteisistä ruokakuluista, sähköstä, vedestä kuin sinä. Mutta niin että et loisi tuossa talossa etkä toisaalta anna tulle itsesi kusetetuksi miehen puolelta.
ps. en ole koskaan asunut naisen kanssa yhdessä.
Kuka haluaa elää elämää jonkun kirjallisen paperin mukaan? En minä ainakaan, mut onnea vaan sitten teille.
Onko miehellä muksut jo kolmelle eri naiselle?
Miksikö muutan? No koska rakastan miestä ja haluan jakaa arkeni hänen kanssaan, myös hänen lastensa kanssa. Viihdyn talossa ja seurustelua sen verran jo takana että tunnen hänet ja lapsensa jo hyvin.
En aio ostaa puolta talosta vielä, tulevaisuudessa varmasti.
Ja en tiedä miten tämä tähän kuuluu, mutta miehellä on lapsia kahdelle äidille.
Ap
Maksat tietenkin 1/5 asumiskustannuksista -pari ei tarvitsisi noin isoa taloa, joten sinua ei voi velvoittaa maksamaan lasten asumista.
Kustannukset asumisesta puoliksi. Lainan lyhennykset, sähköt, vakuutukset, vesimaksut.
Ruokakuluista noin äkkiä,arvioiden kolmasosa, riippuen siitä, kuinka yhteneväiset ravintotottumuksenne ovat. Kalliimpaa haluava maksaa enemmän :-)
Molemmat maksavat omat autokulunsa tai jos yhteinen, kulut puoliksi.
Jos osallistut lainan maksamiseen suurella osuudella, älä tee avioehtoa, sillä eron sattuessa sinulle kuuluu puolet tönöstä.
Jos lainaa on jäljellä vain hieman (alle 10000) on oikeudenmukaista tehdä avioehto, ellei muuta omaisuutta suuremmin ole.
Onnea.