Seksuaalinen hyväksikäyttö - vertaistuki
Olen hakeutumassa terapiaan lapsuuden traumojen vuoksi. Terapian ohella olen ajatellut osallistua vertaistukiryhmään.
Avoin ryhmä kuitenkin epäilyttää.
Sinnehän voi tulla kuka tahansa sadisti hakemaan mielihyvää kuullessaan traumakertomuksia ja pahimmillaan saada uuden uhrin.
Onko kellään kokemuksia vertaistukitoiminnasta seksuaalista hyväksikäyttöä kokeneille? Onko siitä apua vai kannattaako pysyä vaan sen oman traumaterapeutin hoidossa?
Kiinnostaisi yksi ryhmä mutta olen tosi epäileväinen.
Kommentit (4)
Olen ollut suljetussa ryhmässä, jossa meitä oli 9 naista, aina 17-vuotiaasta yli 50-vuotiaaseen. Ja kaksi ammattitaitoista vetäjää.
Ennen ryhmään pääsyä oli haastattelu. Järjestäjänä Setlementti yhdistys. Ryhmä oli todella TODELLA hyvä. Tapaamisia oli yhden kevätkauden, ja myöhemmin vielä seurantakokootuminen. Kerran viikossa kaksi ja puoli tuntia illassa.
Oli keskustelua, psykodraamaa yms. Me ryhmäläiset tulimme hyvin läheisiksi toisillemme, ja meillä kaikilla oli valtavasti yhteistä. Osan heistä hyväksikäyttöhistoriasta tiedän enemmän, osa ei kertonut tarkemmin, eikä sitä kyselty. Kaipaan ryhmää vieläkin, tuntui että vihdoin sai sen kaipaamansa "perheen". Sen oikean aidon tuen ja läheisyyden mitä mistään muualta ei saa. Ryhmän tarkoitus ei ollut rypeä kauhukokemuksissa ja vertailla kenellä pahinta. Tarkoitus oli auttaa toinen toisiaan löytämään välineet asioitten käsittelyyn, yli pääsemiseen ja parhaaseen mahdolliseen elämään.
Jos sinulla on mahdollisuus päästä oikean traumaterapeutin vetämään ryhmään, asialliseen ja suljettuun, mene mukaan!
l
Setlementin toiminta tampereella on tällä hetkellä ainoa toimiva vertaisjuttu suomessa. Tukinaisen ryhmäkin on lakkautettu.
Jos vain saat yksityiskäyntejä traumaterapeutille, toki kannattaa käyttää kaikki apu. Monia traumoja voidaan käsitellä kollektiivisesti, mutta juuri hyväksikäyttötraumojen yksityiskohtia ei voi kertoa joten vaitiolovelvollinen kuulija on arvokas.
Itse en tuollaisessa tilanteessa varmaan menisi avoimeen ryhmään. Eikö tuollainen ole niin kipeä asia että siitä ei halua puhua ainakaan useille...
Etsi suljettu ryhmä. Vertaistuki on aina hyvä asia.