Onko sinulle tehty HPV-testi?
Tällainen testi on ilmeisesti nykyään olemassa, vastaa vähän PAPA-koetta eli sivellään irtosolunäytteenä. Onko kenelläkään kokemusta tästä? Miksi testi on tehty ja missä?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, erityisesti siksi, että minulta on hoidettu joskus HPV:n aiheuttamia solumuutoksia. Olen ollut vuosia oireeton ja olisi mielenkiintoista tietää, olisiko testin tulos kuitenkin positiivinen.
Minullakin oli kymmenen vuotta sitten HPV:n aiheuttamia syövän esiasteita, jotka hoidettiin. Pari vuotta sitten gyne otti ton testin ja se oli negatiivinen. Olin ajatellut, että virus olisi mulla aina, mutta ehkä mulla oli/on virus, mikä ei testissä näy.
Se hyöty testistä oli, että sen jälkeen jotenkin relasin, enkä ole enää murehtinut niitä hoidettuja syövän esiateita. Päätin sen jälkeen, että se että syön terveellisesti, harrastan liikuntaa enkä polta tupakkaa, saa riittää syövänehkäisyksi, että turha mun kantaa huolta ja pelätä esiasteiden uusivan. Ainakaan testin mukaan mulla ei ole niitä pahimpia syöpää aiheuttavia viruksia.
mulle on tehty se testi kahdesti. Toisen kerran 2000-luvulla kun papassa oli toistuvasti muutoksia - testin jälkeen sanoivat, että kun ei ole korkean riskin viruksia, nämä muutokset eivät tule muuttumaan pahanlaatuisiksi, eikä niille sis tarvitse tehdä mitään. Toisen kerran viime kesänä osana ikäkausijoukkoseulontaa - moni kunta on kuopunut papa-joukkoseulonnoista ja korvannut ne virustutkimuksella.
HPV ei ole sellainen viruksia, jotka säilyy elimistössä ikuisesti, vaan elimistö voi ja melko todennäköisesti ajan mittaan nitistää ne pysyvästi eli parantuu niistä. Ne on siis vähän kuin (kaikki muutkin) syylät. Ongelma on vaan siinä, että korkean riskin hpv voi hyvinkin ehtiä aiheuttamaan syövän tätä ennen.
Miksei tuota testiä tehdä useammin? Olen käynyt kolposkopiassa jossa on todettu kondyloomaa, mutta korkean riskiluokan testistä ei ole koskaan edes mainittu.
Mukava kuulla käytännön kokemusta siitä, että jopa esiasteiden jälkeen viruksesta on voinut päästä eroon.
Mielenkiintoista, erityisesti siksi, että minulta on hoidettu joskus HPV:n aiheuttamia solumuutoksia. Olen ollut vuosia oireeton ja olisi mielenkiintoista tietää, olisiko testin tulos kuitenkin positiivinen.